Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstap van Conti Belt Drive naar Gates? - Forum Wereldfietser

Overstap van Conti Belt Drive naar Gates?

Hallo allemaal,

Vandaag is helaas mijn conti carbon belt geknapt tijdens het fietsen. Nu was ik op zoek naar een nieuwe maar kon niet echt eenvoudig wat vinden. Daarnaast las ik ook allerlei negatieve verhalen over de conti belt drive. Ook werd er vermeld dat de productie van de riem helemaal stopgezet is.

Misschien is het wel beter om maar over te stappen op de Gates riem. Nu vroeg ik mij af wat ik dan allemaal moet veranderen? Alleen de crank + riem of moet ik ook iets aanpassen bij de alfine naaf?

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt
Ik denk dat je recht hebt op garantie van de fietsfabrikant/fietsverkoper. Vanwege de vele ongelukken als gevolg van breuk is de Conti riem al bijna een jaar uit de handel en inmiddels ook uit productie. Fiets-fabrikanten zijn overgestapt op Gates. Behalve de riem heb je ook een Gates riemblad (CDX of CDN) en achteraan een Gates sprocket nodig. Het is niet erg netjes van de verkoper dat hij je niet ingeseind heeft voor de vervanging.
Ik heb een Cortina Mozzo 2018 en had een knak in de achternaaf.
Afbeelding
Ik werd hier op het forum al meerdere malen voor gewaarschuwd.

Omdat ik alleen maar op mijn vakantie fiets hebt gefietst stond de Cortina stil.
Ik heb deze vorige week naar de fietsenmaker gebracht met +/- 200km op de teller voor zijn eerste beurt en kreeg bericht terug dat alles is vervangen.
Met alles bedoel ik: Het voortandwiel, de riem en de achternaaf.
Dit alles onder garantie en ik ga de fiets morgen weer ophalen.
Beste Wouter,

Voor het geval dat ... mag ik vragen welke fietsenmaker dit heeft gedaan?
Wellicht kan hij mij een nieuwe riem leveren.

Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de fietsenmaker waar ik de bulls eind 2017 als occassion heb gekocht.

Mvg
Ik zal morgen navraag doen als ik mijn fiets op ga halen en laat de uitkomst aan je weten.

Volgens mij moeten de tandwielen vervangen worden omdat de Gates riem niet samenwerkt met de Conti tandwielen.
De riem met voor- en achtertandwiel hoort (gratis) vervangen te worden door de dealer die je de fiets heeft verkocht.
Ik zou zeker even de verkopende fietsenmaker benaderen.
Ik heb mijn fietsenmaker gevraagd wat de prijzen zijn.
De Gates CDN set kost +/-250€, de Contitech riem +/- 40€.

Je kunt de Gates riem niet gebruiken op de Contitech set-up.
Afbeelding
Dit komt omdat de Gates riem breder is en uitgelijnd word doormiddel van een gleuf in de riem en een scheiding in de tandwielen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hou Wouter, bedankt. Ik had je eerdere bericht in eerste instantie verkeerd begrepen. Ik dacht dat jou fietsenmaker er gewoon een nieuw conti riem in ging plaatsen. Vandaar ook mijn vervolg vragen.

Het probleem lijkt ook voor mij opgelost te worden. Ik heb contact gehad met de fietsenmaker waar ik de fiets gekocht had. Die kon helaas niks voor mij betekenen omdat zij geen bulls dealer waren en de 3 mnd garantie verlopen waren. Maar zij verwezen mij naar bulls. Via de bulls website bij een bulls dealer terecht gekomen en zij gaan het probleem nu oplossen door het de fiets om te bouwen naar gates. Alles op kosten van bulls. Net de fiets weggebracht en nu even afwachten.
Fijn dat Bulls het voor je gaat oplossen. 1 Bonuspunt voor Bulls.
lunitic schreef:
wo 20 feb, 2019 09:56
Het probleem lijkt ook voor mij opgelost te worden.
Super om te horen!
Ik ben erg tevreden over de Gates ombouw, mijn fiets trapt lichter en schakelt beter.
@wouter: jaar later, dus ik hoop dat je het volgende nog weet: welke onderdelen van Gates heb je gebruikt om je Cortina om te bouwen? Dan bedoel ik Crankstel en achtertandrad. De belt kan ik prima zien :D
Zo te zien CDN riem, CDN crankset en gelukkig een CDX achtertandwiel, maar mijn ervaring is dan CDN niet echt slijt vast is dus duur per km, CDX is een stuk beter voor zijn meerprijs, CDN achtertandwiel van kunststof was gewoon schandalig slecht.

Denk er om dat de riemlijn weer uitgelijnd moet worden, heb je geen excentrische bracket pot dan komt er waarschijnlijk ook een andere trapas bij, is deboel niet goed uitgelijnd dan slijt t ook erg snel.

Dat doet het ook bij [stalen]frame's die niet stijf genoeg zijn, kan je er beter goede tandwielen en ketting op zetten, spaart een hoop geld uit :wink:
Dank voor het antwoord. Het ging mij eigenlijk in eerste instantie om de hoeveelheid tanden op de crankset en het achtertandwiel. Ik kan dat niet helemaal goed beoordelen vanaf de foto. Ik heb precies dezelfde fiets en het lijkt op de foto's aan de voorkant allemaal precies te passen onder het kettingkastje. De cranksets zijn er bijvoorbeeld in 46, 50 en 55 tands. Achtertandwielen in bijvoorbeeld 19 en 21 tands.

De originele set op de fiets heeft op de crankset 42 tanden en op het achtertandwiel 20 tanden....

En wat bedoel je met : "heb je geen excentrische bracket pot dan komt er waarschijnlijk ook een andere trapas bij"?

mijn dank.
:lol: Ah oke, volgens mij zijn de verhoudingen het zelfde bij Gates en Conti maar ben te lui om t voor zeker uit te zoeken :wink:
maar als Gates geen 42 heeft wordt t 46 voor en 19 achter, riemlengte kan je op de Gates site uitrekenen, gewoon de afstand meten tussen hart achteras en hart crankstel.

Een excentrische pot kan je van links naar recht schuiven, je Cortina heeft dat niet en de tandwielen van Gates hebben een andere off-set [ positie op de crank/achterwiel] dan Conti dus komen op een andere plek uit waardoor de riem misschien niet recht uit lijnt.
Je kan Cortina mailen om te vragen wat er op moet aan tandwielen en riem en trapas [ en welk merk/type trapas]