Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlander - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nederlander

Vienna C. schreef:Als wij ons ook al verantwoordelijk moeten voelen voor wat onze voorouders hebben uitgestoken, de wantoestanden van de overheid, het gedrag van onze landgenoten,... Dan wordt het wel héél erg moeilijk om je nog goed in je vel te voelen!! Er bestaat zo'n spreuk: "Wil je de wereld veranderen? Begin dan bij jezelf..." Daar probeer ik mij aan te houden.
Das zeker waar, begin bij jezelf, steek een hand in eigen boezem. Maar wat jij en ik nu wel of juist niet uitspoken kan nog generaties daarna doorwerken. Denk maar aan zoiets als oorlog. En om soms trauma's bij jezelf op te kunnen lossen is het handig om eens te kijken wat je grootouders hebben uitgespookt, dat kam heel verhelderend werken. Als je in je auto zit kijk je toch ook in je achteruit-rij-spiegel om te weten wat er achter je gebeurt, opdat je veilig vooruit komt?

Als je in je auto zit kijk je toch ook in je achteruit-rij-spiegel om te weten wat er achter je gebeurt, opdat je veilig vooruit komt?
Het lijkt me van meer belang om voor(uit) te blijven kijken, want daar moeten we heen en loert het gevaar :wink:

Of dwalen we af van de topic
Groet Bob 8)
Hey,

Natuurlijk Haike, daar geef ik je 100 % gelijk in. Maar een mens moet ook kunnen relativeren. (Daar moet ik voor mezelf nog héél hard aan werken, maar ik doe mijn best!) Je moet alleen beseffen dat je de dingen uit het verleden niet ongedaan kan maken. Het enige wat je kan doen is er in het heden het beste van maken, zodat de volgende generaties niet ook nog eens voor onze fouten moeten boeten!
Zo kunnen wij de Tweede Wereldoorlog niet ongedaan maken. Maar als ik moet gaan stemmen, denk ik er goed over na, vooraleer ik mijn stem uitbreng.

Oordelen vind ik ook iets heel gevaarlijks. Meestal krijg je maar 1 kant van het verhaal te horen. Of dat nu over politiek gaat, misdaad, ...

Het is misschien stom om te zeggen, maar als ik aan het fietsen ben, dan kom ik tot rust. Dan kan ik relativeren, nadenken over dingen,... En welke velgen er op mijn fiets zitten of hoe het met mijn 'achterdrailleur' gesteld is, laat mij syberisch koud! In tegenstelling tot de meeste andere leden van dit forum! :wink:
Vienna C. schreef:
Oordelen vind ik ook iets heel gevaarlijks. Meestal krijg je maar 1 kant van het verhaal te horen. Of dat nu over politiek gaat, misdaad, ...
Mee eens, ik wil niet beweren dat het mij het altijd lukt, maar het kan heel bevrijdend werken als je dat oordeel over die ander weg laat...
Vienna C. schreef:Het is misschien stom om te zeggen, maar als ik aan het fietsen ben, dan kom ik tot rust. Dan kan ik relativeren, nadenken over dingen,...
Dat geldt voor mij net zo, sterker nog ; soms pak ik juist de fiets omdat ik iets heel specifieks wil overdenken,,,,,,,,,
Vienna C. schreef:En welke velgen er op mijn fiets zitten of hoe het met mijn 'achterdrailleur' gesteld is, laat mij syberisch koud! In tegenstelling tot de meeste andere leden van dit forum! :wink:
,,,,,,,,,,,maar dan is het wel prettig als mijn materiaal zodanig in orde is dat ik daar op dat moment niet aan hoef te denken, of daartoe gedwongen wordt omdat het juist dan de geest begeeft, omdat ik er te weinig zorg en aandacht aan heb besteed in de momenten daarvoor. :cry:
Een voorbeeld van oordelen is colaboratie. Als dat ter sprake komt, vindt (bijna) iedereen dat die mensen zwaar gestraft moeten worden. Maar als ik dan een situatie schets en vraag hoe ze er dan over zouden denken en wat ze zelf zouden doen, dan is het niet meer zo duidelijk!

Zo kan ik me perfect inleven, in de mensen die zich nu paars ergeren, omdat ik niet vooruit kijk en het gevaar niet gezien heb om van het topic af te wijken! :wink:

Om eerlijk te zijn, ik lig er niet wakker van. Ben ik nu een slecht mens? :twisted:
Vienna C. schreef:
Zo kan ik me perfect inleven, in de mensen die zich nu paars ergeren, omdat ik niet vooruit kijk en het gevaar niet gezien heb om van het topic af te wijken! :wink:
Tja.. over wie zegt dat nou wat...
Vienna C. schreef:Om eerlijk te zijn, ik lig er niet wakker van. Ben ik nu een slecht mens? :twisted:
:wink:[/quote]

Vreselijk mens te erg voor woorden... ik ga, ik ga, ik ga een executie peloton bestellen :wink:

Serieus
Als ik "ja" zeg oordeel ik
Als ik "nee" zeg oordeel ik net zo goed.
Blijkbaar is het wel jouw manier om met dingen, mensen zo om te gaan, en dus zo'n uitspraak te doen. Of het goed of slecht is moet je zelf maar bepalen. :wink:

willem.megens schreef:Enige nuancering bij het bericht van Wilco is hier op zijn plaats. Nederland is niet uitvinder van de slavenhandel en niet van de apartheid as such. Door wie heb je je dat laten aanpaten?
Tuurlijk heb je gelijk dat het ongenuanceerd is, zelfs het negatieve oordeel over slavenhandel kan genuanceerd worden. Het punt dat ik wil maken is dat Nederland, als een van de grote kolonisatoren en met de door Balkenende bejubelde VOC handelsgeest, een meer dan fair share aan zaken heeft gedaan die mij eerder doen schamen Nederlander te zijn dan trots bij mij oproepen. Nu kun je natuurlijk een heel genuanceerd verhaal gaan houden dat elk land goede en slechte dingen heeft gedaan, dat je niet verantwoordelijk bent voor wat je voorouders hebben gedaan, voor de politieke beslissingen etc. Voor mij betekend je Nederlander voelen je vereenzelvigen met de taal, cultuur en geschiedenis van het land. Op het moment dat iemand zich distantieert van die cultuur en geschiedenis gaat dat voor mij niet samen met je Nederlander voelen. Dan stel je eigenlijk dat nationaliteit en afkomst irrelevant zijn en je iemand persoonlijk moet beoordelen. Met een dergelijk standpunt ben ik het wel eens ook al zeggen de hokjes waar iemand in past meestal wel degelijk iets over die persoon. Mensen mogen ook best weten dat ik Nederlander ben als er oprechte interesse is maak ik er absoluut geen geheim van. Is de interesse primair om in te schatten wat ik waard ben en wat ze me kunnen aansmeren/aftroggelen maak ik er vaak een spel van en kom ik van de maan of een ander exotisch oord.

mvg
Wilco

Materieel gezien hebben wij het in Nederland in zekere zin best netjes voor elkaar. Er is natuurlijk een hoop mis, maar we hebben een goed functionerende overheid en veel is in dit land soms wat overdreven maar wel goed geregeld. Aan de andere kant, als ik even een stille blik op voedselbanken en armoede werp, dan bespringt me het gevoel dat bescheidenheid ons siert.

Immaterieel hebben we het een heel stuk minder voor elkaar. Wat kunnen Nederlanders (en Duitsers) enorm lopen zeuren over soms totaal onzinnige dingen. En altijd heeft een ander het gedaan, regels zijn regels (behalve als die op onszelf van toepassing zijn, dan moet niemand zich met jou bemoeien) en doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Vorig jaar zomer toerden wij fietsend door Toscane, op weg naar Rome. We waren op jacht naar een camping. De eerste camping: aaaaallemaal gele nummerborden en een hoop Nederlandstalig geschreeuw. Goed, wij op jacht naar een volgende camping. Zelfde prooi. Dan maar een jeugdherberg. Gelukkig, geen Nederlander te bekennen (wel een mooie Ierse).

Tegen vrienden uit Afrika zei ik onlangs nog: ik ben best trots op Nederland, we hebben een mooi land en een rijke historie (laten wij de ogen niet sluiten voor de slechte kanten ervan, maar ook niet voor de goede kanten) en in Nederland zijn zaken best goed geregeld, in vergelijking met andere landen. Maar ik kan moeilijk zeggen dat ik trots ben op ons eigen volk. Dat eeuwige gezeik (en ik doe vrolijk mee).

Dit jaar gaan we fietsen in Rwanda, Afrika. Ik ben heel benieuwd. Volgens mijn vrienden die daar vandaan komen ga ik of het land enorm haten of ik wil er nooooooit meer weg.