Het is niet zo heel relevant voor wereldfietsers, maar Bicycle Rolling Resistance heeft een special geplaatst waarin de nieuwe Continental GP 5000 vergeleken wordt in de maten 23, 25, 28 en 32mm. De conclusie is enigszins verrassend...
Voor mij persoonlijk is het niet verrassend. Dit is namelijk wat ik altijd al tijdens het fietsen heb gemerkt:
Uit het artikel:
" We feel the ultimate test is adjusting all tires to the same comfort level. When all tires are adjusted to the same comfort level, rolling resistance is nearly the same (0.2 watts max) for all sizes of the GP 5000.
We now feel picking the right size tire is more a matter of looking at what level of comfort (and grip) is required. At some point, a smaller tire isn't able to provide the same comfort level (and grip) as its bigger counterpart because it will start bottoming out.
If you want to go as fast as possible, choose your required comfort level and pick the smallest tire that can provide that comfort for you. "
Dat laatste, dat je juist de smalste band moet kiezen die bij het gewenste comfort komt, heeft uiteraard te maken met de luchtweerstand. Als de rolweerstand niet uitmaakt, maakt de luchtweerstand nog wel uit. Bij de breedtes in deze test zal het niet uitmaken, maar bij de bandbreedtes van vakantiefietsers maakt het wel uit.
Bovendien zijn dunnere banden lichter. In deze test ook geen groot verschil, maar als je een 32 vergelijkt met een 55 krijg je wel getallen die iets uitmaken.
Het argument dat luchtweerstand pas boven 25 km/u echt gaat uitmaken geldt natuurlijk voor de rijwind; met een Hollands tegenwindje van 3 Bft op de dijk zit je daar al héél snel aan, namelijk bij 9 km/u fietssnelheid.
Uiteraard speelt ook het wegdek mee; iets dat helaas bij deze test over het hoofd is gezien. Ik fiets namelijk wel eens over traanplaat (zie het filmpje), maar dat is dan alleen in de 10 meter van de loopplank naar het veerpont.