Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kies je een elektrische vakantiefiets INHOUDSOPGAVE - Forum Wereldfietser

Hoe kies je een elektrische vakantiefiets INHOUDSOPGAVE

Je hebt bedacht dat je een elektrische fiets wilt kopen om mee op vakantie te gaan.

In deze discussie wil ik samen met andere forumleden proberen om praktische en onderbouwde informatie aanbieden om je te helpen een keuze te maken. Dit is werk in opbouw

Ik heb het hier dus NIET over een elektrische fiets voor woonwerkverkeer, mountainbiken of een rondje op zondagmiddag, alhoewel je natuurlijk je elektrische vakantiefiets daarvoor kunt gebruiken.

We gaan ervan uit dat je al ervaring hebt met fietsvakanties en wat daarbij komt kijken.

We gaan een aantal onderwerpen bespreken. Hieronder een hoofdstukindeling met daarbij zodra beschikbaar een link naar de discussie over dit (sub)onderwerp. In deze hoofddiscussie wil ik de dissussie vooral

BEPERKEN TOT DE VRAAG WELKE ONDERWERPEN BESPROKEN MOETEN WORDEN,

dus hieronder

GEEN INHOUDELIJKE DISCUSSIE.

Inhoudelijke discussie hieronder zal ik de moderator vragen om te verwijderen. In de subdiscussies zal ik de moderator vragen om niet on-topic discussies vragen om te verwijderen.

Doel is om hier gezamenlijk een goed (onderbouwd) naslagwerk op te zetten over de elektrische vakantiefiets


ONDERWERPEN

1 Waarom wil je een elektrische vakantiefiets? viewtopic.php?f=59&t=32690
2 Over welke onderwerpen moet je nadenken?
2.1 Welk model fiets? (rechtop, "MTB", traditioneel vakantiefietsmodel etc.) https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=32693
2.2 Welke type aandrijving (voornaaf, trapas, achternaaf, derailleurs, versnellingsnaaf en combinaties)
viewtopic.php?f=59&t=32695&p=327166#p327166
2.3 soort motor
2.4 merk motor
2.5 soort accu
2.5 Accu
2.5.1 Type Accu, LiOn.. voltage
2.5.2 Capaciteit (grootte) accu, 550 Wh
2.5.3 Actieradius accu
2.5.4 Verbruik (bepaald incl. met capaciteit de actieradius) maar geeft uniforme graadmeter door combinatie electronica efficiency/motor en accu hoe goed de electronica ingeregeld is. Dit kan per firmware versie van controller veranderen.
2.6 grootte accu
2.7 Opladen
2.7.1 Snelheid opladen
2.7.2. Opladen op de camping
2.7.3. Opladen bij rustpunt
2.7.4. Opladen met zonne-energie
2.7.5. Opladen door elektrisch remmen.
2.8. De voor en nadelen van een electrische vakantiefiets.
2.9 Display


Graag hoor ik extra onderwerpen, eventueel voorafgegaan door een nummer.

Nogmaals, IN DIT DRAADJE GEEN INHOUDELIJKE REACTIES, ALLEEN ONDERWERPEN VOOR DEZE LIJST.
Vóór 2.1:
Welk model fiets? (rechtop, "MTB", traditioneel vakantiefietsmodel etc.)
Welke type aandrijving (voornaaf, trapas, achternaaf, derailleurs, versnellingsnaaf en combinaties)

In principe moeten alle overwegingen voor een niet-e-fiets er ook in. (zie wiki)
Leon schreef:
vr 15 feb, 2019 13:53
Vóór 2.1:
Welk model fiets? (rechtop, "MTB", traditioneel vakantiefietsmodel etc.)
Welke type aandrijving (voornaaf, trapas, achternaaf, derailleurs, versnellingsnaaf en combinaties)

In principe moeten alle overwegingen voor een niet-e-fiets er ook in. (zie wiki)
Voor overwegingen die voor wel en niet elektrische fiets gelijk zijn qua antwoord zou ik dan wel graag willen verwijzen naar een topic in een algemeen subforum(wel met een link). Alleen als het anders is voor een elektrische fiets dan in dit subforum bespreken?
Ik juich een gestructureerde discussie toe. Ik zou het echter jammer vinden als ebike topics met veelal steeds hetzelfde kleine clubje personen de top 10 berichten op dit forum gaan domineren met hun ellenlange discussies. Niet alleen omdat het ebikes betreft, maar ook omdat het dan wéér vooral over fietsmateriaal gaat, en niet over fietsvakanties.
Ik zou ook toevoegen aan de onderwerpen: verbruik.

Bv.
2.5 Accu
2.5.1 Type Accu, LiOn.. voltage
2.5.2 Capaciteit (grootte) accu, 550 Wh
2.5.3 Actieradius accu
2.5.4 Verbruik (bepaald incl. met capaciteit de actieradius) maar geeft uniforme graadmeter door combinatie electronica efficiency/motor en accu hoe goed de electronica ingeregeld is. Dit kan per firmware versie van controller veranderen.

Tevens is display ook interessant, zo kan je op de laatste Giant Quick E+ 2019 model de route informatie op je scherm krijgen ..

Dus 2.9 Display ?
willem.m schreef:
vr 15 feb, 2019 17:09
Ik juich een gestructureerde discussie toe. Ik zou het echter jammer vinden als ebike topics met veelal steeds hetzelfde kleine clubje personen de top 10 berichten op dit forum gaan domineren met hun ellenlange discussies. Niet alleen omdat het ebikes betreft, maar ook omdat het dan wéér vooral over fietsmateriaal gaat, en niet over fietsvakanties.
Een gestructureerd item over e-bikes kan zorgen dat niet steeds dezelfde vragen worden gesteld en jij dus minder e-bike berichten hoeft te verdragen.

Elk klaagbericht over een discussie is toch weer een bericht waar mensen zich dan weer aan gaan storen of op gaan reageren zodat er weer meer "reden" tot klagen is.

Ik wil je vragen te kiezen voor de aanval voorwaarts, dus schrijf vooral positieve verhalen over fietsvakanties zodat anderen dat ook gaan doen. Dat zal ze krijgen die fietsmateriaal-discussies!
Jammer. Ik voorzie een ebikeforum zo. Ik laat het hierbij. Succes met de etopics.
Ik ben bang dat dit ietwat overgestructureerd wordt.
Daarnaast suggereert het opdelen in - tot nu toe ca. 20 - hoofdstukken dat je die verschillende onderwerpen/onderdelen apart kunt kiezen. Dat is allerminst het geval.
Ook kun je na een week geloof ik je eerste bericht niet meer aanpassen. Dan wordt het denk ik niet echt prettig meer te lezen voor iemand in de doelgroep.
Waarom niet een hoofdstuk maken in/op de wiki??
Nu worden mensen die voor het eerst een fiets willen kopen daar ook heen verwezen.
Staat alles bij elkaar en heb je niet 4x ( of nog meer) een verschillend topic met het zelfde onderwerp.
Als er dan nog vragen of onduidelijkheden zijn kunnen ze altijd nog op het forum gesteld worden.

Als (nog niet , maar zeg nooit nooit) niet E Biker lees ik soms even mee, maar heb nu wel het gevoel dat er een overdaad aan regeltjes per topic gesteld wordt.
Voor het onderwerp duidelijk is moeten we eerst door de regelgeving en structuur heen. Leest niet fijn en komt niet vriendelijk over.

Succes met dit onderwerp verder.

Anja
Ik heb een ebike (niet voor op reis, en nog een SP ook), dus lees ik mee. Maar volgens mij is het sub-forum zoals het nu bestaat voldoende. Als er een structuur met sub-fora nodig is, ontstaat dat vanzelf volgens mij, zoals ook het sub-forum van de ebike is ontstaan.
Deze structuur en de doelstelling lenen zich niet voor forumtopics, want een forum is bedoeld voor discussies die niet per se tot een conclusie leiden. Deze opzet is wel prima geschikt voor een wiki maar dan moet iemand de eindredactie op zich nemen.
peter de rijk schreef:
za 16 feb, 2019 18:23
Deze structuur en de doelstelling lenen zich niet voor forumtopics, want een forum is bedoeld voor discussies die niet per se tot een conclusie leiden. Deze opzet is wel prima geschikt voor een wiki maar dan moet iemand de eindredactie op zich nemen.
Het hoofdkenmerk van een wiki is nu juist dat die eindredacteur er niet is.
Het is inloggen en beginnen, of handiger: een stuk schrijven in een basic progje als notepad en dat in één keer aan de wik toevoegen, om je daarna te verdiepen in de archaïsche opmaakcodes voor wiki.
(Al heb ik wel eens een wiki-artikel waar door allerlei toevoegingen en aanpassingen veel van de logica uit verdwenen was praktisch opnieuw geschreven met dezelfde inhoud, maar dat is iets voor later als er inhoud is.)