Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vehnbahnradweg, Aken DL-troisvierges LUX_23 Feb. t/m 2 Mrt. reisgenoten gezocht - Forum Wereldfietser

Vehnbahnradweg, Aken DL-troisvierges LUX_23 Feb. t/m 2 Mrt. reisgenoten gezocht

Even voorstellen, ik ben een jongeman van 40 met een redelijke conditie, 60 tot 90km. fietsen per dag is zeker mogelijk. Verder ben ik een groot natuurliefhebber dus zo snel mogelijk van a naar b fietsen is niet mijn ding. Aankomende voorjaarsvakantie (23 Feb. t/m 2 Mrt.) ga ik de 125 km. lange Vehnbahnradweg fietsen. Dit is 1 van de langste routes over een oud spoorweg-traject in Europa. Startpunt wordt Maastricht, Kerkrade of Aken, eindpunt van de route is Troisvierges in Luxemburg. De resterende tijd en weersomstandigheden bepalen de route terug naar NL, dit kan zijn via de Eifel maar ook de andere kant op door de Belgische ardennen. Het plan is te gaan (wild)kamperen en zoveel mogelijk zelf te koken, lowbudget dus. Mocht er iemand zijn die het leuk vindt om mee te gaan dan sta ik daar open voor. Als beginnend fietskampeerder lijkt het mij leuk om eens niet alleen op pad te gaan en wellicht het een en ander van elkaar op te steken. Geslacht, leeftijd en conditie is allemaal geen issue voor mij, als je maar gezellig bent.
Misschien een flauwe vraag, maar hoe hard ga je fietsen als je 9 dagen uittrekt voor de route?

But seriously...het is een mooie tocht, sommige stations staan er nog (of in gedeeltes), en er staan her en der geloof ik wat wagons. Ik heb hem een paar jaar geleden gereden, en kwam toen aan het einde een fietser tegen die bij zo'n oud station ergens wild had geslapen (zei hij) maar het was een wat vaag figuur, eerlijk gezegd...
Ik kan me weinig stukken van de route herinneren die echt geschikt zijn voor wildkamperen, maar ik doe dat nooit dus misschien heb ik het mis.
Als voormalige spoorweg zijn er best veel stukken door semi-stedelijke gebieden vond ik indertijd, vooral in het begin. Maar als je ervaring hebt met een plekje zoeken zal het ongetwijfeld lukken in het Ardennen/Eifel gedeelte
Het voordeel van wildkamperen langs de Vennbahn is natuurlijk dat er alleen maar fietsers komen en eind februari zullen dat er niet veel zijn :D .
Leuke route!

Ik heb afgelopen oktober het rondje andersom gereden. Vanuit Sittard langs de Maas en Ourthe de Ardennen in. Langs Bastonge tot Wiltz in Luxemburg. Vandaar naar Troisvierges en via de Vennbahn terug naar huis. Ik heb de route in 4 dagen gereden. Als je niet heel veel pauzes inlast of grote omwegen maakt is dat goed te doen.

Op het stuk van Troisvierges tot Monschau ben ik nauwelijks iemand tegen gekomen. Minder dan één fietser per 10 afgelegde kilometers. In februari is dat waarschijnlijk hetzelfde; je tent gaat dan niet echt opvallen bij passanten. Van de andere kant bekeken: ik betaalde 8 tot 10 euro voor een overnachting op een camping. Daarvoor krijg je onbeperkt warm douchen en zelfs een verwarmd badlokaal waar je klamme fietskleren kunnen drogen. Bang zijn dat ze verdwijnen hoef je niet te zijn, je bent toch de enige gast. :D

Omdat een trein nu éénmaal niet steil bergop kan volgt het spoor van de Vennbahn veelal glooiende hellingen. Wil je wat zien van de dorpjes die in de buurt liggen dan zul je vaker een dal in moeten duiken.
Het stukje Aken uit (of Aken in als je mijn rijrichting aanhoudt) is inderdaad een aantal kilometers semi-stedelijk. Wat mij daar positief aan opviel was het behoud van groen langs het voormalige spoor waardoor ik niet het gevoel kreeg door een grote stad te fietsen.

Veel fietsplezier!

P.S. neem goede regenkleding mee. Ik had in oktober een dag onafgebroken regen...
Dank voor de tips!
Misschien een flauwe vraag, maar hoe hard ga je fietsen als je 9 dagen uittrekt voor de route?
Ik durf het niet te zeggen omdat ik nog weinig tot geen ervaring heb in heuvelachtig terrein, dit word een soort van generale repetitie voor een tocht van 6 weken aankomende zomer in (regio) Slovenië. Verder ben ik een groot natuurliefhebber en zal ik zeker even stoppen met fietsen als ik iets moois zie. Inmiddels ben ik wel weekendjes op pad geweest en heb ik mij een aardig beeld kunnen vormen van wat ik allemaal mee moet nemen of niet. Zo had ik op mijn eerste trip veel te veel water en kleding bij mij. Afgelopen weekend een bidonhouder voor pet-flessen op mijn fiets gemonteerd en een slaapzak met een kleinere pakmaat aangeschaft dus dat scheelt ook weer ruimte in de fietstassen. Ik heb nu 2 kleinere tassen voor, 2 iets grotere achter, een stuurtas, klein zadeltasje en een nog kleiner tasje op de bovenbuis tegen het balhoofd aan waar mijn Buesch en muller usb-werk in zit verstopt. Achterop kan nog een 35 liter Ortlieb drybag, hier passen mijn tent,matje en slaapzak met gemak in. Op campings verwacht ik idd geen drukte, in het hoogseizoen is dat toch wel 1 van de redenen waarom ik liever ga wildkamperen. Ook in Slovenië ga ik het proberen. Ik heb trouwens iemand gesproken die 3 maanden solo in berengebied heeft gebivakkeerd (niet 1x een beer gezien trouwens) en hij had wat handige tips. Eten en afwassen doe je minimaal 500m bij je slaapplek vandaan om voor de hand liggende redenen, beren kunnen heel goed ruiken. Verder is het van belang dat je al je etenswaren, kookgerei en toiletartikelen in 1 tas doet en die wederom minimaal 500m van je slaapplek verstopt. Het beste is om je tas een boom in te hijsen aan een touw. Mocht je toch een beer tegen komen keer hem dan nooit je rug toe en ga niet wegrennen, het beste is langzaam achter uit lopen.
Als je onervaren bent in het vakantiefietsen is de Vennbahn prima om te oefenen, de terugweg iets minder. Het tijdstip eind februari lijkt mij dan minder geschikt, het kan dan nog bitter koud zijn. Verder is het verstandig voordat je naar Slovenië gaat je hoeveelheid bagage te beperken tot bij voorkeur twee kleine tassen (eventueel twee grote) en een stuurtas :D.
patrick_ijsselstein schreef:
ma 11 feb, 2019 13:37
Ik durf het niet te zeggen omdat ik nog weinig tot geen ervaring heb in heuvelachtig terrein, dit word een soort van generale repetitie voor een tocht van 6 weken aankomende zomer in (regio) Slovenië.
De Vennbahn is als oud spoorlijn toch echt wel heuvels overslaan.
Ik fietste vorig jaar in augustus het stuk van Raeren naar Kalterherberg, waar de langste klim in zit. Het "steilste" stuk is daar van Roetgen naar Lammersdorf, met een helling van 1,6% en als je vaak genoeg klikt op de meetmunten van mijn GPS net 1,7% . Als je van de Vennbahn afgaat krijg je vrijwel overal meteen het echte werk.
Je kon er op die zomerwoensdag overigens ook gerust een kanon afschieten; ook ik kwam toen ongeveer elke 10 km iemand tegen, soms in de vorm van een groep. In de echte voorzomerweekends kun je wel merken dat het een trekpleister is voor de wijde omgeving en een snelweg voor vakantiesfietsers naar het zuiden.
Weet wel dat het daar altijd een graad of 3 à 4 kouder is dan in Nederland. Dat was in augustus fijn.

Zelfgemaakt profiel. In de grafiek staan meetpunt-tot-volgendemeetpunt-meetwaarden die door de ruis onbruikbaar zijn. Net boven de x-as staat het gemiddelde tussen de twee aangeklikte punten. 70 m klimmen over 4,3 km, 1,6%.
Afbeelding
Van campings is het natuurlijk vooral de vraag of ze open zijn.
Voor aankomende vakantie heb je een deel van al deze tassen wel nodig, omdat je voldoende warme kleding mee moet nemen. Je grootste vijand zal vocht zijn.

In de zomer in Slovenië is je grootste vijand het gewicht. Gewicht maakt klimmen zwaarder.

Op de Vennbahn fiets je makkelijk op een dag van Aken naar Sankt Vith. Deze camping is het hele jaar open. Kijk voor alle andere campings op de Archies app. Zodra je de Vennbahn verlaat begint het echte fietsen en valt je dagafstand terug als er geklommen moet worden.

De Vennbahn is als fietsen door Nederland, maar dan met een ander uitzicht. Het rondje dat Ruud - H beschrijft is inderdaad leuk. Langs rivieren kan je ook lekker doorfietsen, maar ze kronkelen wel weer. De onverharde fietspaden op Open Fiets Map zijn gelijk mountainbike achtig. Zeker met deze natheid dus moeilijk te fietsen. Kies dus de rustige weg.
Op zich heb ik wel fietservaring in heuvels, de mergelheuvelland 2-daagse en meerdere mountainbike-weekends in de belgische ardennen maar nog nooit met volle bepakking voor langere tijd. Als jullie aan een meerdaagse tocht beginnen is het dan even inkomen de eerste dagen?
Ik weet van mijn wintersportvakantie dat het na een dag of 3 een soort routine word om de hele dag fysiek bezig te zijn, is dat vergelijkbaar?
patrick_ijsselstein schreef:
ma 11 feb, 2019 17:58
Ik weet van mijn wintersportvakantie dat het na een dag of 3 een soort routine word om de hele dag fysiek bezig te zijn, is dat vergelijkbaar?
Dat denk ik wel. Het ligt van je activiteit vóór de vakantie af of je er in komt, gewend blijft of instort. Instorten na drie dagen is ook een bekend fenomeen...
Ruud-H schreef:
ma 11 feb, 2019 10:52
Leuke route!

Ik heb afgelopen oktober het rondje andersom gereden. Vanuit Sittard langs de Maas en Ourthe de Ardennen in. Langs Bastonge tot Wiltz in Luxemburg. Vandaar naar Troisvierges en via de Vennbahn terug naar huis. Ik heb de route in 4 dagen gereden.
Heb je een routebeschrijving of bestand wellicht? Klinkt leuk inderdaad, en ik ben indertijd op de Vehnbann ook behoorlijk weggeregend, wil hem nog een keer doen met leuk weer.
captain_fabulous schreef:
di 12 feb, 2019 11:43
Ruud-H schreef:
ma 11 feb, 2019 10:52
Leuke route!

Ik heb afgelopen oktober het rondje andersom gereden. Vanuit Sittard langs de Maas en Ourthe de Ardennen in. Langs Bastonge tot Wiltz in Luxemburg. Vandaar naar Troisvierges en via de Vennbahn terug naar huis. Ik heb de route in 4 dagen gereden.
Heb je een routebeschrijving of bestand wellicht? Klinkt leuk inderdaad, en ik ben indertijd op de Vehnbann ook behoorlijk weggeregend, wil hem nog een keer doen met leuk weer.
+1
Wij gaan misschien in de meivakantie dit met de kinderen doen.
Hier ook wel interesse in de route :). Mooie tocht voor een paar dagen.
Bert van Sprang schreef:
ma 11 feb, 2019 14:12
Verder is het verstandig voordat je naar Slovenië gaat je hoeveelheid bagage te beperken tot bij voorkeur twee kleine tassen (eventueel twee grote) en een stuurtas :D.
Ligt eraan wat je mee wilt nemen :wink:
We hebben afgelopen zomer een rondje door Slovenië gedaan met vier fietstassen en en tent achterop. Ging prima. Natuurlijk is het zo dat hoe minder je meeneemt, des te lichter het klimmen gaat. Maar als je geen grammenjager bent (zoals ik) dan is het met wat meer ook prima te doen. En dan heb je ook nog wat luxe en schone kleren :-)
gios schreef: Wij gaan misschien in de meivakantie dit met de kinderen doen.
Fedor schreef: Hier ook wel interesse in de route :). Mooie tocht voor een paar dagen.
Stuur me een PB met je mailadres, dan stuur ik de GPX files door.
Ze zijn niet helemaal compleet, omdat ik destijds last had van uitvallende navigatie wanneer mijn telefoon in slaapstand ging. Maar start, finish en de grootste delen kloppen.
Yes, patrick gaat een weekje fietsen... Zoals het er nu naar uitziet blijft het droog met aangename temperaturen.
Schermafbeelding 2019-02-22 om 12.52.16.png
Schermafbeelding 2019-02-22 om 12.52.16.png (21.19 KiB) 4141 keer bekeken
Hier een link naar de geplande route, er zitten ook 3 overnachtingen op bivakzones in, ik ben wel fan van paalkamperen en ik lees een hoop goede verhalen over onze zuiderburen, zin in!
https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... tie-rondje
patrick_ijsselstein schreef:
vr 22 feb, 2019 12:58
Hier een link naar de geplande route
Mooie routel. Wel kan ik me niet voorstellen dat het pontje in Eijsden al vaart - winterstop. Even googelen.
Heel scherp, pontje vaart idd nog niet dus vanuit Maastricht moet ik eigenlijk al aan de goede kant van de Maas zien te geraken?