Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe koken jullie onderweg? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Hoe koken jullie onderweg?

143 berichten
Na 6 pagina's te hebben gelezen over benzine/allesbrander of gas heb ik specifieke vragen?

Wim schrijft in zijn beginners handleiding gebruik wat je hebt.
Ik heb een Campinggaz 901 400gr gasfles met brander.
Dit weegt bij elkaar 1815gr en dan heb ik nog een windscherm van 232gram.
Afbeelding

Omdat mijn totale uitzet voor een Europa reis momenteel op 16,5kg zit inclusief kleding zou ik wel wat willen schrappen aan gewicht.

Nu heb ik mijn oog op deze combinatie laten vallen en ik kan maar niet ontdekken hoe die branderkop vast zit op het gasblik en of je dit los kunt halen na het koken.
Ook van de MSR Pocketrocket kan ik het niet vinden.
Ik vind bij MSR wel een branderkop waarbij staat dat deze is aan te passen naar alle soorten blikken.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Ik heb het gevonden.
Kennelijk zit er een Lindal klep in de gasfles en moet je een gasblik nemen waar dit in zit.
https://youtu.be/sxaLkIxy-ZM?t=491

Campinggaz CV300 of de CV470, hierbij geeft Campinggaz aan dat deze blikken alleen geschikt zijn voor hun kliksysteem.
In het Youtube filmpje is te zien dat de MSR kop erop gedraaid word, is MSR compatibel met de Campinggaz blikken?
De pocket rocket van msr is geschikt voor schroeftankjes en niet voor campingaz. De MSR Superfly is geschikt voor beide tankjes.
Wouter Duijndam schreef:
za 02 mar, 2019 08:32
Afbeelding
Niet alleen die fles en brander zijn veel te zwaar maar dat windscherm ook. Nog erger is dat het windscherm hier niet werkt. Het enige dat je met het windscherm echt wilt afdekken is namelijk de spleet tussen pan en brander, en dat doet dit scherm niet.
De meeste fietsers hebben een oprolbaar alu schermpje, evt zelf gemaakt van wegwerperveerschaal uit toko, aktion of blokker of zo. Knippen, randjes omvouwen.

Edit: Te Zwaar is uiteraard afhankelijk van alles en om te proberen is zelden iets te zwaar, maar als je op een rij zou zetten hoeveel gewicht je zou kunnen besparen per geïnvesteeerde euro voor nieuwe spullen dan staan deze brander en gasfles waarschijnlijk met stip op nr. 1.
Er zijn drie min of meer gangbare soorten wegwerpblikjes:
1 Prikblikjes. makkelijk verkrijgbaar, maar niet helemaal ongevaarlijk en de (zware) brander moet erop blijven zitten.
2 Ventielblikjes met schroefventiel (Lindall valve). Minder makkelijk te krijgen, wel veilig. Het meest gebruikelijke ventielblikje.
3 Ventielblikjes met bajonet, van Camping Gaz en dus in Frankrijk nog wel redelijk te krijgen, maar daarbuiten minder.

Er is een klein aantal branders dat zowel met schroefblikjes kan werken als met bajonetblikjes. Helaas passen daar weer geen adapters op om eventueel prikblikjes te gebruiken.

Realiseer je dat heel kleine smalle hoge pannetjes zoals die set waar je naar linkte alleen geschikt zijn om water te koken of vriesdroogmaaltijden te bereiden. Het zijn vooral systemen voor rugzaktrekkers die een lang weekend de bush in trekken. Voor echt koken van vers eten heb je meestal een wat grotere en vooral bredere pan nodig, plus een deksel dat groot genoeg is om nog wat te bakken. Vandaar mijn voorkeur voor de Trangia.
Wouter Duijndam schreef:
za 02 mar, 2019 08:32
Wim schrijft in zijn beginners handleiding gebruik wat je hebt.
[...]
Omdat mijn totale uitzet voor een Europa reis momenteel op 16,5kg zit inclusief kleding zou ik wel wat willen schrappen aan gewicht.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je precies wilt gaan doen (in eerste instantie naar Barcelona begrijp ik, maar): zo snel mogelijk veel klimmen, of luistert het allemaal niet zo nauw? En aan je budget. Maar mij lukt het met 25 kg bagage ook om de Pyreneeën over te komen (om maar wat te noemen). Zo op het oog heb ik precies dezelfde brander als jij, en ook ongeveer zo'n windscherm. Ik gebruik er alleen C206-tankjes onder ipv. de 400g-tank die jij er nu onder hebt. Dan steekt de brander niet boven het windscherm uit.

Ik heb de indruk dat je ijverig van alles aan het aanschaffen bent. Als je het budget ervoor hebt en je vindt dat leuk, dan is daar niks mis mee. Maar ik hoop dat je niet de indruk hebt dat je per se onder een bepaald gewicht _moet_ blijven of bepaalde spullen _moet_ hebben (of juist niet) om een fietsreis te kunnen maken. Ik zou zeggen: brand dat hoge blik leeg op een paar testweekeindjes, zet een C206 onder je brander en op pad ermee! :wink:

Succes met de voorbereidingen,

Carl
Aan de lasnaad te zien is dit een hervulbare 901 gastank, die weegt leeg al 1 kilo.
Mijn ouders hadden vroeger precies dezelfde tank + brander.
Als je het simpel en goedkoop wilt houden, deze brander met gasblikje weegt iets van 600 gram en kost rond de 25 euro. https://www.bever.nl/p/campingaz-bleuet ... 92009.html.
Het blikje is met ventiel, dus los te koppelen om handiger in te pakken.
Maar er zijn nog andere goedkope branders, ook met een slang tussen blik en brander, dan staat de brander steviger en stabieler op de grond.
Of fiets eens naar een outdoorwinkel, vraag er raad en dan kan je meteen het materiaal met eigen ogen zien... en kopen.
nicolevelo schreef:
za 02 mar, 2019 14:14
Of fiets eens naar een outdoorwinkel, vraag er raad en dan kan je meteen het materiaal met eigen ogen zien... en kopen.
Nadeel van de luxe outdoorwinkels is wel dat ze alleen de beste, mooiste en duurste dingen hebben wat onhandig kan uitpakken als je gewoon een heel eenvoudige en daardoor lichtgewicht ding wilt hebben.
Zo zie ik daar vier windschermen, maar alle vier van hard spul dat veel plaats in de tas gaat innemen terwijl een oprolbaar stuk aluminium veel kleiner en lichter is.
Maar dan zijn ze bij Bever nog heel schappelijk dat ze je niet de volle prijs laten betalen voor een origineel MSR-windscherm, een stuk folie van dik 20 euro: https://www.google.nl/search?q=msr+wind ... 36&bih=837

Laatst zocht ik een rugzakje dat vooral eenvoudig en licht moest zijn. Bij de Bever hadden ze alleen iets boven de 50 euro, wat op zich geen punt was, maar daar zaten al zoveel luxe extra's - riepjes, gespjes, bandjes, vakjes - aan dat het toch een vrij zwaar ding was. Dus heb ik bij de voor de hand liggende gigant maar een rugzakje van 8 euro uit het rek gepakt. Eenmaal thuis bleek daar nog 10 jaar garantie op te zitten ook. Prima ding.
Leon schreef:
za 02 mar, 2019 15:06
nicolevelo schreef:
za 02 mar, 2019 14:14
Of fiets eens naar een outdoorwinkel, vraag er raad en dan kan je meteen het materiaal met eigen ogen zien... en kopen.
Nadeel van de luxe outdoorwinkels is wel dat ze alleen de beste, mooiste en duurste dingen hebben wat onhandig kan uitpakken als je gewoon een heel eenvoudige en daardoor lichtgewicht ding wilt hebben.
Zo zie ik daar vier windschermen, maar alle vier van hard spul dat veel plaats in de tas gaat innemen terwijl een oprolbaar stuk aluminium veel kleiner en lichter is.
Maar dan zijn ze bij Bever nog heel schappelijk dat ze je niet de volle prijs laten betalen voor een origineel MSR-windscherm, een stuk folie van dik 20 euro: https://www.google.nl/search?q=msr+wind ... 36&bih=837

Laatst zocht ik een rugzakje dat vooral eenvoudig en licht moest zijn. Bij de Bever hadden ze alleen iets boven de 50 euro, wat op zich geen punt was, maar daar zaten al zoveel luxe extra's - riepjes, gespjes, bandjes, vakjes - aan dat het toch een vrij zwaar ding was. Dus heb ik bij de voor de hand liggende gigant maar een rugzakje van 8 euro uit het rek gepakt. Eenmaal thuis bleek daar nog 10 jaar garantie op te zitten ook. Prima ding.
@leon: Wouter noemde zelf de merken campingaz en MSR, die vind je in bijna elke outdoorwinkel, en zulke eenvoudige brandertjes zijn niet duur. Het leek me eenvoudiger om daar even langs te gaan voor al die praktische vragen.
Tuurlijk, maar het zou me niet verbazen als ze daar van die twee merken ook alleen de duurdere modellen hebben.
Wouter Duijndam schreef:
za 02 mar, 2019 08:32
Nu heb ik mijn oog op deze combinatie laten vallen en ik kan maar niet ontdekken hoe die branderkop vast zit op het gasblik en of je dit los kunt halen na het koken.
Is een losse gasbrander met schroefdraad. Het gastankje zit ondersteboven in de pannenset. Er uit halen, branderkop er op schroeven (kan weer los zodat er kan worden ingepakt) en klaar :)

Heb zelf een Optimus gasbrander (niet deze) en daar tevreden over.
Leon schreef:
za 02 mar, 2019 15:16
Tuurlijk, maar het zou me niet verbazen als ze daar van die twee merken ook alleen de duurdere modellen hebben.
Dat is niet mijn ervaring.
Die Campingaz 901 e.d. flessen heb ik ook maar is een oud zwaar systeem (ik meen uit de jaren 1960) en gebruik ik alleen als we met de auto gaan kamperen. Bovendien blijken die 901 flessen steeds meer uit de roulatie te raken en steeds duurder te worden om in te wisselen (904 en 907 zijn nog wel te krijgen en betaalbaar, maar loodzwaar, zelfs met de auto). Wel jammer want hervulbaar is toch een stuk vriendelijker dan wegwerpblikken.

Voor fietsvakanties gebruik ik dit LACD brandertje. Een topding imo: heel licht, slechts 48 gram, goed te regelen, en een brede brandkop waardoor de vlam egaal over de pan verdeeld wordt. Kookt erg fijn. Je moet er alleen geen loodzware brede pannen op zetten. Maar ik heb ook een lichtgewicht 300grams pannensetje mee(600ml en 800ml)
IMG_20180401_191049488.jpg
Voor tankjes kan je kiezen uit blikken met schroefdraad, volgens Bert Sitters goed te krijgen onderweg in Frankrijk door een Decathlon te zoeken, of met een adapter ook klik en priktankjes.

Een windscherm neem ik met fietsvakanties niet mee. Ik kan eigenlijk altijd wel iets windstils regelen door bv bagagetassen of spullen die in de omgeving liggen, houten planken oid, strategisch om de brander heen te leggen.

Met een 230 grams gastankje kan je totaalgewicht keukenhardware(brander, brandstof+tankje, pannen, bestek, aansteker, doekje) onder de 1kg blijven.
Het windscherm, de tank en brander komen uit mijn kampeeruitzet en gaan normaal ook in de auto mee.
Voor op de fiets moet ik iets anders hebben.

Ik fiets binnenkort wel eens langs Bever om te oriënteren.
Wouter Duijndam schreef:
za 02 mar, 2019 08:32
Nu heb ik mijn oog op deze combinatie
Dit is ook best een hele aardige combinatie inderdaad en lijkt sterk op dat LACD brandertje. Paar opmerkingen:
- Ik heb ook die Crux brander van Optimus gehad, in 2014 gekocht in een outdoorzaak in Hamburg. Helaas had ik een slecht exemplaar die heel slecht te regelen was. Ik heb 'm uiteindelijk maar weggegooid, garantie claimen was teveel gedoe. Maar als je het bij de Bever koopt kan je natuurlijk makkelijk aanspraak maken op de garantie
- bol.com is in mijn ervaring erg duur voor dit soort dingen. Bever is zelfs al goedkoper. Als je er één in de buurt heb, doe dat dan, ook makkelijker met garantie.
- titanium en (dunne) RVS pannen geleiden slecht warmte waardoor de warmte slecht spreidt, en is slecht op te bakken, en zelfs bij aardappels koken kan het aanbranden. aluminium geleidt veel beter warmte maar is niet prettig om direct op te koken. geanodizeerd alu of alu buitenkant en RVS binnenkant is dan het fijnst.
Mijn moeder had voor het kamperen een windscherm van kaki stof gemaakt, met op bepaalde afstanden van elkaar verticale zomen, waarin lange metalen pennen (oude breinaalden?) geschoven werden, die in de grond geprikt konden worden. Voorzover ik me kan herinneren, ongeveer 30 cm hoog en breed genoeg voor halfrond het kooktoestel.
Zeg maar een soort miniatuur windscherm zoals op het strand. Woog amper en makkelijk oprolbaar tot een dun pakketje.
Later gebruikte ik een opvouwbaar alu windscherm, zoals hier op een camping in Missouri (USA) in 1977. Dezelfde spullen op de foto heb ik ook gebruikt op de Harskamperdennen in 2018.

Afbeelding
Rode armpjes Martin ,toch niet verbrand.? :wink:
dik5 schreef:
di 05 mar, 2019 15:29
Rode armpjes Martin ,toch niet verbrand.? :wink:
Bijna verbrand, het was een droge en hete zomer daar in Missouri. Een deel van de befaamde 'Route 66' gefietst. Op een dag kwam ik ten val en heb de rest van de vakantie bij vrienden in de buurt van Jefferson City doorgebracht. Daarna per trein naar Chicago, daar een paar dagen rondgetoerd voordat ik van O'Hare terug naar huis vloog.
42 kilo bagage op mijn fiets met 3 versnellingen, te zwaar, nooit meer kamperen per fiets....
Waar je het beste op kookt hangt natuurlijk af van hoeveel je van plan bent om te koken. Wij gaan vaak met de fiets op pad, maar nemen enkel een klein brandertje mee om koffie of thee te zetten. Eten doen we meestal in lokale kroegen of restaurantjes. Wij hebben een white box stove. Gaat niet zo snel, maar op vakantie hoeft dat ook niet. Op vakantie is genieten is de boodschap! 8)