Additionally, paste this code immediately after the opening tag: santos prototype - Forum Wereldfietser

santos prototype

Goedemorgen,

Heeft iemand ook foto's van het prototype welke Santos op de beurs in België had staan? En misschien wat info?

Alvast bedankt.

Hendrik
Volgens mij staat er een Travelmaster 2.8 waar 50 mm banden in kunnen, met een Ahead voorvork en geschikt voor riemaandrijving (dus een deelbaar frame). Oh ja, en een excentrische as. Ik heb er een foto van gekregen, maar kan die niet op deze site uploaden.

Vooral dat je dan een derailleurfiets kunt kopen die je later kunt upgraden naar Riem & Rohloff vind ik erg goed. Erg fijn van Santos! Ik noem dat zelf een groeifiets :D

Dat upgraden kan trouwens ook met bijvoorbeeld de Tout Terrain Amber Road.
Eric Schuijt schreef:
wo 30 jan, 2019 16:53
Volgens mij staat er een Travelmaster 2.8 waar 50 mm banden in kunnen
Die 50mm banden kunnen er toch al tijden in? Wat is er aan het frame gewijzigd op dat vlak?
Nee hoor Jurr, in de Travelmaster 2.8 kunnen maximaal -zonder spatborden- 47 mm banden. Misschien dat je hem verwart met de 2.6, 2.9 of 3+.
De datum dat hij beschikbaar zal zijn, ligt ergens in het tweede kwartaal. Ga er voorzichtig maar vanuit dat het eind juni zal zijn.
Ah, dan zullen m'n 50mm Almotions wel smal vallen. Misschien helpen de velgen nog wat mee. Of ik heb een prototype van het prototype natuurlijk. ;)

Zelfs de SKS spatborden passen er nog prima tussen namelijk.
20190130_185135.jpg
Lastig te zien op de foto, maar blijft ruim 6mm over tussen band en liggende achtervork.
Ik heb zowel de Almotion 50mm als de Mondial 50mm op mijn Santos Travelmaster 2.8 uit 2011 gedaan. Ik moest hiervoor wel wat aanpassingen aan het spatbord van het achterwiel doen.
De Almotion heb ik gebruikt voor de Andalusië route, de Mondial voor een tocht over de gravelwegen van IJsland.
Beide ging heel goed.
Kijk hier voor enkele foto's van de "installatie".
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 40#p293039
En hier voor wat meer uitleg:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 40#p293023

Jurr schreef:
wo 30 jan, 2019 18:36
Ah, dan zullen m'n 50mm Almotions wel smal vallen. Misschien helpen de velgen nog wat mee. Of ik heb een prototype van het prototype natuurlijk. ;)
Zelfs de SKS spatborden passen er nog prima tussen namelijk.
Lastig te zien op de foto, maar blijft ruim 6mm over tussen band en liggende achtervork.
Dut lukte bij mij niet. Ik moest het spatbord bij de liggende achtervork anders bevestigen.

Eric Schuijt schreef:
wo 30 jan, 2019 16:53
Volgens mij staat er een Travelmaster 2.8 waar 50 mm banden in kunnen, met een Ahead voorvork en geschikt voor riemaandrijving (dus een deelbaar frame). Oh ja, en een excentrische as. Ik heb er een foto van gekregen, maar kan die niet op deze site uploaden.

Vooral dat je dan een derailleurfiets kunt kopen die je later kunt upgraden naar Riem & Rohloff vind ik erg goed. Erg fijn van Santos! Ik noem dat zelf een groeifiets :D
Dit is wel een mooie ontwikkeling!

-Jan
Verrek, je hebt gelijk. Dank voor het inzicht en blijkbaar moet ik toch vaker op het forum kijken :D (Maar ja, mijn sociale leven speelt zich hier niet af)
Zou je eens met een schuifmaat de breedte willen opmeten? Ik ben benieuwd wat de werkelijke breedte is. Vaak zit er een verschil in de opgegeven breedte en de breedte als hij gemonteerd is. Want de uiteindelijke breedte van de band is ook afhankelijk van de breedte van de velg. Soms kan dat zomaar 5 mm schelen.
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd. :idea:
Dankje Erik, nu ben ik wel echt benieuwd naar de foto's. even geduld opbrengen tot juli.
Eric Schuijt schreef:
wo 30 jan, 2019 21:26
Verrek, je hebt gelijk. Dank voor het inzicht en blijkbaar moet ik toch vaker op het forum kijken :D (Maar ja, mijn sociale leven speelt zich hier niet af)
Zou je eens met een schuifmaat de breedte willen opmeten? Ik ben benieuwd wat de werkelijke breedte is. Vaak zit er een verschil in de opgegeven breedte en de breedte als hij gemonteerd is. Want de uiteindelijke breedte van de band is ook afhankelijk van de breedte van de velg. Soms kan dat zomaar 5 mm schelen.
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd. :idea:
De velgbreedte aan de buitenkant is 2,5 cm. Ik heb een Travelmaster 2.8 uit 2011, de special uitvoering, dus met de velgen die Santos standaard op deze fiets doet. Banden zijn Almotion 50mm.
De Mondial 50mm heb ik niet opgemeten, maar die passen ook goed.

Voorwiel heb ik op 3 bar. Foto schuifmaat:
a02.JPG
Ruim 4,5 cm.

Achterwiel op 3.5 bar. Foto schuifmaat
a01.JPG
Ruim 4,6 cm.

Ik heb hier ook een Travellite staan uit 2014 met Almotion 50mm. Deze heeft dezelfde maten (velgbreedte 2,5 cm en bandbreedte 4,5~6 cm).

-Jan
Dank voor de heldere en goede foto's.

Het dilemma dat ik soms als dealer heb, is dat iets wel kan maar niet zo goed. Zoals je ziet zijn de banden 45 en 46 mm breed. Stel dat iemand nu bijvoorbeeld een 50 mm band erop zet van Continental of Vredestein die exact 50 mm is of net iets groter. Op een lage druk wordt hij iets breder en loopt hij misschien aan.
Ondanks dat er dan 50 mm op de band staat vermeld, zegt de klant: "Je had gezegd dat het kon."
Kijk, en dat probeer ik nu juist te vermijden...

Liever een teleurgestelde klant dan een boze klant :D :D
Wel leuk trouwens zo'n prototype, maar is met de komst van de Travelmaster 3+ het niet onnodig geworden om nog een 2.8 of 2.9 te kopen? Een 2.8 is prijstechnisch misschien nog interessanter.

Of is het gewoon het specifieke derailleur model wat ze niet meer laten maken en alleen nog het Rohloff/riem frame gaan voeren wat ze dan afmonteren met derailleur indien gewenst?
Kan weg. Teveel met gestrekt been erin.
Bel schreef:
zo 03 feb, 2019 22:53
De waarheid is simpelweg dat klanten onjuist zijn geïnformeerd.
Dat heet ontwerpmarge. In elk apparaat zitten er tientallen, honderden of bijvoorbeeld in auto's zelfs vele duizenden. Daar wordt een klant niet over geïnformeerd. Godzijdank!
Leon schreef:
ma 04 feb, 2019 09:19
Bel schreef:
zo 03 feb, 2019 22:53
De waarheid is simpelweg dat klanten onjuist zijn geïnformeerd.
Dat heet ontwerpmarge. In elk apparaat zitten er tientallen, honderden of bijvoorbeeld in auto's zelfs vele duizenden. Daar wordt een klant niet over geïnformeerd. Godzijdank!
Daar zou een verkoper (achteraf) bij mij niet mee aan hoeven komen. De veel duurdere travel lite werd destijds, en wellicht nu nog, geadviseerd als alternatief voor de travelmaster 2.8. Onder de travel lite konden wel banden van 50mm worden gemonteerd. Maar wat blijkt....in de 2.8 kan het ook. Met spatborden, zonder spatborden, met aanpassingen, wel of niet mooi.

Ontwerpmarge what so ever.....je mag toch van een dealer verwachten dat deze van dergelijke zaken op de hoogte is.
Bel schreef:
ma 04 feb, 2019 09:50
Leon schreef:
ma 04 feb, 2019 09:19
Bel schreef:
zo 03 feb, 2019 22:53
De waarheid is simpelweg dat klanten onjuist zijn geïnformeerd.
Dat heet ontwerpmarge. In elk apparaat zitten er tientallen, honderden of bijvoorbeeld in auto's zelfs vele duizenden. Daar wordt een klant niet over geïnformeerd. Godzijdank!
Daar zou een verkoper (achteraf) bij mij niet mee aan hoeven komen. De veel duurdere travel lite werd destijds, en wellicht nu nog, geadviseerd als alternatief voor de travelmaster 2.8. Onder de travel lite konden wel banden van 50mm worden gemonteerd. Maar wat blijkt....in de 2.8 kan het ook. Met spatborden, zonder spatborden, met aanpassingen, wel of niet mooi.

Ontwerpmarge what so ever.....je mag toch van een dealer verwachten dat deze van dergelijke zaken op de hoogte is.

Jeetje, wat een heftige (en ook negatieve) reacties van jou. Uit het meten van de banden door Jan H. blijkt dat deze niet daadwerkelijk 50mm zijn, maar smaller. Dus volgens mij klopt het advies van Eric gewoon.
kan weg... laat maar
Tim_070 schreef:
ma 04 feb, 2019 11:19
Dus volgens mij klopt het advies van Eric gewoon.
Als ik kijk naar de speling op de Travelmaster in vergelijking met de Travellite dan heeft de Travellite meer speling. Ik verwacht dat de Travellite "echte" 50mm goed aan kan. Bij de Travelmaster met spatborden weet ik het zo niet.
Dus volgens mij klopt het advies, waarin voor zekerheid wordt gegaan, ook.
Beste advies is m.i. trouwens wel: we kunnen het even proberen. Ik heb het geprobeerd omdat ik toevallig de beschikking had over een 50mm Almotion.

-Jan
Eric Schuijt schreef:
zo 03 feb, 2019 22:01
Ondanks dat er dan 50 mm op de band staat vermeld, zegt de klant: "Je had gezegd dat het kon."
Kijk, en dat probeer ik nu juist te vermijden..
Tja, dit zou je ook om kunnen draaien. De klant zegt: je had gezegd dat het niet kon. Had ik net zo goed toch die travelmaster 2.8 kunnen nemen.
JanH schreef: Dus volgens mij klopt het advies, waarin voor zekerheid wordt gegaan
Ja, nú klopt het advies wel ja, maar aanvankelijk handelde/adviseerde men vanuit onwetendheid. Met de opmerking...
Eric Schuijt schreef:Kijk, en dat probeer ik nu juist te vermijden...
...wordt de indruk gewekt dat dit (ook in het verleden) met een achterliggende reden werd geadviseerd, maar dat is dus niet het geval. Men was in het verleden eenvoudigweg niet op de hoogte van genoemde mogelijkheden.
Waarom wordt er zo’n punt gemaakt van die 50mm. Ik ga er van uit dat er ook 50 mm banden zijn die in de praktijk breder vallen dan de opgegeven 50 mm. De ene band is de andere niet. Zeker als je ook nog andere velgen en andere banddruk in als mogelijkheid gaat nemen. Daar komt ook nog bij dat de hier opgemeten banden onbelast waren. Als je, om maar iets te noemen, 100 kilo op je fiets laadt vormt een band zich ook weer anders. Ook het effect als je over een hobbel of kei fietst heeft nog invloed op de bandbreedte. Verder heb je nog de invloed van vuil aan de zijkant, zeker als je over gravel of aarde/grond rijdt. Ik kan me goed voorstellen dat Santos uit veiligheids oogpunt die max 47 aangeeft. Wat is het probleem eigenlijk?
Senior2 schreef:
di 05 feb, 2019 10:38
Waarom wordt er zo’n punt gemaakt van die 50mm......Wat is het probleem eigenlijk?
Het probleem? Op mij komt het over alsof er getracht wordt een heksenjacht te openen.

Een FM geeft aan dat hij (in de mm-marge) nieuwe inzichten opdoet.
MAAR hij, en anderen, geven ook een aantal mitsen en maren aan:
- 50 mm is in praktijk niet altijd daadwerkelijk 50 mm (zie bijvoorbeeld schuifmaat foto's)
- fietsfabrikanten werken uiteraard (en gelukkig) met ontwerpmarges
- invloeden als breedte velg;
- belasting band;
- aankoekend vuil;
- spatborden opnieuw en anders monteren etc.

Als ik dan ook nog lees dat @Bel (degene die zo hard van leer trekt) in een ander topic schrijft
"Zelfs bij een bekende winkelier in het wereldje (ik noem nu even geen namen) heb ik me weleens als een leerling weggezet gevoeld",

dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier meer speelt dan simpelweg informatie uitwisselen.....
Misschien een FM-fobie?
Of misschien, indien die bekende winkelier ("ik noem nu even geen namen)") toevallig de vakantiefietser betreft, een Schuijt-fobie?