Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein Maastricht - Aken - Forum Wereldfietser

Trein Maastricht - Aken

Vanaf 27 januarie mag Ariva doorrijden naar Aken...een kleine stap misschien maar wel handig. Als de Belgen nu ook nog meedoen en deze trein naar Luik laten rijden zijn we eens af van dat historische vieze treintje van Maastricht naar Luik (tenminste dat was zo de laatste keer dat ik het reed).

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3057864 ... n-een-feit
Dan rijdt er voor het eerst sinds 1992 weer een directe trein tussen deze steden (zie hier). Ik vermoed dat het het rode dieseltje, dat toentertijd niet via Heerlen reed maar vanaf Schin op Geul over een kortere route naar Aken ging, er minder lang over deed ;-)

In ieder geval fijn dat er nu niet meer overgestapt hoeft te worden in Herzogenrath. Nu is deze trein weer een handige manier om je fiets naar de Vennbahn te vervoeren en ook een alternatief voor de trein van Venlo via Mönchen-Gladbach, als je in de buurt van Keulen wilt zijn.
captain_fabulous schreef:
wo 23 jan, 2019 11:23
Als de Belgen nu ook nog meedoen en deze trein naar Luik laten rijden zijn we eens af van dat historische vieze treintje van Maastricht naar Luik
De spoorlijn van Maastricht naar Luik lijkt een schoolvoorbeeld te zijn van het Verdriet van België' - of eigenlijk van Wallonië. Enkele jaren terug waren er al problemen met Waalse machinisten, die het Nederlands niet beheersten en dus niet met de Nederlandse treindienstleiding konden communiceren (zie hier). Ook bleek het niet mogelijk om de intercity Maastricht-Brussel, die hier enkele jaren heeft gereden (de 'Leers Express') op tijd te laten rijden. En nu weer de tegenwerking van de NMBS, die blijkbaar niet zit te wachten op treinen van Arriva (zie hier).
Wat niet wil zeggen dat de NMBS nooit een punt heeft. Dankzij een koude winter en de doortastendheid van ex-NMBS-baas Marc Descheemaecker zijn we op het nippertje van de Fyra verlost ;-)
Vergeet niet dat de verbinding over EIjsden-Visé al jarenlang door de NS geboycot wordt. Die ziet alle reizigers het liefst via Roosendaal omrijden.
keesswart schreef:
wo 23 jan, 2019 13:06
Ook bleek het niet mogelijk om de intercity Maastricht-Brussel, die hier enkele jaren heeft gereden (de 'Leers Express') op tijd te laten rijden.
Ja, dat was een goed idee. Ook monumentaal voor de hand liggend, dat je een intercity of sneltrein op zo'n traject hebt. Maar niets is kennelijk simpel als het om de Frans-Nederlandse taalstrijd gaat...

Ik zal vanaf Hilversum nu wel gewoon binnen drie uur de Vennbahn op kunnen rijden, dat is fijn. Ik heb die al een keer gereden, maar het waaide zo hard s nachts dat ik letterlijk de fiets met bagage over bomen heen moest tillen die op het pad lagen...en het motregende bijna voortdurend. Zou de route wel eens willen beleven als de zon schijnt :D dus dat gaat maar op de lijst voor dit jaar van tochten die je op donderdag besluit dat weekend te gaan rijden...
captain_fabulous schreef:
wo 23 jan, 2019 13:18
Ja, dat was een goed idee. Ook monumentaal voor de hand liggend, dat je een intercity of sneltrein op zo'n traject hebt. Maar niets is kennelijk simpel als het om de Frans-Nederlandse taalstrijd gaat...
Het was een voor de hand liggend idee en de trein heeft ook een paar jaar gereden. Ik heb hem in die tijd enige tientallen malen aan me voorbij zien trekken als ik voor de spoorovergang stond. Het aantal passagiers viel toch behoorlijk tegen. Vaak zag ik meerdere compleet lege wagons achter elkaar.
Maar ze hadden er wel iets heel speciaals van gemaakt. Ze hadden er meerdere websites voor om te zien hoe laat de trein reed en om te informeren waar en hoe je kaartjes kon kopen, want de info stond niet allemaal op de websites van ns en nmbs. Je werd zo doodgegooid met informatie dat je je afvroeg wat echt was en of de trein nog wel reed, een vrees die vrij snel bewaarheid werd.
Ivo Miesen schreef:
wo 23 jan, 2019 13:10
Vergeet niet dat de verbinding over EIjsden-Visé al jarenlang door de NS geboycot wordt. Die ziet alle reizigers het liefst via Roosendaal omrijden.
Hoe bedoel je Ivo?
Leon schreef:
wo 23 jan, 2019 13:32
captain_fabulous schreef:
wo 23 jan, 2019 13:18
Ja, dat was een goed idee. Ook monumentaal voor de hand liggend, dat je een intercity of sneltrein op zo'n traject hebt. Maar niets is kennelijk simpel als het om de Frans-Nederlandse taalstrijd gaat...
Het was een voor de hand liggend idee en de trein heeft ook een paar jaar gereden. Ik heb hem in die tijd enige tientallen malen aan me voorbij zien trekken als ik voor de spoorovergang stond. Het aantal passagiers viel toch behoorlijk tegen. Vaak zag ik meerdere compleet lege wagons achter elkaar.
Maar ze hadden er wel iets heel speciaals van gemaakt. Ze hadden er meerdere websites voor om te zien hoe laat de trein reed en om te informeren waar en hoe je kaartjes kon kopen, want de info stond niet allemaal op de websites van ns en nmbs. Je werd zo doodgegooid met informatie dat je je afvroeg wat echt was en of de trein nog wel reed, een vrees die vrij snel bewaarheid werd.
de Leers-express bestond uit 12 rijtuigen.Veel te lang tussen Maastricht en Luik. Het station Eijsden moest worden opgeheven, omdat de perrons te kort waren. Na het stoppen van deze trein is het station Eijsden weer in gebruik.
De leers-Express had slechts één fietsenhokje met plaats voor twee fietsen. Helemaal aan het uiteinde van de trein. Nu rijdt deze langste trein van Belgie van Eupen via Luik naar Brussel en de kust.
Een lokale legende zegt dat de rechtstreekse trein tussen Brussel en Maastricht ook is afgeschaft omdat hij te populair was bij mensen die snel even wat grammetjes wiet in de Maastrichtse koffieshops wilden kopen.
captain_fabulous schreef:
wo 23 jan, 2019 11:23
Vanaf 27 januarie mag Ariva doorrijden naar Aken...een kleine stap misschien maar wel handig. Als de Belgen nu ook nog meedoen en deze trein naar Luik laten rijden zijn we eens af van dat historische vieze treintje van Maastricht naar Luik (tenminste dat was zo de laatste keer dat ik het reed).

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3057864 ... n-een-feit
De Belgen laten het materieel van Arriva niet toe. Nederland laat veel Belgisch materieel niet toe, zo is de M6 te hoog. Ander materieel sluit niet goed aan op de Nederland perrons. De Leers-express voldeed wel aan de Nederlandse criteria. De nieuwe Belgische M7 kan ook naar Nederland. Alleen de productie is ernstig vertraagd.
De oude Belgische bakken die ingezet worden tussen Maastricht - Luik en Roosendaal - Antwerpen voldoen wel aan de Nederlandse criteria. Het verschil in stroomsterkte is geen probleem: tussen Maastricht en Eijsden-Grens, maar ook tussen Roosendaal en de grens kan op Belgische spanning gereden worden.
Het aantal pasagiers tussen Maastricht en Luik V.V. neemt wel toe. Eerst waren het twee bakken, maar nu drie en de trein is zeker in de zomermaanden goed gevuld. Ook dit fietsenhokje is te klein, maar de Belgische conducteur laten fietsen toe op het aangrenzende portaal.
keesswart schreef:
wo 23 jan, 2019 11:52
Dan rijdt er voor het eerst sinds 1992 weer een directe trein tussen deze steden (zie hier). Ik vermoed dat het het rode dieseltje, dat toentertijd niet via Heerlen reed maar vanaf Schin op Geul over een kortere route naar Aken ging, er minder lang over deed ;-)

In ieder geval fijn dat er nu niet meer overgestapt hoeft te worden in Herzogenrath. Nu is deze trein weer een handige manier om je fiets naar de Vennbahn te vervoeren en ook een alternatief voor de trein van Venlo via Mönchen-Gladbach, als je in de buurt van Keulen wilt zijn.
Het rode dieseltje ging inderdaad destijds van Schin op Geul via een kortere route naar Aken. Vanaf Maastricht ben je bijna een uur onderweg naa Aachen Hbf.
Op station Heerlen heb je vanaf de Randstad wel een aardige overstap naar Aken.
Arriva is een volle dochter van DB.
Ik snap het niet zo goed. In 2017 ben ik nog met de trein van Eindhoven naar Aken gereisd. Als ik nu zoek, zie ik inderdaad een bus tussen Heerlen en Aken en vanaf 27 januari kan dit weer met de trein. Zijn we dan iets opgeschoten met hoe het in bv 2017 nog was?
captain_fabulous schreef:
wo 23 jan, 2019 13:59
Ivo Miesen schreef:
wo 23 jan, 2019 13:10
Vergeet niet dat de verbinding over EIjsden-Visé al jarenlang door de NS geboycot wordt. Die ziet alle reizigers het liefst via Roosendaal omrijden.
Hoe bedoel je Ivo?
De NS denkt vanuit Utrecht en wil alles zelf in de hand houden. De regio moet vooral niet zelf iets gaan doen (en dan maakt het niets uit welke regio het is).
Zo lang ik mij kan herinneren is er geen enkele NS trein naar Luik gereden. De NMBS wil dit wel en is best vriendelijk voor de reiziger. Tot op het niveau dat er een speciaal station Maastricht (B) bestaat voor fietskaartjes.
De verbinding via Roosendaal wordt ook door de NS gebruikt. De NS verdient dus aan die kaartjes en dat is niet het geval voor de grensovergang Visé.
Ivo Miesen schreef:
wo 23 jan, 2019 22:16
Zo lang ik mij kan herinneren is er geen enkele NS trein naar Luik gereden.
In hoeverre herft dat ook met 1500 V= versus 25.000 V× te maken?
Leon schreef:
wo 23 jan, 2019 23:01
Ivo Miesen schreef:
wo 23 jan, 2019 22:16
Zo lang ik mij kan herinneren is er geen enkele NS trein naar Luik gereden.
In hoeverre herft dat ook met 1500 V= versus 25.000 V× te maken?
België is 3000 V gelijkspanning https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomvoo ... spoorwegen
In het dieseltijdperk tot 1985 reden er NS-dieseltreintjes tussen Maastricht en Luik.
Zie de volgende foto: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... instel.jpg

Bij de elektrificatie van de lijn kwam er 1500 volt tussen Maastricht en Randwijk. Ten zuiden van Randwijk is een spanningssluis van 1500 naar 3000 volt (Belgische spanning). Nederlandse treinen kunnen niet op 3000 volt rijden, maar Belgische treinen doen het wel op 1500 volt, zij het met minder vermogen. Er zijn dus Belgische treinen ingezet. Het beperkte vermogen is geen probleem, want op het korte stukje tussen Maastricht en Randwijk kan toch niet op volle snelheid worden gereden.

De nieuwe treinen van Arriva kunnen op Nederlandse, Belgische en Duitse stroomsterkte rijden. De Belgische spoorwegautoriteit wil echter de Arriva-treinen niet toelaten.
Er dreigt een overstap in Wezet (Visé). Vervelend als je een fiets bij je hebt.

Er rijden nu nog de oude boemeltjes van Maastricht naar Luik in 32 minuten. Deze treinen rijden sinds de nieuwe dienstregeling door tot Tongeren en Hasselt. Kan er Vlaams personeel op de trein worden ingezet. Geen taalproblemen meer in de communicatie met de verkeersleiding en zo nodig inschakelen van hulpdiensten in Nederland.
Bert van Sprang schreef:
wo 23 jan, 2019 15:19
Ik snap het niet zo goed. In 2017 ben ik nog met de trein van Eindhoven naar Aken gereisd. Als ik nu zoek, zie ik inderdaad een bus tussen Heerlen en Aken en vanaf 27 januari kan dit weer met de trein. Zijn we dan iets opgeschoten met hoe het in bv 2017 nog was?
Er reed een dieseltrein tussen Heerlen en Aken
De spoorlijn tussen Landgraaf en het Duitse Herzogenrath is geelektrificeerd en verbeterd. Tijdens de werkzaamheden en de tijd om te testen was er inzet van bussen en overstappen in Herzogenrath. Alles zou eerder gereed zijn, maar binnenkort is het zover. Arriva heeft de consessie gekregen. Arriva rijdt ook tussen Maastricht en Heerlen. Deze treindienst is nu gekoppeld.
Voor jou en vele andere passagiers blijft Heerlen de beste overstapplek voor de trein naar Aken.
Bedankt oor je uitleg Bert.
bert sitters schreef:
do 24 jan, 2019 07:10
Er rijden nu nog de oude boemeltjes van Maastricht naar Luik in 32 minuten. Deze treinen rijden sinds de nieuwe dienstregeling door tot Tongeren en Hasselt.
Je zou moeten spreken van "Deze treinen rijden sinds de nieuwe dienstregeling TERUG tot Tongeren ....". Tongeren ligt immers dichter bij Maastricht dan Luik. Een uur en tien minuten treinen om 18 kilometer te reizen motiveert niet echt, en dan tel ik voortransport, natransport, wachttijd en vertraging niet eens mee. En betalen doe je niet de effectieve kilometers maar de gereden kilometers.
Leon schreef:
do 24 jan, 2019 09:31
Bedankt oor je uitleg Bert.
bert sitters schreef:
do 24 jan, 2019 07:10
Er rijden nu nog de oude boemeltjes van Maastricht naar Luik in 32 minuten. Deze treinen rijden sinds de nieuwe dienstregeling door tot Tongeren en Hasselt.
Je zou moeten spreken van "Deze treinen rijden sinds de nieuwe dienstregeling TERUG tot Tongeren ....". Tongeren ligt immers dichter bij Maastricht dan Luik.
Nu ik dit lees...ik had inderdaad een paar jaar terug de laatste bus vanuit Tongeren naar Maastricht gemist, en moest toen via Luik terug met de trein. Snapte daar al niet zoveel van!
Off-topic: ik was twee jaar geleden met mijn vrouw op fietsvakantie in Wallonië; zij raakte vermoeid en heeft in Engis, vijftien km onder Luik, de trein genomen naar Maastricht. Ik ben doorgefietst via Tongeren en was een half uur eerder dan zij in Maastricht. Ik was derhalve niet erg onder de indruk van het grensoverschrijdende treinverkeer in die regio.