Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keuze van banden - Forum Wereldfietser

keuze van banden

Ik fiets dit jaar naar Santiago en heb een Koga Traveller S.
Mijn vraag gaat over de keuze van mijn banden.

Swalbe vertelt mij dat de Allmotion band de beste keuze is.
Mijn fietszaak houdt het bij de Swalbe Marathon Plus band.

Welke deskundige kan mij adviseren?
Wie heeft er ervaring met deze twee bandensoorten ?

Dank, Bernd
Heb ze beide gehad.
Als eerste jaren op de marathon plus gereden, tot volle tevredenheid! Nooit lek gereden.

Laatste jaren op de allmotion, zou minder lekbestendig zijn, maar tot nu ook nog niet lek gereden. Maar ze bollen veel beter!! Ze wegen een pak minder.
En zeg nu zelf; af en toe een lekke band zou geen kwaad kunnen, anders verleer je het nog :wink:
mdw schreef:
do 07 mar, 2019 09:56
Heb ze beide gehad.
... Laatste jaren op de allmotion ..bollen veel beter!! Ze wegen een pak minder.
+1 !
Ze rollen (B: bollen) lichter en zijn comfortabeler bij dezelfde druk.
Bovendien heb ik de Almotions hier in de buurt in Zuid-Limburg veel gebruikt op de ruwe onverharde wgen en paden. Daar kunnen ze behoorlijk goed tegen. De fiets waarop ze ztaen heb ik verkocht toen die banden 6000 km er op hadden zitten en ze waren hog lang niet versleten.
(Maat 37-622, 105 kg totaalgewicht, druk voor/achter meestal 4,5 en 4 bar)
+1 voor de Almotion. Vermoedelijk past de 40 mm Almotion ook nog wel. Breder geeft beter grip, is comfortabeler en is op slechter wegdek ook sneller. Zorg dat je de nieuwe lichtere Almotion krijgt met Kevlar antilek ipv dik rubber.
De Marathon Plus band staat bekend om grote rolweerstand. Ik had ze op mijn stadsfiets, maar op dat ding was eigenlijk alles vertragend :cry:
Ik rij nu op 55mm 26 inch almotion banden achter de wielrenners aan. Ik heb er 10.000 km mee gefietst: zomer, winter, asfalt, gravel, blubber, binnen- en buitenland. Ik heb 1 x lek gehad in Potsdam, maar weer niet in Berlijn met het vele glas op de grond. Bij thuiskomst heb ik dit er trouwens nog wel uitgepeuterd. Dat doe ik anders nooit. Er is nog haast geen slijtage te zien.
De Marathon Almotion loopt idd geweldig, maar is helaas alleen verkrijgbaar vanaf 40mm breed (28", en zelfs 55mm bij 26"). Als dat niet past zou ik de standaard Marathon aanbevelen (boven de Marathon Plus). Loopt iets lichter dan de Marathon Plus, en bijna net zo lekbestendig.

PS dat de Marathon Plus super zwaar zou lopen, gold vooral voor de oude versies. De versie die ik heb gekocht in 2017 loopt helemaal niet zo zwaar meer.
En natuurlijk kun je voor zo'n tocht ook de nog soepeler 38 mm Panaracer Pasela ProTite gebruiken. Iets kwetsbaarder, maar een heerlijke band. Nog lekkerder is natuurlijk de versie zonder lekbescherming. Ik heb de 35 mm daarvan op mijn snelle fiets, en heb nog geen lekke band gehad.
De Almotion is echt een hele fijne licht rollende band. Overigens is de Supreme ook heel erg goed, en de theoretische minder lekbestendigheid valt in praktijk erg mee.
Ik reed vroeger inderdaad ook op zulke banden. En vond het prima. Op vakantie af en toe een band plakken vond ik niet erg. Echter ben ik van mening veranderd doordat ik overal lees en om me heen hoor, en ondertussen ook zelf ervaren heb, dat de Marathon Almotion tegenwoordig lichter loopt dan de meeste van zulke soepele banden. En wel een serieuze antileklaag heeft.
De vooruitgang der techniek leidt tot nieuwe conclusies en keuzes.
Het zijn persoonlijke keuzes en afwegingen in steeds weer verschillende omstandigheden. Op lichte tochten in gebieden met fatsoenlijke wegen rij ik tegenwoordig met de extra brede en ook extra soepele Compass Rat Trap Pass (52 echte mm in 26 inch). Dat is een heel soepele super snelle band zonder enige antilek, en toch heb ik nog niet lek gereden. Afgelopen zomer heb ik het stuk Roermond - Berlijn van de Hanzeroute gereden, en ik was erg blij dat ik daarvoor Marathon Extremes had gemonteerd voor de grindpaden. Ik ga in april vermoedelijk een weekje in Duitsland fietsen en monteer dan de lichte Compass banden. Die zijn echt nog heel wat soepeler en sneller dan de Almotions die we ook hebben. Als we inderdaad in juni in Albanië gaan fietsen monteer ik bij ons beiden achter Almotions voor de snelheid plus degelijkheid en voor Marathon Extremes vanwege de noppen en dus grotere stuurvastheid op slecht wegdek. Voor een tocht naar Santiago zou ik geen moeite hebben met lichte snelle banden.
Het is de verkrijgbaarheid en prijs die de Compass (tegenwoordig René Herse) en Panaracer banden minder aantrekkelijk maken, daarintegen is ieder die ze heeft er positief over, ik moet ze ook eens gaan proberen.
De Compass/Herse banden zijn inderdaad pijnlijk duur (Grandbois is iets goedkoper en sterk vergelijkbaar, maar niet verkrijgbaar in de bredere maten). Panaracer is niet speciaal heel duur, en goed verkrijgbaar bij m-gineering.
Wim schreef:
do 07 mar, 2019 17:29
Panaracer is niet speciaal heel duur.
Is dat ook nog als je de levensduur meerekent? Wat is die levensduur ongeveer?

(Niet dat ik ze ga gebruiken, een fietstocht zonder een paar stukjes pittig onverhard of zonder flinke kans op industrieel afval op de weg maak ik zelden of nooit)
Edit: offtopic discussie voortgezet in nieuw topic in poging het dit keer wat beter te doen
bast1aan schreef:
do 07 mar, 2019 18:14
Speelt ook mee op welke druk je wil rijden. Ik heb zelf een sterke overtuiging en ervaring dat hoe hoger de druk, hoe sneller je lek rijdt.
Ik heb te weinig geëxperimenteerd om dit tegen te kunnen spreken, maar iedereen zegt het omgekeerde. Hoe dan ook lijkt het me geen doen om je bandendruk te verlagen vanwege een vermoeden dat je dan (iets?) minder snel lek zou rijden. Er zijn belangrijker redenen voor een bepaalde banddruk, en dat is uiteraard de afweging comfort versus rolweerstand, die voor iedereen anders is.
Op welke versie van de Almotion rijden de meesten van jullie? De Tubeless versie of de niet-tubeless versie? En/of gebruik je misschien de tubeless versie met binnenband en hoe bevalt dat?

Ik wil, denk ik, met binnenband blijven rijden en koop gewoon de versie van de Almotion die ergens in de aanbieding is, tubeless of niet. Maar vroeg me af of een tubeless buitenband met binnenband berijden misschien nadelen heeft of juist niet. M.a.w. kun je het beste altijd maar voor een tubeless versie van deze band gaan of neem je de andere, de V-guard?
Bel schreef:
vr 22 mar, 2019 10:58
Op welke versie van de Almotion rijden de meesten van jullie? De Tubeless versie of de niet-tubeless versie? En/of gebruik je misschien de tubeless versie met binnenband en hoe bevalt dat?
Ik heb de tubeless versie gehad in 55-559, met binnenbanden. Mijn fiets reed daarmee merkbaar zwaarder. Ik wijt dat op zijn minst deels aan de breedte van de band omdat ik vrij snel fiets, maar het zou ook best deels verklaard kunnen worden door de combi tubeless met binnenband. Wat me echt van die tubeless banden heeft weggejaagd is de onmogelijk stroeve montage in combinatie met mijn velgen op die fiets. Ik heb er weer de banden opgelegd die ik er ooit had afgehaald, Marathon standaard van vóór de Greenguard.
Mijn niet-tubeless Almotions 40-622, op een andere fiets dus, rijden in ieder geval heel wat lichter.

De tubeless versies zijn een stuk zwaarder, ongeveer het gewicht van een binnenband.
Ik wil je fietsenzaak ook niet afvallen.
Afhankelijk van hoe je je vraag precies verwoord hebt kan de marathon plus heel goed het antwoord zijn op de vraag "beste band".
Ze gaan echt bijna niet stuk, nooit lek. Dus wat dat betreft heb je er geen omkijken naar en is het dus 'de beste'. Maar ga je meer dingen in je verlanglijstje opnemen zoals rijcomfort en gewicht dan kom je op het antwoord uit waar de meeste hier al over gesproken hebben.

Ik heb zelf veel met de marathon supreme gereden en nu sinds anderhalf jaar met de almotion. Ik vind ze beide beter fietsen dan de marathon plus die mijn vrouw lang gebruikt heeft (ook op aanraden van haar FM) Maar ze had in haar onschuld alleen rekening gehouden met nooit meer lek rijden. Sinds ze op almotion rijd wil ze ook niet meer terug naar de "tankrails" (de naam die de marathon plus heeft gekregen nu).

Voor mij: de supremes zijn net iets vlotter op fietspaden, maar als je offroad/grind/zandpaden doet winnen de almotions weer met gemak.

Kwestie van prioriteiten denk ik :)
Tubeless versie van de Schwalbe One loopt mét binnenband zwaarder dan de niet-tubeless versie, zie ook test door Wim Schermer. Dat was hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de extra laag in de tubeless versie om 'm luchtdicht te houden.
Geen garantie dat dit voor de Schwalbe Almotion ook geldt, die veel breder is en met veel lagere druk werkt, en we zijn ondertussen alweer 2 jaar verder.
Ik heb zelf korte ervaring met de 55-559 niet-tubeess Almotion achterop een velomobiel in 2016, de fiets is een paar maand na monteren verkocht. Ik heb nu de 40-622 niet-tubeless Almotion op het achterwiel van mijn alround gebruikte Gazelle. Mijn indruk is, vooral bij de 55-559 gemonteerd op de velomobiel, dat het een erg snelle band is, maar dat merk je pas als je eenmaal op kruissnelheid bent (en in algemeen op langere ritten van 50km+), omdat het tegelijkertijd ook een zware band is.
Toevoeging: mijn ervaring met Supreme is juist dat ze traag zijn. Ik ga er dit weekend weer een monteren gekocht in 2018 en ben benieuwd of ik dit weer ga ervaren.
Leon schreef:
vr 22 mar, 2019 11:36
Ik heb de tubeless versie gehad in 55-559, met binnenbanden. Mijn fiets reed daarmee merkbaar zwaarder. Ik wijt dat op zijn minst deels aan de breedte van de band omdat ik vrij snel fiets, maar het zou ook best deels verklaard kunnen worden door de combi tubeless met binnenband. Wat me echt van die tubeless banden heeft weggejaagd is de onmogelijk stroeve montage in combinatie met mijn velgen op die fiets.
Wat naar mijn ervaring helpt bij stroeve interactie binnen/buitenband is de binnenkant van de buitenband en de binnenband zelf goed inwrijven met talkpoeder. Dat kan gewoon de baby-talkpoeder van de Etos zijn. Helpt iig bij monteren, er is indicatie dat de band dan ook echt lichter loopt. Wat misschien met name geldt voor zo'n tubeless laag.