Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Barstjes in achternaaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Barstjes in achternaaf

Ja absoluut, deze naven hebben door de ruwe - niet gepolijste afwerking - de neiging sneller te scheuren als dat ze wel gepolijst of hoogglans verdicht zouden zijn. Bovendien is een cassettenaaf met 2 cup/cone lagers gewoon niet zo geschikt voor zware belastingen. (Hoewel mijn LX naaf het redelijk vol houd)
EnriceV schreef:
vr 11 jan, 2019 09:38
(bleek in het frame te zitten).
Lompe maar handige methode: ga naar een heel stille plek. Ga naast de fiets gaan staan en pak de fiets bij stuur en zadel aan. Zet het pedaal aan jouw zijde in de laagste stand en duw er met een van je voeten flink zijwaarts op zodat frame en wielen buigen. Goed luisteren en kijken. Voor deze krachtrichting is de fiets niet gemaakt dus wees voorzichtig. Bij fietsen met carbon onderdelen moet je dit denk ik helemaal niet doen.
Als het snel kraakt dan is het fijn dat het niet onderweg gebeurt.
Als de fiets nog goed was maar er gaat toch iets kapot heb je te hard geduwd.... :oops:

Oefening twee is de fiets met het voorwiel recht tegen de muur zetten en met je buik, achter de fiets staand, de fiets tegen de muur duwen zodat de voorvork en het voorste deel vam het frame een kracht te verwerken krijgen alsof je flink met de voorrem remt.

Bij oefening drie houdt je het frame vast en trek je de de drager aan de achterkant opzij.
Goh, veel dank voor al deze nuttige info.

Ik zal ns de rem openzetten als in het nog ns voel, maar het voelt in elk geval niet als een aanlopende rem.

Ik zit nu in El Calafate. Hier ga ik weinig kunnen uitrichten, denk ik. Eigenlijk is heel Argentinië een woestijnland als het aankomt op goede onderdelen.

Vandaar dat mijn eerste idee is om het nog even te aanzien, hopen dat de toestand stabiel blijft en dan later ergens de bus te nemen naar Santiago. Daar zou alles wel te vinden zijn. Ofwel laat ik het wiel ombouwen, maar mss is een nieuw wiel niet zoveel duurder en dan is meteen ook de velg vernieuwd. Het is een mavic velg maar verdere specs heb ik niet.

Ik moet ns uitzoeken wat t opsturen van een nieuw wiel zou kosten, maar dat kan nog tegenvallen aangezien er dan import te betalen is,maar zeker ook een piste.

Ik zie geen schade aan het frame. Heb dat topic ook gezien met die mysterieuze drag. In zekere zin wel goed dat ik tenminste de vermoedelijke oorzaak ken. Eerlijkheid gebiedt mij wel te vermelden dat het frame al eens aaneen is gelast (aan derailleurpad). Maar dat is duizenden km geleden. Ik weet t, dit is het laatste kunstje van deze fiets :).

Nog ns merci en mocht er nog advies zijn, steeds welkom ;)
Santiago is ruim 2500 km en, ahum, niet vlak.

Ik heb eens bicicletas ingetikt op google maps met El Calafate in beeld:

Er zit in El Calafate een fietsverhuurder, vraag daar eens, ze zullen daar vast wel eens iets tuk hebben.
Helaas niks te zien op streetview, misschien nieuw.
Rental Calafate
1956, Av. del Libertador, El Calafate, Santa Cruz, Argentinië
+54 9 2966 55-9515
Nu geopend: 10:00–20:00

En een "fietsenzaak", ziet er op sreetview niet uit:
Campaña del Desierto 1244, El Calafate, Santa Cruz, Argentinië
MP5M+P7 El Calafate, Santa Cruz, Argentinië
+54 2966 60-7242
Vanaf 1600 open

Willekeurig door El Calafate streetviewend zie ik in de straat E. Leman een winkel (tevens electro en kachels) met fietsen in de etalage. Niet bepaald hun specialiteit, maar wie weet hebben ze een wiel of info.
Streetview: https://goo.gl/maps/koBS6C9CQB32
Super info Leon!
Nog eentje aan de Perito Moreno 99 .
https://www.google.com/maps/@-50.337140 ... 312!8i6656
Ik vond deze via de fietskaartlaag in OpenStreetMap https://www.openstreetmap.org/#map=18/- ... 3&layers=C
Nogmaals dank!
Dus consensus is om dit beter niet te laten aanslepen (woordspeling is niet bedoeld :) ).
Er komt hier ook net een fietser binnengerold die zijn wiel heeft laten vervangen in El Chalten (is maar paar dagen fietsen van hier). Kan ook nog n optie zijn, zal eerst hier ns kijken. Houd jullie op de hoogte!
Je kunt ook in een paar cafeetjes/barretjes informeren of er een fiets/mountainbikeclub is in El Calafate, de leden weten meestal wel waar goeie spullen te halen en te repareren zijn.
Al wat opgeschoten?
Ik heb hier een zaak gevonden die een nieuw wiel van verkoopt.
Ik ben ook ns in El Chalten gaan informeren, maar die verwees mij terug naar el Calafate.
Gelukkig had ik het zo gepland om even niet te fietsen dus ik verlies geen tijd.
Het was niet goedkoop maar alternatief was nog honderden kilometers verder en nogal wat gravel, dus zekere voor t onzekere genomen.
Merci allen voor de hulp, als ik eens een van jullie tegenkom hebt ge er een te goed!
Wat heb je nu gekocht dan?
Shadow schreef:
vr 25 jan, 2019 00:33
Wat heb je nu gekocht dan?
Keuze was er niet maar het is een 36 spaken wiel, Shimano FH RM 30 naaf en velg is Jacco GX 460.
Wiel heeft de carretera austral met zijn soms hobbelig parcours toch alvast doorstaan!
Had het niet willen afrijden met de kapotte naaf ;)