Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cannondale vs Trek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Cannondale vs Trek

Ach, en bedenk Esther, dat een dikke-banden fiets nu ook weer niet zóveel langzamer gaat. Mits je geen modder-noppen banden monteert zal het (uit eigen ervaring) zo'n 5-10 % schelen. Dus als je op vakantie 8 uur onderweg bent, waarvan 2 uur rust, scheelt het misschien een half uurtje. Maar dan wel een stuk comfortabeler afgelegd.
Ikzelf had altijd een "racefiets", maar treur echt niet om mijn dikke banden die ik nu heb. Ik maak nu zelfs met nòg meer plezier mijn rondjes...

Hoi Esther!

Hehe, eindelijk een plaatje van een bepakte Thorn Nomad gevonden.
Dit is de randonneur van Thorn die ik bedoelde :)

Afbeelding

Racebocht, Brooks, dunnere bandjes, slank en strak frame. De snelle asfalt koning :)
Die heeft zooo een mooie klassieke britse randonneur uitstraling (kwijl).
Voor jou doel uitermate geschikt.

Een handige (en ook mooie site) om de verschillende toerfietsmogelijkheden te bekijken:
http://www.pbase.com/canyonlands/fullyloaded

Iedereen kan daar een fietsfoto laten plaatsen dus kom op!
Mijn T-400 in Jordanie staat er ook bij.

Fiets de wereld (liefst niet over asfalt),
Whisky

Ik zag het weekend bij van herweden de nieuwste cannondale met R-naaf 26 inch.
zeer mooie fiets, maar wel 3200 euro, helaas niet voor mij dus.

heeft er iemand misschien ervaring met die cannondale ingebouwde voor vering?

mario
Zaterdag ben ik naar de Vakantiefietser geweest en heb uiteindelijk een fiets besteld. Het is een Santos Travelmaster 2.8 geworden (aluminium frame). Omdat ik voorlopig alleen in Europa zal fietsen en grotendeels op redelijke wegen is 28" toch iets comfortabeler en overal wel goed verkrijgbaar. Als ik mijn vliegangst nog eens overwin en aan de andere kant van de wereld ga fietsen ben ik wel weer toe aan een nieuwe fiets. Achterderrailleur, casette en naven zijn XT, verder gewoon Deore. Ik twijfel nu alleen nog een beetje over wat voor stuur ik wil... De kleur wordt na lang twijfelen brons.

Nogmaals hartelijk dank voor de verschillende adviezen!

Esther

Heb trouwens al mooie fietsen gezien voor over een jaar of tien en meer fietservaring en budget...
Esther Leeuwrik schreef:Het is een Santos Travelmaster 2.8 geworden (aluminium frame). Voorlopig fiets ik toch in Europa, waar alles gekocht en gelast kan worden. Achterderrailleur, casette en naven zijn XT, verder gewoon Deore. Ik twijfel nu alleen nog een beetje over wat voor stuur ik wil...

Euhhh...... Allu is niet zomaar effe gelast, dat is een vak apart en dan ook nog een goede allu laser vinden...., zelfs in dik bevolkte gebieden kunnen die dun gezaaid zijn. Niet dat ik denk dat een Santos allu frame zomaar de geest geeft, tenslotte rij ik zelf ook met een allu frame. Maar als bovengenoemde je uitgangspunt is, zie dit dan als aanvullende informatie.

Ik had het al hersteld voor ik je reactie had gelezen :wink:

Esther Leeuwrik schreef:Ik had het al hersteld voor ik je reactie had gelezen :wink:
Nou das mooi, hoewel het helemaal geen gek uitgangspunt was hoor! Verder lijkt me het een uitstekende keus!

Om Robbert van Santos te citeren: 'moet het frame gelast (staal) kunnen worden of moet het heel (alu) blijven?'

Ester, laat je niet van de wijs brengen door het eeuwige gezeur over stalen frames. In de eerste plaats zijn de meeste stalen frames ook ge-TIG-last. Het is maar de vraag of deze bizondere staallegeringen op een behoorlijke en deugdelijke manier gerepareerd kunnen worden door een of ander lassertje in verweggistan.

In de tweede plaats gaat je aluminium frame gewoon niet kapot. En mocht dat toch gebeuren (kans 0,067 %) dan staat de service van Eric en Santos er borg voor dat je binnen enkele dagen een nieuw frame hebt waar je ook in Europa bent. Buiten Europa duurt het wellicht enkele dagen langer.

Gerd (al wat langer de tevreden bezitter van een Travelmaster Alu 28")

Het hangt er maar net vanaf hoe je "enkele dagen" definieert. Uit ervaring weet ik dat garantie van een onderdeel erg moeizaam gaat.

En uit eigen ervaring weet ik 100% zeker dat garantie en service voor onderdelen bij de combinatie van Eric en Santos van een leien dakje gaat.
Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik nog niet uit ervaring weet, hoe de service verloopt als ik door mijn alu Travelmaster-frame zak (0,067% kans). Na inmiddels ongeveer 13.000 km is dat namelijk nog steeds niet gebeurd. Maar gezien mijn ervaringen tot nu toe heb ik er wel vertrouwen in.

Gerd

GerdC schreef:[knip]0,067% kans[knip]
Ik weet niet wat je met deze kans bedoeld. Mij lijkt de kans 100% dat een aluframe kapot gaat, want op een gegeven moment gaat alles kapot.
Is het een kans per kilometer dan heb ik een zeer grote kans dat ik binnen de 10.000 km al gebruik kan maken van de service van de welbekende fiestenmakers / verkopers.

dus Gerd: kun je aangeven wat je nu exact bedoeld?

Daarnaast ben ik het niet eens met de kwalificatie die je geeft aan lassers in de Verwegistan: vakmanschap is niet alleen in de westerse wereld aanwezig.

Ik begreep dat de fiets al besteld is, dus deze discussie 'staal of aluminium?' is de spreekwoordelijke mosterd na de maatijd.

Het onderwerp 'staal vs aluminium' doet me denken aan discussies tussen fototoestellen van Nikon en Canon: de specificaties ontlopen elkaar niet zoveel; het gaat er vooral om wat je er als gebruiker mee doet!

Goed, misschien dat de site administrator betreffende opmerkingen kan toevoegen aan de nieuw te starten topic 'Eeuwigdurende discussies over frames en versnellingssystemen'. Wel eerst alle 'herhalingen' eruit halen natuurlijk; eens kijken wat er aan echte, harde info overblijft...

SjirkM schreef:
GerdC schreef:[knip]0,067% kans[knip]
Ik weet niet wat je met deze kans bedoeld. Mij lijkt de kans 100% dat een aluframe kapot gaat, want op een gegeven moment gaat alles kapot.
Maar dat kan je van staal dan ook zeggen, (en ik bedoel daar niet mee dat ik tegen een stalen frame ben) maar ook dat kan voor 100% kapot.


Daarnaast ben ik het niet eens met de kwalificatie die je geeft aan lassers in de Verwegistan: vakmanschap is niet alleen in de westerse wereld aanwezig.
Helemaal mee eens, overal en in elke beroepsgroep kom je goeie en slechte tegen, maar allu lassen is een vak apart en mijn ervaring in een westerse stad als Amsterdam heeft me opgelevert dat een goeie allu-lasser met een lichtje erbij nauwelijks te vinden is. Dus als het hier al schaars is hoe is het daar dan? Of maak ik nu een compleet verkeerde vergelijking?

Wij zijn inderdaad heus niet de enigen die iets goed kunnen. Niet voor niets komen er een heleboel frames (en andere dingen) uit China omdat het daar goed en bovenal goedkoop is.

De trek 520 toerfiets lijkt mij een prachtfiets. Licht, chromolybdeem, en in Amerika nog niet te prijzig ook. Toto voorkort was ie niet te verkrijgen hier, weet iemand of daar nu verandering in zou gekomen zijn? hun site zech in ieder geval van wel, want op de europese site kan ik hem mooi bekijken, en staat er een store-locator naast.

Je ziet hem in Amerika best vaak. Het is net zo'n klassieker als de Dawes Galaxy. Een prachtige en niet extreem dure fiets voor tochten die niet te vaak over onverharde paadjes gaan. Ik weet niet of hij hier momenteel leverbaar is, maar ik zou er niet oprekenen dat hij hier dan ook echt heel goedkoop is. Iets dergelijks is in Nederland overigens natuurlijk ook te krijgen bij bijvoorbeeld Snel of Vittorio.
Wim

hmm, even gezocht maar vind dat de 520 idd erg veel weg heeft van deze dawes galaxy

Afbeelding

Bas