Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenvraag - Forum Wereldfietser

Bandenvraag

Beste wereldfietsers,

Ik lees al een tijdje op dit forum mee, heb er al veel van opgestoken en heb nu een vraag aan jullie.

Ik rijd op een tot reisfiets omgebouwde mountainbike met Schwalbe Big Ben banden in de maat 50-559 (op velgen met een interne breedte van 19mm). Dit bevalt goed, zowel op verhard als onverhard terrein. Deze banden beginnen nu op hun eind te geraken dus ben ik op zoek nieuwe banden. Idealiter zou ik dezelfde banden kopen. Echter, deze zijn niet meer in dezelfde maat te verkrijgen, Schwalbe maakt ze nu alleen nog in maat 55-559. Schwalbe heeft nog wel Big Apples in maat 50-559.
Ik twijfel nu of ik voor de iets grotere Big Bens (in maat 55-559) moet gaan of voor de Big Apples (in maat 50-559).

Concrete vragen:
1. Wat zou de overstap van 50-559 naar 55-559 doen met mijn topsnelheid, zijn de 55-559 Big Bens veel trager dan 50-559 Big Apples? Ik fiets graag een beetje door en zou jammer zijn als door het monteren van bredere banden dit moeilijker gaat.
2. Verlies ik veel grip als overstap van Big Ben naar Big Apples?
3. Sheldon Brown (https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html, onderaan staat een tabel) schrijft dat voor de breedte van mijn velg (19mm) een 55mm band eigenlijk niet zo geschikt is. En ook Schwalbe schrijft dat de maximum bandenspanning op een 19c velg bij 50mm band 4 bar is en bij 60mm bar 3 bar (55mm wordt niet genoemd, https://www.schwalbe.com/nl/balloonbikes.html ) Moet ik bang zijn dat ik mijn velg beschadigd door een te brede band op een te smalle velg (dus door te hoge bandenspanning)?
4. Vervolg op punt bovenstaande punt 3: wat doet een band van 55mm op een velg van 19mm betreffende zwabberen van de fiets (Sheldon Brown: “sloppy handling”)?
5. Andere overwegingen om voor de Big Apple (50-559) of Big Ben (55-559) te kiezen?
Alvast veel dank!

Met vriendelijke groet,

Willem
Kijk ook eens naar de Marathon Almotion. Ook in 55-559. Passen ze binnen je frame trouwens, en kom je niet in de knel met eventuele spatborden?
Is mijn account gehackt? :shock:
nickname gehackt? daar heb je misschien een punt en in je nicknaam zeker :lol:

waarom naar een andere bandenmaat als 50-559 bevalt? vraag je eens af of kijk echt even langs/naar je fiets of 55 mm ook past als je bijvoorbeeld een ringslot hebt (55mm is krap bij bijv. een Axa Defender ringslot) of naar de ruimte tot je spatborden (als je die hebt).
in 50-559 is er veel goeds te krijgen, zoals de gewone schwalbe marathon (greenguard) of de mondial of (betaalbaar!) de landcruiser plus active.

ik heb overigens nu een wielset staan met de almotion 55-559 er op (komen in een volgend project/fiets) (velgremmen en 8/9/10 cassette). die zou je best een (paar) honderd km mogen rijden om te ervaren.
groet! hoogframe
Je hebt een punt(.) Willem
Dank voor al zoveel berichten!

@Jurr
Goede tip van de almotion. Heb ik inderdaad ook overwogen maar zijn 2 keer zo duur als de Big Ben en Big Apple. Vind 70 euro voor een set banden teveel geld valt daarom af voor mij.
Wat betreft maat is het geen probleem. Heb Bluemels van 65 mm op de fiets en nog genoeg ruimte over en heb geen ringslot.

@willem.m
Haha, ja ik heet toch ook echt Willem. Maar die naam was al gebruikt (dus kennelijk nog een Willem) dus dacht ik plak er een m achter. Niet wetende dat er al een willem.m was...

@hoogframe
Hartelijk dank voor het aanbod om proef te rijden met almotions. Ik hoop hier nog wat antwoorden te krijgen maar lukt dat niet kom ik zeker bij je terug.
Waarom naar een andere maat? Omdat mijn huidige band die goed bevalt niet meer gemaakt wordt. Vandaar de vraag of er veel verschil zit in 50 en 55 mm banden (zie de vragen boven).
Jouw andere aanbevolen banden heb ik ook bekeken, heb de Schwalbe catalogus en internet goed bekeken ;). Maar volgens mij lopen die allemaal wat zwaarder dan de Big Apple/Big Ben. En wat betreft duurzaamheid/robuustheid zit ik niet op verbetering te wachten. Heb mijn huidige Big Bens al vele duizenden kilometers en geen één keer lekgereden.

Misschien moet ik mijn vraag anders stellen:
Zijn er forumleden die met Big Apple of Big Bens in 55mm breedte op een 19mm velg rijden? Hoe bevalt dat?
Oh, en wil het mijn gebruikersnaam vervangen als dat wenselijk is ( weet alleen niet hoe ik dat doe). Wordt inderdaad misschien een beetje onoverzichtelijk met willem.m en willemm
Willemm schreef:
vr 29 mar, 2019 17:59
Oh, en wil het mijn gebruikersnaam vervangen als dat wenselijk is ( weet alleen niet hoe ik dat doe). Wordt inderdaad misschien een beetje onoverzichtelijk met willem.m en willemm
Bij gebruikersprofiel, profiel, wijzig accountinstellingen.

Ik heb Almotions 55-559 gehad op mijn Exal MX-19 velgen. De rijeigenschappen vond ik prima, maar de snelheid vond ik minder. Dat kan misschien voor een klein deel liggen aan de combi smalle velg-dikke band, maar voor een groter deel aan het feit dat het een tubeless band was die ik met binnenbanden gebruikte, maar ook door de luchtweerstand van de toch wel duidelijk dikkere band. Ik heb uiteindelijk mijn oude Schwalbe Marathon standaard van een ouder type, breedte 50, er weer opgelegd en die bevallen beter. Ze zijn helaas niet meer te krijgen.
Ik heb ook een tijdje marathon racer gereden in dikte 40 en die reden een stuk lichter op asfalt, maar konden mijn onverharde escapades duidelijk niet aan. Na 2500 km ontdekte ik bij een inspectie dat ik op drie plaatsen in de zijkant een lucifer zonder enige kracht er door kon steken.
Dank Leon, Nuttige info!

Paar aanvullende vragen/gedachten
1) ik heb reeds 65mm Bluemels spatborden (en die gebruikte ik ook al met mijn 50mm Big Bens). Zal de luchtweerstand erg toenemen bij dikkere banden? De spatborden zullen ook al een groot deel bijdragen?
@ Leon: rijd je met of zonder spatborden?
2) @Leon: met welke bandenspanning heb je de Almotions gebruikt? En welke bandenspanning bij jouw huidige marathons?
De Marathon racers vouwbanden rijden heerlijk licht en gaan bij mij makkelijk 5000 km mee, ook onverhard. Vanwege de kwetsbare zijwangen kan je ze alleen niet met te weinig druk rijden, want dan scheuren de zijwangen eerder als dat het profiel versleten is.
Over de beschikbaarheid van 559 bandjes is het in dit dorp een ander verhaal, als je die hebben wilt kunnen ze ze voor je bestellen (dat kan ik zelf ook), op voorraad houden doen ze niet meer, het is alleeen nog maar groter wat ze ook bij de grootste reisfietsverkoper hier (geen reclame (positief of negatief)) wat ze verkopen. Als ik online ga zoeken dan kom ik al snel in Duitsland uit voor een beetje uitgebreid aanbod.
En waarom geen marathons van 47mm breed, ik weet ze zijn vrij zwaar maar bijna niet kapot te krijgen, en de rolweerstand schijnt ook mee te vallen.
Bert van Sprang schreef:
vr 29 mar, 2019 22:36
De Marathon racers vouwbanden rijden heerlijk licht en gaan bij mij makkelijk 5000 km mee, ook onverhard. Vanwege de kwetsbare zijwangen kan je ze alleen niet met te weinig druk rijden, want dan scheuren de zijwangen eerder als dat het profiel versleten is.
Ik heb ze zeker niet te zacht gepompt Bert. Jij bent kennelijk voorzichtiger op onverhard, en/of de stenen zijn bij jou in de buurt minder heftig en/of de afdalingen niet zo steil en/of ik heb pech gehad of maandagmorgenbanden.
AndereWillem schreef:
vr 29 mar, 2019 21:50
Dank Leon, Nuttige info!
Paar aanvullende vragen/gedachten
1) ik heb reeds 65mm Bluemels spatborden (en die gebruikte ik ook al met mijn 50mm Big Bens). Zal de luchtweerstand erg toenemen bij dikkere banden? De spatborden zullen ook al een groot deel bijdragen?
@ Leon: rijd je met of zonder spatborden?
2) @Leon: met welke bandenspanning heb je de Almotions gebruikt? En welke bandenspanning bij jouw huidige marathons?
1. Het lijkt me logisch dat de luchtweerstand minder toeneemt als je al spatborden hebt. Je moet dan wel dezelfde spatborden houden natuurlijk.
2. Ik rij zonder. De spanning in de almotions was wat lager, weet niet meer precies. Nu gebruik ik voor 3,5 à 4 en achter 4 à 4,5. Tegen de tijd dat er bijgepompt moet worden en ik heb het wat lang vergeten zit er misschien een bar minder in. Met bagage gebruik ik de maximale 5 bar achter
Waarom hoor ik nou niemand zeggen dat de Big Apples van 50 mm prima banden zijn, die zer geschikt zijn voor een reisfiets over verhard en deels onverhard, met bepakking, een druk van 3-3,5 bar en gaan. Zo ongeveer 8000 km voor ze aan vervanging toe zijn, op mijn Gaastra.
Polling schreef:
vr 29 mar, 2019 23:16
Waarom hoor ik nou niemand zeggen dat de Big Apples van 50 mm prima banden zijn, die zer geschikt zijn voor een reisfiets over verhard en deels onverhard, met bepakking, een druk van 3-3,5 bar en gaan.
Dan zal ik dat even doen ;-). Wij rijden al jaren met 50 mm dikke Big Apples. Achter met een maximale druk van 4 bar (met 20 à 25 kg bagage en een lichaamsgewicht van 70-75 kg) en voor niet meer dan 3 bar, zodat er ook nog wat comfort op minder goede wegen overblijft. Ook op niet al te slechte grindwegen en bospaden kom je er nog goed mee vooruit. Sinds vorig jaar heb ik om de achterwielen van onze vakantiefietsen 55 m dikke Almotions gelegd. Die rijden ook goed, maar ik krijg ze niet netjes uitgelijnd om de velg, waardoor het er uitziet alsof er een slag in het wiel zit. We hebben ook wel eens met 55 mm dikke Big Apples gefietst. Op gravelwegen kunnen die nog iets comfortabeler rijden omdat je ze nog minder hard hoeft op te pompen, maar op asfalt kunnen ze bij een lage bandenspanning wel wat gaan ‘dweilen’.

AndereWillem schreef:
vr 29 mar, 2019 17:58
Zijn er forumleden die met Big Apple of Big Bens in 55mm breedte op een 19mm velg rijden? Hoe bevalt dat?
Is die velgbreedte aan de binnenkant of aan de buitenkant gemeten? Onze velgen zijn aan de buitenkant 23 mm en 25 mm breed. Ik weet niet precies wat de binnenmaat is.
Ik hoop dat EneWillem ook tevreden is met de naamswijziging van willemm. Het is fijn dat AndereWillem daar geen punt van gemaakt heeft, en waarom zou hij ook...

Hans
AndereWillem schreef:
vr 29 mar, 2019 17:58
Misschien moet ik mijn vraag anders stellen:
Zijn er forumleden die met Big Apple of Big Bens in 55mm breedte op een 19mm velg rijden? Hoe bevalt dat?
Ik rijd zelf met Big Apples 55m op een velg die net wat breder dan 19mm is (ik ben nu niet in de buurt van de fiets, maar ik kan op het aankoopformulier van de fiets zien dat ik velglinten van 20mm breed heb), maar die gaan op 3 bar iets minder goed door de bocht dan de 42mm e 50mm banden die er daarvoor op zaten. Daar zeg ik eerlijk bij dat ik met ietwat teveel kilo's door de bochten ga. Misschien valt het met een puike bmi allemaal mee. Overigens onderscheidt de Big Apple (en Ben) zich van andere goede banden door het comfort (verende eigenschappen), maar eigenlijk alleen als ze niet zeer hard worden opgepompt. Met de 55mm Big Apples fiets ik ook een fractie langzamer dan daarvoor, maar dat is voor mij zeker geen rede om ze er vroegtijdig weer uit te kieperen.

Je vroeg ook nog naar de grip op het wegdek van de Big Apple. Die ervaar ik als prima, ook (relatief) in de regen.

Hans
AndereWillem schreef: de almotion. Heb ik inderdaad ook overwogen maar zijn 2 keer zo duur als de Big Ben en Big Apple. Vind 70 euro voor een set banden teveel geld valt daarom af voor mij.
AndereWillem schreef: Heb mijn huidige Big Bens al vele duizenden kilometers en geen één keer lekgereden.
Is de Big Ben 55-559 echt zoveel voordeliger? Aan de andere kant doe je wel heel lang met deze banden. Is Supreme misschien nog een optie? Rollen ook goed en sturen strak. De mijne heb ik nu ca. 10000km, maat 50-559.

Persoonlijk wil ik binnenkort de Suprems vervangen door Almotions 55-559 (niet-tubeless). Onlangs proefgereden op deze banden en ze lijken me geweldig voor op de weg en mijn off-road escapades. Ze lopen licht en hebben meer dat ballon-achtige waar ik van houd.
javb2812 schreef:
za 30 mar, 2019 01:21
Ik hoop dat EneWillem ook tevreden is met de naamswijziging van willemm. Het is fijn dat AndereWillem daar geen punt van gemaakt heeft, en waarom zou hij ook...

Hans
Ja hoor! :lol:
keesswart schreef:
za 30 mar, 2019 00:18
Is die velgbreedte aan de binnenkant of aan de buitenkant gemeten? Onze velgen zijn aan de buitenkant 23 mm en 25 mm breed. Ik weet niet precies wat de binnenmaat is.
In zijn eerste bericht schrijft AndereWillen dat het om de binnenkant gaat. De meeste vakantiefietsvelgen zijn 17 of 19 breed. Als ze nieuw zijn staat het er vaak op met een sticker met een opschrift waarin die getallen verwerkt zijn, later rest vaak nog een gravering ergens.
keesswart schreef: ik krijg ze niet netjes uitgelijnd om de velg, waardoor het er uitziet alsof er een slag in het wiel zit
Ziet het er alleen zo uit of voel je ook een slag?