Beste,
Ik refereer naar een vorig topic (https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... hp?t=32515). Heb onderweg een nieuw wiel moeten kopen vanwege een kapotte naaf. Alles ging vrij goed tot recent de ene spaak na de andere is beginnen breken (4 op een week tijd). Ik denk dat ik zo n 3000 km met het wiel heb afgelegd (wel met volledige bepakking en nogal wat op gravelwegen). De spaken die breken zitten allemaal aan de linkerzijde (niet de aandrijfkant) en zitten met de kop naar buiten. Uiteraard verving ik de kapotte spaak steeds maar t mocht niet helpen.
Ik ben nu gelukkig in een stad aanbeland en hoop dat ik hier een goeie mecanicien vindt om wiel om te bouwen (is wel nodig meen ik) maar graag ook eens jullie advies:
- is t normaal dat er zoveel breken op zo een korte tijd?
- is t toeval dat het allemaal dezelfde zijn (binnenspaken aan linkerzijde)?
- denken jullie dat de velg onherstelbare schade heeft opgelopen (ik zou nog zo n 4000km willen verderrijden)?
- had ik de spaakspanning sneller moeten aanscherpen? Is er een frequentie waarmee je dit best doet (na x aantal km)? Of is dit niet te vermijden en zijn ze gewoon op na een aantal km (afhankelijk van condities en kwaliteit)?
- om een spaak aan de linkerkant te vervangen, nemen jullie ook hiervoor de cassette af? Ik merkte dat t ook wel ging zonder maar dan heb je wel soms dat de spaak wat plooit.
Dank bij voorbaat!
Ik refereer naar een vorig topic (https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... hp?t=32515). Heb onderweg een nieuw wiel moeten kopen vanwege een kapotte naaf. Alles ging vrij goed tot recent de ene spaak na de andere is beginnen breken (4 op een week tijd). Ik denk dat ik zo n 3000 km met het wiel heb afgelegd (wel met volledige bepakking en nogal wat op gravelwegen). De spaken die breken zitten allemaal aan de linkerzijde (niet de aandrijfkant) en zitten met de kop naar buiten. Uiteraard verving ik de kapotte spaak steeds maar t mocht niet helpen.
Ik ben nu gelukkig in een stad aanbeland en hoop dat ik hier een goeie mecanicien vindt om wiel om te bouwen (is wel nodig meen ik) maar graag ook eens jullie advies:
- is t normaal dat er zoveel breken op zo een korte tijd?
- is t toeval dat het allemaal dezelfde zijn (binnenspaken aan linkerzijde)?
- denken jullie dat de velg onherstelbare schade heeft opgelopen (ik zou nog zo n 4000km willen verderrijden)?
- had ik de spaakspanning sneller moeten aanscherpen? Is er een frequentie waarmee je dit best doet (na x aantal km)? Of is dit niet te vermijden en zijn ze gewoon op na een aantal km (afhankelijk van condities en kwaliteit)?
- om een spaak aan de linkerkant te vervangen, nemen jullie ook hiervoor de cassette af? Ik merkte dat t ook wel ging zonder maar dan heb je wel soms dat de spaak wat plooit.
Dank bij voorbaat!