Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de winter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in de winter

Je kunt ook via de fietsknooppunten in de Oostkantons vanaf Eupen over de de Hoge Venen naar Ovifat. Je gaat dan voor een belangrijk deel over ongeasfalteerde bospaadjes, waar je praktisch geen mensen tegenkomt.
Volg vanaf Eupen de knooppunten 40, 41, 55, 54, 84, 83, 78, 78. Zie: http://www.eastbelgium.com/nl2/highlights/velotour.html
Zie ook voor mountainbiken: http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/home.php
In Eupen is een Jeugdherberg aan de Judenstrasse 79, www.giteupen.org

Dennis de Vries schreef:Als het weer zo stoer wordt, ga ik zeker proberen de tocht bij te wonen.
Moet je eerder andersom zien: meedoen en zorgen dat het stoer wordt!

Overigens wordt wildkamperen steeds lastiger in België, vooral met groepjes. Het lijkt wel alsof de boswachters en landeigenaren (veel privé-bezit dus ook veel controle) je gewoon ruiken... en dat zou best wel kunnen :lol:

Maar kamperen heeft wel zeker m'n voorkeur :)

Wildkamperen in het winterseizoen is lastig, zeker met een groep. Een vuurtje om de lange avonden door te komen is onmogelijk, valt te veel op en zie maar eens aan droog, brandbaar hout te komen.

Uitwijken naar een beschaafd land kan ook. Van uit Vaals zit je zo in Duitsland! Duitse campings zijn meestal voorzien van luxe (dus warm) sanitair en vaak een bierstube. Ook is het in Duitsland niet moeilijk om een open camping te vinden. De camping in het mooie Nideggen is in de winter open en verkoopt legendarische schnitsels voor 7,50!

Lekker doorgewarmd is het geen probleem om 's avonds je koude slaapzak op te zoeken.

Eén nadeel, het is minder avontuurlijk!!!!

John.

johntelleman schreef:Uitwijken naar een beschaafd land kan ook. John.
:?: :?: :?: :(

Gelukkig maar dat John het niet voor het zeggen heeft. :evil:

We gaan dus wel door de Belgische Ardennen fietsen. Er wordt gekozen voor wat overnachtingen op campings. Er zijn er genoeg open in de winter en een cafe (Belgisch bier en thee) is nooit ver weg.

Ik denk aan de tweede week van februari om de tocht te houden.

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl

"Spijtig" dat ik in Thailand zit Rutger, anders was ik zeker meegegaan.
Maar van uitstel hoeft geen afstel te komen he, er wachten nog wel enkele koude winters op me daar :)
Lijkt me superleuk zo een wintertrektocht.

Beste Bert,

Dank voor je ideeen voor een route. Lijkt me leuk om de Oostkantons aan te doen en lekker over onverharde wegen te fietsen (vooral door de sneeuw heen). Eupen is zeer geschikt als etappeplaats (zaterdagavonden in Eupen zijn lang!!!) Er is heb ik in mijn campinggids al gezien een camping met bistro erbij. Mocht het min vijftien worden (en voor de minder avontuurlijke mensen onder ons) dan kunnen we nog overwegen om een nachtje jeugdherberg te doen (al ga ik daar van tevoren niet van uit).

Voor vrijdag denk ik aan de camping in Ayeneux iets ten oosten van Luik. Voor werkenden valt er misschien niet aan te ontkomen om wat in het donker te fietsen. (Of zaterdagmorgen heel vroeg weg).


Groeten,

Rutger

Rutger schreef:Lijkt me leuk om de Oostkantons aan te doen en lekker over onverharde wegen te fietsen (vooral door de sneeuw heen). ...Er is heb ik in mijn campinggids al gezien een camping met bistro erbij. Mocht het min vijftien worden (en voor de minder avontuurlijke mensen onder ons) dan kunnen we nog overwegen om een nachtje jeugdherberg te doen
Mwah... :? ;)
(al ga ik daar van tevoren niet van uit).

Voor vrijdag denk ik aan de camping in Ayeneux iets ten oosten van Luik. Voor werkenden valt er misschien niet aan te ontkomen om wat in het donker te fietsen. (Of zaterdagmorgen heel vroeg weg).
Niets dan positief nieuws dus :) Dagen in februari zijn ook alweer wat langer...

Al mag wat mij betreft er ook wel wat in december komen ;)

Hi Fedor en anderen,

Vereniging De Wereldfietser verzorgt een aantal vaste activiteiten per jaar, deze worden geregeld door de Activiteiten Commissie van de vereniging. De leden van de Activiteiten Commissie organiseren deze activiteiten in samenwerking met een vrijwilligers.

Alle overige activiteiten die mensen zelf bedenken zijn altijd welkom, zolang het niet op dezelfde dagen valt als de vaste activiteit van de vereniging.

In december vind er geen vaste activiteit plaats, dus voel je vrij om iets te organiseren. Plaats gewoon een oproep op het forum en zie of er aniemo voor is.

Wat dacht je van de "Sinterklaas-trektocht" of "Kerst-trektocht" of "Tussen-Sinterklaas-en-Kerst-trektocht" of de "Fiets-het-nieuwe-jaar-in-trektocht"... genoeg mogelijkheden dus... Ik kan niet wachten op jouw titel van de tocht...

Groet, Rena :wink:
Lid Activiteiten Commissie en Bestuur

renaw schreef:Alle overige activiteiten die mensen zelf bedenken zijn altijd welkom, zolang het niet op dezelfde dagen valt als de vaste activiteit van de vereniging.

In december vind er geen vaste activiteit plaats, dus voel je vrij om iets te organiseren. Plaats gewoon een oproep op het forum en zie of er aniemo voor is.
Had ik al begrepen maar tussen bedenken en organiseren (ervaring is wel handig) zit nog wel het eea... ;)

Maar ik zal eens brainstormen :)

Zoiets organidingese is toch neit zo heel erg moeilijk?

Als je weet waar en wanneer je wilt gaan fietsen post je dit gewoon opt forum met de vraag wie er mee gaan, je kijkt even naar overnachtingsplaatsen en dan kun je voor een beplaad aantal menschen een reservatie doen? Meer is er geloof ik niet nodig??

Of zie ik dingen over het hoofd??

Bas

B@se schreef:Zoiets organidingese is toch neit zo heel erg moeilijk?
Handiger lijkt me eerst te kijken wat mogelijk is kwa overnachten (en daar heb ik al naar gekeken... en dat valt vies tegen in de winter) en route, en daarna pas te kijken of er mensen geïnteresseerd zijn.

Maar misschien iets voor een eigen topic?

Beste Fedor,

Als je hulp nodig hebt bij het vinden van een wintercamping kan ik je wel bij me terecht. Ook in Nederland is er wel wat mogelijk. Ik weet nog wel wat meer adressen.

Ik heb mijn tocht in een korte tijd in elkaar geflanst.

Rutger

Ik heb ook wel zin in fietsen in december. Ik woon nu twee jaar in Apeldoorn en heb er inmiddels honderden (duizenden?) kilometers onverhard fietsen op zitten in de directe omgeving. Ik ben graag bereid een tocht te leiden om jullie te laten mee te genieten van de mooie paadjes die alleen de locals weten...

Mijn voorkeur gaat uit naar een dagtocht, d.w.z. ´s ochtend bij mij verzamelen, warme chocolademelk dan een lange tocht over onverharde Veluwepaadje en tot slot bijvoorbeeld spareribs eten bij mijn overbuurman (zie www.delekkerstespareribs.com).

Het is maar een ideetje, laat me weten of er interesse is en dan maak ik een serieuze topic.

Dennis

Dennis,

Er is zeker interesse in warme choclademelk en spareribs - stukje fietsen kan ook nog!
:D

Frog

Over de chokolademelk heb ik persoonlijk zo mijn twijfels, maar de rest klinkt prima :D

Okee, ik doe mee. Dennis, zeg maar wanneer we kunnen komen.

jim

Dennis,

Is deze tocht ook geschikt voor ATB-trekkingfietsen?

Misschien kan je een nieuw topic starten. Deze twee tochten gaan nu door elkaar heen lopen.

Een conclusie. Er lijkt in ieder geval genoeg animo om door te fietsen tijdens de winter. Zelf heb ik in de afgelopen winter in Nieuw-Zeeland en Australie gefietst dus eigenlijk een heel jaar zomer achter de rug en kan er voor de verandering ook wel in de winter op uit.

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Ok, er is dus belangstelling. Ik maak binnenkort een aparte topic om de december tocht aan te kondigen. Eerst even met de baas overleggen over de datum. Ik denk voorlopig aan 9 december.

Dennis

Als sneeuwband gebruik ik zelf een goedkoop bandje van de praxis. Deze geeft goed grip door het grofgeblokte profiel en het zachte rubber.
(Nog niet met volle bepakking mee gereden....)