Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Milieuvriendelijker wat is of komt er op de markt - Forum Wereldfietser

Milieuvriendelijker wat is of komt er op de markt

Over milieu gesproken fietsen en wassen tegelijkertijd:
Bike Washing Machine https://www.smly.nu/ecologische-fietswa ... 5VimVHoaK4

super! eindelijk, ik heb het eens gezien een vrouw in een arm land fietste en breide op de fiets terwijl ze ondertussen een kapotte wasmachine aandreef met ketting op de tandwielen ook nog in de open lucht :)

en we hebben ook de Velove bike als 'vrachtautootje' te gebruiken voor pakketjes bezorgen of voor fietsvakanties ook https://www.youtube.com/watch?v=xvfEm3h0CAQ
"Deze revolutionaire fiets is wel nog maar een concept dus er moeten nog een paar dingetjes op punt gesteld worden."
Schattig hoor, maar hoe naief kun je zijn als uitvinder?
Een zuinige wasmachine gebruikt 700 wH, niet gelijkmatig maar met wat pieken vanwege het verwarmen en centrifugeren. Dat wordt dus nog een flink fietstocht op je vrije dag/avond/zaterdag.


De stroomlijn van de Velove kan een stuk beter lijkt me, dat zeil staat hol aan de voorkant....

Deze palletwagen voor achter de fiets vind ik dan weer erg mooi
https://www.youtube.com/watch?v=mAwPhLIQaD8
Mooi van die palletwagen, voor sommige ladingen denk ik heel geschikt, het is niet zo dat je even snel een pakket in kunt laden en weg kunt rijden, toch behoorlijk nog wat handelingen, en als het regent moet het iig wel goed regenbestendig nog verpakt worden, ik denk als het nog verder ontwikkeld wordt waardoor je nog makkelijker het onder een pallet kunt schuiven, het heel ideaal is, ook voor op de werkvloer.

de wasmachine fiets is idd. nog een prototype, maar ik vind het zeker niet naïef van de uitvinder maar juist spreken van hoop voor de toekomst en een pionier met lef om denk ik op technieken uiteindelijk uit te komen die op handmatige kracht op bijna gelijke waarden uitkomen als dat je het 'machinaal' zou doen. Dat zie ik zeker ook terug bij de ontwikkeling van de velove bike,


al zoveel beter, dit filmpje is van vorig jaar. https://www.youtube.com/watch?v=xY52u5fAp0I
fud0 schreef:
zo 03 feb, 2019 18:18
de wasmachine fiets is idd. nog een prototype, maar ik vind het zeker niet naïef van de uitvinder maar juist spreken van hoop voor de toekomst en een pionier met lef om denk ik op technieken uiteindelijk uit te komen die op handmatige kracht op bijna gelijke waarden uitkomen als dat je het 'machinaal' zou doen.
Als de uitvinders niet zo eigenwijs waren geweest dat ze dachten dat ze de eerste waren die dit had bedacht dan hadden ze ontdekt dat dit ik al veel eerder, waarschijnlijk meer dan een eeuw, geleden ook al is bedacht. Als ze dan bovendien natuurkund op VMBO in hhet eerste jaar - meer dan genoeg - hadden gevolg, onthouden en er iets mee gedaan, dan hadden ze ook uit kunnen rekenen waarom de uitvinding nooit eerder een succes is geweest'; Hans heeft al een voorzet gegeven daarvoor.
Maar nee, deze luitjes vonden het belangrijker om een gelikt design te maken met dito plaatjes en website. Daarmee houden ze het publiek voor de gek en leiden ze de milieuaandacht af van de dingen die wél belangrijk zijn en oplossing die wél helpen. Ik vraag me af waarom ze dit doen. Er zijn maar twee mogelijkheden: ze zijn - net jes gezegd - niet goed geïnformeerd of ze doen het bewust zo.

Echte conceptuele uitvindingen in de gewone machanica zijn extreem zeldzaam geworden. Toen ik ongeveer 10 was had ik een boek "knotsgekke uitvindingen van de 19e eeuw", daar stonden veel van dit soort dingen in. De meesten berustten op te weinig kennis van de basale fysica. Uitvindingen van nu zijn meestal noeste doorontwikkelingen op een lang geleden bedacht concept. Neem de e-bike. Het idee zal heel oud zijn, maar het is alleen aan de ontwikkeling van de moderne Li-ion, NiMH etc. accu's te danken dat het ook een zinvol idee is geworden en nu door grote bedrijven verder geperfectioneerd wordt.
Afbeelding
Och ik wil best een uurtje op de wasmachine fietsen op zaterdag, dat is niet het probleem. Maar inderdaad, als het om het mileu gaat dan zijn er wel betere dingen te bedenken.

Bijvoorbeeld de fiets nemen inplaats van de auto, desnoods een E-bike, dan kan je die 700 wH gebruiken om minstens 70 km ver te komen en dat is toch 4 liter benzine die niet wordt verstookt en een kilo of 7-10 aan CO2. ;-) Ter vergelijking een wasmachine een uur laten draaien stoot 325-1950 gram* uit, dus dat is minstens 5 kilo minder.

*https://ec.europa.eu/clima/sites/campai ... ces_nl.pdf
Het gaat mij er eigenlijk niet om wat er een eeuw geleden was en wat daarvan wel of niet mislukt of gelukt of geslaagd is en of deze mensen wel of niet voldoende kennis van zaken hebben, de velovebike ziet er in mijn beleving heel gelikt al uit in zijn rijgedrag en daar zouden er al veel meer van moeten rondrijden.
Ik hoop dat er dan veel zonder extra aandrijving ook gaan rijden en dan zouden ze idd. ideaal zijn voor transporten naar de binnenstad van grote steden.
Of een wasmachine niet de moeite waard is. Het gaat mij erom te bedenken wat allemaal handmatig zou kunnen met heel weinig kracht of evt. zeer weinig elektriciteit behoeft om net zo goed te kunnen functioneren en ons leefmilieu ten goede komt. Ik vind dat dit als basis van het leven gezien moet worden. Het gaat er niet om of alle beetjes wel of niet helpen. Mij gaat het om een totaal verandering van mindset. Het zien als een pluspunt als het handmatig kan en niet meer als dom of inefficiënt. Als we degelijke producten ook nog eens maken, hoeft het ook niet meer snel. Is er tijd genoeg voor een leuk en relaxed leven, gaat het niet meer om productie en meer en meer en sneller en beter. Daarmee dienen we alleen de mensen waarvoor we werken en die hebben al geld zat waar ze toch vaak niet zulke handige dingen mee doen, blijkt keer op keer.

Alles wat met de hand kan doe je met de hand, je pakt de handzaag voor het zagen van een buis en een slijptol.. als het echt niet anders kan.
Ik deel je goede bedoelingen en principes maar wat betreft die wasfiets laat je je hier denk ik gewoon bedonderen. Het ding werkt nog niet. Ze hebben dus geen idee hie ze het water warm krijgen (en dat kost verreweg de meeste energie in een wasmachine), ze hebben dus ook geen idee hoe hij gaat centrifugeren, en even een transmissie maken die dat kan wordt een duur grapje.
Zonder warm water of centrifugeren kan ook, inderdaad (maar niet echt goed schoon). Maar dat kan een reguliere wasmachine ook en verbruikt dan verassend weinig stroom, gewoon niet de moeite waard.
Vroeger deden we alles met de hand en waren we met 40 max. 50 lichamelijk versleten.
De velovebike is een prima middel om de distributie binnen een stad mee uit te voeren en om buiten de stad klein vervoer met in te vullen. Als het elke keer maar wel een case kan worden gemaakt dat het een flinke vooruitgang is qua luchtvervuiling, energieverbruik, verkeer en geluidsoverlast. En dan ook nog financieel voordelen heeft.

Heel wat makers van vrachtwagens, DAF inclusief, maken nu al modellen die electrisch kunnen rijden. Voor het kleinere transport zijn er nu al heel wat elektrische bakfiets die bijvoorbeeld pakketjes rondbrengen. De markt voor de velovebike wordt dus van twee kanten, onder en boven, enigszins ingeperkt. Ze zullen snel moeten zijn als ze hun deel willen pakken.

Een andere oplossing is een elektrische Carla cargo* achter je (bak)fiets hangen. Wellicht is dat een stuk gemakkelijker en sneller te implementeren dan een velovebike die ik toch een beetje topzwaar vind overkomen.

*https://www.carlacargo.de/en/
Die Velove-bike lijkt mij de enige uit het rijtje waar er tenminste over remmen is nagedacht.

De palletwagen rijdt in het filmpje met lege dozen rond want hij heeft geen remmen. De carla cargo wel een mechanische oplooprem, maar slechts een maximum laadvermogen van 150 kg, wat mijns inziens veel te weinig is voor zo'n grote trailer, daar laad je zo 300kg op.

Allemaal leuk tot iemand door een pallet papier wordt aangereden...
Bert van Sprang schreef:
zo 03 feb, 2019 23:20
Vroeger deden we alles met de hand en waren we met 40 max. 50 lichamelijk versleten.
Idd. het is de uitdaging om daarom met technieken te komen die handmatig op een lichte manier te bedienen zijn en veel resultaat geven.
Ik denk als we bovendien goede kwaliteit producten maken, men niet zoveel werk meer hoeft te doen om een prettig leven te kunnen leiden.
Maar of we goede kwaliteit producten gaan maken en de mogelijkheid om daarmee oa. de verantwoordelijkheid daarmee terugnemen op ons leefmilieu hangt af van hoe de macht verdeeld is, denk ik en op dit moment geldt nog steeds. Produceren is kassa, terwijl er overproductie all-over is. Niemand krijgt nog een boete ook, als je producten levert die na 1000x aan en uit kapot dienen te gaan om vervolgens het hele product weg te gooien.
Produceren wordt nog steeds gezien als economische groei.
Op die manier leven en geld uitwisselen zou natuurlijk allang niet meer acceptabel mogen zijn.
bdr schreef:
ma 04 feb, 2019 01:09
De carla cargo wel een mechanische oplooprem, maar slechts een maximum laadvermogen van 150 kg, wat mijns inziens veel te weinig is voor zo'n grote trailer, daar laad je zo 300kg op.
Allemaal leuk tot iemand door een pallet papier wordt aangereden...
Ik vindt dit ook een heel gekunstelde poging om een electrisch bestelautootje op een fiets te doen lijken. Met zo'n gewicht bestaat iets van 90% of meer van de aandrijfkracht uit electriciteit, dus waarom dan nog moeite doen om het op een fiets te doen lijken? Ik denk dat daar technisch geen reden is; waarschijnlijk ligt de reden op dit moment alleen in de regelgeving.
Ik droog mijn was met zonne- en windenergie, aan de lijn. Heel modern.
Helaas wordt inderdaad produceren nog steeds gezien als economische groei.
Ik hoor weinig geluiden vanuit de politiek die inzetten op minderen, de nadruk ligt nog steeds op meer-meer-meer maar dan duurzaam, dat ze dat kunnen rijmen begrijp ik niet goed.
Inderdaad drogen met zonne- en windenergie. Echter wassen met de machine, destijds! wel een gekocht die zo zuinig mogelijk met stroom en water omgaat. Terug naar een wasbordje en wringer wil ik echt niet en ik gun iedereen op deze wereld een mooie wasmachine. Bij andere apparaten kun je best vraagtekens zetten. Kokend water maken met de waterkoker is waarschijnlijk energiezuiniger als op het fornuis, echter de productie van het apparaat heeft ook energie en grondstoffen gekost. Het zou fijn zijn als iemand mij objectief zou kunnen vertellen wat beter is :D !
Meer-meer-meer is nooit duurzaam.
Bert van Sprang schreef:
ma 04 feb, 2019 12:44
Kokend water maken met de waterkoker is waarschijnlijk energiezuiniger als op het fornuis, echter de productie van het apparaat heeft ook energie en grondstoffen gekost. Het zou fijn zijn als iemand mij objectief zou kunnen vertellen wat beter is :D !
Je kunt het zelf meten. Zet je gebruikelijke hoeveelheid water op met beide methoden. Tel de tijd dat de waterkoker er over doet en vermenigvuldigd met het vermogen van het ding (aannemend dat het klopt, anders moet je het meten) weet je hoeveel energie het kost.
Doe het zelfde op gas maar lees de gasmeter af terwijl je zorgt dat de verwarmingsketel niet aanslaat en er ook geen waakvlammen zijn. Een gasmeter is per liter afleesbaar, dus dat moet lukken.
Daaruit leidt je het energieverbruik op gas af. Het energieverbruik op gas kan flink verschillend zijn voor je brander en pannen of fluitketel.
Daarna moet je compenseren voor het verlies waarmee de electriciteit vanaf de centrale in je huis komt; neem ruwweg de helft of iets minder.
Resultaat zal waarschijnlijk zijn dat het niet veel scheelt. Jammer is dan dat de discussie doorgaat want het is dan ook niet meer interessant welke methode het beste is; met geen van beide methodes ben je dan immers veel beter af dan met de ander.
Leon,

Dat snap ik, maar het gaat mij ook over de overige impact (en welke impact?) van de waterkoker. Productie - transport - verkoop - afval etcetera.
Bert van Sprang schreef:
ma 04 feb, 2019 13:30
Leon,

Dat snap ik, maar het gaat mij ook over de overige impact (en welke impact?) van de waterkoker. Productie - transport - verkoop - afval etcetera.
Dat valt denk ik in het niet.
Om 2 maal daags 350 dagen per jaar een liter water aan de kook te brengen kost zeker 75 kWh per jaar.
Als het ding 10 jaar meegaat gaat het om 750 kWh. Met een stroomopwekkings- en transportrendement van 50% gaat het om 1500 kWh. Dat is denk ik veel meer dan het kost om een waterkoker te maken.
Maar je hebt een punt: alle fysieke bezit heeft energie gekost om te produceren. Een waterkoker van 15 euro en 750 gram is daarbij wel heel bescheiden in vergelijking met de koelkast, wasmachine, bankstel, keuken of het huis zelf.
Op dit moment wordt alles teruggebracht tot het energiegebruik of nog erger de CO2-uitstoot. Dat is nog relatief makkelijk te kwantificeren. Echter mij interesseert veel meer de totale impact van spullen die ik gebruik, oftewel de totale "voetafdruk", ik heb niet de indruk dat we daar al objectieve meetinstrumenten voor hebben.