Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen als statussymbool - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen als statussymbool

280 berichten
HansvanderVeeke schreef:
di 02 apr, 2019 09:10
...dat de gemiddelde leeftijd (nog steeds) vrij hoog is.
Is dat bij De Wereldfietser ook niet zo?
Fedor schreef:
di 02 apr, 2019 09:30
HansvanderVeeke schreef:
di 02 apr, 2019 09:10
...dat de gemiddelde leeftijd (nog steeds) vrij hoog is.
Is dat bij De Wereldfietser ook niet zo?
Ik heb geen onderbouwende gegevens, alleen een gevoel. En dat gevoel geeft aan dat het bij de Wereldfietser iets minder hoog is.
Zie dit recente nieuwsbericht en filmpje (https://nos.nl/video/2278649-gletsjer-b ... dgolf.html) over een waarschuwing van de natuur aan ingevlogen toeristen die de gevolgen van de opwarming van de aarde in levende lijve komen aanschouwen. De volgende keer...
Het kan nog veel decadenter. Voor gefortuneerde ramptoeristen stond er laatst een advertentie in NRC-Handelsblad. Een '10-daagse exceptionele Air Cruise per privéjet naar Antarctica' voor € 72.500 p.p. (Of er ook fietsen meekunnen, werd niet vermeld.)

Afbeelding
Zo had ik ooit een baas die met zijn gezin naar zich terugtrekkende gletsjers in Canada was gevlogen, en daarna als een soort evangelist op allerlei niveaus aandacht ging vragen voor de opwarming van de aarde. Best wel hypocriet.

Jammer trouwens dat het NRC zulke advertentieinkomsten nodig heeft.
willem.m schreef:
di 02 apr, 2019 15:28
Zo had ik ooit een baas die met zijn gezin naar zich terugtrekkende gletsjers in Canada was gevlogen, en daarna als een soort evangelist op allerlei niveaus aandacht ging vragen voor de opwarming van de aarde. Best wel hypocriet.
Hoeveel privéjets en andere vliegtuigen (ook uit Europa) zijn er eigenlijk naar Davos gevlogen voor de klimaatconferentie?
Davos is geen klimaatconferentie maar een jaarlijks World Economic Forum.
math schreef:
di 02 apr, 2019 16:28
Davos is geen klimaatconferentie maar een jaarlijks World Economic Forum.
Je hebt gelijk, al wordt/werd er wel veel over het klimaat gesproken.

Uit de NRC: "Klimaatverandering wordt door het World Economic Forum nu al drie jaar achtereen gezien als het grootste risico voor een ernstige ontwrichting van de economie."
Fedor schreef:
di 02 apr, 2019 16:49
Uit de NRC: "Klimaatverandering wordt door het World Economic Forum nu al drie jaar achtereen gezien als het grootste risico voor een ernstige ontwrichting van de economie."
Eigenlijk raar, want anderen zeggen dat de klimaatverandering veel geld gaat kosten, en dat betekent niks anders dan dat er veel bedrijvigheid bij zal komen. Want als de één een euro uitgeeft, dan gaat de ander die euro innen en gaat er iets voor doen. Dat is super voor economie, voor wie economische groei aanhangt.
(Waarmee ik hier even geen waarde-oordeel wil uitspreken over wat de juiste beslissingen zijn en bij welke politieke stromingen die ingedeeld kunnen worden.)
Leon schreef:
di 02 apr, 2019 17:20
Fedor schreef:
di 02 apr, 2019 16:49
Uit de NRC: "Klimaatverandering wordt door het World Economic Forum nu al drie jaar achtereen gezien als het grootste risico voor een ernstige ontwrichting van de economie."
Eigenlijk raar, want anderen zeggen dat de klimaatverandering veel geld gaat kosten, en dat betekent niks anders dan dat er veel bedrijvigheid bij zal komen. Want als de één een euro uitgeeft, dan gaat de ander die euro innen en gaat er iets voor doen. Dat is super voor economie, voor wie economische groei aanhangt.
(Waarmee ik hier even geen waarde-oordeel wil uitspreken over wat de juiste beslissingen zijn en bij welke politieke stromingen die ingedeeld kunnen worden.)
Precies! Daarom is de VVD tegenwoordig wat meer pro-klimaat, want er kan aan verdiend worden. Nadeel is dat het volkse deel van de achterban voor zichzelf de nadelen ziet (hogere belastingen, woning isoleren, warmtepomp, minder vliegen etc), en dat speelt dan weer FvD in de kaart.
willem.m schreef:
di 02 apr, 2019 15:28
Zo had ik ooit een baas die met zijn gezin naar zich terugtrekkende gletsjers in Canada was gevlogen, en daarna als een soort evangelist op allerlei niveaus aandacht ging vragen voor de opwarming van de aarde. Best wel hypocriet.
Tussen inzicht en gedragsverandering zit vaak een langdurig na-ijleffect. In geval van een verslaving, zoals bij veel verstokte rokers, volgt soms helemaal geen gedragsverandering.

Fedor schreef:
di 02 apr, 2019 15:57
Hoeveel privéjets en andere vliegtuigen (ook uit Europa) zijn er eigenlijk naar Davos gevlogen?
1500 kwamen er met een privéjet, maar Gretha Thunberg nam de trein.
willem.m schreef:
di 02 apr, 2019 17:35
Nadeel is dat het volkse deel van de achterban voor zichzelf de nadelen ziet (hogere belastingen, woning isoleren, warmtepomp, minder vliegen etc)...
Waarom hang je meteen een waardeoordeel aan dat deel van de bevolking? Is dat ook niet een vorm van decadentie?
Fedor schreef:
di 02 apr, 2019 18:29
willem.m schreef:
di 02 apr, 2019 17:35
Nadeel is dat het volkse deel van de achterban voor zichzelf de nadelen ziet (hogere belastingen, woning isoleren, warmtepomp, minder vliegen etc)...
Waarom hang je meteen een waardeoordeel aan dat deel van de bevolking? Is dat ook niet een vorm van decadentie?
Ik hang daar niet meteen een waardeoordeel aan, Fedor. Maar als je wilt dat ik mijn bericht aanpas, dan doe ik dat wel hoor.
keesswart schreef:
di 02 apr, 2019 17:53
willem.m schreef:
di 02 apr, 2019 15:28
Tussen inzicht en gedragsverandering zit vaak een langdurig na-ijleffect. In geval van een verslaving, zoals bij veel verstokte rokers, volgt soms helemaal geen gedragsverandering.
Ik zie echt helemaal niets in gedragsverandering.
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in "verslavingen" want dat zet mensen weg in "zieken" en "gezonden". Dat is het probleem veelal niet. Ik ben zelf 45 jaar verstokte roker geweest, maar zeer zeker niet verslaafd! Op een bepaald moment kwam de keuze welke voordelen en welke nadelen aan roken kleefde en kwam ik erachter dat er veel meer voordelen aan stoppen zat dan nadelen. Mijn gezondheid woog voor mij het zwaarst.
Ook wist ik door ervaringen dat het nemen van 1 trekje aan een sigaret mij direct zou aanzetten tot het niveau van mijn oude rookgewoonte. Ik heb dat enkele malen uitgeprobeerd. Let wel, dit hoeft voor een ander niet te gelden.

Je bedoelt waarschijnlijk dat een andere leefstijl keuze voor nodig is. Bewustwording van je leefstijl.
En dat je aan je leefstijl geen rechten kan ontlenen.
Het gaat dus veel meer om een leefstijlverandering. Dat vraagt zelfreflectie. Inlevingsvermogen. Binnen kunnen laten komen van feedback op je leefstijlgewoonten. Zodat het gaat beklijven en je de wil hebt om ook actief deelnemer te zijn aan een andere leefstijl.
keesswart schreef:
di 02 apr, 2019 15:13
Het kan nog veel decadenter. ...
Het decadente zit ‘m dan waarschijnlijk in de prijs.
Ik zie namelijk niet zo’n groot verschil met het vliegen naar het andere eind van de wereld om daar een paar weekjes te gaan fietsen....

Groet,
Tom.
willem.m schreef:
di 02 apr, 2019 18:36
Ik hang daar niet meteen een waardeoordeel aan, Fedor. Maar als je wilt dat ik mijn bericht aanpas, dan doe ik dat wel hoor.
Dan was het mijn interpretatie, maar ik stoor me er niet aan... het was meer een vraag. Aanpassen is uiteraard niet nodig :)
Tom vds schreef:
di 02 apr, 2019 18:49
keesswart schreef:
di 02 apr, 2019 15:13
Het kan nog veel decadenter. ...
Het decadente zit ‘m dan waarschijnlijk in de prijs.
Ik zie namelijk niet zo’n groot verschil met het vliegen naar het andere eind van de wereld om daar een paar weekjes te gaan fietsen....
Aan de prijs kun je zien dat er vanwege de kleinere vliegtuigen, het vele personeel dat ook ingevlogen moet worden, de boten, ook energieslurpers van jewelste, de waarschijnlijk luxe voorzieningen etc. etc. er zeker ook veel meer co2 met zo'n reisje gemoeid is dan met een vlucht van een commercieel vliegtuig waar je zeer efficient met enkele honderden dicht op elkaar gepakt zit.
Leon schreef:
di 02 apr, 2019 19:48
Aan de prijs kun je zien dat er vanwege de kleinere vliegtuigen, het vele personeel dat ook ingevlogen moet worden, de boten, ook energieslurpers van jewelste, de waarschijnlijk luxe voorzieningen etc. etc. er zeker ook veel meer co2 met zo'n reisje gemoeid is dan met een vlucht van een commercieel vliegtuig waar je zeer efficient met enkele honderden dicht op elkaar gepakt zit.
Natuurlijk.....

Dacht dat het wel duidelijk zou zijn dat het me om de strekking te doen was, niet zozeer om de feitelijkheden.
Decadentie valt niet te meten.

Groet,
Tom.
Ik wordt deze week 41 en stap aankomende zomer voor het eerst van mijn leven in een vliegtuig, voel mij hier echt niet schuldig over maar loop er ook niet over op te scheppen. Wat ik wel een eigenaardig fenomeen vind zijn solo wereldfietsers die vlogs maken van hun reizen. Zijn die mensen nou voor zichzelf aan het fietsen of voor hun kijkers? Ik moet er niet aan denken dat ik continu een fotocamera, statief, laptop, gopro, drone plus alle bijbehorende accu's mee moet slepen. Laat staan dat ik de halve dag kwijt ben aan zaken die niks met de fietsreis zelf te maken hebben. Stel je voor; een shot van een lange, op het oog eindeloze weg waar je de hoofdpersoon dan aan ziet komen fietsen. Dan is hij dus al een keer op dat punt geweest om zijn statief en camera neer te zetten, terug gefietst, weer naar de camera gefietst om tot de ontdekking te komen dat hij het lenskapje is vergeten van de camera te halen. Oke, weer terug, weer naar de camera fietsen, alles weer inpakken om vervolgens pas weer verder te kunnen fietsen. Fietskamperen doe ik vooral voor mijzelf, het wordt pas status-verwervend als je er zoals een hierboven omschreven manier mee loopt te pochen denk ik.
patrick_ijsselstein schreef:
di 02 apr, 2019 22:59
Wat ik wel een eigenaardig fenomeen vind zijn solo wereldfietsers die vlogs maken van hun reizen. Zijn die mensen nou voor zichzelf aan het fietsen of voor hun kijkers? Ik moet er niet aan denken dat ik continu een fotocamera, statief, laptop, gopro, drone plus alle bijbehorende accu's mee moet slepen. Laat staan dat ik de halve dag kwijt ben aan zaken die niks met de fietsreis zelf te maken hebben. Stel je voor; een shot van een lange, op het oog eindeloze weg waar je de hoofdpersoon dan aan ziet komen fietsen. Dan is hij dus al een keer op dat punt geweest om zijn statief en camera neer te zetten, terug gefietst, weer naar de camera gefietst om tot de ontdekking te komen dat hij het lenskapje is vergeten van de camera te halen. Oke, weer terug, weer naar de camera fietsen, alles weer inpakken om vervolgens pas weer verder te kunnen fietsen. Fietskamperen doe ik vooral voor mijzelf, het wordt pas status-verwervend als je er zoals een hierboven omschreven manier mee loopt te pochen denk ik.
Geen idee waar ze het voor doen, maar dat ze zoveel tijd besteden aan shots zoals bovenstaand beschreven heeft mij ook altijd verbaasd.
Met z'n 2-en is het dan wel een stuk makkelijker.

Misschien dat de vlog-beelden geld opleveren (bij veel hits) zodat het toch wel rendement heeft?