Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afsluitdijk 3 jaar lang afgesloten voor fietsverkeer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Afsluitdijk 3 jaar lang afgesloten voor fietsverkeer

De Afsluitdijk 3 jaar lang voor fietsers afsluiten is natuurlijk het makkelijkste als je werkzaamheden hebt.
Maar ik vraag me af, werkt deze aannemer 7 dagen per week, of is het mogelijk het fietspad in de weekenden open te stellen?
En werkt de aannemer in de 3 of 4 weken bouwvak door of ligt het werk dan stil en is het mogelijk het fietspad dan open te stellen?
DaVinci schreef:
wo 06 mar, 2019 22:34
De Afsluitdijk 3 jaar lang voor fietsers afsluiten is natuurlijk het makkelijkste als je werkzaamheden hebt.
Maar ik vraag me af, werkt deze aannemer 7 dagen per week, of is het mogelijk het fietspad in de weekenden open te stellen?
En werkt de aannemer in de 3 of 4 weken bouwvak door of ligt het werk dan stil en is het mogelijk het fietspad dan open te stellen?
Soms toch wel praktisch om het bericht te lezen; "Vanaf 1 april 2019 tot 1 april 2022 is het fietspad afgesloten. Het versterken van de Afsluitdijk is een grootse klus. De veiligheid voor weggebruikers én voor de mensen die het werk uitvoeren staat voorop. Om het werk aan de kant van de Waddenzee veilig te kunnen uitvoeren sluiten we het fietspad tussen 1 april 2019 en 1 april 2022 af. Dit gebeurt afwisselend tussen Den Oever-Breezanddijk en Den Oever-Kornwerderzand. Voor voetgangers en (brom)fietsers regelen we vervangend vervoer in de vorm van een fietsbus. Voetgangers en (brom)fietsers kunnen tijdens de afsluiting van het fietspad kosteloos gebruik maken van een fietsbus, daarin kunnen we ook (brom)fietsen vervoeren. De bus rijdt eens per uur en vervoert per rit ongeveer 15 fietsen en 25 personen. De dienstregeling wordt binnenkort op deze site bekend gemaakt. Be exacte locaties bij Den Oever, het Monument, Breezanddijk en Kornwerderzand worden tevens voor 1 april bekend gemaakt.
Afsluitingen 2019

De momenten waarop een deel van het fietspad is afgesloten in 2019 (het overzicht afsluiting fietspad 2020 tot 1 april 2022 volgt later dit jaar):
April-juni: Den Oever – Breezanddijk
Juni-december: Den Oever – Kornwerderzand
December-januari: Den Oever – Breezanddijk"
Website; https://www.deafsluitdijk.nl/hinder/
Tsja, ook ik had er een route langs gepland eind april. Ik zie dat bromfietsers ook met de bus mee kunnen. Dan zal een vakantiefiets met bepakking ook geen probleem opleveren.

Ik had het liever anders gehad, maar gezien de omstandigheden vind ik dat er voldoende goede alternatieven worden geboden. In vele andere landen was dit echt anders geweest :wink:
HansvanderVeeke schreef:
do 07 mar, 2019 09:33
Tsja, ook ik had er een route langs gepland eind april. Ik zie dat bromfietsers ook met de bus mee kunnen. Dan zal een vakantiefiets met bepakking ook geen probleem opleveren.

Ik had het liever anders gehad, maar gezien de omstandigheden vind ik dat er voldoende goede alternatieven worden geboden. In vele andere landen was dit echt anders geweest :wink:
Je kunt ook met de boot van Staveren naar Enkhuizen.
joukon schreef:
wo 06 mar, 2019 23:09
De bus rijdt eens per uur en vervoert per rit ongeveer 15 fietsen en 25 personen.
Zullen we een keertje afspreken met vijftien velomobielen, bakfietsen, tandems en trikes? :twisted:

Carl
De dijk Enkhuizen-Lelystad is ook al een tijdje gesloten voor fietsers (zie hier). In ieder geval tot 1 juli. Komend voorjaar zou het dus wel eens druk kunnen worden op de Bep Glasius, die tussen april en oktober enkele malen per dag tussen Enkhuizen en Stavoren vaart.

In ieder geval fijn dat er binnen afzienbare tijd een fietspad langs de Waddenkant van de Afsluitdijk komt. Tussen de eerste keer (1974) en de laatste keer (2018) dat ik over de Afsluitdijk fietste, is het verkeer er niet stiller op geworden.
Bikepackers hebben geen fietspaden nodig :wink: :lol:
Carl schreef:
do 07 mar, 2019 11:52
joukon schreef:
wo 06 mar, 2019 23:09
De bus rijdt eens per uur en vervoert per rit ongeveer 15 fietsen en 25 personen.
Zullen we een keertje afspreken met vijftien velomobielen, bakfietsen, tandems en trikes? :twisted:

Carl
Ik stel voor dat we de fiets veranderen in een (tijdelijke) waterfiets :idea:
https://freshgadgets.nl/shuttle-bike-ve ... waterfiets
Voor de liefhebbers is er nu ook een petitie voor een kortere afsluiting.
Casartelli schreef:
vr 15 mar, 2019 12:50
Voor de liefhebbers is er nu ook een petitie voor een kortere afsluiting.
Er staat daar ook een link naar de best pittige brief die aan Rijkswaterstaat is gestuurd door de Fietsersbond, Wandelnet, het Landelijk Fietsplatform en de NTFU, getekend door de vier betreffende directeuren persoonlijk.

Directe link naar de brief (pdf): https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/fiet ... itdijk.pdf
Ik had de petitie al getekend en vind de gezamenlijke brief een goede actie. Drie jaar volledig afsluiten is veel te resoluut.
In de LeeuwarderCourant was het voorpaginanieuws vandaag.
Een aantal organisaties heeft een petitie opgezet:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... sluitdijk/
Wat mij vooral verbaast is dat in de, ongetwijfeld lange en uitvoerige, voorbereiding en planning schijnbaar niemand bij rijkswaterstaat heeft bedacht om fiets- en wandelorganisaties bij deze operatie te betrekken. Al was het alleen maar vroegtijdig informeren.
PeterFokkinga schreef:
zo 17 mar, 2019 09:00
Wat mij vooral verbaast is dat in de, ongetwijfeld lange en uitvoerige, voorbereiding en planning schijnbaar niemand bij rijkswaterstaat heeft bedacht om fiets- en wandelorganisaties bij deze operatie te betrekken. Al was het alleen maar vroegtijdig informeren.
Dit verschijnsel komt wel vaker voor en is volgens mij een schoolvoorbeeld van hoe blind vakbroeders kunnen worden voor bepaalde zaken als ze heel lang en deskundig aan hun eigen onderwerpen werken. Dat is denk ik iets waar we allemaal voor moeten oppassen.
PeterFokkinga schreef: Wat mij vooral verbaast is dat in de, ongetwijfeld lange en uitvoerige, voorbereiding en planning schijnbaar niemand bij rijkswaterstaat heeft bedacht om fiets- en wandelorganisaties bij deze operatie te betrekken. Al was het alleen maar vroegtijdig informeren.
Dat is inderdaad merkwaardig. Mijns inziens kiest men met opzet voor deze manier van aanpak, zodat belanghebbenden weinig tot geen tijd en gelegenheid hebben om bezwaar te maken / in opstand te komen.
Misschien dat dit wat zoden aan de dijk zet:
www.fietsersbond.nl/houd-de-afsluitdijk ... oetgangers
Maurice schreef:
ma 18 mar, 2019 20:39
Misschien dat dit wat zoden aan de dijk zet:
www.fietsersbond.nl/houd-de-afsluitdijk ... oetgangers
Petitie getekend!
Hallo allemaal,

ik heb een week of twee geleden de vraag bij het informatieloket neergelegd of je ook met bagage met de bus mee kan. Vandaag kwam er eindelijk een antwoord:

"Onze reactie
U kunt met uw fiets met volle bepakking mee in de Afsluitdijk Fietsbus. Deze rijdt elk uur tussen 08:00 en 19:00 uur. Na dit weekend staan de vertrektijden op www.deafsluitdijk.nl

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

We zullen deze zomer meemaken of het allemaal lukt, ik ben tenslotte van plan om het rondje nederland te gaan doen.
Een rondje Nederland is dus drie jaar niet mogelijk, want je hebt dan 32 km niet zelf gefietst. :wink: