Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak advies benodigd - Forum Wereldfietser

Slaapzak advies benodigd

Ik ben opzoek naar een slaapzak voor 3 seizoenen, voor mijn reis van Nederland naar Kirgizië (april tot september).

Ik lees veel positieve verhalen over Cumulus. De Cumulus Lite Line 400 lijkt mij interessant, met mijn Xtherm matje zal het tot het vriespunt wel uit te houden zijn.

Ik vraag mij af of het in de zomer tijdens nachten rond de 15 tot 20 graden mogelijk is om de Cumulus open te ritsen en als deken te gebruiken? Zo te zien loopt de rits niet door de voetenbodem, waardoor het voetengedeelte niet helemaal open kan. Kan iemand met een soortgelijk model slaapzak mij adviseren of dit ondanks de rits wel te gebruiken als deken?

Alternatief is de gelijk geprijsde Aura Sen uit Polen (Link: https://aurapoland.com/en/sleeping-bags ... on-730_cui). Dit is geen mummy-model en wél helemaal open te ritsen als deken, dat lijkt mij fijn. Nadelen: zwaarder + over het merk Aura (ookwel bekend als Yeti Poland, Warmth Unlimited en Tundra) kan ik geen reviews vinden. Ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit/comfort temperatuur van die slaapzak.
De Cumulus Lite Line 400 is (icm goed matje en pyama met lange mouwen en broekspijpen) zeker warm genoeg rond het vriespunt. Ik heb er tijdens een paar vakanties in Noorwegen en Ijsland in geslapen, waar het in de hoger gelegen gedeelten inderdaad meerdere keren net onder het vriespunt was.

Deze slaapzak is een mummiemodel slaapzak die bij het voeteneind smal is, waardoor je benen niet ver uit elkaar kunnen als hij dicht is. De rits loopt vrij ver naar onderen door, maar niet volledig. Door deze twee dingen is de slaapzak niet echt handig als deken te gebruiken. Het nadeel van een (ruimer) dekenmodel is dan weer dat deze zwaarder moet zijn voor hetzelfde temperatuurbereik.

Wat bij de Lite Line bij warm weer wél helpt is dat de rits een dubbele sluiting heeft, waarbij er aan het hoofdeinde én bij het voeteneind een schuiver zit om de rits een stuk open te maken. Hierdoor kan je heel goed een voet/been naar buiten steken. Bij temperaturen boven de 20 graden heb ik ook fijn geslapen in deze (wel opengeritste) slaapak. Het materiaal dons staat ook bekend om het grote temperatuurbereik waarin het comfortabel slapen is.

Wat wel echt een aandachtspunt is bij Cumulus is de lengte. Ben je onder de 180 cm, geen probleem. Ben je langer, dan adviseer ik met nadruk om dit te melden bij de aankoop. Dan verlengt Cumulus de zak tegen een bescheiden meerprijs met een extra baan voor je. Als je boven de 190 of 195 cm bent zou ik om twee extra banen vragen. De rede: als het koud is, moet je in je volledig dicht geritste slaapzak liggen met de capuchon ook flink aangetrokken. In die situatie moeten je voeten níet te strak tegen de onderkant van de slaapzak drukken, want geplet dons isoleert niet meer. Anders gezegd: In je volledig dichte slaapzak moeten je voeten dus een beetje bewegingsruimte hebben, anders komt er toch een hoop koude via het voeteneind de slaapzak in. Ik ben zelf 185 cm, en mijn met een baan verlengde versie is lang genoeg. De gewone versie die mijn vriendin heeft is bij koud weer echt te kort voor mij. Voor wie niet kampeert bij temperaturen onder de 5 graden is dit uiteraard van minder belang.

Al met al ben ik heel enthousiast over de kwaliteit van de slaapzak. De meegeleverde stuffzak is erg krap en vind ik daarom niet handig. Ik gebruik een wat grotere stuffzak, die ik dan met beleid kan vervormen in de fietstas.

Hans
Via de hikingsite was of is er een inkoopactie.
Er is ergens een draadje hier op dit forum.
Heb alleen geen idee hoe ik die toevoeg.

Ik gebruikte de slaapzak ook wel als deken. Steek de voeten in het onderste stuk/voetenzak (zonder rits) en de rest gewoon over me heen.
Maar ik ben 172, dat scheelt vast.

Wij hebben een soort dekenmodel van cumulus voor 2 personen, warm genoeg bij koude nachten door de warmte van elkaar, gebruiken die thuis ook als dekbed.
Er is ook een kleiner model voor 1 persoon. Maar dat is minder warm denk ik bij koude nachten.

Gr Anja
dijken63 schreef:
za 16 feb, 2019 08:36
Via de hikingsite was of is er een inkoopactie.
Er is ergens een draadje hier op dit forum.
Heb alleen geen idee hoe ik die toevoeg.
De bron, met ook de meeste info:
https://www.hiking-site.nl/prikbord/ind ... 019.15815/
Deze inkoopactie is alweer verlopen.

Er zijn veel mensen met Cumulus slaapzakken op dit WF forum, en nog veel meer op de Hikingsite.

Wat betreft je vraag:
Ik gebruik slaapzakken ook als deken, maar heb me daarbij nog nooit gestoord aan de mummievorm en rits (ik heb meerdere slaapzakken, o.a van Cumulus). Vraag is dus of er wel een probleem is. Wel gebruik ik ALTIJD een lakenzak.

P.S.
Leuk dat je naar Kirgizië fietst. Misschien komen we elkaar daar nog wel tegen!
Mijn ervaring met een 3-seizoenen mummy slaapzak (een 16 jaar oude Carinthia) is dat hij voor koude nachten tot onder het vriespunt prima volstaat, maar bij warme zomers zoals vorig jaar echt te warm is om helemaal in te liggen.

In zulke omstandigheden rits ik ‘m vanaf de voeten tot boven de heupen open en lig ik met mijn benen “buiten boord”. Ik heb ‘s nachts toch wel graag wat om m’n lichaam.
Op die manier is het goed te doen. Bij hele warme nachten gebruik ik het liefst een katoenen lakenzak. Die heb ik eigenlijk toch altijd bij me om in te liggen.
De lakenzak gebruik ik vaak (niet altijd), omdat de binnentijk van de slaapzak soms wat plakkerig en zweterig kan aanvoelen. Een katoenen lakenzak voelt dan weer net aan als thuis het katoenen dekbedovertrek.
Daarbij blijft de slaapzak langer fris en is de lakenzak net een extra laagje als het wat kouder is.

Het gewicht van de katoenen lakenzak en de pakmaat neem ik op de koop toe.
We hebben een lakenzak van de Deutsche Alpen Verein, zo’n geruite. Doet me altijd denken aan mijn bergsport uitjes van een aantal jaren geleden.
Yeti Poland zijn prima kwaliteit slaapzakken.
Heb er zelf een, de Q500, al 10 jaar naar tevredenheid.
Zelf heb ik een Cumulus 500 gebruikt op onze wereldreis maar ik ga in de lakenzak liggen OP de slaapzak .Om 0200u. wordt ik dan wakker en kruip met lakenzak in de slaapzak. Maar o.k. ik slaap overal en altijd lekker.Groeten van Pier.
Ik heb ook de lite line 400 - ben er erg over te spreken - heb hem wel met 1 baan laten verbreden aangezien ik een notoire zijslaper ben. En heb vorig jaar Tatteljee er een lakenzak in laten maken. Geeft net wat meer warmte op de koude nachten en houden de slaapzak heerlijk schoon. Losse lakenzaken vind ik niet fijn i.v.m. het erin moeten schuiven en het los in de zak draaien ervan. Het hogere gewicht neem ik dan maar op de koop toe.

Hij is voor mij warm genoeg tot 0gr. en ook bij nachten van 15 a 20 gr slaap ik er comfortabel in. Bovenste stuk slaapzak is dan gewoon los. Mijn benen en onderrug heb ik graag warm.
Wauw wat een reacties, hier kan ik wat mee :) Bedankt, dit waardeer ik zeer.

Goed om te horen dat jullie de Cumulus slaapzakken ook gebruiken bij warmere omstandigheden als een soort van deken. De inkoooactie had ik inderdaad gezien, maar ik heb gewoon dikke pech dat ik hiervoor net iets te laat ben vrees ik.

Ik ga nog even door met twijfelen of ik nou een Aura/Yeti Poland slaapzak ga kopen of een Cumulus. Door al het enthousiasme op de forums over Cumulus neig ik daar op dit moment meer naar.

Ook een lakenzak zal ik gaan kopen en meenemen.
javb2812 schreef:
za 16 feb, 2019 01:47
De Cumulus Lite Line 400 is (icm goed matje en pyama met lange mouwen en broekspijpen) zeker warm genoeg rond het vriespunt. Ik heb er tijdens een paar vakanties in Noorwegen en Ijsland in geslapen, waar het in de hoger gelegen gedeelten inderdaad meerdere keren net onder het vriespunt was.

Deze slaapzak is een mummiemodel slaapzak die bij het voeteneind smal is, waardoor je benen niet ver uit elkaar kunnen als hij dicht is. De rits loopt vrij ver naar onderen door, maar niet volledig. Door deze twee dingen is de slaapzak niet echt handig als deken te gebruiken. Het nadeel van een (ruimer) dekenmodel is dan weer dat deze zwaarder moet zijn voor hetzelfde temperatuurbereik.

Wat bij de Lite Line bij warm weer wél helpt is dat de rits een dubbele sluiting heeft, waarbij er aan het hoofdeinde én bij het voeteneind een schuiver zit om de rits een stuk open te maken. Hierdoor kan je heel goed een voet/been naar buiten steken. Bij temperaturen boven de 20 graden heb ik ook fijn geslapen in deze (wel opengeritste) slaapak. Het materiaal dons staat ook bekend om het grote temperatuurbereik waarin het comfortabel slapen is.

Wat wel echt een aandachtspunt is bij Cumulus is de lengte. Ben je onder de 180 cm, geen probleem. Ben je langer, dan adviseer ik met nadruk om dit te melden bij de aankoop. Dan verlengt Cumulus de zak tegen een bescheiden meerprijs met een extra baan voor je. Als je boven de 190 of 195 cm bent zou ik om twee extra banen vragen. De rede: als het koud is, moet je in je volledig dicht geritste slaapzak liggen met de capuchon ook flink aangetrokken. In die situatie moeten je voeten níet te strak tegen de onderkant van de slaapzak drukken, want geplet dons isoleert niet meer. Anders gezegd: In je volledig dichte slaapzak moeten je voeten dus een beetje bewegingsruimte hebben, anders komt er toch een hoop koude via het voeteneind de slaapzak in. Ik ben zelf 185 cm, en mijn met een baan verlengde versie is lang genoeg. De gewone versie die mijn vriendin heeft is bij koud weer echt te kort voor mij. Voor wie niet kampeert bij temperaturen onder de 5 graden is dit uiteraard van minder belang.

Al met al ben ik heel enthousiast over de kwaliteit van de slaapzak. De meegeleverde stuffzak is erg krap en vind ik daarom niet handig. Ik gebruik een wat grotere stuffzak, die ik dan met beleid kan vervormen in de fietstas.

Hans
Bedankt voor je gedetailleerde antwoord, dit is precies de informatie waar ik naar op zoek was. Het de van Yeti Poland is inderdaad bijna 200gr zwaarder.

Ik ben zelf 178cm (of misschien nog wel iets kleiner) dus qua lengte van de slaapzak is dat gelukkig geen probleem.
Kunnen jullie mij een website aanbevelen waar ik de Cumulus slaapzak zou kunnen kopen? Ik heb interesse voor de Cumulus light line 400.
Regine schreef:
ma 18 feb, 2019 20:49
Kunnen jullie mij een website aanbevelen waar ik de Cumulus slaapzak zou kunnen kopen? Ik heb interesse voor de Cumulus light line 400.
Bij Cumulus zelf (webshop).
Tnx! Op de website van cumulus raden ze voor een persoon van 1m85 een large slaapzak aan. Maar ik lees hierboven ook iets over het 'verbreden met 1 baan'. Ik zie daar niks van op de website staan bij Cumulus. Misschien is dat ook helemaal niet nodig voor een persoon van 1m85.
Ik ben ook 1.85 en de normale lengte voldoet voor mij prima.
Hou er eel rekening mee, dat de cumulus geen water afstotende stof heeft. Kan je wel laten maken. Kost ongeveer €45.

Mario
Bij normaal gebruik is een waterafstotende stof nergens goed voor. Het verminderd ook het ademend vermogen van de slaapzak, waardoor je mogelijk zelfs condens aan de binnenzijde krijgt.
Bert van Sprang schreef:
ma 18 feb, 2019 21:48
Bij normaal gebruik is een waterafstotende stof nergens goed voor. Het verminderd ook het ademend vermogen van de slaapzak, waardoor je mogelijk zelfs condens aan de binnenzijde krijgt.
Heb ik totaal geen last van gehad! Ik heb de horrorverhalen op de verder erg informatieve hikingsite.nl destijds gelezen, maar me er lekker niets van aangetrokken. Ideaal die waterafstotende tijk, zeker als het voeteneinde van de binnentent laag en dicht tegen de buitentent aan zit. Enige (kleine) nadeel van zo'n stevige tijk vind ik dat comprimeren iets langer duurt.
Bert van Sprang schreef:
ma 18 feb, 2019 21:25
Ik ben ook 1.85 en de normale lengte voldoet voor mij prima.
Ook als het koud is rond het vriespunt? Volgens mij dan niet hoor (zie boven).

Bij warmere temperaturen zal het wel voldoende zijn.

Hans
Je kunt bij Cumulus een prijsopgave doen met eventueel maatwerk. Ik heb de mijne dus inderdaad met 1 baan verbreed en een waterafstotende tijk laten gebruiken. Vind dit zelf prettig of het nu wel/ niet nodig is.

Of de breedte voor je geschikt is ligt eraan hoe een fervent zijslaper je bent en/ of hoe hoog je je benen wilt kunnen optrekken. De mijne komen nu tegen de rits aan ( en kan nu liggen zoals ik thuis ook lig. Voor mij is hij in ieder geval wel lang genoeg - 1.73cm.

Je bent welkom in Utrecht om hem uit te proberen.