Hoi Marco, Lisette e.a.Marco Meijerink schreef:Hoi XTJ ......
Neem in je overweging ook de belasting op de spaken bij het remmen mee.
Bij velgremmen is de belasting op de spaken vele malen minder dan bij schrijfremmen. Bij schijfremmen moet de remkracht door worden gegeven aan de spaken, van de spaken naar de velg, van de velg naar de band en uiteindelijk naar de ondergrond. De spaken krijgen te maken met zijdelingse belasting en op dat punt zijn de spaken het zwakst. Bij een fiets zonder bagage is dat niet zo'n groot punt, bij een fiets met bagage wel.
groet,
marco
Mooie site man, nieuw? Ik heb stukjes eerder gezien maar dat kan misschien ook bij de wereldfietser zijn geweest?
De belasting op de spaken is lijkt idd groter. Zelf heb ik met mijn schijfremwielen in 2 jaar 1 gebroken spaak gehad.
Ik denk niet dat het zoveel scheelt in spaakbelasting. Ik heb pas twee keer veel bagage meegenomen, maar ik rij de rest van de afgelopen tweejaar gemiddeld 40 kilometer per dag. En ik wil nog welleens voor de gein zo hard mogelijk remmen zodat ik net niet omsla.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat betreft het remmen op de velg of via de schijf. Alle krachten moeten nu eenmaal door de spaken, het is de enige verdinding tot de massa van de fiets die ze vertraagd.
groeten Tjeerd