Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos nieuwe ebike met pendix midden motor - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos nieuwe ebike met pendix midden motor

Christophorus schreef: De ketting of tandriem op spanning zetten is inderdaad wel extra lastig geworden. Ik heb zelf in 5 jaar tijd mijn riem slechts 1x hoeven naspannen, maar met een ketting moet je dit veel vaker doen. Dan moet de motor er even af en daar heb je een cranktrekker voor nodig.
Dan zou ik ervoor kiezen om met een kettingspanner te werken.
OK, de gemiddelde vakantiefietser zal natuurlijk iets kritischer zijn op zowel techniek als praktijk. Maar ik neem aan dat juist firma's als Santos en ook IdWorx deze aspecten extra goed meenemen bij hun productbeleid om de doelgroep niet te verliezen. Een goede fiets in combinatie met een goed gekozen aandrijfsysteem. Daar mogen we hopelijk wel vertrouwen in hebben.

Of het nu al een moment is om in te stappen is wel een vraagteken. Momenteel zijn er nog (te)veel kinderziektes en wordt er door leveranciers volop gewisseld m.b.t systemen en aandrijvingen. Dat is goed voor ons als consument (evolutie) maar maakt het tevens lastig om keuzes te maken. Met een paar jaren zullen de meeste aandrijvingen allemaal waarschijnlijk zeer goed functioneren i.c.m. de juiste sensors.

De life-cycle van een elektrische aandrijving is hooguit 5-10 jaar. De Pendix motor is in dat opzicht wel een interessante optie omdat deze geen grote aanpassingen vereist en je gemakkelijk later een upgrade zou kunnen toepassen. Wil je een optimale oplossing dan zul je geduld moeten hebben met het risico van een eeuwige zoektocht...
Bel schreef:
vr 01 mar, 2019 09:02
Christophorus schreef: De ketting of tandriem op spanning zetten is inderdaad wel extra lastig geworden. Ik heb zelf in 5 jaar tijd mijn riem slechts 1x hoeven naspannen, maar met een ketting moet je dit veel vaker doen. Dan moet de motor er even af en daar heb je een cranktrekker voor nodig.
Dan zou ik ervoor kiezen om met een kettingspanner te werken.
Ik heb nog even gekeken en het is mogelijk de excenter te verstellen zonder de motor of rechter crank te moeten verwijderen. Met een inbus met een korte bocht kan je net tussen het voortandwiel en de excenter komen. Gebruik wel een goede kwaliteit inbus, anders draai je hem kapot.
Ik heb trouwens de Pendix gekocht. Mijn geliefde Santos is nu een E-bike. :oops: :roll:
Christophorus schreef:
za 16 mar, 2019 19:19
Ik heb trouwens de Pendix gekocht. Mijn geliefde Santos is nu een E-bike. :oops: :roll:
Trekken de beentjes het niet meer? ;)

Veel plezier er mee. Ik benieuwd naar een duurtest. :)
Fedor schreef:
za 16 mar, 2019 19:49
Trekken de beentjes het niet meer? ;)
Na een dag werken wil er wel eens pap in zitten. Ik krijg een nieuwe baan 40km van huis en de Pendix zal voor mij de drempel moeten verlagen om toch ook de fiets te blijven gebruiken, al dan niet enkele reis gecombineerd met trein of auto.

Best wel een fijn idee dat ik geen nieuwe E-bike hoef te kopen en gewoon mijn eigen fiets kan blijven gebruiken. Als de Pendix uiteindelijk toch niet bevalt, of als ik mijn fiets toch ooit wil verkopen, dan kan ‘ie er zo weer uit.
Ben benieuwd naar je ervaringen op de lange termijn. Keep us posted!
Christophorus schreef:
za 16 mar, 2019 19:19
Ik heb trouwens de Pendix gekocht. Mijn geliefde Santos is nu een E-bike. :oops: :roll:
Hallo Michiel,

Denk je dat het Pendix systeem past op een van Nicholas Amazon Rohloff uit 2010 :?:
Mijn Amazon :idea: :D weegt minder dan 11 kg met titanium drager en Son naafdynamo.
Oh ja én met 40 mm Schwalbe Almotion banden :)

groet
Dirk
Ja, dat past.
ilex schreef:
zo 17 mar, 2019 19:38

Mijn Amazon :idea: :D weegt minder dan 11 kg met titanium drager en Son naafdynamo.
Oh ja én met 40 mm Schwalbe Almotion banden :)

groet
Dirk
Is lekker ligt. De pendix weegt geloof ik met battery 6.5 kilo. Heb je dus een e-bike van 17 kilo ongeveer. Toch 10 kilo lichter dan een santos met achterwiel motor. Zal de actieradius zeker ten goede komen.
Christophorus schreef:
za 16 mar, 2019 19:59

Best wel een fijn idee dat ik geen nieuwe E-bike hoef te kopen en gewoon mijn eigen fiets kan blijven gebruiken. Als de Pendix uiteindelijk toch niet bevalt, of als ik mijn fiets toch ooit wil verkopen, dan kan ‘ie er zo weer uit.
Dit is dus een groot voordeel van de pendix of achterwiel motor. Je kunt het later inbouwen en je hoeft geen nieuwe fiets te kopen. Vraag me toch af hoe goed zo systeem is, dat je later inbouwt, tov een e-bike kopen die ook echt als ebike gebouwd is.
Ook bij inbouwsystemen heb je goedkope troep en topkwaliteit spul. Het mooie van Pendix en Neodrives vind ik de 'direct-drive' motoren. Dus geen draaiende onderdelen in de motor en daarmee lekker duurzaam en onderhoudsvrij. Fietsen met geïntegreerde middenmotoren hebben altijd iets van een tandwieloverbrenging tussen de elektromotor en de trapas zitten en dat is (in theorie) slijtagegevoeliger. In het frame geïntegreerde accu's hebben niet echt functionele voordelen, dat is vooral een esthetische kwestie.
cycler schreef:
ma 18 mar, 2019 15:17
ilex schreef:
zo 17 mar, 2019 19:38

Mijn Amazon :idea: :D weegt minder dan 11 kg met titanium drager en Son naafdynamo.
Oh ja én met 40 mm Schwalbe Almotion banden :)

groet
Dirk
Is lekker ligt. De pendix weegt geloof ik met battery 6.5 kilo. Heb je dus een e-bike van 17 kilo ongeveer. Toch 10 kilo lichter dan een santos met achterwiel motor. Zal de actieradius zeker ten goede komen.
Ja :D
ik heb 'm gewogen voordat ik richting Santiago vertrok, eerst op de weegschaal zonder fiets, en daarna met fiets :idea: Na bijna 10 jaar ben ik er nog steeds erg blij mee :)
Met 2 propvolle fietstassen achter (+ een tent er bovenop) en een stuurtasje (totaal ca 12 kg) is die erg stabiel bij afdalingen :lol:
Christophorus schreef:
zo 17 mar, 2019 19:55
Ja, dat past.
Dank voor je reactie Michiel :D