Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rolweerstand dunne en dunnere banden - Forum Wereldfietser

Rolweerstand dunne en dunnere banden

Het is niet zo heel relevant voor wereldfietsers, maar Bicycle Rolling Resistance heeft een special geplaatst waarin de nieuwe Continental GP 5000 vergeleken wordt in de maten 23, 25, 28 en 32mm. De conclusie is enigszins verrassend...
Voor mij persoonlijk is het niet verrassend. Dit is namelijk wat ik altijd al tijdens het fietsen heb gemerkt:

Uit het artikel:
" We feel the ultimate test is adjusting all tires to the same comfort level. When all tires are adjusted to the same comfort level, rolling resistance is nearly the same (0.2 watts max) for all sizes of the GP 5000.
We now feel picking the right size tire is more a matter of looking at what level of comfort (and grip) is required. At some point, a smaller tire isn't able to provide the same comfort level (and grip) as its bigger counterpart because it will start bottoming out.
If you want to go as fast as possible, choose your required comfort level and pick the smallest tire that can provide that comfort for you. "

Dat laatste, dat je juist de smalste band moet kiezen die bij het gewenste comfort komt, heeft uiteraard te maken met de luchtweerstand. Als de rolweerstand niet uitmaakt, maakt de luchtweerstand nog wel uit. Bij de breedtes in deze test zal het niet uitmaken, maar bij de bandbreedtes van vakantiefietsers maakt het wel uit.
Bovendien zijn dunnere banden lichter. In deze test ook geen groot verschil, maar als je een 32 vergelijkt met een 55 krijg je wel getallen die iets uitmaken.
Het argument dat luchtweerstand pas boven 25 km/u echt gaat uitmaken geldt natuurlijk voor de rijwind; met een Hollands tegenwindje van 3 Bft op de dijk zit je daar al héél snel aan, namelijk bij 9 km/u fietssnelheid.

Uiteraard speelt ook het wegdek mee; iets dat helaas bij deze test over het hoofd is gezien. Ik fiets namelijk wel eens over traanplaat (zie het filmpje), maar dat is dan alleen in de 10 meter van de loopplank naar het veerpont.
Haha, dit gaat over het zinnetje ‘minder weerstand bij gelijke bandemdruk’.

De grootste grap van de afgelopen jaren is dat bijna iedereen met zachte ballon banden ging rijden en dus het zinnetje vergat.

Als je fiets en wielen knalstijf zijn en weinig energieverlies veroorzaken kan iets minder lucht prettig zijn om het langer vol te houden.

Ik rij zelf met een knalstijve fiets met volle 55mm almotion banden, maar dan zit er ook veel gewicht op (ik & bagage). Het totaal is behoorlijk efficiënt en toch comfortabeler dan de racer. Als ik langdurig over veel slechte wegen fiets haal ik er wat lucht uit.
Er wordt altijd kritiek geleverd op de "traanplaat", maar zo'n gek oppervlak is dat toch niet; het geeft best wat oneffenheid, en het is ruwer oppervlak dan een goed geasfalteerd fietspad zoals je die in ons land regelmatig tegenkomt.

Verder weinig nieuws; dit wisten we toch al een tijd, vooral uit de hoek van dhr J.Heine.
Georg schreef:
do 21 feb, 2019 14:06
Er wordt altijd kritiek geleverd op de "traanplaat", maar zo'n gek oppervlak is dat toch niet; het geeft best wat oneffenheid, en het is ruwer oppervlak dan een goed geasfalteerd fietspad zoals je die in ons land regelmatig tegenkomt.
Als je de comments op bicyclerollingresistance.com leest, zal je merken dat de maker Jamo Bierman kiest voor traanplaat omdat dat oppervlak hetzelfde blijft, in tegenstelling tot asfalt waarvan moeilijk vast te stellen is of het oppervlak al dan niet versleten is. Hij kiest met name voor meetbaarheid en herhaalbaarheid boven real-world toepasbaarheid. Ik vind het een verademing om harde cijfers tegen te komen tussen al die subjectieve "tests" -- lees: ik heb een dag met dit of dat rondgefietst-- waarmee je rond de oren wordt geslagen.
Georg schreef:
do 21 feb, 2019 14:06
Verder weinig nieuws; dit wisten we toch al een tijd, vooral uit de hoek van dhr J.Heine.
Ik zou Jan Heine toch eerder in het kamp "breder = altijd beter" plaatsen...
Leuk om te lezen!
Als je Jan Heine goed leest, beweert hij dat vanaf zo'n 25mm breedte (soepele) banden niet echt langzaam meer zijn. De verder gewenste/optimale breedte hangt dan af van het gebruiksdoel van de fiets.
Sowieso moeten zijn stukken en invalshoek bezien worden vanuit de wegen en de omgeving van Seattle; veel bergpassen met veel onverharde en gravelwegen. Dat is een heel andere situatie dan die de Nederlandse (weg)fietser tegenkomt, en die omstandigheden bepalen naar mijn idee een groot deel van de voorkeuren van Jan Heine en z'n brede banden.
Natuurlijk rijden 42mm banden of nog breder prettig op rotwegen met keien, maar hij is wel zo reëel om in te zien dat op goede asfaltwegen aanzienlijk smaller ook prima is, en wellicht zelfs te verkiezen ivm het directere weggevoel.
Het ligt er ook aan welk rijgevoel je nastreeft; precies dus wat Bierman (en ook bij Heine is dat te lezen) schrijft.
Ik zelf denk dat bijvoorbeeld bij zo'n 32mm brede band een beetje de bovengrens is voor een snellere sportieve fiets, als je tenminste nog een beetje racefietsgevoel wilt hebben.
Voor een snellere vakantiefiets zou ik niet smaller willen gaan dan 37mm. Voor echte pakezels is breder (50mm?) waarschijnlijk fijner, en in NL ook al lang de standaard.
Als bandbreedtes er niet toe zouden doen dan doen de wielrenners in de Tour de France iets niet goed?

Voor de vakantiefietser die met een luie tempo voortschrijd op deels onverhard parcours zal comfort hoger prioriteit hebben dan snelheid. En je wilt uiteraard minder vaak lek rijden met die zware bepakking die je met je mee torst. Soms vraag ik mij af waarom vakantiefietsmakers als Santos muilezels als voorbeeld hebben genomen. Alsof elke fietser zijn halve huisraad mee zou willen zeulen?

Mag het misschien ook een ietsje minder zijn?

Alles dat je thuis kan laten, vooral thuis laten. Om te beginnen bij je eigen gewicht
Naast gelijkblijvende luchtdruk moet je natuurlijk ook de kwaliteit en bouw van een band gelijk houden om te kunnen vergelijken. En daar zitten we met een probleem (dat gelukkig kleiner wordt), het gebrek aan hoge kwaliteit banden in het bredere segment. Je kunt natuurlijk geen 300tpi open tubular in 23mm gaan vergelijken met een 60tpi band met ultradikke anti leklaag in 43mm. Dat is appels en peren vergelijken. Toch zie je in het bredere segment vooral zulke tuinslangen op de markt en weinig, zeer weinig goed rollende banden.
Ik kom ze af en toe tegen en leg dan ook een eigen voorraadje aan.
Voor het brevettenwerk rij ik zonder probleem de Vittoria Hyper Randonneur of de Clement in 32mm (en 120tpi). Die rollen lekker en comfortabel. Maar het echte top segment ben ik maar in maximaal 27mm tegengekomen. Dat is nog een beperking.
Ivo Miesen schreef:
za 23 feb, 2019 07:35
Naast gelijkblijvende luchtdruk moet je natuurlijk ook de kwaliteit en bouw van een band gelijk houden om te kunnen vergelijken.
De essentie van het artikel is juist dat je de druk NIET gelijk moet houden.
Uiteraard zijn bouw en materiaalkwaliteit(en) wel bepalend. Maar ook daar krijg je een dergelijke vraag: als je een band van 25 mm/300tpi vergelijkt met een band van 50 mm/300 tpi, is dat dan een juiste vergelijking of zou die 50 mm-band 150 tpi moeten hebben? Voor de gebruiker is dat geen echt zinnige vraag, die is uiteindelijk alleen geïnteresseerd in een vergelijking van banden die verkrijgbaar zijn.
Dat er ergens een optimum is moge blijken uit het feit dat fatbikers je niet links en rechts voorbijzoeven, behalve op het strand natuurlijk :lol: