Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 weken richting Frankrijk - Forum Wereldfietser

4 weken richting Frankrijk

Allen, ik ben al regelmatig aan het lezen op dit forum sinds een jaar. In juni ga ik mijn eerste fietsvakantie houden van 4 weken met gehuurde Santos Travel Lite met 2 achtertassen (Ortlieb extra groot), kleine stuurtas en campingspullen. Meer wil ik niet meenemen om gewicht te besparen. Ik heb eerder de Tour for life (8 dagen van Italie naar Nederland) gereden en het lijkt me leuk om nu een rondtrip door Europa te maken. Ik wil hierbij wel in west-europa blijven.

Het eerste plan is (nu nog) om de Benjaminse routes te volgen naar Basel, dan over te gaan op de route Riviera richting Nice, door de Provence (Verdon) en via een zelfbedachte route door de Alpen (Serre Poncon, Briancon, Bourg d'Oisans) waarbij ik 1 col per dag pak van max. 2000m. Daarna via Jura en Langres de route van Benjaminse weer oppakken richting Nederland. Totaal ca. 2700km.

Ik heb echter mijn twijfels, ik heb op de heenweg 120km per dag gepland om in 6 dagen in Basel te zijn, maar ook het gedeelte door Noord-Italie duurt nog 3-4 dagen. De afstand is niet het probleem, maar het voelt eerlijk gezegd als een "verplichting". Ik heb het idee dat ik veel te veel tijd kwijt ben in regio's waar ik eigenlijk niet heel blij van wordt. Maar wellicht weten jullie met te overtuigen.

Ik word warm van regio's zoals de Cevennen, de Provence en ook de Alpen (alhoewel dat lastig is met trekking fiets).

Ik heb ook zitten denken om onze caravan in Zuid-Frankrijk te stallen, dan daar te starten met fietsen zodat ik meteen in de regio zit waar ik van hou. En dan zonder caravan terug naar Nederland zodat ik de volle 4 weken kan fietsen in Pyreneen, Cevennen, Alpen en Provence. Wellicht kan ik dan zelfs mijn bepakking een paar dagen in de tent laten en op 1 camping dagtochtjes maken ipv doortrekken.

Een heel verhaal, wellicht voelen jullie je geroepen om tips of reacties te geven. Alvast dank daarvoor!
Misschien fietsbus van cycletours? Af laten zetten in bv. West Pyreneeen: St. Pied de Port en terug via Provence: Sisteron of (heen en) terug via trein Basel indien via Alpen. Alpen met trekkingfiets is wel te doen? Het ligt eraan welke versnelling en je conditie of hoeveel je nu fietst of sport?

Klinkt leuk, succes!https://www.cycletours.nl/fietsbus-fran ... ietsroute/
Laat je verrassen. Elke streek of landschap heeft zo zijn/haar charmes. Enige keer dat het landschap mij verveelde was in Kansas, maar ja dat waren dan ook een slordige (en vlakke) 1000km graanvelden bij 40gr+...
Wat is precies je dilemma? Als je eigenlijk zo snel mogelijk naar Zuid-Frankrijk wilt, kun je dat toch gewoon doen? Trein (treinreiswinkel.nl), vliegtuig (transavia.nl), bus (flixbus.nl), auto... plenty mogelijkheden om daar binnen een dag te komen.
Matty schreef:
wo 06 mar, 2019 22:26
Ik heb ook zitten denken om onze caravan in Zuid-Frankrijk te stallen, dan daar te starten met fietsen zodat ik meteen in de regio zit waar ik van hou. En dan zonder caravan terug naar Nederland zodat ik de volle 4 weken kan fietsen in Pyreneen, Cevennen, Alpen en Provence.
Ik kan dit niet geheel volgen maar waarom niet met de auto en fiets naar het doelgebied en de auto laten staan om een flinke ronde te maken? Je hebt dan het nadeel dat je terug moet naar de auto, maar dat is betrekkelijk en kan als je het handig aanpakt ook grotendeels met bv de trein. Het is wel handig in de zin dat je helemaal vrij bent in je keuze van waar en wanneer.
Ik zou, gelezen je plan(nen) en wensen en mogelijkheden die je zelf schetst een aantal 'mooie gebieden' met uitdagingen en bezienswaardigheden kiezen die naast elkaar liggen.
Juist het 'moeten' uit je systeem maakt een fietsreis naar mijn idee erg fijn.

Als jij zo'n bergkoning bent met bagage (heldhaftig hoor) zou ik een 'plat stuk' uit de route halen. Je zou per trein naar Maasticht kunnen (-/- 1 a anderhalve dag) of met de trein in een dag naar Offenburg (naast Straatsburg) en dan via de Elzas naar Basel aanlopen. (-/- 4 dagen fietsen + 1 dag in de trein)

Ook in Italië kan je bijvoorbeeld met de regionale trein van Novara via Torino naar Cueno. Scheelt je 200 km.
En in Frankrijk of België kan je op de terugweg ook een regionale trein nemen, een twee-a drie uur treinen is grofweg een dag fietsen.

Daarmee maak je niet de hele tour op de fiets (of als het meezit toch wel) maar pak je waar je wil het scenario 'moeten' gemakkelijk aan.

Veel plezier, je plannen leest als een toptrip.
Het lijkt wel dat je niet weet wat je leuk vindt.
Mijn leukste ervaring is lekker flexibel te zijn. Gewoon uit Maastricht met je tentje achterop je fiets vertrekken naar het zuiden. De vrijheid tegemoet. Geen gedoe op overvolle autowegen. Op de fiets krijg dan echt het gevoel dat je op weg bent. je ziet het landschap langzamerhand veranderen. Voor de rest laat je het onderweg gewoon gebeuren. Zit het tegen, dan kun je gemakkelijk in Frankrijk gemakkelijk een stukje trein pakken. De fiets mag gratis mee in de regionale TER-treinen. De nieuwe treinen hebben een lage instap. Voor de TGV en diverse Intercités kun je op stations vooraf een plek voor je fiets boeken.
Met een automobiel naar het zuiden en dan vanuit een standplaats te gaan fietsen heeft de belemmering dat je altijd weer naar die standplaats terug moet. Vanuit Noord-Italie en Zwitserland kun je terug met Intercity-treinen naar Dusseldorp. Je moet dan wel boeken voor je fiets.
Matty, je geeft je antwoord zelf al. Wat voelt als verplichting, te vlak of saai denk je, doe je per OV.
De rest fiets je.
Caravan stallen en bergrondjes maken geef je zelf ook al aan. Dus in feite probleem opgelost.
Fietsreizigers, nadruk op reizigers, nemen saaie stukken voor lief, vaak, en weten, uit ervaring, dat die soms verrassend leuk kunnen zijn. Even niet cols beklimmen is ook wel eens fijn. Jij lijkt veel prestatie, en dat zijn voor jou veel km's en cols, te willen leveren. Prima, het is jouw vakantie. Maar voor veel fietsreizigers is dit soort van prestatie, en veel moeten niet zo van belang dus begrijp de reacties.
Wel erg leuke routes heb je verzameld. Lijkt mij ook cool! Maar dan doe ik wel wat rustiger aan of verander plots omdat 'weetikveel' waarom. Ieder zijn plezier!

Loes
Op een camping gaan staan en van daaruit idd. bepaalde (doodlopende) bergweggetjes nemen kan ook heel erg leuk zijn en dan kun je ook even lekker fietsen zonder bagage. :)
Mijns inziens neem je veel te veel hooi op je vork; 120 km per dag moeten fietsen om je doel te halen is helemaal niet leuk.
Ik zou het doen zoals Bert al eerder aangeeft, lekker relaxed die kant op kachelen en zo nu en dan, mocht het nodig zijn een stukje met de trein, gaat prima in Frankrijk.
Of inderdaad een "vaste standplaats" met je eigen onderkomen en dan op de kaart zoveel mogelijk mooie rondes uitzoeken die je met maar één tasje rijdt met wat regen/warme kleding en wat te happen. Heb je ze allemaal gehad dan ga je weer naar het volgende gebied.
Ik fiets het liefst van A naar B, want dan heb ik het gevoel dat ik ergens naar toe fiets. Met een gestrekte route heb je ook de meeste kans op wisselende landschappen.
Ik ben niet zo van rondjes om de kerk, want dan kom je toch weer bij hetzelfde uit.
Volgens mij moet je altijd naar je standplaats terug, zeker als je zoals je gisteren zei 'thuis' vertrekt.
En voor een automobilist is thuis natuurlijk waar de auto staat. 8)

Het voordeel van de auto vind ik dat ik het na een aantal dagen flink buiten zijn en tegen heuvels op fietsen gewoon heerlijk vindt op op mijn luie kont te ervaren dat de auto vanzelf bergopgaat en te weten dat de verwarming en airco het doet zoals ik dat wil en wanneer ik dat wil.

De trein en vliegtuig ervaar ik als erg stressvol. Als je al geboekt hebt moet je op een bepaald moment op een bepaalde plek zijn en dat zijn per definitie plekken waar ik eigenlijk helemaal niet wil zijn of naar toe fietsen. Als je niet geboekt hebt moet je het uit gaan zoeken en dat is net hetgeen waar ik in een vakantie helemaal geen zin in heb. Eenmaal in de trein wordt het lang niet altijd beter en eenmaal de trein aankomt ben je vaak nog lang niet thuis en kun je een boemeltje zoeken.
In reactie op bovenstaand: ik vind het een verademing om overal vanuit midden Europa en zuid zweden, de Baltische staten, Noord Italië en Frankrijk de laatste dagen naar wens aan het begin van de dag of aan het einde van de dag een paar uur tot wel 12 uur (Kiev terug naar de Poolse grens bij Przemysl) in de trein te gaan zitten en een avond of een nacht niet op mijn matje te liggen maar fijn in een comfortabele trein met mijn fiets niet ingechecked en uit handen gegeven onderweg te zijn naar huis.
De laatste keer bijvoorbeeld uit Trelleborg de middagboot en om 22h00 in Prora, daar nog even rondgekeken en een uurtje gefietst, na de lunch een treinrit naar noordelijk van de Lüneburger Heide, daar nog twee uur rondgereden en de stad bekeken en de volgende dag binnen een normale reisdag terug naar Amsterdam.

Met wat te lezen, een fijne proviandmand, vind ik het reizen per trein (en het vooraf gewoon aan het loket een kaartje + een fietskaartje kopen) een uitermate ontspannen manier van terugreizen.
aandegracht schreef:
vr 08 mar, 2019 19:34
In reactie op bovenstaand: ik vind het een verademing om overal vanuit midden Europa en zuid zweden, de Baltische staten, Noord Italië en Frankrijk ...
Overal vanuit Frankrijk? Yeah right.
Leon schreef:
vr 08 mar, 2019 19:38
aandegracht schreef:
vr 08 mar, 2019 19:34
In reactie op bovenstaand: ik vind het een verademing om overal vanuit midden Europa en zuid zweden, de Baltische staten, Noord Italië en Frankrijk ...
Overal vanuit Frankrijk? Yeah right.
Dat staat er (goed gelezen) niet....:-)
aandegracht schreef:
vr 08 mar, 2019 20:44
Leon schreef:
vr 08 mar, 2019 19:38
aandegracht schreef:
vr 08 mar, 2019 19:34
In reactie op bovenstaand: ik vind het een verademing om overal vanuit midden Europa en zuid zweden, de Baltische staten, Noord Italië en Frankrijk ...
Overal vanuit Frankrijk? Yeah right.
Dat staat er (goed gelezen) niet....:-)
Yeah right.
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. Het heeft mij zeker geholpen. Ik heb mijn plannen daarom ook gewijzigd.

De Benjaminse route naar Zwitserland en Noord-Italie is inderdaad te lang voor mij. Ik heb ook met Google Streetview de route bekeken in Noord-Italie en daar zitten toch best veel provinciale doorgaande wegen in. Ook het deel naar Nice is maar matig naar mijn mening. Ik ga voornamelijk voor veel fietsen door de natuur.

Ik ga na de tip van "fud0" met de bus van Cycle Tours naar Suze-la-Rousse (boven Avignon) en ga fietsen door de Ardeche, Cevennen (Tarn) richting Millau, dan naar beneden richting Carassonne en dan weer naar het oosten richting Avignon via de Camargue. De Ventoux laat ik links liggen :P

Daarna pak ik mijn geplande route via de Verdon, Castellane, Serre Poncon, Briancon, Bourg d'Oisans, Annecy door de Jura richting Langres en het laatste stuk de Barcelona route of groene route naar Maastricht. Daar met de trein naar huis. Zo pak ik toch nog de route zuid-noord mee, maar niet meer in beide richtingen, maar zie ik wel het landschap veranderen op weg naar huis. De graanvelden zijn natuurlijk geweldig in Noord-Frankrijk.

Ik heb nog gekeken of ik naar St. Jean-Pied-de-Port kon aan de westkant Pyreneeen met de bus en dan de Kataren route, maar dan is de afstand te groot en wordt het opnieuw een haastklus.

Ik weet uit een eerdere ervaring dat het een euforisch gevoel geeft als je de grens met Nederland weer oversteekt in Limburg met de fiets na een lange fietstocht. Daarom wil ik dus niet mijn auto ergens halverwege Frankrijk parkeren. Ik vind de terugreis in de auto dan een afknapper.

De afstand gaat nu van 2700km naar 1700km. Ik kan alleen 6 dagen later starten omdat de bus niet eerder gaat. Ik heb dan dus iets langer dan 3 weken voor 1700km.

Ik denk wel dat ik minimaal 100km per dag ga fietsen, zo spaar ik een paar rustdagen en kan ik op mooie plekken de tassen eraf doen en een dagje rondfietsen (bij bourg d'oisans bijv.).

Ik weet dat er heel veel discussie is op dit forum over afstand per dag wat "te doen" is en wat "leuk" is. Het hangt allemaal af van wat je doel is. Mijn doel is veel fietsen door een prachtige omgeving, avontuur, als het net te lang is, je moet afzien en je denkt: waar ben ik in godsnaam aan begonnen is de herinnering mooier. Hangen op een camping is verloren tijd. En die markten en kerkjes heb je ook wel gezien als je er bij 3 bent binnengeweest.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
@Matty, lijkt mij een mooi plan. Deel wat foto's op de facebook-pagina Tijdschrift de wereldfietser/de vakantiefietser https://www.facebook.com/search/top/?q= ... SEARCH_BOX
Matty schreef:
vr 08 mar, 2019 22:36
Ik weet dat er heel veel discussie is op dit forum over afstand per dag wat "te doen" is en wat "leuk" is. Het hangt allemaal af van wat je doel is. Mijn doel is veel fietsen door een prachtige omgeving, avontuur, als het net te lang is, je moet afzien en je denkt: waar ben ik in godsnaam aan begonnen is de herinnering mooier. Hangen op een camping is verloren tijd. En die markten en kerkjes heb je ook wel gezien als je er bij 3 bent binnengeweest.!
+1

En je maakt m.i. goede keuzes met de route. Veel plezier verder met de voorpret!