Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cassettesluitring losmaken - Forum Wereldfietser

Cassettesluitring losmaken

Hoi allen,

Ik heb getracht de cassette van m'n mountainbike los te maken om de as te voorzien van nieuw vet. Echter heeft een koele ijsbeer van de lokale fietsenboer deze sluitring voor het laatst vastgezet, en gaat die niet zomaar los.
Ik heb al de NBTII geprobeerd, de sluitringverwijderaar in de bankschroef en dan met de kettingzweep draaien (maar daardoor heb ik de kettingzweep al moeten repareren :(), en als laatste uitweg vond ik de crank terug in de bankschroef en mezelf aan het frame trekkende het derailleuroog doorsplijten... (uiteraard gebruik makende van de NBTII en niet de sluitringverwijderaar.)

Dat werkt dus allemaal níét. Heeft er iemand enig idee wat wél nog zou kunnen werken (buiten het vlechten van een nieuw wiel als deze niet meer voldoet...)?
Robertjan schreef:Hoi allen,

Ik heb getracht de cassette van m'n mountainbike los te maken om de as te voorzien van nieuw vet. Echter heeft een koele ijsbeer van de lokale fietsenboer deze sluitring voor het laatst vastgezet, en gaat die niet zomaar los.
Ik heb al de NBTII geprobeerd, de sluitringverwijderaar in de bankschroef en dan met de kettingzweep draaien (maar daardoor heb ik de kettingzweep al moeten repareren :(), en als laatste uitweg vond ik de crank terug in de bankschroef en mezelf aan het frame trekkende het derailleuroog doorsplijten...

Dat werkt dus allemaal níét. Heeft er iemand enig idee wat wél nog zou kunnen werken (buiten het vlechten van een nieuw wiel als deze niet meer voldoet...)?
Uit de NBT2 handleiding:
Aanbevolen wordt de eerste keer met conventioneel gereedschap te controleren of het aanhaalmoment van de sluitring volgens specificatie is, en niet veel te hard aangedraaid. Een te vast zittende sluitring belast het frame overmatig.

Als de sluitring echt vast zit:
conventionele afnemer in de bankschroef plaatsen
bij model zonder stift de snelspanner weer aanbrengen
met kettingzweep de cassette losdraaien (in de freewheelrichting van het wiel)

Wil het nog steeds niet: haal met de doorslijpschijf een kruis (as wel missen ;) ) door de sluitring, zodat de flens (nu 4 kwarten) een beetje uit kan veren
In plaats van een nieuw wiel kun je natuurlijk alleen de cassette met freehub vervangen
Dank! Zo te lezen blijft alleen het doorslijpen van de sluitring over. Dat laat ik dan voor alle zekerheid de daders doen van de lokale fietsensloper. Mocht dat misgaan dan kunnen ze altijd nog proberen de freehub incl. cassette te verwijderen en een nieuwe freehub aanbrengen. Hmm, ben benieuwd in hoeverre ze hiervoor kosten gaan rekenen... :roll:

Hi RobertJan geen idee wanneer je weer wilt gaan crossen... Maar wil wel eens kijken of dat ik een beetje voor beer kan spelen....
Ik ben aan het eind van de week weer in de buurt, of staat ie dan al bij Kees?
Ik hoor het wel.
Bas

En nou maar hopen dat die dikke imbus in je cassettebody ook niet zo vast zit.........

B@se schreef:...of staat ie dan al bij Kees?

Bas
Helaas, deze keer was het bij die andere, die zich 'specialist' noemt :wink:. Denk dat die jongen die nu is overgestapt naar Kees, het toen bij die andere (wa's z'n voornaam? :?) heeft gedaan.

Ik neem het wiel morgen wel even 5 minuutjes onder de arm. Ben wel benieuwd wat ze erover zeggen :wink:. Als je ze een beetje kent, dan zijn het de moeilijksten niet. Zeker als die lange zelf me aanspreekt.

Als ik er niet aan uit kom, dan stuur ik wel een pb :wink:.

En hopelijk zal dat voldoende zijn, dat hun nog een manier weten. Anders hoop ik inderdaad dat ook die imbusbout niet met een 3-cijferig Nm vast zit :roll:...

Robertjan schreef:
Anders hoop ik inderdaad dat ook die imbusbout niet met een 3-cijferig Nm vast zit :roll:...
Eet je wel genoeg pindakaas? 100 Nm is maar twee kratten bier op de wielradius

Robertjan schreef: Anders hoop ik inderdaad dat ook die imbusbout niet met een 3-cijferig Nm vast zit :roll:...
In het ergste geval; imbussleutel in de bankschroef zetten, cassettebody met wiel en al er over laten zakken, en draaien. Moet volgens mij gaan.
Patrick, die lange grizzly van de lokale fietsenboer (ter visualisatie voor Bas), is het gelukt met een sluitringverwijderaar in de bankschroef, en met 2 kettingzwepen en 2 tie-wraps. De tie-wraps werden gebruikt om de kettinguiteindes van de kettingzwepen aan het grootste kransje vast te maken, zodat alle kracht geconcentreerd kon worden op het draaien van de 2 kettingzwepen.

Daarvóór had 'ie al met gebruik van telkens 1 kettingzweep een paar kettingzwepen krom getrokken...

Bedankt voor alle tips en adviezen, en we zijn weer een methode rijker :lol:!

Meestal staat er toch ook op de sluitring hoe hard je 'em dicht mag draaien?
Tja, blijkbaar kan niet iedere fietsenmaker (ook een 'specialist' op gebied van ATB en hardrijden) goed lezen :wink:.

Gelukkig heb ik de laatste cursus in oktober gevolgd in het Hoge Noorden, dus ik heb wél leren lezen. Helaas was de laatste 'beurt' voor mijn mountainbike een jaartje daarvoor, en heb ik dus daarna niet meer aan die ring gedraaid.

Vandaar dat ik in de problemen kwam. Ik heb 'm nu zelf niet meer dan "10 minuten" vastgedraaid :lol:!