Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heel oude Giant Terrago - Forum Wereldfietser

Heel oude Giant Terrago

HOY HOY,
Ben een heel oude, schattenderwijs voor de eeuwwisseling, Giant Terrago tegen gekomen. In titel benoemd als Ferrado. Krijg het internetadres niet lekker gekopieerd :oops:
Home Fietsen en Brommers Fietsen | Heren | Herenfietsen Advertentie m1387586734

Op proef gereden, goede maat, goede prijs
Kan wat stuk is op mijn oudere stadsfietsen wel maken maar heb geen echt technisch inzicht in wat allemaal wel of juist helemaal niet kan.
Vandaar mijn vragen aan jullie.

Wie ben ik??
Vrijetijdsfietser die wat rondtoert in de omgeving met dagtochten van ca. 60 km die ook een paar dagen met wat bagage vertrekt om buiten zijn eigen kostje kookt en onder een Tarp te slapen. Rij hoofdzakelijk verhard en enkel bospad. Tot nog toe met een Gazelle stadsfiets met 7 versnellingen in de achternaaf en een voorvorkvering, maar dat is voor zo leker ronfietsen met bagage suboptimaal zullen we maar zegen. De Gazelle mag voortaan in de stad blijven rondhuppelen, als ik een geschikte fiets voor erbij vindt.

Mijn bevindingen:
Rijdt nog enorm licht, schakelt probleemloos, frame heel, wat roest bij achtervork t.h.v. Achterdrager die er niet meer op zit, remblokjes aan vervanging toe, cantileverremmen, echter....... Achterwiel mist een spaak, trapt door in hoogste versnelling, ketting versleten, velg achter wat hol ( zo heet dat geloof ik), banden aan vervanging toe. Zie allerlei nokjes en gaten in het frame die mij de indruk geven dat er voor- en achterdrager op kan.

Mijn vraag is verstandige koop? Wat gaat het kosten als je onderstaande zaken doet of laat doen. Graag jullie ideeën over wat redelijkerwijs zelf gedaan kan worden :lol:
Welk prijskaartje komt er te zitten als ketting en cassette achter vervangen moet worden. Zit LX op achter en voor stx(?). Fietsenmakers die ik bezocht had het over ca 200. Euro voor tandwielen voor en achter en ketting.... Is dat ook jullie idee? Verkoper dacht aan nieuwe ketting en vervangen van wat kransjes...
Met deze zitpositie zit ik goed maar weet dat ik op langere afstanden geregeld van houding wissel en zou daarvoor een verstelbare stuurpen willen monteren. Verstandig? Welke?
Stuur zou ik van kurken handvatten willen voorzien. Evenals de barends. Adviezen welke?
Welke dragers zouden hier op passen? En heb ik het goed dat dat indrrdaad kan?
Welke banden zouden jullie adviseren?
Nog andere wijze ideeën?
Bij voorbaat dank
LF
Een heel lang verhaal, maar toch weinig info. Spullen zijn nog te koop. 200 euro voor werk aan zo'n fiets is erg veel geld. Bagagedragers passen als bevestiging mogelijk is (schroefdraadjes). Kosten? Zelf doen. Koop wat gereedschap. Cranktrekker, kettingzweep en cassetteafhaler. En youtube. Je bespaart heel veel geld. Een velgwand die uitgebogen is, tja, kwestie van tijd. Doortrappen in hoogste versnelling: ketting en cassette vervangen. Je vervangt geen kransjes! Wat voor fietsenmaker is dat? Ik denk inderdaad: 1995 of iets later. Banden? Welke passen, hoe breed is liggende achtervork? enz. enz. Een stuurpen (deze is wel absurd lang) verstel je niet onderweg! Dan past de fiets niet voor je lichaam. Het stuur is net een bezemsteel. Koop een stuur met een achterwaartse buiging, anders gaan je polsen naar de kloten. Advies: Procraft 12º backsweep, 25,4mm klem.
Advertentienummer gevonden. Middenblad voor is totaal op: dit is boutcirkel 94mm. Zo'n blad is verkrijgbaar, maar een nieuw crankstel is goedkoper: Acera. Trapas ook: BB-UN55.
Jouw zaak: is die fiets wel €75,- waard?
Dit is hem: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... frame.html
Het frame ziet er goed uit. Zie een paar berichten verder.
beste little fast,
qua type fiets vind ik (persoonlijk, mening) dit een erg goede keuze want ik heb er varen dat dit een prima toer-fiets is, ook met bagage en op slechte wegen en bospaden.
ik denk aan:
- zie hier viewtopic.php?f=8&t=30385&p=293945&hili ... me#p293945 (vooral het stukje van tim on tyres vind ik leuk/goed)
en hier viewtopic.php?f=11&t=28075&p=270539&hil ... me#p270539 voor info over zo'n fiets.
- je kunt veel meer zelf dan je denkt. denk er dan wel aan om een deel van de genoemde 200 euro te investeren in wat gereedschap. en met ook aanpassen/repareren van het achterwiel kom je al snel op zo'n bedrag uit.
- bij roest aan het frame is het, kort gezegd, vooral zaak te checken of dat oppervlakkig is of dat het de sterkte van het frame aantast. dat is m.i. vooral te beoordelen als je de fiets in het echt ziet.
- achterwiel opknappen is met ook vervangen velg geen beginner-sleutelaar's-klus, maar misschien samen te doen of je koopt een vervangend mtb-achterwiel tweedehands op marktplaats.
- stuurpen: de chess bij bijv. internet bikes .com https://www.internet-bikes.com/71934-er ... mm-zilver/ let op: diameter stuurpen 25,4mm (1 volle inch) en niet 22mm (7/8e inch) want je voorvork heeft dikkere buis (wat bijdraagt aan stevigheid van deze fiets). klemmaat van je stuur is gewoon (ook) 25,4mm. en let op hoe lang je de stuurpen wilt. kijk eens op die site.
- daar vind je ook een cassette en ketting en een middelste kettingblad. je ziet op foto 8 dat het middenblad echt ver heen is (vorm van de tanden)
- check of de shifters de versnelling wel echt goed laten terugschakelen. ik ben geen fan van oudere gripshift en zet er dan al snel van (opvolger) sram de mrx comp draaishifters op, zie hier: https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... v_chn=shop
- met ook een paar verse handvatten, paar bar ends (bijvoorbeeld deze fijne (wat korte): https://www.internet-bikes.com/45247-m- ... -per-2-st/ of zoek eens op het merk ergotec) andere banden enzovoort enzovoort kun je dan je eigen fiets samenstellen/opbouwen.
succes! hoogframe
en al typend plaatsen sjefke en leon wat ik ook wil zeggen, prima :D
de fiets is ongeveer van 1994 of 1995.
quote="Little Feat"

>Rijdt nog enorm licht
Dat is geen goed criterium. Oude fietsen gaan niet merkbaar zwaarder fietsen omdat ze zou of niet goed meer zijn of het zijn echt wrakken.

> schakelt probleemloos
Mooi

>, frame heel
Het frame ziet er op de foto's zelfs mooi uit, maar foto's zijn niet alles. Je moet beoordelen of een frame recht is en of er geen barsten zitten op bepaalde plaatsen.

>, wat roest bij achtervork
Dat is opmerkelijk. Geen idee wat je bedoelt met 'wat roest'. Daar zou ik een detailfoto van moeten zien. Het kan idd alleen oppervlakkign zijn, dan is er niets aan de hand.

>remblokjes aan vervanging toe, cantileverremmen
Niks mis met canti's, maar meestal - bijna altijd - zijn ze met te lange kabels afgesteld waardoor het remresultaat matig is. Koop Kool Stop blokjes. 18 euro voor 4?

>, echter....... Achterwiel mist een spaak ... velg hol
Ga er van uit dat het achterwiel niet meer waard is dan alleen de naaf, dus vrijwel niets.
Weet je wat voor naven er in zitten?

>, trapt door in hoogste versnelling
Zoals gezegd nieuwe cassette. 12 euro. Ketting idem.

>Zie allerlei nokjes en gaten in het frame die mij de indruk
> geven dat er voor- en achterdrager op kan.

Waarschijnlijk nieuwe derailleurwieltjes. Minder dan een tientje. De derailleurs zijn van een heel goed type.
Het stuur laat je zitten totdat je een tijd gefietst hebt met de opgeknapte fiets.
Nieuwe voorbladen zijn misschien wel te krijgen voor 7 euro per stuk, anders een complete cranck + as voor 65 euro.
Belangrijk is of het balhoofdstel nog goed is.

>Wat gaat het kosten als je onderstaande zaken doet of laat doen.
Dat ligt helemaal aan het kwaliteitsniveau watje wilt bereiken en wat je zelf kunt. Minimum is één nieuwe spaak erin, nieuwe ketting, kransje en je ziet wel waar het schip strandt, tot 300 euro om vanaf het frame een heel mooie fiets te bouwen, of nog meer als je er twéé nieuwe wielen van goede kwaliteit in zet. Als je het laat doen wordt het veel duurder.
Redelijk lijkt me om best wat geld uit te geven aan een achterwiel, of als je een tweedehands setje tegenkomt twee wielen. De rest blijf alles bij elkaar beperkt tot grofweg 100 euro, al weet ik niet of er nog tegenvallers zijn.

Omdat je zelf nog weinig sleutelervaring hebt is het een idee om deze fiets daarvoor te gebruiken. Dan begin je gewoon vooraan en gaat vooral niet eerst voor veel geld dingen inkopen. Het gaat dan wel een hele tijd duren.

> Fietsenmakers die ik bezocht had het over ca 200. Euro voor tandwielen
> voor en achter en ketting.... Is dat ook jullie idee?
Als hij voor deze 8-speed spullen dat geld vraagt, zijn ze dan verguld of zo?
Ik heb een paar weken geleden nog een lijstje gemaakt van wat eenvoudige maar zeker voor deze fiets goede onderdelen kosten (bij Rose.nl):
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... pg#p328527

>Met deze zitpositie zit ik goed maar weet dat ik op langere afstanden geregeld
>van houding wissel en zou daarvoor een verstelbare stuurpen willen monteren.
Dit is voor later. Het kan zeker en is geen probleem.

>Welke dragers zouden hier op passen? En heb ik het goed dat dat indrrdaad kan?
Geen probleem. Misschien eerst een drager bij de kringloop oppikken of zo.

>Welke banden zouden jullie adviseren?
Schwalbe Marathon Greenguard, zo dik als in het frame passen - 47?. Ben je voor 32 euro klaar. Die zijn vrwijel bomproof, lopen beter dan de plusversies en gaan heel erg lang mee. Schwalbe Almotion kan ook, maar die zijn veel duurder. Kan later nog natuurlijk.

>Nog andere wijze ideeën?
Sleutelcursus van deze vereniging?
Als eigenaar van een Giant Terrago nieuw gekocht in 1992, die al behoorlijk wat 'expeditie' achtige omstandigheden voor zijn wielen heeft gehad, kan ik na 55.000 tevreden km's zeggen dat het niet aan het frame ligt. ;-) . Het is een hele goede basis om een degelijke reisfiets mee te bouwen.
Als toer/vakantiefiets zit ik liever op een fiets met 28" wielen, rolt in mijn beleving net wat comfortabeler.

Ik zou adviseren de fiets te kopen. Hoogstens 75 euro geven.
Dan alle upgrade plannen even laten sudderen.
Eerst 5 x zo'n tocht van 60 km maken en dan een keer een stuk langer om te ontdekken waar de pijn punten liggen qua zithouding en techniek. Ketting af en toe afnemen en smeren.
Ondertussen een lijstje maken van wat je wil veranderen en wat dat kost. Niet blindstaren op deelproblemen, maar overzicht hoe het uit de hand kan lopen, hoe je het kan faseren en wat je eind verwachting is. Ondertussen ook uitvinden of er niet in de buurt een fietsgek zoals ik woont die je met de techniek en gereedschap wil helpen.
Als dat tegenvalt ben je de fiets ook weer voor 50 euro kwijt.

Voor mij zouden de cantilevers een gepasseerd station zijn en je kan niet even v-brakes monteren zonder de remgrepen en kabels ook te vervangen. Kosten te overzien. Maar als ik alles bij elkaar op tel kan ik zo op 500 euro (incl. b.v. een nieuw achterwiel) uitkomen. En dan heb ik al het gereedschap al.
cyclos schreef:
di 19 mar, 2019 09:28
Voor mij zouden de cantilevers een gepasseerd station zijn en je kan niet even v-brakes monteren zonder de remgrepen
Canti's hebben meer kabeltrek, dus dat is alleen een tijdelijk idee en dus zinloos.
Ik heb tot vorig jaar met canti's gefietst, op het voorwiel met één setje (LX) canti's vanaf 1993 die steeds naar de volgende fiets ging en daar is niks mis mee behalve dat je moet weten hoe je ze afstelt en daar zijn maar weinig goede tips voor te vinden. En ze moeten niet vastgeroest zijn.
V-brakes kunnen ook een hel zijn om af te stellen als je niet de juiste tips hebt of bv het wiel niet helemaal in het midden zit of de kabl te kort zodat de kabel trekt tijdens het sturen.
Lijkt me niet een heel courante framemaat. Als die voor jou past en het frame verder goed is dan lijkt me dat best een leuke basis.

Eventueel er een tweede fiets naast zetten en er 1+1=1 van maken zou ook nog kunnen.
Lijkt me inderdaad een erg grote framemaat, niet te groot?
Beste medeforummers,
Allereerst dank voor jullie reakties, adviezen en meningen. :D
Met natuurlijk de nodige zaken waar ik mee vooruit kan. Wordt weer lang verhaal dus zal het in tweeën knippen of nog meer.
Referentie van timontyres had ik al geoormerkt en die van hoogframe uitgebreid gelezen maar nog niet vastgelegd om na te slaan, dus bij deze gedaan.

@ Sjefke,
Dat het een lang verhaal werd wist ik, masr welke info mis je in mijn lange verhaal, als je er 'te weinig info' in vindt staan? Zoals geschreven wil de verkoper en niet de geconsulteerde fietsenmaker een kransje en een ketting vervangen....
Met verstelbare stuurpen bedoel ik niet de hoogte ervan, maar het gedeelte dat naar voren steekt., waardoor het stuur zelf kan kantelen Zal wel een aparte naam hebben, maar weet niet welke.
Je advies over dat stuur zal ik inoverweging nemen. :wink:

@ Hoogframe
Roest leek echt oppervlakkig. Leek integriteit constructie niet aan te tasten, maar weet niet hoe je dit goed kunt nagaan. Rest van het frame geen roest of scheurtjes, ondersteboven gehad en niks kunnen constateren.
Wat betreft slijtage van bladen en de vorm van de tanden: waaraan kan ik zien dat ze versleten zijn?
Als shifters het nog doen toch vervangen?? Zag dat de door jou genoemde MRX Comp een 1:2 verhouding heeft en voor rechts is. Neem aan dat de linker dat ook moet hebben en dat ik dan uitkom op de MRX Comp grip shift micro?

@]Davinci
Framemaat was juist wat me deed besluiten om te gaan kijken en proefrijden.
Ben zelf 1.90 met wat langere benen en armen, type orang oetang, wat goed bruikbaar was bij volleybal. Heb nu een Gazelle framemaat 63 waarbij de lengte van het frame ondanks verstelbaar stuur te kort voelt.
GRTZ
LF
@ Leon
Frame en beoordelen of er op bepaalde plaatsen barsten te zien zijn. Kun je wat specifieker zijn? Voor doorgewinterde techneuten waarschijnlijk volledig helder, voor mij niet zo :oops: :D
Zal me verdiepen in hoë cantileverremmen goed af te stellen, remnen ging redelijk, maar niet super. De tip van de blokjes neem ik ter harte :D
Wat er voor naven in zitten: geen idee. Waar kan ik uit kiezen? :roll:
Waarom denk je dar de derailleur wieltjes vervangen moeten worden?
Als ik andere wielen wil, zal ik wel uitkijken naar tweedehands van MP. :D
Jouw lijstje lijkt me erg handig. Dank daarvoor!

@ Cyclos.
Mooi dat je zo goede ervaringen hebt met je Giant! :D
Wat betreft koop is het geloof ik wel zo dat deze doorgaat. Met verkoper afgesproken dat deze de spaak erin zet en zorgt dat ie niet meer doortrapt. Zou een weekje werk zijn.
Verder dan s alle tips en adviezen laten bezinken. En wat tochtjes maken 8)
Heb i.i.g. nog een low rider van mijn oude Giant tourer van rond 1995, dacht ik dat ie heette (3 versnellingnaaf en 7 op de derailleur).
GRTZ
LF
Leuk! Ik heb nog een Sierra frame in die maat liggen, gaat zo weg want de chainstays zijn door aan het roesten, veel plezier van gehad.
- beoordelen van de roest vind ik lastig om te omschrijven. met je beschrijving van de staat van het frame vermoed ik dat het oppervlakkig is, maar da's maar ene vermoeden. zet je nagel er eens op of kras wat van de oude lak en de roest weg. zodra je denkt dat je door de wand van de buis heen zou kunnen gaan, dan is de roest te erg. als het iets lijkt wat met een fijn schuurpapiertje zo weg is en dan te verven is, dan is het geen probleem. daartussen ligt ergens een grens...

- blijf de huidige gripshift gerust gebruiken, zolang het functioneert. mijn ervaring is dat het al bij weinig vervuiling niet meer goed afschakelt, achter naar de zwaarste kransjes op de cassette.
- inderdaad die linker shifter, deze: https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... /8967.html
en verhouding 1:2 schakelt shimano-derailleurs. de binnenkabel zit er al bij dus het is makkelijk te plaatsen. wel de stelschroef (zwarte plastic huls) aan het handvat even helemaal indraaien voor je de kabel spant bij de derailleur.

-tanden van een kettingwiel voor of de cassette achter zijn versleten zodra je de ketting er wat verder van kunt optillen en/of wanneer je de ketting een stukje van het voorblad op kunt tillen. heeft er iemand hiervan een plaatje? dan ook gelijk de ketting vervangen!
groet! hoogframe
quote="Little Feat"

>Frame en beoordelen of er op bepaalde plaatsen barsten te zien zijn.
> Kun je wat specifieker zijn?
Voorbeelden: http://www.m-gineering.nl/oops.htm

> cantileverremmen blokjes naven
Iets voor later. Ik wilde wteen wat voor naven er in zitten (staan nummers op) om een idee te hebben of ze de moeite van het opkanppen waard kunnen zijn. Maar uiteindelijk zou je ook moeten weten of de lagers slijtage vertonen, maar dat is pas aan de orde na een cursus... (Bij mijn eerste keer gingen alle 95 (?) lagerkogeltjes van het freewheel over de vloer en onder die diepvries en verwarmingsketel :D Gelukkig moteer je de freewheels van tegenwoordig als een blok)

>Waarom denk je dar de derailleur wieltjes vervangen moeten worden?
Op de foto meen ik te zien dat ze wel erg klein lijken. Ik heb zo'n derailleur 45000 km gehad.
De derailleurwieltjes gaan meesta zo'n 15000 km mee. Het vervelende van die dingen is dat ze na die tijd slecht schakelen veroorzaken terwijl je de wieltjes niet echt als oorzaak kunt aanwijzen. Maar ze kosten erg weinig, dus als je met de aandrijving aan de slag gaat is het een kleine moeite en het kan heel veel zoekwerk schelen.

quote=hoogframe
>...roest te erg. als het iets lijkt wat met een fijn schuurpapiertje zo weg is en dan te verven is
Dat is niet verstandig. Als een barst zo groot is dat het lelijk is dan is het meestal niet de moeite waard meer.
Als de barst niet echt opvalt waarom dan verven?
Als je verft kun je de voortgnag van de barst niet zien.
Ik de kurkdroge fiets af met een vettige lap waardoor vet/olie in de gebarsten lak dringen en tegen roest beschermen. Lijnolie zou nog beter zijn.

>-tanden van een kettingwiel voor of de cassette achter zijn versleten zodra je de ketting
> er wat verder van kunt optillen en/of wanneer je de ketting een stukje van het voorblad
> op kunt tillen.
Dat is erg moeilijk te onderscheiden voor zowel beginner als gevorderde.
Ook is het soms slecht te zien. Dwz als ze heel slecht zijn is het wel te zien, maar soms zie je niks en slaat de ketting toch over.

Er is een betere werkwijze:
* koop een nieuwe ketting, leg die er op en smeer.
* ga - voorzichtig - fietsen en let er op op welke kransjes en voorbladen de ketting overslaat bij kracht zetten. Het is nauwelijks te zien of voelen of het voor af achter overslaat dus dat zul je moeten doen middels kiezen van bladen en kransjes waar de ketting over loopt. Gebruik de rem tjidnes het fietsen om het op lage snelhie dte kunnen doen.
* vervang het cassetteblok en de versleten voorbladen. Meestal is de middelste slecht. Bij polderfietsen is het kleinste voorblad zelden versleten.

Iets over volgorde.
Ik kijk regelmatig naar Wheeler Dealers. Dat is een programma waar men auto's opknapt dat al vele jaren loopt. De eerste jaren was dit programma heel bescheiden en was de taak op met een budget van 1500 Engelse ponden een auto te kopen én op te knappen. Er waren toen zeker veel treffende overeenkomsten met het opkanppen van een oude fiets. Vindingrijkheid en kiezen wat wel en wat niet te doen waren belangrijk. Maar wat nog belangrijker bleek, en wat ze nog steeds doen nu ze veel duurdere auto's opknappen, is dat men altijd begint met de potentieel grootste problemen. Als je het mogelijk grootste probleem namelijk niet kunt oplossen is het project namelijk meestal afgelopen.
Bij een auto is dat meestal de motor. Bij een fiets is dat het frame. Zonder frame is het meestal voorbij met een tweedehands fiets. Daarna het achterwiel, maar dat is al veel minder een probleem want het is met iets meer dan 100 euro altijd op te lossen. Alle andere zaken zijn eenvoudiger, wat niet wegneemt dat een lange lijst van te vervangen onderdelen je de das kan omdoen en dat als je een incourante of gecompliceerde fiets het sneller erger wordt.
Deze fiets is echter een schoolvoorbeeld van simpelheid en goede verkrijgbaarheid van zeer betaalbare onderdelen.
Dus bepaal eerst of het frame goed (heel, recht, fijne maat) is en je bevalt en daarna wat je met het achterwiel gaat doen. Daarna de rest.
voor alle duidelijkheid: ik heb niks gezegd over 'barst'
HOY HOY,
Verkoper laat er geen gras over groeien. :lol:
Heeft vertrouwen in zijn fiets en mijn koop. Na nog wat mailcontact gaat hij deze week nog een nieuwe cassete ketting en tandwiel erop leggen.
En dan s trappenn en kijken of alles het naar behoren doet. :D

Ik hou jullie op de lopende.
GRTZ
LF
@little feat: Even zonder quote: de montage van een stuur in een stuurpen (welke ook) is ALTIJD te draaien... (anders kun je iets niet monteren).
Zonder de info van de advertentie (in je eerste bericht) was er gewoon onvoldoende info.
Erg kleine derailleurwieltjes zijn waarschijnlijk 10 tands derailleurwieltjes. Ze zijn nog te vinden, maar het is zoeken. Wat kost een derailleur, nou helemaal? 11t wieltjes zijn min of meer standaard. Maar passen niet in oudere derailleurs.
Af en toe nieuwe derailleurwieltjes is normaal onderhoud.

In een moderne stuurpen kun je prima een stuur monteren zonder te draaien:
Afbeelding
als je monteert, dan draai je het stuur altijd in de gewenste positie.
Wat is je punt eigenlijk?