In het dieseltijdperk tot 1985 reden er NS-dieseltreintjes tussen Maastricht en Luik.
Zie de volgende foto:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... instel.jpg
Bij de elektrificatie van de lijn kwam er 1500 volt tussen Maastricht en Randwijk. Ten zuiden van Randwijk is een spanningssluis van 1500 naar 3000 volt (Belgische spanning). Nederlandse treinen kunnen niet op 3000 volt rijden, maar Belgische treinen doen het wel op 1500 volt, zij het met minder vermogen. Er zijn dus Belgische treinen ingezet. Het beperkte vermogen is geen probleem, want op het korte stukje tussen Maastricht en Randwijk kan toch niet op volle snelheid worden gereden.
De nieuwe treinen van Arriva kunnen op Nederlandse, Belgische en Duitse stroomsterkte rijden. De Belgische spoorwegautoriteit wil echter de Arriva-treinen niet toelaten.
Er dreigt een overstap in Wezet (Visé). Vervelend als je een fiets bij je hebt.
Er rijden nu nog de oude boemeltjes van Maastricht naar Luik in 32 minuten. Deze treinen rijden sinds de nieuwe dienstregeling door tot Tongeren en Hasselt. Kan er Vlaams personeel op de trein worden ingezet. Geen taalproblemen meer in de communicatie met de verkeersleiding en zo nodig inschakelen van hulpdiensten in Nederland.