Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visum Kaliningrad - Forum Wereldfietser

Visum Kaliningrad

Ik wil dit jaar van Riga naar Nederland fietsen, over de R1 door Kaliningrad. Dan heb ik uiteraard een visum nodig. Ik heb begrepen dat, om een visum te kunnen krijgen, vooraf moet worden aangetoond waar je gaat overnachten.
Ik schat twee overnachtingen in de enclave. Klopt het dat ik dan mijn fietsreis vanaf Riga tot de grens met Kaliningrad zo nauwkeurig moet plannen dat ik de op dag van de hotelboeking de grens overga de enclave in?
Of kan een dag eerder de grens over?
Tips?
De R1 door Kaliningrad heb ik in 2016 gefietst, een jaar later het stuk naar St. Petersburg. Beide keren heb ik mijn visum aangevraagd via een visumbureau in Den Haag. Zij regelen ook een uitnodiging die je nodig hebt. Vooraf een hotel boeken was niet nodig. Heb alleen de plaatsen opgegeven waar ik verwachtte door te komen.
Je kunt een toeristenvisum voor max. 3 weken krijgen. Vraag het ruim aan. Het hindert niet wanneer je een of een aantal dagen na de ingangsdatum pas de grens over gaat. Eruit precies hetzelfde, als je maar uiterlijk de dag waarop je visum verloopt weer de grens over gaat.
Mocht je kamperen: wildkamperen kan er ook prima, alleen het stuk van Kaliningrad (stad) tot de Poolse grens is behoorlijk gecultiveerd.
Veel plezier!
Ik, 2014 zelfde route, sluit me bij het voorgaande aan. Bureautje in Den Haag regelt alles. Kan helaas adres niet meer vinden. Bereid je voor op en niet al te gemakkelijke tocht. Wel heel boeiend, daar. En afschuwelijke geschiedenis. Kaliningrad: Hotel Skipper is aanrader, leuk buurtje en dat heb je in K. niet veel. Bezoek het Maritiem Museum en ga aan boord van een echte duikboot, met foto van Poetin.
En ga vooral met de trein van K. naar Mananovo, kost met fiets ong € 2.50, heel bijzonder! De weg is veel te gevaarlijk.
En bij de grens naar Polen, wij gingen door naar Gdansk, prachtig!, lekker langs die eindeloze file auto's fietsen tot vlak voor aan! Maar geen cm óver de streep want dan krijg je problemen.
Mooie tocht gewenst, de wind is meestal van die kant af: tégen. Dus lekker werken en wat is daar mis mee.

Bijlagen

Aan vullend: Jan Blokker "Baltische zielen"
senior schreef:
zo 03 mar, 2019 23:34
Ik, 2014 zelfde route, sluit me bij het voorgaande aan. Bureautje in Den Haag regelt alles. Kan helaas adres niet meer vinden. Bereid je voor op en niet al te gemakkelijke tocht. Wel heel boeiend, daar. En afschuwelijke geschiedenis. Kaliningrad: Hotel Skipper is aanrader, leuk buurtje en dat heb je in K. niet veel. Bezoek het Maritiem Museum en ga aan boord van een echte duikboot, met foto van Poetin.
En ga vooral met de trein van K. naar Mananovo, kost met fiets ong € 2.50, heel bijzonder! De weg is veel te gevaarlijk.
En bij de grens naar Polen, wij gingen door naar Gdansk, prachtig!, lekker langs die eindeloze file auto's fietsen tot vlak voor aan! Maar geen cm óver de streep want dan krijg je problemen.
Mooie tocht gewenst, de wind is meestal van die kant af: tégen. Dus lekker werken en wat is daar mis mee.
Ben zelf ook nieuwsgierig naar de route. In welke opzichten is het "een niet al te gemakkelijke tocht"? En waarom is het "Wel heel boeiend, daar"? Afschuwelijke geschiedenis is wel duidelijk. Het boek van Jan Brokken is ook erg goed.

Tot slot nog een heel bruikbare link naar de site van Oleg Alferov. Dit is een naar het zich laat aanzien uiterst sympathieke inwoner van de Kaliningrad enclave, die al vele jaren fietsers helpt met zijn informatie. Zijn site staat vol met handige en praktische tips, speciaal voor wie op de fiets het gebied doorkruist.

http://www.bicycle39.ru/

Hans
Wij, m'n maatje ik, moesten zo nu en dan nogal ploeteren. Route problemen, zandwegen, grint, stof, wind, enge snelwegen met veel vies verkeer. Hoort er allemaal bij. Je moet een beetje Est, Lets, Litauwens en Russisch in je zak hebben. Dat helpt enorm! Duits liever maar niet om mee te beginnen! Jan Brokken is prachtig, met dat in je achterhoofd is het heel boeiende. Landschap niet zo veel aan, vond ik, dorpjes, steden idem, omgeving. Winkeltjes??? Mensen nogal stug totdat ze ontdooien. Campings redelijk. Hotels afschuwelijk, maar 't kost allemaal nix.
Ben er heel tevreden over dat ik dit gedaan heb.
Mooie tocht gewenst!
kan weg
In 2016 viel het ploeteren voor mij erg mee. Ik heb de route gevolgd uit het boekje van IS-Radweg, met bijbehorende GPS-tracks. In de buurt van Svetlogorsk lag toen net een prachtig fonkelnieuw fietspad. Dit staat ook aangegeven op de site van Oleg Alferov, waar inderdaad veel bruikbare informatie te vinden is.

Rondom de Kaliningrad-stad is het inderdaad erg druk. Ik heb er een stukje langs een snelweg moeten fietsen, ten noorden van de stad kom je zelfs over een heus Klaverblad. In de stad zelf ontkom je er niet aan om op de trottoirs te fietsen, met daarbij de hoge stoepranden etc. Het hoort er inderdaad allemaal bij.

Een beetje kennis van de diverse talen is inderdaad erg handig. De Baltische talen zijn erg lastig. Probeer in ieder geval het Cyrillische alfabet te leren. Wanneer je dan cyrillische woorden omzet in 'ons' alfabet zul je verbaasd zijn van het aantal woorden waarvan je dan wel begrijpt wat er staat. Ook in de Baltische staten is dit handig, voor bijv. teksten op artikelen in de winkels. Veel andere opschriften in Letland/Litouwen zijn ook in het Russisch, vanwege de Russische minderheid.

Kleine winkeltjes zijn in Kaliningrad wel te vinden, maar ze vallen vaak niet zo op. Let op de opschriften магазин of продукты (Magazin/Produkty). Een beetje vergelijkbaar met de Sklep in Polen.

Historisch is het zeker een interessant gebied. Tot het einde van WOII was het Oost-Pruisen. Een aantal jaren terug was op TV de documentaire Het Duitsland van mijn moeder. Via de link nog steeds online terug te kijken.