Ja absoluut, deze naven hebben door de ruwe - niet gepolijste afwerking - de neiging sneller te scheuren als dat ze wel gepolijst of hoogglans verdicht zouden zijn. Bovendien is een cassettenaaf met 2 cup/cone lagers gewoon niet zo geschikt voor zware belastingen. (Hoewel mijn LX naaf het redelijk vol houd)
Lompe maar handige methode: ga naar een heel stille plek. Ga naast de fiets gaan staan en pak de fiets bij stuur en zadel aan. Zet het pedaal aan jouw zijde in de laagste stand en duw er met een van je voeten flink zijwaarts op zodat frame en wielen buigen. Goed luisteren en kijken. Voor deze krachtrichting is de fiets niet gemaakt dus wees voorzichtig. Bij fietsen met carbon onderdelen moet je dit denk ik helemaal niet doen.
Als het snel kraakt dan is het fijn dat het niet onderweg gebeurt.
Als de fiets nog goed was maar er gaat toch iets kapot heb je te hard geduwd....
Oefening twee is de fiets met het voorwiel recht tegen de muur zetten en met je buik, achter de fiets staand, de fiets tegen de muur duwen zodat de voorvork en het voorste deel vam het frame een kracht te verwerken krijgen alsof je flink met de voorrem remt.
Bij oefening drie houdt je het frame vast en trek je de de drager aan de achterkant opzij.