Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Intercity netwerk Frankrijk in 2019 - Forum Wereldfietser

Intercity netwerk Frankrijk in 2019

Bert mailde me het volgende bericht om dit met het kaartje op het forum te zetten. (Het pdf-bestand met het kaartje was te groot om hier te plaatsen, dus heb ik daar een wat kleiner jpg-bestand van gemaakt dat met een muisklik te vergroten is):

De Intercités-kaart is bijgewerkt naar 2019.

De Intercités krijgt nu wel een opleving. De uitbreiding van de TGV is gestopt, zoals van Bordeaux via Toulouse naar Marseille. Het plan is nu om de Intercités te verbeteren. Er zijn nog steeds nachttreinen van Parijs naar het diepe zuiden. Bijvoorbeeld tot de Spaanse grens. Ideaal voor fietsers. Overdag naar Parijs en in de avonduren met de nachttrein verder. Lijkt mij aantrekkelijker dan een bus. Fiets kost € 10, -. Parijs-Austerlitz is een ontspannen station. Werd vorig jaar nog druk verbouwd. De nachttreinen staan in paars op de kaart.

Op de donkergroene lijnen hoef je niet te reserveren voor de fiets. Op de lichtgroene lijnen moet je voor de fiets reserveren. Kost € 10, -

Nieuw is de Intercités 100% Eco. Deze rijdt nu bijvoorbeeld een keer per dag tussen Parijs en Toulouse. Aangegeven met grijze blokjes. Fietsen kosten niets. De andere Intercités tussen Parijs en Toulouse zijn lichtgroen, dus € 10.

Bijlagen

Kun je de PDF misschien ook ergens neerzetten Kees?
Even googelen gaf dit:
https://www.oui.sncf/ext/editorial/pdf/ ... s-2018.pdf

-Jan

(Edit: Leon was me net voor :) )
captain_fabulous schreef:
do 21 mar, 2019 09:02
Kun je de PDF misschien ook ergens neerzetten Kees?
Rechter muisklik op afbeelding en downloaden maar - staat hij door jezelf ergens neergezet op je eigeste internetmachine :idea:
Je hebt daarnaast nog de TGV
https://nl.wikipedia.org/wiki/Train_%C3 ... te_TGV.svg
Zie de blauwe lijn voor hoge snelheid. Diverse TGV's rijden door over zwarte lijnen(gewone lijnen), zoals van Rennes naar Brest, van Saint Pierre des Corps(Tours) naar Nantes, van Marseille naar Nice, van Bordeaux naar Hendaye (Spaanse grens).

Daarnaast zij er de regionale treinen TER.
Frans & Dieuwertje schreef:
do 21 mar, 2019 09:37
captain_fabulous schreef:
do 21 mar, 2019 09:02
Kun je de PDF misschien ook ergens neerzetten Kees?
Rechter muisklik op afbeelding en downloaden maar - staat hij door jezelf ergens neergezet op je eigeste internetmachine :idea:
Dat is een jpg hè?
Leon schreef:
do 21 mar, 2019 09:51
Frans & Dieuwertje schreef:
do 21 mar, 2019 09:37
captain_fabulous schreef:
do 21 mar, 2019 09:02
Kun je de PDF misschien ook ergens neerzetten Kees?
Rechter muisklik op afbeelding en downloaden maar - staat hij door jezelf ergens neergezet op je eigeste internetmachine :idea:
Dat is een jpg hè?
Daarom. Maar de link naar de pdf is dus inmiddels ook al door twee mensen geplaatst, dus ook opgelost...
keesswart schreef:
wo 20 mar, 2019 16:50
De nachttreinen staan in paars op de kaart.
Net even op oui.sncf wat rondgespeeld, maar het valt niet echt mee. De nachttrein naar Latour-de-Carol neemt geen fietsen mee, de nachttrein naar Portbou bestaat überhaupt niet...

Zouden de Franse Spoorwegen zelf überhaupt weten wat ze aanbieden?
Casartelli schreef:
do 21 mar, 2019 13:00
Net even op oui.sncf wat rondgespeeld, maar het valt niet echt mee. De nachttrein naar Latour-de-Carol neemt geen fietsen mee, de nachttrein naar Portbou bestaat überhaupt niet...
De trein naar Port Bou rijdt vaak alleen in het weekend geloof ik. Maar ik heb ook de grootste moeite om iets bruikbaars uit de Oui site te halen.
captain_fabulous schreef:
do 21 mar, 2019 14:17
De trein naar Port Bou rijdt vaak alleen in het weekend geloof ik. Maar ik heb ook de grootste moeite om iets bruikbaars uit de Oui site te halen.
Ah gevonden, dank. Staat in het systeem als Cerbère (het systeem beveelt vervolgens een tweede trein aan van Cerbère naar Portbou (4 minuten) met 1 uur 51 overstaptijd, dat dan weer wel ;)).

Zoals het er nu uitziet rijdt zowel de heen- als de terugreis Parijs - Cerbère v.v. twee nachten per week: van vrijdag op zaterdag en van zondag op maandag.
Casartelli schreef:
do 21 mar, 2019 14:32
captain_fabulous schreef:
do 21 mar, 2019 14:17
De trein naar Port Bou rijdt vaak alleen in het weekend geloof ik. Maar ik heb ook de grootste moeite om iets bruikbaars uit de Oui site te halen.
Ah gevonden, dank. Staat in het systeem als Cerbère (het systeem beveelt vervolgens een tweede trein aan van Cerbère naar Portbou (4 minuten) met 1 uur 51 overstaptijd, dat dan weer wel ;)).

Zoals het er nu uitziet rijdt zowel de heen- als de terugreis Parijs - Cerbère v.v. twee nachten per week: van vrijdag op zaterdag en van zondag op maandag.
Je kunt fietsen van Cerbere naar Portbou, maar is een pittig klimmetje en de weg is smal en de zomermaanden druk. De trein gaat door een tunnel.
Casartelli schreef:
do 21 mar, 2019 13:00
Net even op oui.sncf wat rondgespeeld, maar het valt niet echt mee. De nachttrein naar Latour-de-Carol neemt geen fietsen mee, de nachttrein naar Portbou bestaat überhaupt niet...

Zouden de Franse Spoorwegen zelf überhaupt weten wat ze aanbieden?
De Franse Spoorwegen zijn ondoorgrondelijk. Langere treinreizen door Frankrijk kun je het best via de Treinreiswinkel boeken, en dan maar hopen dat je door iemand wordt geholpen die de geitenpaadjes in de boekingsoftware van de SNCF kent.

Ter illustratie zet ik hieronder nog maar eens een van mijn meest hilarische ervaringen met het boeken van een Franse treinreis:

Vol goede moed begaf ik mij vanochtend naar de Leidse Treinreiswinkel, voor mij slechts 2 minuten lopen van huis. Gelukkig had ik van tevoren alle benodigde treinen en tijden opgezocht en uitgeprint, want de medewerkster die mij kwam helpen, werkt pas sinds 2 weken bij de Treinreiswinkel.

”Van Antwerpen naar Lille moet je met de Thalys”, is haar conclusie na bestudering van de informatie op het beeldscherm.
“Nee, die neemt geen fietsen mee”, zeg ik. “Er gaat ook een gewone intercity van Antwerpen naar Lille.”
“Dus bij Tournai ga je de grens over”, zegt ze na een korte blik op de kaart.
“Bijna goed, bij Tourcoing”, verbeter ik.
“Dan moet je overstappen in Kortrijk.”
Dit is een instinker. Volgens http://www.nmbs.be zijn er ook rechtstreekse treinen tussen Antwerpen en Lille; in Kortrijk veranderen die echter van nummer, wat http://www.bahn.de opvat als een overstap.
“En nu de fietsreservering nog.”
“Dat hoeft niet voor het Belgische traject”, stel ik haar gerust.
“Dus fietskaartjes vanaf Lille?”
“Nee, fietskaartjes vanaf Leiden, maar reserveren vanaf Lille graag.”
“Liesbeth, weet jij hoe je fietsplaatsen in de TGV moet reserveren?”, vraagt ze aan een ervaren collega. Liesbeth surft naar http://www.sncf.com, vinkt het Nederlandse vlaggetje aan en vult Lille en Parijs in. Aan de onderkant van het beeldscherm verschijnt nu een blauw wachtbalkje dat tergend langzaam langer wordt.
“Ik had al gecheckt dat de TGV van 16:00 uur een fietsicoontje heeft”, vertel ik.
“Dan kunnen we gelijk doorgaan in Socrates”, zegt Liesbeth.
“Daar kan ik nog niet mee werken”, vertelt haar collega.
“Laat mij maar even”, zegt Liesbeth terwijl ze de handleiding van Socrates, het boekingssysteem van de SNCF, tevoorschijn haalt. Even later zie ik Liesbeth met een vernietigende blik naar de monitor kijken en de telefoon pakken om een collega van het callcenter te bellen.
“Ik heb de handleiding van Socrates voor me liggen, maar snap niks van de codes.”
Even later lijkt het toch te lukken, de fietsen worden geaccepteerd voor de TGV. Nu nog de nachttrein van Parijs naar Port Bou.

“We willen graag een couchette voor 2 personen”, zeg ik. Liesbeth gaat weer aan de slag, werpt even later weer een moorddadige blik op het beeldscherm en belt opnieuw het hoofdkantoor.
“Een double couchette is niet mogelijk als je fietsen mee wilt nemen”, vertelt ze. “Een fietsplaats reserveren gaat alleen met een zespersoons couchette.”
“Hoezo niet mogelijk? Vier jaar geleden kon dat wel in de nachttrein van Avignon naar Lille”.
“Vroeger regelden we dat telefonisch, maar bij de SNCF werden ze gek van ons. Nu boeken we alles met de computer, maar is niet alles mogelijk”, verontschuldigt Liesbeth zich. "Of je moet naast de zespersoons couchette ook nog een double willen betalen", zegt ze er volledigheidshalve bij.

In het verleden hebben we couchettes moeten delen met snurkers, dronkelappen, geitende pubers en een potloodventer; of er was geen plaats meer voor onze bagage. Ik denk ook niet dat Corrie, die de liberté van de double zeer op prijs stelt, ooit nog akkoord zal gaan met de égalité in een zespersoons couchette waar de fraternité soms ver te zoeken is. Maar Socrates heeft blijkbaar in zijn oneindige wijsheid besloten dat reizigers die iets meer privacy, comfort en veiligheid willen, niet ook nog fietsen mee moeten zeulen...


Hoe het verder ging, kun je lezen in dit topic uit 2007.

Uiteindelijk zijn we toen maar naar Barcelona gaan vliegen. Corrie moest daar ook zijn voor een congres: als we er geen vakantie aan vastgepind hadden, was ze sowieso gaan vliegen. Na dat congres hebben we nog een paar weken door de Pyreneeën gefietst en zijn we uiteindelijk in Bordeaux op een trein naar Lille gestapt (een TGV met fietsplekken die we ook van tevoren geboekt hadden).

(In 2013 zijn we weer in Catalonië en de Pyreneeën gaan fietsen. Toen zijn we eerst met de nachttrein naar Basel gegaan en daarvandaan verder door Frankrijk. Met een overstap in Basel, Mulhouse en Avignon waren we toen voor het eind van de middag al in Perpignan.)
captain_fabulous schreef:
do 21 mar, 2019 12:28
captain_fabulous schreef:
do 21 mar, 2019 09:02
Kun je de PDF misschien ook ergens neerzetten Kees?
Frans & Dieuwertje schreef:
do 21 mar, 2019 09:37
Rechter muisklik op afbeelding en downloaden maar - staat hij door jezelf ergens neergezet op je eigeste internetmachine :idea:
Leon schreef:
do 21 mar, 2019 09:51
Dat is een jpg hè?
Daarom. Maar de link naar de pdf is dus inmiddels ook al door twee mensen geplaatst, dus ook opgelost...

Yup het is een jpg - maar die kan je dan zelf weer omzetten in een pdf op diezelfde eigeste machine - indien echt gewenst :wink: Bij mij op de appel is dat door afdrukken en kiezen voor optie PDF. Hoe dat zit bij de peer machines weet ik niet. Maar dat moet snel genoeg bijenkaar gegocheld zijn via google.com :P :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:
do 21 mar, 2019 19:00
Yup het is een jpg - maar die kan je dan zelf weer omzetten in een pdf op diezelfde eigeste machine - indien echt gewenst :wink: Bij mij op de appel is dat door afdrukken en kiezen voor optie PDF. Hoe dat zit bij de peer machines weet ik niet. Maar dat moet snel genoeg bijenkaar gegocheld zijn via google.com :P :wink:
IK laat appels altijd in de fruitschaal liggen :wink: Android heeft smakelijker versie namen (Kit Kat iemand?), en vind ik meer waarde voor m'n geld...
Maar een PDF heeft meestal betere kwwaliteit (scherpte bij inzoomen) dan een jpeg dus als het kan, zet ik liever niets om. Voor plaatjes zijn PNG 's mijn voorkeur ook, verliezen ook minder details.
Kit Kat? Ook lekker! Maar fruit is gezonder :P

Yup er zijn methodes om een betere kwaliteit afbeelding te verkrijgen. Maar hoeveel kwaliteit heb je nodig om een paar lijnen en plaatsnamen te kunnen lezen :wink:

Goed weekend!
PDF is op zich geen bestandsformaat voor afbeeldingen, wel een bestandsformaat waarin afbeeldingen van allerlei aard en teksten in allerlei hoedanigheden opgeslagen kunnen worden. Omdat er waanzinnig veel mogelijkheden in zitten zijn programma's die het PDF-formaat kunnen lezen ook erg groot en gecompliceerd geworden.
Leon schreef:
vr 22 mar, 2019 10:15
Omdat er waanzinnig veel mogelijkheden in zitten zijn programma's die het PDF-formaat kunnen lezen ook erg groot en gecompliceerd geworden.
Op zich waar, maar voor op de telefoon zijn er zat lichte PDF readers natuurlijk...Veel instanties hebben de neiging om hun PDF's met een hogere resolutie te publiceren dan hun plaatjes, dus ik zoek altijd ook naar een PDF.
De Jpeg is toch een beetje het schandknaapje van de webindustrie qua resolutie soms...ik zit in het software testen, en heb JPEG PTSD welicht :shock: