Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deelbare riem - Forum Wereldfietser

Deelbare riem

Op het forum van het Britse Thorn kwam ik deze deelbare riem tegen:

https://www.veercycle.com
Dat de grote jongens zoals Gates daar niet eerder mee gekomen zijn :?

Mooie vinding zo op het eerste gezicht...
Interessant. Er staat ook dat er in april een "Rohloff kit" uitkomt. Is het dan denkbaar dat een 'oude' Rohloff/ketting combinatie omgebouwd kan worden naar een riemversie? Tot nu toe had je een frame nodig waar de - ondeelbare - riem doorheen kon.
De vraag is of de ondeelbare frames wel stijf genoeg zijn.
Maar het staat niet bij de nadelen van deze riem, dus dat zal wel niet. :?:
April.
1 April toevallig?
Loes van den Bergen schreef:
do 14 mar, 2019 12:27
1 April toevallig?
Lijkt me heel sterk.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 12:11
De vraag is of de ondeelbare frames wel stijf genoeg zijn.
Lijkt me sterk genoeg.
gerritdevries schreef:
do 14 mar, 2019 12:45
Loes van den Bergen schreef:
do 14 mar, 2019 12:27
1 April toevallig?
Lijkt me heel sterk.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 12:11
De vraag is of de ondeelbare frames wel stijf genoeg zijn.
Lijkt me sterk genoeg.
Misschien heb je gemist dat er tussen Gates en diverse fietsfabrikanten aardig wat robbertjes uitgevochten zijn over de noodzakelijke framestijfheid?
Heb ik gemist inderdaad. Neem me niet kwalijk, ik werd te snel enthousiast.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 12:11
De vraag is of de ondeelbare frames wel stijf genoeg zijn.
Maar het staat niet bij de nadelen van deze riem, dus dat zal wel niet. :?:
Wat bedoel je precies Leon? Het is toch juist een voordeel voor de stijfheid dat een frame niet-deelbaar hoeft te zijn?? Dat zou het voor fabrikanten juist eenvoudiger moeten maken om een stijf en recht frame te fabriceren dat geschikt is voor riemaandrijving.
St_Jacobus schreef:
do 14 mar, 2019 14:03
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 12:11
De vraag is of de ondeelbare frames wel stijf genoeg zijn.
Maar het staat niet bij de nadelen van deze riem, dus dat zal wel niet. :?:
Wat bedoel je precies Leon? Het is toch juist een voordeel voor de stijfheid dat een frame niet-deelbaar hoeft te zijn?? Dat zou het voor fabrikanten juist eenvoudiger moeten maken om een stijf en recht frame te fabriceren dat geschikt is voor riemaandrijving.
De subkop van de website luidt: "Introducing the first split belt drivetrain kit that can convert your bike to a belt drive." Dus ze mikken quasi op elke willekeurige bestaande fiets, niet alleen op nieuwe of zelfs nieuwe modellen.
Ik denk als fabrikanten de moeite moeten nemen om een frame te maken dat voldoet aan de stijheidsspecificaties voor een riemaandrijving in het algemeen de stap naar een deelbaar frame productietechnisch niet zo gek groot meer is, dus de kans dat er fietsen komen die wél geschikt zijn voor deze riem maar niet voor die van Gates is denk ik niet zo groot, zeker niet bij grote fabrikanten. Of het moet blijken dat deze riemaandrijving uiteindelijk veel beter is dan Gates waardoor hij erg populair wordt.
Of het moet zo zijn dat deze riem niet van de tandwielen afloopt als het frame buigt, maar daar heb ik nog niks over gelezen.
ik vind hem (of is het een zij?) technisch interessant, maar voor 349 usdollars fiets ik nog even met een ketting verder. voor één van mijn Hollandse-gevoeligste-lichaamsdelen, mijn beurs, is dat wat te veel van het goede :D
Waarvan akte hoogframe.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 14:14
De subkop van de website luidt: "Introducing the first split belt drivetrain kit that can convert your bike to a belt drive." Dus ze mikken quasi op elke willekeurige bestaande fiets, ...
Maar dat is dus onzin begrijp ik uit jouw woorden; je moet een fiets/frame hebben welke absoluut 100% specifiek voor riemaandrijving gemaakt is. Correct?
hoogframe schreef:
do 14 mar, 2019 14:18
ik vind hem (of is het een zij?) technisch interessant, maar voor 349 usdollars fiets ik nog even met een ketting verder. voor één van mijn Hollandse-gevoeligste-lichaamsdelen, mijn beurs, is dat wat te veel van het goede :D
Ik krijg bij deze prijsstelling een Teslagevoel. Het doet me denken aan early adaptors die tegen een hoge prijsstelling proefkonijn willen zijn. Zo'n deelbare riem lijkt me overigens wel een uitkomst.
Het is altijd nog een heel stuk goedkoper dan een nieuwe fiets wanneer je al een goede vakantiefiets hebt en graag een riem zou willen. Zoals ik. Tot nu toe had je dan geen opties (want geen opening in frame) en dit zet de deur mogelijk op een kier. Leve de innovatie!
Gelukkig maar dat er early adaptors zijn. Waar zouden we zijn zonder proefkonijnen?
Ik zou er het geld (in dit geval) wel voor over hebben.

Groet,
Tom
gerritdevries schreef:
do 14 mar, 2019 16:28
Waarvan akte hoogframe.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 14:14
De subkop van de website luidt: "Introducing the first split belt drivetrain kit that can convert your bike to a belt drive." Dus ze mikken quasi op elke willekeurige bestaande fiets, ...
Maar dat is dus onzin begrijp ik uit jouw woorden; je moet een fiets/frame hebben welke absoluut 100% specifiek voor riemaandrijving gemaakt is. Correct?
Bij Gates lijkt het daar wel op. In dit geval heb ik officieel geen flauw idee, maar officieus zou het best wel kunnen dat ook deze riem bepaalde eisen aan het frame stelt.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 18:14
gerritdevries schreef:
do 14 mar, 2019 16:28
Waarvan akte hoogframe.
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 14:14
De subkop van de website luidt: "Introducing the first split belt drivetrain kit that can convert your bike to a belt drive." Dus ze mikken quasi op elke willekeurige bestaande fiets, ...
Maar dat is dus onzin begrijp ik uit jouw woorden; je moet een fiets/frame hebben welke absoluut 100% specifiek voor riemaandrijving gemaakt is. Correct?
Bij Gates lijkt het daar wel op. In dit geval heb ik officieel geen flauw idee, maar officieus zou het best wel kunnen dat ook deze riem bepaalde eisen aan het frame stelt.
Zou het kunnen zijn dat Gates strenge eisen stelt aan een deelbaar frame en dat een normaal frame sowieso stijf genoeg is?
gios schreef:
do 14 mar, 2019 18:22
Zou het kunnen zijn [...] dat een normaal frame sowieso stijf genoeg is?
Daar lijkt het wel op:
Do you run at a high tension like most belt systems?

We do not. With our fully optimized tooth profile on our sprockets, we are able to run at lower tension.

How do you keep your belt from drifting?

A perfect chainline for spot on alignment when installing your kit is crucial. The guide flanges on the Split Belt Pro also help keep the belt aligned. If you are running our Tensioner, it offers another level of guidance.

Does your kit work with full suspension bikes?

Yes, if you are running our Tensioner and the chain growth is less than 1.5 cm. A solution for bikes with more than 1.5 cm of chain growth in the works so be on the lookout for it!
https://www.veercycle.com/pages/faq
Ik vind het een fantastisch idee en fantastisch dat innovatieve bedrijven met nieuwe ontwikkelingen voor de fiets blijven komen. Als het goed werkt, is het niet te duur. Ik laat het echter graag een ander uitproberen, door een brekende of losschietende riem kan je ongelofelijk op je plaat gaan,
Bert van Sprang schreef:
do 14 mar, 2019 19:54
Ik vind het een fantastisch idee en fantastisch dat innovatieve bedrijven met nieuwe ontwikkelingen voor de fiets blijven komen. Als het goed werkt, is het niet te duur. Ik laat het echter graag een ander uitproberen, door een brekende of losschietende riem kan je ongelofelijk op je plaat gaan,
Dat kan met een ketting ook.... :idea: