Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar smeer jij je ketting mee? - Forum Wereldfietser

Waar smeer jij je ketting mee?

Hallo,

Waar smeer jij je ketting mee?
Mijn flesje pedros icewax is zo goed als leeg.
Wat zal ik nu aanschaffen???
Dus waar smeer jij je ketting mee?

* bevalt het?
* gaat het lang mee?
* blijft het zitten in de regen?
* trekt het stof en zand aan?

Ik ben benieuwd!

John.

Dag John,

Ik gebruik al enkele jaren Supreme Black.

Lees alle voordelen maar door op:

http://www.supremeblack.nl


veel plezier

hans stalpers

Hallo John,

Van de zomer ook al eens voorbij gekomen. Heb even gekeken, hier staattie:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2676

(en staat daar ook weer een link in naar nog oudere topic)

Zelf gebruik ik nu Weldtite TF2 WET in de winter en ~dry voor de zomer

De flesjes (Dry in ieder geval) is niet erg hitte bestenddig. (flesje niet in de zon zetten als je aan hje fiets aan het sleutelen bent).

De WET met een "sticky" olie trekt draden in het begin , dus na opbrengen overtollige weg halen met een doek. Ik gebruik deze sinds kort en van middag nog even de derailleurwieltjhes gecheckt en daar is weinig aangekoekt.

In de zomer smeer ik ongeveer eens in de 500km. Dat is eigenlijk net te weinig. De TF2 dry heb ik ook wel in combinatie met motorolie gebruikt. Het idee van pure teflonsmering vertrouw ik eigenlijk niet volledig.

Na regen ook direct opnieuw smeren. Deze zomer van Middelburg tot Roosendaal aan één stuk in de regen gefietst, daar werd de ketting niet vrolijk van. :D

Hoi,
Op mijn sportieve fiets gebruik ik Supreme Black, op internetfora ook wel bekend als SB en als "Merk X".
Op mijn vakantiefiets houdt ik dat echter niet vol. Als de fiets na een dag fietsen 's nachts in de regen staat moet je 's morgens smeren en dat kan eigenlijk niet omdat SB moet opdrogen voor gebruik, anders houdt de smering nog minder lang.
Ook het feit dat je zeker elke 150 km moet smeren vindt ik te arbeidsintensief voor op reis.
Leon

Meer lezen? http://tinyurl.com/9upgp

Leon,

Wat gebruik je dan wel op je vakantiefiets?

Gerd

Ja Leon, je maakt ons gek van nieuwsgierigheid!

johntelleman schreef:Ja Leon, je maakt ons gek van nieuwsgierigheid!
Relax! Er is niets aan de hand.
Gewoon een of andere dunne olie. Ik geloof niet in wondermiddelen. Als het regent gaat alle smering weg, wat je ook gebruikt. Dus ik koop vooral geen duur spul waar ik onder zware omstandigheden zuinig mee ga doen, want dat lijkt me averechts.
Leon

Hoi!

Ook ik ben opzoek naar een goede kettingolie. Ik maak op dit moment tochten in de diepe beierse sneeuw en de noname olie die ik nu heb is dan na een half uurtje door dikke sneeuw foetsie. De volgende dag is de ketting 1 brok roest.
Zijn er goede winter/extreem nat olies? Boeshield lijkt me wel wat maar is flink aan de prijs.
Heeft iemand er flinke winterervaring mee of kent andere goede merken?

Verder ben ik opzoek naar olie die goed smeert en geen stof aantrekt voor droge gebieden zoals de Sinai. Boeshield is naar ik begrepen heb minder geschikt voor deze gebieden. Kent iemand een goede 'woestijnolie'?

Bedankt!

Whisky

whisky schreef:Kent iemand een goede 'woestijnolie'?
Zoals voor waxsmeermiddelen in het algemeen geldt, werkt het genoemde Supremeblack in woestijnomstandigheden optimaal! (in sneeuw niet).
Leon

Santos heeft sinds een aantal weken kettingolie op wax basis.
Resultaat in stof en sneeuw zijn bijzonder goed. Ik zal binnenkort wel een uitgebreider verslag doen.

Marco

(sorry, foute posting)

Hoi!

Ik ben benieuwd naar de resultaten met de santoswax...

Dus als ik het goed begrijp bestaan er geen goede winterolies?

Whisky

whisky schreef:Dus als ik het goed begrijp bestaan er geen goede winterolies?
Dat is niet gezegd, maar als mensen iets niet weten wordt er meestal (gelukkig) gezwegen. Maar als ik een gooi moet doen zou winterolie een dikke olie moeten zijn. Van dunne olie weet ik uit ervaring dat er na een paar km sneeuw niets mee van aanwezig is - een best effectieve maar destructieve manier om je ketting schoon te maken dus.
Wat heeft Marten G eigenlijk aan Marco G meegegeven?
Leon

Gebruik nu zo'n 6000km de kettingolie van Brunox (groene bus). Ben er in het algemeen heel tevreden over, maar ben wel iemand die op reis om de twee dagen de ketting smeert.

Probleem is dat, zover ik weet, deze kettingolie enkel in spuitbussen (100 en 400ml) verkrijgbaar is. Gevolg is gekend: alles wordt gesmeerd behalve de ketting :-(

Ik neem daarom altijd een klein plastieken flesje mee, waar ik van tevoren de olie in heb gespoten, het drijfgas is er dus uit. Daarna gewoon op elke schakel een druppel, beetje ronddraaien, eventueel overtollige olie wat afwrijven en that's it. Huidige ketting (HG73) gaat zo al 4500km mee en is nog in prima staat ondanks het feit dat er heel veel 'regenkilometers' bij waren ;-)

ik heb afgelopen zomer samen met een nieuwe ketting Boeshield van mijn fietsenmaker gekregen. Het zit in een klein plastic flesje en bevalt eigenlijk wel. Dat wil zeggen: heb nog geen nadelen kunnen ontdekken. Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die dit spul gebruiken?
Trouwens, zie ook deze discussie of deze discussie.

whisky schreef:Hoi!

Ik ben benieuwd naar de resultaten met de santoswax...

Dus als ik het goed begrijp bestaan er geen goede winterolies?
'Tuurlijk wel, Leon is gewoon een beetje lui :D Ik smeer wel SB op mijn vakantiefiets, en inderdaad een beetje afhankelijk van het weer moet je na 150 tot 200 km weer een likje geven, en het moet inderdaad even kunnen drogen. Maar ik rij ondertussen wel met een ketting die 7000 km oud is, en er nog heel fatsoenlijk uit ziet. En kettingen die én fatsoenlijk ogen, én 7000 km oud zie je volgens mij niet zo heel veel. Ik vind het een goed middel.

Haike schreef:En kettingen die én fatsoenlijk ogen, én 7000 km oud zie je volgens mij niet zo heel veel.
Misschien komt dat wel omdat andere fietsers zo verstandig zijn om hun ketting te vervangen voordat én de ketting én de cassette versleten zijn.

Gerd

Sinds een jaar gebruik ik Weldtite TF2 Dry. Tijdens mijn fietsvakantie in Spanje is gebleken dat dit echt een perfect smeermiddel is voor in warme landen. De ketting blijft schoon en trekt dus geen vuil aan.
Ik heb de ketting om de 2 -3 dagen opnieuw ingesmeerd (om de ca. 300 km) De ketting liep geluidloos.
Op het moment gebruik ik Weldtite TF2 Wet. Ik ben hier echter niet helemaal tevreden over. Na een flinke regenbui gaat de ketting toch knarsen en de volgende dag staat er roest op. De Dry werkt wat dat betreft beter bij nat weer dan de Wet.

GerdC schreef:
Haike schreef:En kettingen die én fatsoenlijk ogen, én 7000 km oud zie je volgens mij niet zo heel veel.
Misschien komt dat wel omdat andere fietsers zo verstandig zijn om hun ketting te vervangen voordat én de ketting én de cassette versleten zijn.

Gerd
Hoe zat dat ook weer met Thomas..... iets met ongelovig? :wink: Daar komt bij dat ik het alleen over een ketting had, niet over een cassette, die is namelijk geen 7000 km oud. Maar dat heeft niks met smeren of SB te maken, meer met onbekwame fietsenmakers. Dat verhaal bewaar ik tot een andere keer. :D