Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Mijn nieuwste aanwinst is een GoPro Hero7 , twee missing linken voor in het reserve onderdelen tasje en een missinglink / bandenlichter tool van KMC.
Super handig, mijn fietsenmaker tipte mij hierover.

Afbeelding
Wouter Duijndam schreef: Mijn nieuwste aanwinst.......een missinglink / bandenlichter tool van KMC.
Super handig, mijn fietsenmaker tipte mij hierover.
KMC quick link kettingen kun je eenvoudig met de hand, zonder gereedschap, open maken.
Bel schreef:
za 23 feb, 2019 10:07
KMC quick link kettingen kun je eenvoudig met de hand, zonder gereedschap, open maken.
Ook als ze gebroken zijn?
Ik redeneerde zo dat ik bandenlichters toch mee moet nemen en dan waarom niet deze?
Sowieso vind ik het een handige aanvulling op mijn fiets gereedschap.
Wouter Duijndam schreef: Ook als ze gebroken zijn?
Ik redeneerde zo dat ik bandenlichters toch mee moet nemen en dan waarom niet deze?
Sowieso vind ik het een handige aanvulling op mijn fiets gereedschap.
Oké prima afweging! Ik heb zelf nog geen breuk gehad (gebruik een KMC X9) ,maar ik neem aan geen probleem als ik zie hoe kinderlijk eenvoudig het gaat. Van KMC kan ik zo snel geen filmpje vinden, maar het werkt exact hetzelfde als bij deze Sram.

https://www.youtube.com/watch?v=1GnlOS5 ... aq2zhh2rIQ
Een vriend van mij had het van de week en zodoende dat het een eye opener was voor mij.
Ik had hier helemaal nog niet eens bij stil gestaan.
Afbeelding
En als die ketting op een andere plek breekt? :wink:
gios schreef:
za 23 feb, 2019 12:32
En als die ketting op een andere plek breekt? :wink:
Daar heb ik een Topeak Alien 3 multitool voor bij mij.
Bel schreef:
za 23 feb, 2019 10:07
KMC quick link kettingen kun je eenvoudig met de hand, zonder gereedschap, open maken.
Nou, mijn ervaring is anders.
willem.m schreef:
za 23 feb, 2019 15:47
Bel schreef:
za 23 feb, 2019 10:07
KMC quick link kettingen kun je eenvoudig met de hand, zonder gereedschap, open maken.
Nou, mijn ervaring is anders.
+1
willem.m schreef:
Bel schreef:
za 23 feb, 2019 10:07
KMC quick link kettingen kun je eenvoudig met de hand, zonder gereedschap, open maken.
Nou, mijn ervaring is anders.
Petervd schreef:+1
Hieronder misschien een iets beter filmpje. Dit is exact hoe ik het ook doe, maar dan zonder geprepareerde spaak. Je knijpt de buitenschalmen van de missing link met duim en wijsvinger iets in en vervolgens schuif je ze in lengterichting naar elkaar toe. Als je het op de juiste manier doet moet het vrij makkelijk gaan, zonder veel kracht te zetten.

https://www.youtube.com/watch?v=DW9byAbq7vE
Ik vraag me soms ook wel eens af of er situaties voorkomen dat de ketting zo gebroken is dat je eerst een kettingpons nodig hebt om de kapotte delen te verwijderen, voordat je een missing link kan toepassen.
(ik heb nog altijd een kettingpons mee, maar al 3 jaar niet meer hoeven gebruiken, hopelijk doet ie het nog)
De link is bedoeld, als je een type bent die regelmatig onderhoud aan zijn ketting wil doen. Als de binnenschalm zou breken heb je niets aan dat ding. Dus altijd een kettingpons meenemen.
bast1aan schreef:
ma 25 feb, 2019 12:38
Ik vraag me soms ook wel eens af of er situaties voorkomen dat de ketting zo gebroken is dat je eerst een kettingpons nodig hebt om de kapotte delen te verwijderen, voordat je een missing link kan toepassen.
(ik heb nog altijd een kettingpons mee, maar al 3 jaar niet meer hoeven gebruiken, hopelijk doet ie het nog)
Ja die situaties komen voor. Ik heb het zelf 1x meegemaakt, meer dan 20 jaar geleden.
Het komt eigenlijk alleen voor bij veel te veel kracht zetten tijdens het schakelen, dus in de praktijk als je pad schakelt als je al op het supersteile stukje zit en geen snelheid meer hebt.
Fout ponsen, fout monteren van de sluitschakel en verkeerde schoonmaakmiddelen zijn ook bekende oorzaken.
Bel schreef:
za 23 feb, 2019 18:51
Je knijpt de buitenschalmen van de missing link met duim en wijsvinger iets in en vervolgens schuif je ze in lengterichting naar elkaar toe. Als je het op de juiste manier doet moet het vrij makkelijk gaan, zonder veel kracht te zetten.
Als de ketting smerig is (i.e. onderweg), blijf je bij stap 1 hangen.
eindgebruiker schreef:
ma 25 feb, 2019 20:13
Bel schreef:
za 23 feb, 2019 18:51
Je knijpt de buitenschalmen van de missing link met duim en wijsvinger iets in en vervolgens schuif je ze in lengterichting naar elkaar toe. Als je het op de juiste manier doet moet het vrij makkelijk gaan, zonder veel kracht te zetten.
Als de ketting smerig is (i.e. onderweg), blijf je bij stap 1 hangen.
Dacht ik ook, zeker als de ketting er al duizenden kilometers op ligt.
Wat wel kan werken is de ketting -met beleid- wat op en neer buigen met je handen 20-40 cm uit elkaar en de missing link in het midden, om zo die link open te duwen. (was een tip van een Duitse fietsenmaker)
Ook altijd kettingponsje bij om stiften eruit te ponsen en vervolgens de ketting te repareren met een missing link.
Leon schreef:
ma 25 feb, 2019 16:36
Ja die situaties komen voor. Ik heb het zelf 1x meegemaakt, meer dan 20 jaar geleden.
Het komt eigenlijk alleen voor bij veel te veel kracht zetten tijdens het schakelen, dus in de praktijk als je pad schakelt als je al op het supersteile stukje zit en geen snelheid meer hebt.
Fout ponsen, fout monteren van de sluitschakel en verkeerde schoonmaakmiddelen zijn ook bekende oorzaken.
Ik heb nog nooit met een sluitschakel gewerkt. Maar ik heb zelf een jaar of 9 geleden een periode gehad dat ik hele slechte kettingen van KMC op mijn fiets had. De eerste was bizar snel versleten (incl voorbladen en casette) ik dacht nog, per ongeluk gesmeerd met Cif? Maar de tweede van die levering bleek ook binnen korte tijd allemaal haarscheurtjes te hebben waardoor de ketting op de terugweg van de ardennen elke 10km op een andere plek brak. Ik weet niet meer precies of ik kapotte stukken ketting eruit moest ponsen, maar uiteindelijk niet meer thuis gekomen en op moeten laten halen.
Daarna overgestapt op die fiets op SRAM PC971 en geen problemen meer gehad met snelle slijtage of brekende ketting, op 1x na door slecht ponsen na onderhoudsbeurt. Nu overigens KMC X10 op mijn nieuwe fiets en ook geen problemen, zit er al bijna 30 000km op.
Vandaag weer een mooi pakketje van Bike24 mogen ontvangen.
Afbeelding
Surly Ogre frame
Kleur: pile of bricks
Maat: XL

Bijlagen

Wauw! Hoe ga je hem opbouwen? Derailleur of Rohloff naaf? Ik spaar nog even voor een Disc Trucker :wink: