Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dienstregeling internationaal 2019 - Forum Wereldfietser

dienstregeling internationaal 2019

Beste wereldfietsers

Hier weer een topic voor nieuwe of vervallen fietsverbindingen in de nieuwe dienstregeling.

Zojuist wat gespeurd op de site van Bahn.de en ontdekt dat met ingang van half december er drie ICE verbindingen van Düsseldorf naar München gereden gaan worden met de nieuwe ICE4. Hier zijn 8 fietsplaatsen per trein op te boeken. De reistijd gaat van 8.10 naar 6.20 uur en een overstap minder dan in 2018. In Düsseldorf 20 minuten overstaptijd.... Kijk dat noem ik nou een verbetering!

vertrektijden:
v Venlo v Düsseldorf a München
14.05 15.27 20.28
16.05 17.27 22.27
18.05 19.27 00.27


Afbeelding
(bron: Siemens, Treinreiziger)
Goed nieuws voor met name de mensen die ten zuiden van de verbinding Amsterdam - Hannover wonen, via welke de ICE4 dit jaar al mogelijk maakt om in 8:43 met 1 overstap van Amsterdam C naar München Hbf te gaan. En akkoord, met twee overstappen extra (één extra als je vanaf A'dam Zuid reist) is de nieuwe verbinding ook 9 minuten sneller. En als bonus een snellere verbinding met andere Zuid-Duitse steden (Frankfurt, Mannheim, Stuttgart, Ulm, Augsburg).

Ik kijk ook al een tijdje af en toe of er al ergens een systematisch overzicht van wijzigingen in de internationale dienstregeling 2019 beschikbaar is. Heb hem vooralsnog niet gevonden, dus laten we hier inderdaad een en ander maar verzamelen.
Hum, en dan met de nachttrein vanuit München naar Florence, or Rome...als die tenminste nog bestaat volgend jaar. Maar dit is inderdaad een mooie ontwikkeling.
Dat van die aansluitende treinen zou idd mooi zijn, maar dit jaar zijn geen van de nachttreinen vanaf München naar Oost- en Zuid Europa voorzien van fietsplaatsen.

De vertrektijden van de retourtreinen zijn overigens als volgt:

v München v Düsseldorrf a Venlo
5.27 10.49 11.56
7.27 12.49 13.56
9.28 14.49 15.56

Ook hier aansluiting van alle nachttreinen vanuit oost en zuid naar München.
Nu eens lobbyen bij de Oostenrijkse spoorwegen voor nachtelijke fietswagons .......
Vanuit Innsbruck en Salzburg haal je de trein van 9.28 in ieder geval met regionale treinen.

grt Hans
Kijk eens aan, ook de vierde ICE verbinding Naar München is daar:

vertrektijden:
v Venlo v Düsseldorf a München
8.09 10.25 14.28

Voor de ochtendmensen onder ons is deze verbinding haalbaar vanaf Roosendaal en Den Haag .
In München kopje koffie doen en dan relaxte fiets aansluitingen op de railjet naar Wenen en de EC naar Verona.
Deze trein komt dus als aanvulling op de treinen uit de bovenstaande berichten.

terugreis:
v München v Düsseldorf a Venlo
15.28 20.49 21.58

bron: Bahn.de
yeshouse schreef:
do 18 okt, 2018 18:12
Zojuist wat gespeurd op de site van Bahn.de en ontdekt dat met ingang van half december er drie ICE verbindingen van Düsseldorf naar München gereden gaan worden met de nieuwe ICE4. Hier zijn 8 fietsplaatsen per trein op te boeken. De reistijd gaat van 8.10 naar 6.20 uur en een overstap minder dan in 2018. In Düsseldorf 20 minuten overstaptijd
Op de heenweg zou ik voor de veiligheid een veel langere overstaptijd inplannen. Een trein waarvan er maar drie of vier op een dag rijden, met een beperkt aantal fietsplaatsen, die gereserveerd moeten worden, wil je namelijk niet missen. En een vertraging in het voortraject kan dan roet in het eten gooien. Er hoeft maar een seinstoring of een 'aanrijding met een persoon' te zijn, om meer dan 20 minuten vertraging op te lopen.
yeshouse schreef:
vr 30 nov, 2018 10:01
Kijk eens aan, ook de vierde ICE verbinding Naar München is daar:

vertrektijden:
v Venlo v Düsseldorf a München
8.09 10.25 14.28

Voor de ochtendmensen onder ons is deze verbinding haalbaar vanaf Roosendaal en Den Haag .
In München kopje koffie doen en dan relaxte fiets aansluitingen op de railjet naar Wenen en de EC naar Verona.
Deze trein komt dus als aanvulling op de treinen uit de bovenstaande berichten.

terugreis:
v München v Düsseldorf a Venlo
15.28 20.49 21.58

bron: Bahn.de
Je kan deze verbinding zelfs - als je erg matineus bent - vanuit Amsterdam of Amersfoort nog halen.

05:35 - Amersfoort
06:10 - Ede-Wageningen
Umsteigezeit 9 Min.
06:19 - Ede-Wageningen IC => Nijmegen
06:30 - Arnhem Centraal
Umsteigezeit 14 Min.
06:44 - Arnhem Centraal ABELLIO
08:33 - Düsseldorf Hbf
Umsteigezeit 54 Min.
09:27 - Düsseldorf Hbf ICE 515
11:23 - Mannheim Hbf
12:07 - Stuttgart Hbf
14:27 - München Hbf

NB   Dit is bijvoorbeeld ook de eerste/snelste verbinding van Amersfoort naar Mannheim of Stuttgart.
        Wellicht geeft dat nog weer betere, snellere aansluitingen naar verder.


Groeten BSM
captain_fabulous schreef:
vr 19 okt, 2018 13:40
Hum, en dan met de nachttrein vanuit München naar Florence, or Rome...als die tenminste nog bestaat volgend jaar.
yeshouse schreef:
do 25 okt, 2018 19:57
Dat van die aansluitende treinen zou idd mooi zijn, maar dit jaar zijn geen van de nachttreinen vanaf München naar Oost- en Zuid Europa voorzien van fietsplaatsen.
Wil je naar Italië, dan kun je ook met een nachttrein van Düsseldorf naar München of Innsbruck. Daarvandaan met de eurocity naar Bologna en dan verder met regionale treinen. Zo zijn wij dit voorjaar naar Ancona gereisd, waarvandaan veerboten naar Griekenland (zie dit topic), Albanië, Montenegro en Kroatië varen.
Als je naar Griekenland wilt is Venetië ook nog een mogelijkheid om de veerboot te pakken (wel 24 uur op de boot) naar Igoumenitsa of Patras. Hoe je in Venetië moet komen mag je zelf uitzoeken, ik ben destijds via Basel/Bern met de nachttrein en verder met de fiets gegaan. Van Bologna is Venetië niet echt ver meer te noemen. (of je stapt eerder uit)
_Peter_ schreef:
vr 30 nov, 2018 12:54
Hoe je in Venetië moet komen mag je zelf uitzoeken, ik ben destijds via Basel/Bern met de nachttrein en verder met de fiets gegaan. Van Bologna is Venetië niet echt ver meer te noemen. (of je stapt eerder uit)
Voor Venetië kun je het best al in Verona overstappen.
Met de verbinding van 8.05 uit Venlo haal je zelfs laat op de avond Bologna en Venetie nog met fietstransport....
dan dus overstappen in Verona.

Ik zou me over de overstaptijd in Dusseldorf van 20 minuten niet zoveel zorgen maken. Evenmin het uur in München om de benen te strekken. Blijft over de overstap in Venlo zelf van 7 minuten......daar zou ik idd maar een trein eerder van maken.
Die overstap in Venlo is een ramp, je moet met je fiets van de ene kant naar de andere kant van het station via veel te kleine liften. Nog erger is als je in Venlo een kaartje voor de trein naar Düsseldorf moet kopen, want de automaat van de Duitse spoorwegvervoerder werkt zo onlogisch dat er bij de NS-balie tegenwoordig speciale briefjes klaar liggen met instructies.

Maar over een paar jaar schijnt de trein naar Düsseldorf te vertrekken vanaf Eindhoven en dat zal een hoop gedoe schelen:
https://www.treinreiziger.nl/directe-tr ... 25-eerder/
Voor wie een nachttrein in Europa zoekt voor zijn vakantie plan, hier is een kaartje:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... europe.png
Dank voor het mooie kaartje en overige info mannen!
Nu nog de info in welke nachttrein de fietsen meebogen en NS internationaal met een online boekingssysteem voor de fiets!

Afbeelding
Blijft de hamvraag in welke nachttreinen ook fietsen meekunnen.
keesswart schreef:
do 24 jan, 2019 10:53
Blijft de hamvraag in welke nachttreinen ook fietsen meekunnen.
HIer ben ik ook erg benieuwd naar. Daar we van plan zijn met onze fietsen dit jaar naar het buitenland te gaan. We willen dit heel graag zonder auto proberen. Onze eerste avontuurlijke fietsvakantie zeg maar. :lol:
Mag ik het erg vreemd vinden dat Amsterdam en Brussel niet op dit nachttreinennet zijn aangesloten. svp meer Europa ipv minder!
Even de SNCF geprobeerd...de Intercitee de nuit naar Toulouse rijdt in maart in elk geval alleen op vrijdag en zaterdag...ze zullen het misschien uitbreiden naar meer in juli-augustus?
Bert van Sprang schreef:
do 24 jan, 2019 13:50
Mag ik het erg vreemd vinden dat Amsterdam en Brussel niet op dit nachttreinennet zijn aangesloten. svp meer Europa ipv minder!
Dat vindt ik ook Bert, ik heb tot deze treinen stopten gebruik gemaakt van de CityNightline naar Bazel, Muenchen, Berlijn, Praag, Warschau en Kopenhagen.
Er gloort echter licht aan de horizon: er vinden gesprekken plaats om de nachttreinen van de Oostenrijkse spoorwegen die nu eindigen in Dusseldorp door te trekken naar Amsterdam.
captain_fabulous schreef:
do 24 jan, 2019 14:05
Even de SNCF geprobeerd...de Intercitee de nuit naar Toulouse rijdt in maart in elk geval alleen op vrijdag en zaterdag...ze zullen het misschien uitbreiden naar meer in juli-augustus?
Overigens kun je ook uitstekend met een fiets in dagtreinen van Parijs naar Toulouse: met de Intercités met de TGV vanaf Paris-Montparnasse in iets meer dan 4 uur en met de Intercités vanaf Paris-Austerlitz in dik 6 uur. Wel reserveren voor de fiets.