Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vervanging - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Garmin vervanging

Reageren op regendruppels is simpel te ondervangen door de schermbeveiliging te activeren.

Gebruik zelf al jaren de Garmin Montana, voorheen de 600, nu de 680. Werkt perfect op motor, auto, fiets en wandelen! Montana heeft een groter scherm en draait zo'n 20 uur op batterijen.
Stormm schreef:
ma 11 mar, 2019 19:04
Reageren op regendruppels is simpel te ondervangen door de schermbeveiliging te activeren.

Gebruik zelf al jaren de Garmin Montana, voorheen de 600, nu de 680. Werkt perfect op motor, auto, fiets en wandelen! Montana heeft een groter scherm en draait zo'n 20 uur op batterijen.
De Montana lijkt mij ook een fraai apparaat, maar door de hoge prijs ben ik toch voor de eTrex 20x gegaan. Scherm op schermbeveiling zetten is voor mij geen optie / oplossing, ik wil het appraat gewoon kunnen bedienen onder elke weersomstandigheid net als mijn oude GPS apparaat.
Inmiddels zit de eerste tocht met de eTrex 20x er op. Het appraat bevalt tot nu toe prima: geen gezeik met gevoelige schermen die zelf menu's uitklappen. Ook geen gedoe met tracks die onopgemerkt niet gelogd worden. Ook een veel eenvoudigere menu structuur zonder vage menu-opties. Lijkt meer op mijn oude Oregon 450.

Gisteren de nodige regen gehad en geen gedoe. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat die "joystick" gevoelig voor slijtage / beschadiging is. Al met al mooi compact apparaatje en het kleinere scherm valt nog best goed mee te werken.
Travelmaster schreef:
ma 11 mar, 2019 13:16
Ja, "ouderwets". Maar het werkt allemaal nog wel gewoon. Net zoals ook een oud langzaam autootje je brengt waar je moet zijn :wink:

Het lastigste is de 500 trackpoints. Maar ik heb nog nooit een écht goede reden gevonden om de mijne te vervangen.

Juist de batterijen vind ik een waanzinnig pluspunt, als het gaat om gebruiksduur.
Mijn 10+ jaar oude 60Cx doet het ook nog steeds, het rubber is uitgedroogd, barstjes en zo.
Klopt, die 500 pt tracks zijn wat lastig maar de twee AA batterijen vind ik juist perfect.
Mocht je echt zonder prik komen te zitten, die AA's kun je overal op de hoek krijgen.
Mij Cx doet het nog altijd braaf 24hr op 2 NiMH's :wink:

Ooit zal het rubber gaan lekken en dan is het voorbij.... :roll:
Daarom neem ik de laatste tijd toch wel mijn smartphone mee als backup.
Maar om geen wegwerpbatterijen te hoeven kopen op langere ritten, moet je een extra set AA batterijen en een AA oplader meenemen. En weer een apart stopcontact voor vinden 's-avonds. Vind ik allemaal erg onhandig vgl USB powerbank/lader die ik toch al mee heb voor andere apparatuur, en die ik ook kan opladen met zonnepaneel (of een dynamo). En als ik ergens nood aan heb is het wel de overdadige/complexerende elektrische apparatuur dat mee moet op reis verminderen.
Dit even puur aangevend mijn persoonlijk praktisch bezwaar met AA batterijen :)
bast1aan schreef:
ma 18 mar, 2019 19:12
Maar om geen wegwerpbatterijen te hoeven kopen op langere ritten, moet je een extra set AA batterijen en een AA oplader meenemen. En weer een apart stopcontact voor vinden 's-avonds. Vind ik allemaal erg onhandig vgl USB powerbank/lader die ik toch al mee heb voor andere apparatuur, en die ik ook kan opladen met zonnepaneel (of een dynamo). En als ik ergens nood aan heb is het wel de overdadige/complexerende elektrische apparatuur dat mee moet op reis verminderen.
Dit even puur aangevend mijn persoonlijk praktisch bezwaar met AA batterijen :)
Goal zero maakt een lader van AA batterijen die je op een zonnepaneel kan aansluiten en ook op het net (https://www.solarpowersupply.be/product ... -recharger. Je kan hem bovendien als powerbank gebruiken. Dat werkt prima.
Maar is toch weer een apparaat extra om mee te nemen. Dat ik niet nodig heb als mijn navigatietoestel een interne Li-ion accuutje heeft en micro-USB oplaadbaar is.
-Edit- ah ook als powerbank bruikbaar. Dan is het mss als vervanger van standaard powerbank bruikbaar ja. Blijf ik toch mijn voorkeur houden voor standaard spullen.
Mijn Etrex 30 doet een dag of vijf op een stel echt goede oplaadbare AA batterijen. Zoveel extra batterijen hoef ik dus niet mee te nemen om redelijk lang te kunnen fietsen.
Ik ben het ermee eens dat die electronica niet teveel gedoe moet worden, maar juist de oplossing om gewoon wat extra opgeladen AA batterijen mee te nemen vind ik heerlijk simpel. Voor een echt lange tocht moet je dan inderdaad nog altijd een lader meenemen. Mijn telefoon staat standaard uit, en ik kan er dus heel veel dagen meedoen. Om te voorkomen dat ik hem in het toiletgebouw moet neerleggen om op te laden heb ik een kleine/lichte powerbank bij me.
Op al mijn Etrexen (een Legend HCx uit 2009, een Etrex 30 uit 2012 en een Etrex 30x uit 2017) heb ik regelmatig de usb-kabel moeten vervangen, om deze apparaten tijdens het fietsen goed te kunnen blijven voeden met stroom uit mijn naafdynamo (met een Zzing als bufferaccu). Bij de Etrex 30 x lukt dit nu helemaal niet meer. Ik heb verschillende kabeltjes geprobeerd, maar de stroomtoevoer bleef haperen. Kabelcontact met een pc lukt ook niet meer. Het apparaat is niet meer in de mass storage modus te krijgen. Tracks krijg ik er alleen nog op de Etrex 30x door deze draadloos van de Etrex 30 te halen of door het geheugenkaartje er even uit te halen en de tracks op dit kaartje te zetten.
Ik vermoed dat de usb poort kapot is en heb het apparaat naar de winkel teruggebracht. Hopelijk wordt de usb poort of het hele apparaat onder garantie vervangen.

Hebben andere fietsers ook te kampen met een korte levensduur van usb-kabels als ze hun gps tijdens het fietsen altijd d.m.v. een kabel aan een stroombron koppelen, en enkele malen per dag het apparaat van de fiets halen wanneer ze een boodschap doen of op een terras gaan zitten? Bij mijn Etrex 30x lijkt het wel of de kabels en de usb poort elkaar langzaam opeten.

Op mijn Etrex 30 zaten de in- en uitzoomknoppen vast. Blijkbaar gebruikte ik die het meest. Dat probleem heb ik voorlopig weer opgelost (zie dit topic).
Met een boel slagen om de arm:

Als je de contacten van dit soort stekkertjes van heel dichtbij bekijkt begrijp dan weet je dat er een beperking op zit als het gaat om aantal keren gebruiken. Het zou best kunnen dat je hier technisch gezien het getalsmatig redelijke overschreden hebt. Het zou best kunnen dat Garmin bij het ontwerpen van dit apparaat niet bedacht heeft dat het zo gebruikt zou worden, maar dat hadden ze echter wel kunnen bedenken.
Ik denk dat ze in gedachten hadden dat ke het apparaat voor het avondtuurlijke weekend in orde maakt en na het weekend de data er af haalt en de batterijen weer oplaadt, dus één keer stekkeren per weekend.

Maar er zijn zoals bekend wel meer onderwerpen waarop deze apparaten niet meer van deze tijd zijn.
keesswart schreef:
di 19 mar, 2019 15:18
Hebben andere fietsers ook te kampen met een korte levensduur van usb-kabels als ze hun gps tijdens het fietsen altijd d.m.v. een kabel aan een stroombron koppelen, en enkele malen per dag het apparaat van de fiets halen wanneer ze een boodschap doen of op een terras gaan zitten?
Nee, niet echt last van, maar ik denk ook dat ik een stuk minder keer de USB kabel er in/uit heb gehaald.

Mini-A USB heeft maar een zeer beperkte "insteek-levensduur" heeft, in de orde van 1000 maal, terwijl micro-USB (dat ik er zelf meer gammel vind uit zien) meer een levensduur heeft van 10.000 maal, bron.

Voor micro-USB bestaan er ook magnetische connectoren en dat lijkt me wel handig zo op de fiets, een stuk makkelijker te koppelen/ontkoppelen en dat zonder echte impact op de levensduur. Voor Mini-A USB heb ik niet zulke magnetische connectoren gevonden.

Nu heb je wel verloop van micro naar mini USB maar die zijn te groot om zo in de GPS te steken, vindt je het geen probleem om permanent een kort kabeltje in de USB te laten zitten dan is dat een optie.

Misschien toch maar iets zelf maken...
daulagari schreef:
za 30 mar, 2019 00:14
Mini-A USB heeft maar een zeer beperkte "insteek-levensduur" heeft, in de orde van 1000 maal, terwijl micro-USB (dat ik er zelf meer gammel vind uit zien) meer een levensduur heeft van 10.000 maal, bron.
Hier wordt gerept van 5000 maal inpluggen voor mini-usb.

Of die usb-poorten hun verwachte levensduur halen, is maar helemaal de vraag. In deze hilarische video wordt een micro-usb aansluiting net zo lang handmatig in- en uitgeplugd totdat er geen data-overdracht meer plaatsvindt. (Dus niet met een machine, want in de praktijk gebeurt dit immers door imperfecte mensenhanden.) In dit geval hapert de data-overdracht na 8000 maal in- en uitsteken (op 6:05 minuten in de video).

Ik heb geen idee hoe vaak ik kabels in- en uit mijn Etrex 30x heb getrokken sinds de aankoop in december 2017, maar ik vermoed dat dit eerder 1000 dan 5000 keer is gebeurd. (En dat zal ik vast niet altijd met fluwelen handschoenen aan hebben gedaan.)

Bij mijn oudere Etrex 30, die ik naar schatting tweemaal zo vaak heb gebruikt (zie dit topic), is met de meeste kabels een betrouwbare data-overdracht en stroomvoorziening nu alleen nog mogelijk als er helemaal geen trillingen zijn of als ik het stekkertje, zodra zich dit in de mini-usb poort bevindt, met mijn duim in de richting van het batterijvak druk. Om de levensduur van dit apparaat te rekken (in afwachting van wat er met mijn Etrex 30x gaat gebeuren, die ik teruggebracht heb bij de dealer) ga ik die nu zo min mogelijk met een kabel gebruiken en neem ik op langere tochten wat meer batterijen en/of een lader mee.
keesswart schreef:
di 19 mar, 2019 15:18
Op al mijn Etrexen (een Legend HCx uit 2009, een Etrex 30 uit 2012 en een Etrex 30x uit 2017) heb ik regelmatig de usb-kabel moeten vervangen, om deze apparaten tijdens het fietsen goed te kunnen blijven voeden met stroom uit mijn naafdynamo (met een Zzing als bufferaccu). Bij de Etrex 30 x lukt dit nu helemaal niet meer. Ik heb verschillende kabeltjes geprobeerd, maar de stroomtoevoer bleef haperen. Kabelcontact met een pc lukt ook niet meer. Het apparaat is niet meer in de mass storage modus te krijgen. Tracks krijg ik er alleen nog op de Etrex 30x door deze draadloos van de Etrex 30 te halen of door het geheugenkaartje er even uit te halen en de tracks op dit kaartje te zetten.
Ik vermoed dat de usb poort kapot is en heb het apparaat naar de winkel teruggebracht. Hopelijk wordt de usb poort of het hele apparaat onder garantie vervangen.
Gisteren kreeg mijn dealer groen licht van Garmin om deze kapotte Etrex 30x om te ruilen voor een nieuwe. Daar ben ik natuurlijk blij mee.
Wel besef ik nu hoe teer het mini-usb systeem is en dat ik de kabel er minder vaak in- en uit moet halen als ik gewend ben, om te voorkomen dat ik binnen een paar jaar weer een half dozijn versleten snoertjes en een haperende usb-connector heb.

Op korte tochten ga ik weer helemaal over op batterijvoeding. Met 2 oplaadbare Eneloops kan ik meestal wel 3 dagen fietsen; de duurdere Eneloop Pro batterijen houden het bij normaal gebruik zelfs 4 dagen uit; die hebben een hogere capaciteit, maar kunnen minder vaak herladen worden – circa 500x i.p.v. circa 2000x. Op 4 batterijen kan ik dan een week lang fietsen.

Op langere tochten waarbij ik vooral kampeer (en dus niet vaak stopcontacten tegenkom waar ik urenlang een batterijlader aan kan hangen – sneller laden verlaagt de levensduur van de batterijen), intensief veldwerk verricht (waarbij ik erg veel waypoints maak en de gps ook af en toe gebruik om te routeren) of de schermverlichting aan moet zetten wanneer ik een zonnebril draag terwijl de gps zich in de schaduw van mijn stuurtas bevindt, wil ik ook de stroom uit mijn naafdynamo kunnen gebruiken.

daulagari schreef:
za 30 mar, 2019 00:14
keesswart schreef:
di 19 mar, 2019 15:18
Hebben andere fietsers ook te kampen met een korte levensduur van usb-kabels als ze hun gps tijdens het fietsen altijd d.m.v. een kabel aan een stroombron koppelen, en enkele malen per dag het apparaat van de fiets halen wanneer ze een boodschap doen of op een terras gaan zitten?
Nee, niet echt last van, maar ik denk ook dat ik een stuk minder keer de USB kabel er in/uit heb gehaald.

Mini-A USB heeft maar een zeer beperkte "insteek-levensduur" heeft, in de orde van 1000 maal, terwijl micro-USB (dat ik er zelf meer gammel vind uit zien) meer een levensduur heeft van 10.000 maal, bron.

Voor micro-USB bestaan er ook magnetische connectoren en dat lijkt me wel handig zo op de fiets, een stuk makkelijker te koppelen/ontkoppelen en dat zonder echte impact op de levensduur. Voor Mini-A USB heb ik niet zulke magnetische connectoren gevonden.

Nu heb je wel verloop van micro naar mini USB maar die zijn te groot om zo in de GPS te steken, vindt je het geen probleem om permanent een kort kabeltje in de USB te laten zitten dan is dat een optie.
Daarom heb ik nu enkele korte (15 cm) verloopkabeltjes besteld (met aan de ene kant een mini-usb stekkertje en aan de andere kant een micro-usb ingang). Zulke snoertjes zijn in reguliere webwinkels niet meer te krijgen (hier en daar nog wel in UK en VS, maar dat zijn dan weer winkels die niet naar NL willen verzenden), dus haal ik ze nu maar uit China (voor het geld hoef je het niet te laten; de verwachte levertijd is circa 7 weken).
Zo’n snoertje wil ik met de yangzijde (mini-usb mannelijk) zoveel mogelijk in de gps laten zitten om slijtage van de usb-poort te vertragen. Aan de yinkant (micro-usb vrouwelijk) wil ik een magnetische laadkabel aansluiten, die met het andere, niet-magnetische uiteinde (USB A) zoveel mogelijk in een bufferaccu (in mijn geval een Zzing, die uiteraard ook slijtagegevoelig is) blijft zitten.
Ik ben benieuwd hoe bruikbaar en duurzaam dit zal blijken te zijn. Met name of zo’n magnetische koppeling enigszins tegen regen kan. (Zo niet, dan zal ik bij slecht weer op batterijvoeding overgaan, of die koppeling onder de klep van de stuurtas moeten laten schuilen.)
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 14:48
Zulke snoertjes zijn in reguliere webwinkels niet meer te krijgen (hier en daar nog wel in UK en VS, maar dat zijn dan weer winkels die niet naar NL willen verzenden), dus haal ik ze nu maar uit China (voor het geld hoef je het niet te laten; de verwachte levertijd is circa 7 weken).
Als je ze bij Ali B haalt, loont het vaak de moeite om een paar euro extra bij te betalen voor A's standard shipping, ipv minstens een maand heb je het dan binnen 10 dagen in huis. Bij de gratis verzending blijft het product kennelijk een paar weken op een plank liggen voordat het wordt verzonden.
Z'n kort verloopkabeltje met een magnetische laadkabel lijkt me een goed idee om eens te proberen

Afbeelding

Wat betreft een magnetische connector zou je ook voor een power-only connector kunnen kiezen:

Afbeelding

Ben inderdaad wel benieuwd hoe dat gaat wat betreft waterbestendigheid.

Wat betreft zelf knutselen dacht ik er aan om een mini-USB connector af te zagen en dan de + van een magneetje voorzien en de -. Dan een kabel maken met aan het eind ook twee magneetjes die op die ander passen. Het voordeel is dan dat de constructie mini of meer onder het beschermflapje zit van de mini-USB connector van de eTrex.
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 14:48

Op langere tochten waarbij ik vooral kampeer (en dus niet vaak stopcontacten tegenkom waar ik urenlang een batterijlader aan kan hangen – sneller laden verlaagt de levensduur van de batterijen), intensief veldwerk verricht (waarbij ik erg veel waypoints maak en de gps ook af en toe gebruik om te routeren) of de schermverlichting aan moet zetten wanneer ik een zonnebril draag terwijl de gps zich in de schaduw van mijn stuurtas bevindt, wil ik ook de stroom uit mijn naafdynamo kunnen gebruiken.
Je zou ook de stroom uit je naafdynamo kunnen gebruiken om batterijen op te laden. Zo bvb via een lader als deze https://www.solarpowersupply.be/goal-ze ... -recharger. Zo hoef je niet voortdurend je gps aan- en af te koppelen met een snoer, maar gebruik je 2 batterijtjes. Als je nog 2 reserve batterijen meeneemt kan je de set van 4 via deze lader wanneer nodig weer volladen aan je naafdynamo.
Mijn GPSMap 60CSX uit 2007 heeft ook een mini USB aansluiting. Erg geweldig is het idd niet. Ik heb wel diverse malen problemen verholpen met contactspray en zeer licht verbuigen van de metalen behuizing van de stekker zodat de connectoren goed klem komen te zitten en weer goed contact maken.
nicolevelo schreef:
do 04 apr, 2019 18:58
Je zou ook de stroom uit je naafdynamo kunnen gebruiken om batterijen op te laden.
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar ik vermoed dat het niet erg efficiënt is. Ik heb al enkele jaren een lader die behalve op netstroom ook via een usb ingang bij een lage spanning van 5V (zoals bij de Zzing) kan laden. Volgens de handleiding duurt het dan wel 10 uur om 2 AA batterijen weer vol te krijgen.
Nu kan ik met een volle Zzing en een usb snoertje niet alleen de gps van stroom voorzien, maar heeft de Zzing na een hele dag niet al te sloom fietsen ook nog wat prik over voor mijn (niet zo zuinige) iPad mini en (wel heel zuinige) middeleeuwse Nokia. Die Zzing is uiteindelijk ook maar een uit 5 aan elkaar gesoldeerde AA NiMH batterijen bestaande bufferaccu. De omweg via een batterijlader en 2 AA batterijen lijkt me dan niet handig. Een paar snoertjes zijn ook compacter en lichter om mee te nemen dan een batterijlader met reservebatterijen.
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 20:01
nicolevelo schreef:
do 04 apr, 2019 18:58
Je zou ook de stroom uit je naafdynamo kunnen gebruiken om batterijen op te laden.
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar ik vermoed dat het niet erg efficiënt is. Ik heb al enkele jaren een lader die behalve op netstroom ook via een usb ingang bij een lage spanning van 5V (zoals bij de Zzing) kan laden. Volgens de handleiding duurt het dan wel 10 uur om 2 AA batterijen weer vol te krijgen.
Nu kan ik met een volle Zzing en een usb snoertje niet alleen de gps van stroom voorzien, maar heeft de Zzing na een hele dag niet al te sloom fietsen ook nog wat prik over voor mijn (niet zo zuinige) iPad mini en (wel heel zuinige) middeleeuwse Nokia. Die Zzing is uiteindelijk ook maar een uit 5 aan elkaar gesoldeerde AA NiMH batterijen bestaande bufferaccu. De omweg via een batterijlader en 2 AA batterijen lijkt me dan niet handig. Een paar snoertjes zijn ook compacter en lichter om mee te nemen dan een batterijlader met reservebatterijen.
Het voordeel van met (oplaadbare) batterijen te werken in tegenstelling tot een verbinding met de naafdynamo is dat je de gps dan ook ten allen tijden kan gebruiken zonder dat er een snoer aan hangt. Ik heb mijn eTrex bvb ook mee als ik onderweg ga wandelen. De goal zero lader laadt overigens behoorlijk snel. Anderzijds is het inderdaad een omweg om via een batterij een batterijlader aan te sluiten.
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 20:01
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar ik vermoed dat het niet erg efficiënt is. Ik heb al enkele jaren een lader die behalve op netstroom ook via een usb ingang bij een lage spanning van 5V (zoals bij de Zzing) kan laden. Volgens de handleiding duurt het dan wel 10 uur om 2 AA batterijen weer vol te krijgen.
Nu kan ik met een volle Zzing en een usb snoertje niet alleen de gps van stroom voorzien, maar heeft de Zzing na een hele dag niet al te sloom fietsen ook nog wat prik over voor mijn (niet zo zuinige) iPad mini en (wel heel zuinige) middeleeuwse Nokia. Die Zzing is uiteindelijk ook maar een uit 5 aan elkaar gesoldeerde AA NiMH batterijen bestaande bufferaccu. De omweg via een batterijlader en 2 AA batterijen lijkt me dan niet handig. Een paar snoertjes zijn ook compacter en lichter om mee te nemen dan een batterijlader met reservebatterijen.
Daarom zou ik persoonlijk de voorkeur hebben voor een GPS met een ingebouwde Li-ion accu. Lichter, eleganter, handiger; snel op te laden, met een standaard powerbank en een standaard USB lader, die je in ook onderweg makkelijk kan vervangen als ze stuk gaan of kwijt raken.
Mijn telefoon, videocamera, fototoestel en zaklamp worden al op deze manier opgeladen.