Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2584 berichten
image-2019-03-07.jpg
25.4 mm racestuur van Ali. Heb het nergens anders kunnen vinden. Heb nu gewoon een stalen voorbouw.
Leuk! Vast een licht en snel fietsje zo?
Wel snel, licht is relatief, het is een gelast stalen frame. Heb er 7 speed RSX Shimano shifters opgezet. Ik heb hem jaren met een recht stuur gereden en dat vond ik lelijk. Nu vind ik hem zelf super mooi en lekker fietsen.
Ik ben zachtjes thuis alles naar staal aan het migreren :D straks nog een 2e Surly voor mezelf en dan zijn de fietsen van vrouwlief aan de beurt :D
Na 3 maanden wachten:
- Tim Tas Bar bag. Ruim vak voor grote items, vooraan 3 vakken voor eten, achter plek voor 2 bidonnen.
- Tim Tas Frametas. Voor complete tent, pannenset, glasblik en regenjas.
- 2 kleine drybags voor kleding
_MG_32072.JPG
Ziet er strak uit. Wat kost zo'n setje nou?
Prijzen staan erbij! 8)
https://timtas.nl/shop/

Ik verkies handwerk en een kleine zelfstandige toch boven een webshop. :wink: Nouja, vaak dan.
wauw! mooie stalen klassieke fiets van Giant ('steel is real') en erg mooie nieuwe tassen. genieten!
Goeie tip! Mooie spulletjes!
Inderdaad: goede tip. Blijkt in mijn woonplaats te zitten. Ik ga er deze week langs om de stuurtas te bekijken. Geen idee of ik vind wat ik zoek, maar wie weet.
Jean Michel is een hele aardige vent. En er kan een hoop.
De voortas is (LET OP, er is ook een topic over!!) is origineel ontworpen voor een Jones Bar, maar aangepast voor mijn dropbar.
https://www.instagram.com/p/Bu5xQk3AXSG/
willem.m schreef:
di 12 mar, 2019 21:44
Inderdaad: goede tip. Blijkt in mijn woonplaats te zitten. Ik ga er deze week langs om de stuurtas te bekijken. Geen idee of ik vind wat ik zoek, maar wie weet.
ook in mijn woonplaats :D
ben erg benieuwd naar zijn werk. met name ook voor niet-retro stalen fiets..
Een tijdje geleden had ik voor 100€ een versleten 26 inch wielset gekocht met daarin deze "prachtige" naven:

IMG_0641.jpg
Het idee was om een future-proof wielset te maken die zowel met QR als steekas kon gebruikt worden. En eerlijk gezegd was ik ook erg nieuwsgierig of zo'n dure DT Swiss naven beter gemaakt zijn dan doorsnee Shimano naven.

Om te zien hoe het gemaakt is, moest ik de naven natuurlijk open krijgen. Bij het openmaken van de achternaaf, die volledig verroest en aangekoekt was, heb ik de cassette body beschadigd. Dus een nieuwe, maar dan wel ineens 11 speed: 65 €. (Bovenstaande foto was met de naven uit de wielen gehaald, proper gemaakt en nieuwe 11 speed body).

Toen heb ik een gravel bike frame gekocht voor steekassen, en moesten de wielen omgebouwd worden. Ik dacht dat dit gewoon een kwestie was van nieuwe end caps te kopen, maar de 240s-naven bleken te oud, ze dateren van voor 2010. Achteraan moest ik niet alleen de caps (33€) maar ook de centrale as (65€) vervangen. Vooraan bleek er geen oplossing te zijn, deze oude voornaaf kon niet aangepast worden naar 12x100mm steekas.

Om de voornaaf toch nog te kunnen gebruiken heb ik ze naar een lokaal metaalbewerkingsbedrijf gebracht om de as van de naaf te laten uitboren. (De oude 240s voornaaf heeft een centrale aluminium as met opening 11,75mm die zonder problemen naar 12mm gebracht kan worden als je een 12mm ruimer en een draaibank hebt.) Na één maand wachten was dit nog steeds niet gebeurd, dus ben ik de as terug gaan halen. Hierbij bleek dat de draaier van dienst een tafel van 2m op 5m had die vol lag met projectjes die hij even tussendoor ging doen... Uiteindelijk heeft een kennis van mijn vader het gratis en op 2 dagen gedaan...

Wat de achternaaf betreft had ik toch de verkeerde end caps besteld, maar pas maanden later gezien, dus nog eens end caps besteld (33€). Verder bleek ook dat de 1 van de 2 hoofdlagers van de achternaaf overleden was. Op zich geen probleem, want DT Swiss naven zijn redelijk gereedschapsloos te onderhouden. Er is alleen één lager dat achter een ring zit die door de trapkracht in de naaf wordt gedraaid. Deze ring zit muurvast en kan alleen met een speciale tool eruit gehaald worden. Je mag raden welk lager overleden was.

In ieder geval, tool besteld (55€) en 3 nieuwe lagers, 1 voor achternaaf, 1 voor voornaaf, en 1 reserve (34€). Ik heb de tool in mijn bankschroef gestoken en aan het wiel gedraaid tot mijn volledig werkbank verschoof maar de ring wou niet lossen. Uiteindelijk hebben we de ring losgekregen door met 2 personen met volle kracht aan het wiel te draaien, ik dacht dat of de naaf of de spaken het zouden begeven maar de ring is toch los gekomen.

Mijn vrouw vraag mij soms waarom die fietsen zoveel geld kosten, ik zeg dan: ik koop zoveel mogelijk tweedehands.

In ieder geval, een lange inleiding om te melden dat mijn nieuwste aanwinst een slecht omschreven 26 inch wielset is:

506035955_1-dt-swiss-m1800.jpg

Deze set heeft mij 50€ gekost, heeft nauwelijks gebruikte 180mm remschijven, een bruikbare 10 speed 11-36T cassette en nieuwe continental banden. Bovenal, de set heeft DT Swiss 350 naven met end-caps voor steeknaven en, voor zover ik kan voelen, slechts één versleten lager dat ik nog op reserve heb liggen... Nu alleen nog end caps kopen om de voornaaf van 15x100mm op 12x100mm te krijgen... De bedoeling is een tweede wielset voor de gravelbike te maken met dunnere banden voor plaatselijk gebruik.

Als er iemand 180mm remschijven of 26 inch Continental banden nodig heeft, ik kan wel een prijsje maken... :D
Begrijp en tel ik goed dat je 380 euro hebt uitgegeven aan wielen die uiteindelijk mislukten en toen voor 50 euro een wel werkend setje hebt gescoord om uit elkaar tehalen om aan de dure wielen te ... ?
De eerste set is al sinds juni 2018 ingespaakt (DT Swiss R500 db velgen, DT Swiss Revolution spaken) . 380€ is nog altijd goedkoper dan nieuwe 240s naven (+/- 250 achter, +/- 140 voor), maar of ik iets bespaard heb is zeker twijfelachtig...

Nu wil ik op basis van de 350 naven een nieuwe set maken...
Met dat soort zaken koop je bijna altijd andermans ellende, bovendien kost een set DT350 Naven de wereld niet en als gewicht geen punt is neem je die altijd ipv 240's. Kwaliteit is hetzelfde nl.
Ik kampeer de laatste jaren met een goedkoop tentje van Decathlon, en die voldoet prima bij redelijk weer. Maar voor mijn tocht dit jaar naar de Noordkaap is die niet geschikt. Dus ik ging op zoek naar een gebruikte Hilleberg Akto, want die had ik tot grote tevredenheid tijdens mijn touren op IJsland ([youtube]https://youtu.be/7NiW_oGPVsc[/youtube], maar in een kortstondige verstandsvernauwing verkocht :(
Via het forum nu weer de trotse bezitter van "The One Man Tent" van Hilleberg. Op naar de Noordkaap!
Schermafbeelding 2019-03-21 om 07.56.29.png
Aan de Sprengisandur piste in het binnenland van IJsland
quote=Gee
>Ik kampeer de laatste jaren met een goedkoop tentje van Decathlon,
> en die voldoet prima bij redelijk weer. Maar voor mijn tocht
> dit jaar naar de Noordkaap is die niet geschikt.
Wat is er dan? Lek? Waait weg? Geen voortent?
bdr schreef:
wo 20 mar, 2019 21:35
Een tijdje geleden had ik voor 100€ een versleten 26 inch wielset gekocht met daarin deze "prachtige" naven: waarna een lang verhaal over het proberen recht te breien van een mislukte aankoop volgt...
... ik kan niet anders zeggen dan dat ik je volhardendheid én je openheid bewonderenswaardig vind. Ik heb net een setje lagers voor mijn 350-voornaaf laten komen, plus twee extra. Ik was voor 15,- klaar.
Leon schreef:
do 21 mar, 2019 09:40
quote=Gee
>Ik kampeer de laatste jaren met een goedkoop tentje van Decathlon,
> en die voldoet prima bij redelijk weer. Maar voor mijn tocht
> dit jaar naar de Noordkaap is die niet geschikt.
Wat is er dan? Lek? Waait weg? Geen voortent?
Hij is niet lek, maar bij flink wat wind vertrouw ik het niet. Maar ja, op IJsland was ik voorbereid op extreem weer, ook in de zomer, en daar had ik prima weer. Tijdens mijn eerste IJsland tocht drie weken lang stormachtige wind en iedere dag regen.Het kan verkeren.
En zekerheden bestaan niet, ook niet voor fietskampeerders, maar de Hilleberg Akto is imho qua constructie en materiaal (zowel doek als stok) zo'n beetje het beste op de markt als het om een echte 4-seizoenen 1-persoons tent gaat. En ja, ieder waar is naar zijn geld: het tentje van Decathlon kost ongeveer € 115,-, de Akto € 665,-

Fiets ze!

Gee