Ik heb onlangs onze tandem geüpgraded van 8s naar 9sp (Alivio T4000 serie) en liep daarbij tegen een eigenaardig schakelprobleem aan: de achterderailleur wil niet van het 5e op het 6e tandje schakelen. Alle overige versnellingen werken prima. Ook afschakelen van 6 naar 5 gaat goed. Kan het zijn dat de combinatie van een MTB-derailleur (FD-T4000) met een weg-cassette (CS-H50-9, 12-23) het probleem is?
Oorspronkelijk dacht ik dat een scheef derailleuroog de boosdoener was. Daarom eerst maar eens de achterderailleur verwijderd en tja…toen trok ik de draad uit derailleuroog. En nee, het betreft geen uitneembare pad, maar een met het aluframe geïntegreerd derailleuroog. Oeps. Gelukkig woont Marten Gerritsen niet te ver weg. Die had dit zo gerepareerd en meteen ook het oog gericht.
Helaas bleef het probleem. Op mijn hybride fiets (heet dat nog zo?) rijd ik met dezelfde cassette, maar dan in combinatie met een RD-M510. Nog nooit schakelproblemen mee gehad. Ik heb het achterwiel van de tandem (135mm inbouwbreedte) overgezet naar die fiets en dat schakelde eveneens prima. Als ik de derailleurs uitwissel, zie ik dat de FD-T4000 wel werkt op mijn hybride, zij het minder soepel, maar de RD-M510 niet op de tandem: hapert dan ook van 5 naar 6.
Ik heb het probleem voorgelegd aan de fietsenmaker en inmiddels ook aan Marten: beiden denken dat een race-derailleur, met kortere kooi, het probleem zou moeten oplossen. Dus dat binnenkort maar eens proberen. Maar op dit punt heb ik 2 vragen:
* Herkent iemand dit probleem? Kan een MTB achterderailleur inderdaad te "groot" zijn voor een weg-cassette?
* Welke derailleur moet ik hebben?
Ik zat te denken aan de Sora RD-3000. Die is er in 2 uitvoeringen: normaal (-SS) en medium (-SGS). Ik vind de SGS-versie er nog best lang uitzien. Maar de SS-versie is "officieel" niet geschikt voor triples. Qua capaciteit zou die moeten kunnen: 37T. Omdat de tandem voor 22-32-42 heeft, komen we op 42-22+23-12=31T. Echter, volgens de specs van de SS-versie is de "Max. front difference" 16T en 42-22=20T. Tsja…wat moet een achterderailleur met een front difference? Kan me er wel iets bij voorstellen (kettinglengte etc), maar toch: wat moet ik hiermee?
Oorspronkelijk dacht ik dat een scheef derailleuroog de boosdoener was. Daarom eerst maar eens de achterderailleur verwijderd en tja…toen trok ik de draad uit derailleuroog. En nee, het betreft geen uitneembare pad, maar een met het aluframe geïntegreerd derailleuroog. Oeps. Gelukkig woont Marten Gerritsen niet te ver weg. Die had dit zo gerepareerd en meteen ook het oog gericht.
Helaas bleef het probleem. Op mijn hybride fiets (heet dat nog zo?) rijd ik met dezelfde cassette, maar dan in combinatie met een RD-M510. Nog nooit schakelproblemen mee gehad. Ik heb het achterwiel van de tandem (135mm inbouwbreedte) overgezet naar die fiets en dat schakelde eveneens prima. Als ik de derailleurs uitwissel, zie ik dat de FD-T4000 wel werkt op mijn hybride, zij het minder soepel, maar de RD-M510 niet op de tandem: hapert dan ook van 5 naar 6.
Ik heb het probleem voorgelegd aan de fietsenmaker en inmiddels ook aan Marten: beiden denken dat een race-derailleur, met kortere kooi, het probleem zou moeten oplossen. Dus dat binnenkort maar eens proberen. Maar op dit punt heb ik 2 vragen:
* Herkent iemand dit probleem? Kan een MTB achterderailleur inderdaad te "groot" zijn voor een weg-cassette?
* Welke derailleur moet ik hebben?
Ik zat te denken aan de Sora RD-3000. Die is er in 2 uitvoeringen: normaal (-SS) en medium (-SGS). Ik vind de SGS-versie er nog best lang uitzien. Maar de SS-versie is "officieel" niet geschikt voor triples. Qua capaciteit zou die moeten kunnen: 37T. Omdat de tandem voor 22-32-42 heeft, komen we op 42-22+23-12=31T. Echter, volgens de specs van de SS-versie is de "Max. front difference" 16T en 42-22=20T. Tsja…wat moet een achterderailleur met een front difference? Kan me er wel iets bij voorstellen (kettinglengte etc), maar toch: wat moet ik hiermee?