Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 37 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Hugsni schreef:
zo 17 feb, 2019 22:17
Hoe heb je het nu met je bagage gedaan? Rugzakje mee, feedbags, of gewoon nog eens kritisch kijken wat je meeneemt?

Ik zit me juist de afgelopen tijd bij te lezen in onder ander het fat-bike topic en deze. Leuk de ervaringen en verhalen te lezen.

De afgelopen jaren heb ik vooral met de bob-yak offroad tochtjes gemaakt, zoals (delen van) de TNNZ. Qua inpakken is dat geen hogere wiskunde. Met de 89L drybag van de bob hoef je je nooit af te vragen hoe je alles mee krijgt.
Laatst 2 drybags van Alpkit gekocht, voor aan het stuur en achterop, om eens mee te testen. Omdat ik eerst maar eens met de hier al aanwezige spullen op pad wil, zat ik wel een beetje met ruimte. Mijn Eureka spitfire solo en Thermarest Trail lite slaapmatje krijg ik -naar eigen inschatting- nooit in een taps toelopende zadeltas van 13L.

Nu ga ik proberen of een 20L drybag (Alpkit Airlok Xtra) op een topeak MTX Beamrack (welke ik hier al heb liggen) enigszins stabiel wil blijven liggen.

@Han-doek, Ik lees dat je een als achtertas een drybag van 35 liter hebt. Dat kijkt me groot. Heb je een foto van je setup?
Hugsni, nee met 89 liter had jij nooit ruimte tekort :D
Hoeveel liter zijn de twee drybags die je nu hebt gekocht? Je tentje zou je net als ik voorop in het harnas kunnen doen.

Een kleine week geleden heb ik de Ortlieb medium seat pack gekocht. In de reviews had ik al gelezen dat daar echt veel in past voor het opgegeven volume van 11 liter. Dat klopt, dit was mijn uiteindelijke set-up:

https://flic.kr/p/2eHSh9w

Voorop mijn Exped downmat aan de voorvork
Dan de tent (MSR Zoid 1) en drybag in het zelfgemaakte harnas. In de drybag thermisch ondergoed, hoofdlampje, wat eten, toiletspullen.

Op de bovenbuis een hergebruikt tasje (zelf klittenband aan genaaid) met zonnebril, Clif bar en powerbank.

Frametas met reparatie materiaal, reserveband, 1 liter waterzak, leesboek, schrijfboekje, toiletpapier, first aid kit, oplader.

Ortlieb zadeltas met Exped pompzak, winterslaapzak, zijden slaapzakliner en donsjasje. Bovenop de zadeltas had ik nog mijn rugzakje gebonden met daarin 2 snacks voor onderweg

Ik had geen kookspullen mee, ik mocht gebruik maken van de keuken binnen. Maar kookspullen hadden nog aan de andere zijde van de voorvork gepast.

Het geheel voelde heel stabiel en ik kon zelfs wat technische mountainbike trails meepakken.
groverr schreef:
zo 17 feb, 2019 23:21
jwkeij schreef:
ma 21 jan, 2019 17:18
Maar 2 drybags zijn zooo ontzettend veel lichter dan een setje frontrollers. Dat is t overwegen waard, hoor.
Ik snap dat op zo een verende mountainbike wat lastiger een achterrekje of voorrekje gaat waar 2 frontrollers aan kunnen hangen en dat bikepacking dan beter is. Maar hoeveel gewichtsverschil is het feitelijk (simpelste drager + tassen)? Dan is het toch interssant hoe zich dat tot het totaal gewicht van de bagage verhoud. Ik zie wel dat het veel gepriegel met riempjes oplevert en dat je niet langs een bramenstruik kan fietsen. Dat ding van Radical Design komt ook tegen de rem. Lijkt mij allemaal helemaal niet handig.
Grover, gewicht voor 2 frontrollers en een rek is ca 1 tot 1,5 kilo. Op een totaalgewicht van 6 kilo (tassen plus bagage in zomer set-up) vind ik veel.
Han Doek schreef:
ma 18 feb, 2019 06:00
Hugsni schreef:
zo 17 feb, 2019 22:17
@Han-doek, Ik lees dat je een als achtertas een drybag van 35 liter hebt. Dat kijkt me groot. Heb je een foto van je setup?
Ik heb de meest recente setup bijgevoegd.
Idd een grote tas achterop, maar het lijkt maar net over de band te steken. En goed vastgesnoerd, dus geen last van sway.
Ik vind de kleur en het design van je fiets leuk Han!
Bezig om een draagsysteem voor mijn twee drybags te maken; bij zware hike-a-bikes draag ik ze liever op mijn rug; of om gewoon een stuk te backpacken :wink:

Op 1-3 maart sta ik met mn spullen/fiets op de FenW beurs bij de Wereldfietser :-)

Bijlagen

Voor de minder handige onder ons zijn dergelijke draagsystemen ook kant-en-klaar te kopen:
https://www.packrafting-store.de/Packs/ ... ::392.html
Wel erg prijzig.

En Martje, die rol is makkelijk op te rollen naar een kleiner formaat. Maar dan is ‘ie wel dikker dan een 22 liter rol. Dus makkelijker te vullen.
Uiteraard wel eerst de andere tasjes vullen. Een beetje een balans vinden tussen voor en achter. In de stuurrol in ieder geval vrijwel uitsluitend lichte spullen.
Ik heb hier nu twee drybags liggen van Alpkit. Een Airlok Dual 20L als stuurrol voorop, en achter een Airlok Xtra 20L, wat een 'gewone' drybag is. Ik heb het geheel nog niet aan de fiets gehangen (dus ook nog geen foto's), maar de slaapzak past goed in de stuurrol, en mijn matje+tentje passen in de drybag. Dus de lompe spullen hebben een plekje. In de drybag achter is nog wat ruimte achter over voor bv extra kleding. De rest ga ik in een klein frame-tasje proppen en in de fueltank van topeak. Mocht ik dan nog veel overhouden dan neem ik een rugzakje mee. Ik mountainbike eigenlijk ook altijd met een rugzak voor de waterzak, multitool etc. Dan houd ik in mijn bidonhouder ruimte over voor een storagebottle

Er zit voor mij veel verschil in een 'weekend' setup of een langer-weg setup. Voor 2 of 3 nachten heb ik niet zoveel nodig. Kookspullen zijn optioneel, (koud eten, of uit eten :), en met kleding ben ik erg spaarzaam. (thermosetje voor de nacht, extra shirtje/broekje, softshell jack. en dat is het wel. Ik ben van plan om in ergens in april/mei de TNNZ weer te gaan rijden, maar dan of alles dan past met de spullen die ik nu heb. Plan is wel om met een bivy te gaan, en een 'goedkoop' luchtbedje of luchtbedje mee te nemen. Dat scheelt aanzienlijk in de ruimte achterop. Eventueel kan ik mijn kooksetje nog in een aan te schaffen feedback kwijt.

De setup van handoek vind ik erg praktisch en conventioneel. Een simpele achterdrager, met lekker veel ruimte.
Smitty schreef:
ma 18 feb, 2019 12:32
Bezig om een draagsysteem voor mijn twee drybags te maken; bij zware hike-a-bikes draag ik ze liever op mijn rug; of om gewoon een stuk te backpacken :wink:

Op 1-3 maart sta ik met mn spullen/fiets op de FenW beurs bij de Wereldfietser :-)
Smitty, gaaf hoe je van alles zelf bedenkt/uitdenkt! Mag ik met je meedenken? Je hebt nu de schouderbanden op één centraal punt bevestigd. Het moet denk ik wel te doen zijn om met heat sealable fabric twee exta patches aan de dry bag to maken met D-ringen. Dat draagt lekkerder denk ik. En hoe maak je de onderste dry bag vast aan de bovenste?
Martje5 schreef:
ma 18 feb, 2019 21:45
Smitty, gaaf hoe je van alles zelf bedenkt/uitdenkt! Mag ik met je meedenken? Je hebt nu de schouderbanden op één centraal punt bevestigd. Het moet denk ik wel te doen zijn om met heat sealable fabric twee exta patches aan de dry bag to maken met D-ringen. Dat draagt lekkerder denk ik. En hoe maak je de onderste dry bag vast aan de bovenste?
Tuurlijk mag je meedenken, hoe meer vrije geesten, hoe meer ideeën :wink:

Voor achter en voor heb ik een soort harnas gemaakt waarmee mijn beide drybags aan het stuur en het dragertje achter vast zitten; in die harnassen schuif ik dus een drybag; maar ik kan er ook twee kleinere drybags of een tent in plaatsen, of vieze/drogende spullen. Als ik de schouderbanden aan de drybags zou zetten ben ik afhankelijk van die drybags; bovendien is het harnas veel steviger dan mijn drybags. Maar ja, daardoor wel iets zwaarder :roll:

Op die harnassen heb ik z.g.n. daisy chains gestikt. Hier kan je van alles aan vast zetten, je mok, sandalen, afvalzakje, drogende sokken, enz. Die daisy chains gebruik ik ook om beide harnassen aan elkaar te koppelen, op de foto's zijn dit die rode bandjes.

De hele rugzak constructie zit met een soort tokkel/oog verbindingen in elkaar waardoor hij snel in- en weer uit elkaar te halen is; de harnassen zijn ook redelijk makkelijk los te maken waardoor je eenvoudig van fietsen naar h-a-b en weer terug kunt wisselen.

Als je naar de F&W beurs gaat, kom dat even op de (offroad)stand van de Wereldfietser langs, lijkt me leuk om te horen wat je van mijn spullen vindt :)
Vraagje, waar hallen jullie je 'webbing straps' vandaag (of hoe je dat ook noemt.. banden met de welbekende gespen). Complete setjes met van die QR-clips, of dhz op rol, met losse clips..

Wie heeft er tips voor goedkoop, of gewoon erg goede kwaliteit

Dit soort dingetjes heb ik het over:
Afbeelding
Hugsni schreef:
ma 04 mar, 2019 20:48
Vraagje, waar hallen jullie je 'webbing straps' vandaag (of hoe je dat ook noemt.. banden met de welbekende gespen). Complete setjes met van die QR-clips, of dhz op rol, met losse clips..
https://www.extremtextil.de voldoende keuze als je zelf iets wil maken :)
Ik heb bij google shopping 'spanbandjes rugzak' ingetikt.
Deze lijken meer op wat Hugsni op het plaatje laat zien:
https://www.decathlon.be/nl/p/set-van-2 ... gIAmvD_BwE
https://www.google.nl/shopping/product/ ... 1IQ8gII1gI
Zelf heb ik dit soort dingen nooit hoeven kopen; ik hou ze meestal over van oude tassen, rugzakken etc.
Bij een grote dhz-winkel hier in de buurt hebben ze de gespen (in bikepacking-taal QR-clips) los, dus die moeten ook op andere plaatsen los leverbaar zijn. En als ze de gespen hebben zullen ze de band ook wel per meter hebben.
Update 1: Bever verkoopt ze ook https://www.bever.nl/lister.html?q=gesp dus andere buitensportwinkels zullen ze ook wel hebben.
Update 2: de gespen worden ook wel Fastex gespen genoemd.
Over de vraag begin januari over zadeltas op korte zadelpen. 45 liter is een beste hoeveelheid. Is het geen optie om de benodigde ruimte terug te brengen anders? Ik heb alles namelijk in 34 liter zitten. Dat verschil is (zo ongeveer) een flinke zadeltas. Een framebag en 22 liter stuurtas en een rugzak zou bijvoorbeeld ook kunnen. Ik roep maar even een dwarsstraat.
Maurits, ik heb het al kunnen oplossen. De Ortlieb seatbag past onder mijn korte zadelpen. Zonder voorvork drybags zit ik nu op 20 + 5 + 11 + 1 = 37 liter. Dit is idd genoeg voor een weekend. Voor langere tochten heb ik de voorvork nog wel nodig.
Paar weekjes geleden een bivi-zakje, de Karrimor X-lite Bivi (Alpkit Hunka-kloon) ergens uit de krochten van het internet opgedoken. Moest dat toch eens geprobeerd hebben. Dus even een proefdutje wezen doen in de achtertuin. Aan al die stoere Bivi-slapers hier heb ik nu maar één vraag. Hoe?

Hoe wurm je je fatsoenlijk in zo’n condoom? En hoe kun je een beetje comfortabel slapen voor een bewegelijke slaper zoals ik.

Hilarisch om te proberen, vooral voor de toeschouwers :D Maar voorlopige conclusie is, ik heb aan Bivi wel iets ruimers nodig dan deze zak (En nee, ik van netjes binnen de BMI-marges :wink: ) Ik ben een zijslaper, maar dan staat de zak vrij strak. En draaien(lees: wurmen) in deze zak betekent dat de slaapzak vrolijk meedraait.. maar dan de helft. Dus een paar keer draaien je hoofdgedeelte zit aan de voorkant. Qua afmetingen is deze gelijk aan veel andere bivi’s, dus ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik even wat meer inzet moet hebben om te wennen aan deze vorm van slapen. Tips zijn van harte welkom.
Hugsni schreef:
do 11 apr, 2019 23:24
Tips zijn van harte welkom.
Nog niet geprobeerd, maar ik heb al een tijdje https://www.astucas.com/en/products/millaris-bivy-sack/ in het oog.
Lijkt me ruimer. Licht, ook.
Niet waterdicht, maar spatwaterdicht lijkt me genoeg. Als het regent, ga je toch niet in een bivy liggen?
Wel duur ... de reden waarom ik voorlopig kijk en niet koop.
Belle schreef:
vr 12 apr, 2019 22:55
"Echte" bikepackers gebruiken die oranje rubber bandjes van een bepaald merk geloof ik.
Waarschijnlijk bedoel je de bandjes van het Amerikaanse merk Voile, die overigens niet persé oranje zijn. In Europa verkocht door Telemark Pyrenees: https://www.telemark-pyrenees.com/taxon ... _order=ASC
Je hebt daarbij dan de goedkoopste met een nylon gesp, dan eentje met een aluminium gesp, en nog de ‘industriële’ variant. (Dikker en breder.)

Ik ben nog geen Europese variant tegen gekomen. Overigens vind ik ze best handig voor de voorvork (extra lengte aan de buitenkant positioneren), maar voor de tas bij het achterwiel vind ik het niet handig dat de extra lengte telkens losschiet en in de spaken kan komen. Dan heb ik meer aan die standaard nylon bandjes met een nylon laddergesp van National Moulding. Bij het stuur kan ik me ook voorstellen dat ze handig zijn als je geen stuurrol hebt (en de extra lengte bovenop positioneert), en voor bikeraften (bevestigen van de fiets op de packraft).

Ook het vastmaken van de fatbike wielen op de fietsendrager van de auto hoop ik hiermee te doen. Het vastzetten van de fiets (zonder fietsslot) in de fietscoupé van de trein (VIRM) werkt prima.
Lars van Gendringen schreef:
za 13 apr, 2019 06:21
Ik ben nog geen Europese variant tegen gekomen.
Er is Fixplus uit Duitsland; https://myfixplus.de/
Je kunt ze ook via de Bikepackingshop bestellen: https://www.bikepackingshop.nl/shop/acc ... ile-strap/

Ik kan niets over de kwaliteit zeggen, maar ze zien er degelijk uit, net als de Voile-straps.
Hugsni schreef:
do 11 apr, 2019 23:24
Paar weekjes geleden een bivi-zakje, de Karrimor X-lite Bivi (Alpkit Hunka-kloon) ergens uit de krochten van het internet opgedoken. Moest dat toch eens geprobeerd hebben. Dus even een proefdutje wezen doen in de achtertuin. Aan al die stoere Bivi-slapers hier heb ik nu maar één vraag. Hoe?

Hoe wurm je je fatsoenlijk in zo’n condoom? En hoe kun je een beetje comfortabel slapen voor een bewegelijke slaper zoals ik.

Hilarisch om te proberen, vooral voor de toeschouwers :D Maar voorlopige conclusie is, ik heb aan Bivi wel iets ruimers nodig dan deze zak (En nee, ik van netjes binnen de BMI-marges :wink: ) Ik ben een zijslaper, maar dan staat de zak vrij strak. En draaien(lees: wurmen) in deze zak betekent dat de slaapzak vrolijk meedraait.. maar dan de helft. Dus een paar keer draaien je hoofdgedeelte zit aan de voorkant. Qua afmetingen is deze gelijk aan veel andere bivi’s, dus ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik even wat meer inzet moet hebben om te wennen aan deze vorm van slapen. Tips zijn van harte welkom.
Mijn oude Terra Nova heeft ook zo’n dwarsrits. Op zich kon ik er altijd prima in en erin ronddraaien was ook geen probleem. Nu met de Zpacks bivi is het een stuk makkelijker nog, want de rits gaat over de lengte. De laatste tijd lig ik er meer op dan in, vanwege de vele condens de laatste tijd. Maar dat komt wellicht ook door de Pertex Endurance buitenkant van de quilt? Misschien is die Karrimor dan ook een goedkoop=duurkoop voorbeeld? Ik zie op de website bijvoorbeeld geen maten en bijna geen specificaties erbij staan.

Een optie is het gebruik van een tarp (wellicht werkt een DD Hammocks Pyramid idem), in combinatie met een niet-waterdichte maar wel mugdichte bivi. Met een waterdichte onderkant dan uiteraard. Dit principe pas ik toe met de Zpacks bivi en dat werkt goed. In de regen slapen met een volledig waterdichte bivi doe ik niet voor het plezier. Schotland lijkt me helemaal een crime met een dergelijke zak zonder andere bescherming. Je wordt op den duur kletsnat en met midges heb je 0 bescherming.
Met mijn combinatie is het plezier gelijk een heel stuk hoger. Al wil de tarp in harde wind nog weleens loswaaien, daarom overweeg ik de combinatie van een DD Hammocks Pyramid tent i.c.m. de bivi. Weliswaar bijna 2x zo zwaar (richting 800 gram...), maar hopelijk ook allrounder. Ook is mijn tarp geen handige kleur voor buiten slapen en die tent lijkt me dat wel.