door
Adieu » wo 03 apr, 2019 12:45
Ooit begon ik met voetballen, werd aanvoerder van het elftal, topscorer, etc. en proefde ik als jeugdige al van het statusverhogende effect daarvan.
Daarna, inmiddels een aantal jaren ouder, begon ik met bergbeklimmen en merkte al snel dat je hier ontzag mee afdwong bij iedereen die niet Schwindelfrei en trittsicher is, maar met grote bewondering naar de bergen kijkt en al helemaal naar de waaghalzen die via smalle richeltjes en overhangen de top van de berg weten te bereiken. Daar ging mijn status dus mee omhoog.
Na een aantal jaren niet meer actief te zijn op dit gebied ging mijn status omlaag en peinsde ik mij suf wat ik daaraan kon doen. Een vakantie in een golfresort had niet het gewenste effect op de golfclub, want de meeste leden deden dat al jaren en sommigen zelfs meerdere keren per jaar en veel verder weg dan waar ik geweest was.
Daarna kwam ik op het idee om onze Koga Miyata’s (ook statusverhogend, zeker in vergelijking met Batavus of Gazelle) gereed te maken voor fietsvakanties. De reacties uit de omgeving werden al gauw lovend en onze status vloog schijnbaar meteen omhoog.
Niets bleek minder waar… onderweg werden we door echte vakantiefietsers meewarig aangekeken met die 10 jaar oude, voor fietsvakanties ongeschikte Koga’s. Er kwam iemand bij me staan met zijn fiets. Wijzend naar zijn fiets: “Een riem en een Rohloff-naaf, heb je die nog niet? En die tent van jullie, dat is geen Hilleberg, hè?” Het was meteen gedaan met mijn status.
Ik was maar een amateur vergeleken bij deze echte vakantiefietser. “Pardon meneer, vakantiefietser zegt u? Ik ben een wereldfietser!”
Een wereldfietser? Nooit van gehoord. Google leerde mij hoe ik een status van wereldfietser kon bereiken. Nou, dat is natuurlijk wel statusverhogend.
Binnen de kortste keren voor mijn vrouw een Koga WTS met Rohloff en riem aangeschaft en voor mijzelf de kennelijk nog meer statusverhogende Santos Travelmaster 3+ met dito aandrijflijn.
Een rib uit mijn lijf. Het saldo op mijn bankrekening was ineens minder statusverhogend, maar wat kan het schelen, dat ziet toch niemand en die twee blinkende nieuwe fietsen wel.
“Jeetje, wat gaaf! Zijn jullie helemaal naar Denemarken gefietst? En vorig jaar helemaal van Basel langs de Rijn naar huis? Hoeveel kilometer fiets je dan wel niet? En hoe overnacht je dan? In een tentje, niet in een hotel? Knap hoor!” is een veel gehoorde reactie.
Yes! We zijn al aardig op weg om onze status te verhogen en dat terwijl we nog helemaal niet in verre oorden hebben gefietst als Thailand, Amerika, Marokko of Kirgizië.
Er staan wel nog wat landen buiten Europa op onze bucketlist. Onze status kan nog behoorlijk omhoog wat dat betreft!
Intussen kijk ik met veel plezier naar de filmpjes op o.a Youtube en kijk ik met diep respect en ontzag naar degene die ze gemaakt heeft. Wat prachtig allemaal…Rausgefahren (een Duits/Russisch stelletje op wereldreis), Rainer Dornburg (voornamelijk Duitsland en wat van de rest van Europa), maar ook zeker de mooie filmpjes en verslagen van onze mede (forum)leden. Deze mensen verdienen wat mij betreft de hoogste status, al was het alleen maar voor alle moeite die zij zich getroosten om filmpjes en verslagen te maken en te publiceren, waar ik met veel plezier naar kijk en mij doen mijmeren over nieuwe bestemmingen voor volgende fietsvakanties.
Voor die laatste groep fietsende medemensen zeg ik oprecht: “Ga zeker zo door. Ik geniet van wat jullie laten zien, het brengt me veel plezier. Dank daarvoor!”
En dan, die status… ach ja, laat dat maar zitten ook. Niet belangrijk…. Veel plezier allemaal!