Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thailand Laos - Forum Wereldfietser

Thailand Laos

Hoi,

Ik wil een aantal maanden gaan fietsen in Thailand en Laos. Geen onbekende landen voor mij maar wel nieuw is per fiets.

Omdat lopen een probleem is heb ik een vraag. Waar laat je de fiets in het hotel, moet die mee de kamer in, is trap op? 4 fietstassen meenemen zie ik ook niet zitten, kan de fiets, met tassen erop ergens staan op veilige plek?

Kan de fiets de trein in en waar staat die staat die dan? Is dat veilig?

Welke vlucht naar Bangkok is het goedkoopste met fiets?

Moet eigen tent mee, als iets achter de hand of voor de nationale parken.
Ik weet dat je in de parken tent kan huren maar als je verder park in fietst misschien niet. Of valt er uberhaupt niet in de parken te fietsen?

Ik kom vast nog meer vragen tegen, ben al dagen op deze site aan het lezen en begin net met voorbeiding.

groeten, Chanouk
fiets-ster schreef:Waar laat je de fiets in het hotel, moet die mee de kamer in, is trap op? 4 fietstassen meenemen zie ik ook niet zitten, kan de fiets, met tassen erop ergens staan op veilige plek?
De fiets kan heel gemakkelijk mee op de hotelkamer. Anders op het terras/veranda etc. met een dun kabeltje vastzetten.
4 tassen? Ik heb in Laos met 2 tassen gefietst, in Thailand zelfs met 1 tas. Je hebt echt heel weinig nodig daar.
fiets-ster schreef:Kan de fiets de trein in en waar staat die staat die dan? Is dat veilig?
De fiets gaat in een aparte wagon, wees dus iets eerder op het perron. Veiligheid lijkt mij heel groot in Thailand.
fiets-ster schreef:Welke vlucht naar Bangkok is het goedkoopste met fiets?
Er zijn 3 rechstreekse maatschappijen: Eva, China en KLM. Informeer eens bij www.333travel.nl. Er zijn natuurlijk meer reisbureau's.
fiets-ster schreef:Moet eigen tent mee, als iets achter de hand of voor de nationale parken.
Ik weet dat je in de parken tent kan huren maar als je verder park in fietst misschien niet. Of valt er uberhaupt niet in de parken te fietsen?
Mijn ervaring is: geen eigen tent nodig, scheelt echt een hele hoop gesjouw, geen tent, geen slaapzak, matje, kookspullen etc. Koken is beslist niet nodig, overal kan je spotgoedkoop langs de weg eten.
Leuk Chanouk, dat je ideeën hebt voor Laos en Thailand!

He Jim, Bedankt.

Ik heb jaren gereist met L pl , footprints, rough guide enz. Ik word onzeker als ik bedenk dat ik stukken moet overbruggen zonder info zonder tent slaapmat enz waar ik op terug kan vallen mocht hotel vol zitten of ik met pech kom te staan.

En als je je fiets in de kamer zet moet ik dus met fiets trap op...

Heeft iemand een idee om fietstassen te dragen. Ik heb karimore achter tassen waar geen schouderband bij zit. Ik heb mijn handen nodig om met krukken te lopen. Een gewone rugzak op de fiets is waarschijnlijk geen optie, wel? hoewel...
Dat zou het ook een stuk gemakkelijker maken als ik een deel zonder fiets wil doen.

Chanouk

En je mag met vliegen, buiten handbagage en cameratas, toch maar één stuk bagage meenemen? Hebben jullie een soort overzak of zo iets?

Chanouk
fiets-ster schreef:Hoi,

Omdat lopen een probleem is heb ik een vraag. Waar laat je de fiets in het hotel, moet die mee de kamer in, is trap op? 4 fietstassen meenemen zie ik ook niet zitten, kan de fiets, met tassen erop ergens staan op veilige plek?

Kan de fiets de trein in en waar staat die staat die dan? Is dat veilig?

Welke vlucht naar Bangkok is het goedkoopste met fiets?

Moet eigen tent mee, als iets achter de hand of voor de nationale parken.
Ik weet dat je in de parken tent kan huren maar als je verder park in fietst misschien niet. Of valt er uberhaupt niet in de parken te fietsen?

groeten, Chanouk
Mijn ervaringen;
2 achtertassen is genoeg, eventrueel met stuurtasje.
Vaak is er beneden wel een plek in het hotel om je fiets achter te laten. Kabelslot mee om de fiets ergens aan een hek of paal vast te maken. Mee op de kamer kan ook, niet alle kamers zijn 4 hoog achter, er is een lift of iemand helpt je. Meestal geen probleem.

In de trein gaat de fiets in de wagon met goederen. Label erom met de bestemming. Zelf naar de wagon brengen, vaak net achter de locomotief, helpen inladen zodat je weet dat'ie goed staat, op slot zetten en dan je eigen stoel opzoeken. Een paar keer gedaan, nooit problemen mee gehad.

Sinds ik een fiets permanent in Thailand heb staan vervoer ik geen fiets meer per vliegtuig maar voor die tijd heb ik gebruik gemaakt van China Airlines. Ging goed, fietshoes was altijd genoeg maar deed wel extra bescherming rond de derailleur. Lees de onderwerpen nog een keer, hier is al veel over geschreven. Heb toen via de fietsvakantiewinkel geboekt. Of het de goedkoopste is weet ik niet, in ieder geval wel gelijk 10 kg extra bagage toegestaan. (2004, kan dus veranderd zijn)

Een tent heb ik nooit meegenomen, overnachtingsmogelijkheden genoeg. Tent mee betekent gelijk ook matje mee, slaapzak mee, dus veel volume erbij.
Niet te laat beginnen met een plekje voor de nacht zoeken en eventueel is er wel iemand met een pick-up die je een eindje weg wil brengen.

Dat is nou het nadeel van al die gidsen, leuk voor de bezienswaardigheden maar op die plekken vind je altijd wel een bed. Juist die stukken tussenin, die niet beschreven, staan, daarvan willen we weten of er mogelijkheden zijn. Denk dat ik mijn andere site maar weer eens open gooi en een lijst met overnachtingsmogelijkheden in niet-beschreven plaatsen ga verzamelen.

Naar Thailand had ik 2 achtertassen mee, 1 als ruimbagage en 1 als handbagage. Eerder in Costa Rica/Panama geweest, met tent, 2 achtertassen en een slaapzak. Toen heb ik zo'n grote ikea tas gebruikt. Weer 1 tas als handbagage en de rest in de grote tas gedaane en bijelkaar gebonden. Heb je ook geen last van losse touwtjes of riempjes die ergens achter kunnen blijven hangen.

Heb je al een route in gedachten? Er is al veel gefietst in Thailand en Laos dus als je weet waar je naar toe gaat dan zijn er wel mensen die je tips kunnen geven.

Beste Fietster,

De groetjes uit Thailand. Altijd weer leuk om te fietsen. Ik ben in het zuidoosten en dat is een van meest industrieel ontwikkelde delen van Thailand. En dat merk je ook. Ook op de kaart klein lijkende wegen zijn niet zo smal maar breed en druk. Terwijl elders in Thailand je genoeg kleine wegen tegenkomt. Toch heb ik ook hier wat leuke en rustige weggetjes gevonden. Het leven van een fietser gaat hier allemaal zo gemakkelijk. Aan de Lonely Planet heb je als fietser niet zoveel, behalve de handige kaartjes van de wat grotere steden.
Ik heb voor Asian Way of Life diverse routes uitgezet en de meeste plaatsen met overnachtingadressen kom je niet tegen in de LP die zelfs over complete provincies niets vermeld.
Als beginnende Thailand-fietster kan ik je Asian Way of Life (Awol) aanbevelen: ze regelen voor je een vlucht waarbij je fiets zonder problemen meegaat, je krijgt een transfer (met je fiets) naar een prima hotel en een goede routebeschrijving die je dan op eigen gelegenheid fietst, met adviezen over overnachtingsadressen onderweg. Zie: www.awol.nl

Hoi Bert,

Leuk dat je onderweg nog de site bekijkt en zelfs advies geeft.

Ik heb op dit moment 7 reisgidsen thuis van de bieb. Lonely planet beschrijft wel de plaatsen die AWOL aan doet. Elke plaats waar ze slapen staat er tot nog toe in wat betreft de midden Thailand route met veel meer accomodatie dan bij AWOL staat.

En of je nu L pl islands & beaches neemt of alleen l pl heel Thailand, er staat bijna woordelijk hetzelfde in. Hooguit een extra kaartje in de eerste van een plaats die maar uit een paar straten bestaat en je zonder krt ook wel vind. Verder leg ik ook footprints er naast maar er staat meer in l.pl. Ik kijk alleen naar accomodatie en bezienswaardigheden. Geschiedenis e.d. dus niet.
Ook uit eerdere ervaring trok ik deze conclusies.

Jouw boek Fietsen in Thailand, waarvan je zei dat die niet meer te koop is, vond ik ook in de bieb in Apeldoorn.

Heb jij ook de AWOL route uitgezet? Je kiest nu dan iets andere routes. Bijv in zuiden over Surathani en AWOL eerder naar de westkust. Of in het Noord Westen van Thailand.

Ik kan mij voorstellen dat als iemand voor het eerst in Thailand is je de eilanden aan de oostkust ook wil zien, of omdat het later in het jaar is. De laatste keer was ik er in maart en had ik trouwens op die eilanden elke dag regen terwijl het voor de oostkust het goede seizoen was. De eilanden aan de westkust vind ik wel mooier met de schitterende rotsen.

Is er nog goed op de route uit je gids te fietsen denk je of is die te veel verouderd? Ik wil het zuidelijkste er misschien uit fietsen.

Wat ik niet in de boeken kan vinden is informatie over het nieuwe vliegveld. Kan de fiets mee in de airportbus en waar stap ik dan uit? Ik wil denk ik slapen in de hostels achter de tempel bij kao san rd. Ik hoop dus een halte te hebben die op het centrum overzichtskaartje van l.pl. staat.

En volgens jouw boek Bert moet ik dus fiets controleren voor ik de douane door ga. Kan je met de fiets in de bus als de doos eraf is?

En als jij net naar Bgk gevlogen ben weet je vast de goedkoopste vlucht wel...

Als er iemand een goed hostel weet dan graag, liefst met gratis achter laten van fietsdoos. Kao san rd viel de laatste keer erg tegen. Shopping malls ipv alle kleine restaurantjes van ooit waar je iedereen van onderweg weer tegen kwam, het gaat wel door! :(

Ik heb er wel zin in. :D

Gr. Chanouk
Ik kan je toch aanraden s op de site van AWOL te kijken zoals Bert je ook al zij. Zij hebben antwoord op al je vragen
Op deze site staat tevens de nieuwste info over de nieuwe luchthaven van Bangkok
Ik zelf heb vorig jaar de route Midden Thailand gedaan via AWOL ,alles prima geregeld.
januari 2007 ga ik naar Thailand en Laos. Uiteraard ook fietsen.
Succes Dirk

Georganiseerd gaan met bijv. AWOL kost een hoop en ik regel alles liever zelf.

Deze site is toch om anderen informatie te vragen en te geven? Verwijzen naar een organisatie is misschien ook informatie, maar dus niet mijn keuze. Het is niet mijn eerste reis, alleen het fietsen is nieuw, in Azie tenminste en dit vliegveld in Bangkok dus ook.

Hoi fiets-ster,

Een heleboel vragen natuurlijk bij zo een eerste fietstocht, maar je hebt blijkbaar ervaring met het land, dus je weet, zoals uit andere reacties hier blijkt dat er altijd wel een helpende hand is hier.
Wat je transfer van de luchthaven naar bangkok betreft kan je bv bij 333travel een vlucht met china airlines boeken, die 1 of 2 overnachtingen in het eastin hotel inclusief heeft. Ook de transfer met minibusje naar het hotel is dan inbegrepen. Het hotel heeft grote liften, dus daar heb je dan alvast geen probleem.
Maar wil je werkelijk eerst naar bangkok, want dan moet je die stad ook weer uit natuurlijk ...
Waarom niet gelijk richting een kleinere stad het binnenland in, die je dan met de fiets kunt verlaten ?

Zoals in eerdere reacties reeds vermeld zou ik de tent thuis laten. Enkel maar extra gesjouw, zowel op als af de fiets. Vaak overnacht ik in bungalowtjes, dus alles gelijkvloers, en ruimte zat voor de fiets.

Ik ben ook niet zo voor vooraf uitgezette routes, maar het heeft wel zen voordelen natuurlijk, je weet precies waar te overnachten, maar het heeft zen prijs.

Je kent de 'crazyguyonabike' website waarschijnlijk al ?
Die staat ook vol reisverhaaltjes en info waar je kan overnachten.

Groetjes uit Thailand,

koenie

Fiets-ster,

De LP heefdt redelijk veel over midden-Thailand ( ten zuiden van Bangkok), omdat dit gebied vrij in trek is bij toeristen (strandjes en eilnaden). Als je bijvoorbeeld de AWOL-route van Oost naar Noord volgt fiets je echt door gebieden die niet in de Lp staan.
Ik doe me fiets nooit in een doos, tenzij men met na langdurige discussie echt van mij eist.
Als er iets mis is met je fiets moet je dat onmiddellijk op de luchthaven laten vaststellen.
De routes in mijn gidje zijn wat gedateerd. Er is een rustige weg naar het zuiden verbreed en die is nu druk, terwijl die andere weg minder druk is.


Groetjes uit Trat in het uiterste zuidoosten van Thailand.

fiets-ster schreef: Is er nog goed op de route uit je gids te fietsen denk je of is die te veel verouderd? Ik wil het zuidelijkste er misschien uit fietsen.

Wat ik niet in de boeken kan vinden is informatie over het nieuwe vliegveld. Kan de fiets mee in de airportbus en waar stap ik dan uit? Ik wil denk ik slapen in de hostels achter de tempel bij kao san rd. Ik hoop dus een halte te hebben die op het centrum overzichtskaartje van l.pl. staat.
Hoi fiets-ster,

Waar ik later nog aan dacht; als je in Zuid-Thailand wil gaan fietsen, waarom boek je dan niet gelijk een vlucht naar Phuket, dan ben je van dat luchthavenprobleem in Bangkok vanaf. Ik heb het ook een keertje gedaan zo. Die luchthaven kan je gewoon uitfietsen en vlakbij de luchthaven kan je bungalowtjes huren op het strand voor je eerste nacht(en). Daarna kan je via Pang Nga (schrijf je't zo ??) fietsen, een leuke boottocht maken daar, en vandaar kan je alle kanten uit.

Ik ben toen met Singapore Airlines via singapore naar phuket gevlogen, maar via Bangkok kan ook, boek in Nl en laat je bagage gewoon doorrouten.

Wat Bangkok betreft, eerdere berichten hier bevestigden dat de fiets nog mee kan met de bus (verpakt of niet weet ik niet). Aan het Democracy Monument vlakbij Kao San Road is een halte voor deze bus.

Groetjes,

Koen

Bert,

kan je al iets vertellen over jouw ervaringen op het nieuwe vliegveld ?


groeten,

Mees.

Hoi Koen,

Bedankt voor de informatie. Ik neem dus de airportbus en de halte die jij noemt.

Hotelletjes genoeg, vaak mag je bagage achterlaten tegen betaling per dag. Maar als iemand een hostel weet waar je een platte fietsdoos gratis achter kan laten dan hoor ik dat graag.
Of gooien jullie hem weg? Zo ja, hoe kom je dan weer aan een nieuwe?

Ik wil eerst in Noord Thailand fietsen, dan Laos. Hiervoor moet ik geloof ik in Bangkok een visum halen.

Daarna naar Zuid Thailand.

Ik moet dus echt Bangkok in. Maar ik ga er weer uit met de trein dus dat zit wel goed.

Groeten, Chanouk