Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slot - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slot

Mocht je een "gedegen" afweging willen maken, er is een Ranglijst gehard stalen kettingen.

Zie ook bijv. het topic Lichtgewicht slot.
daulagari schreef:
ma 21 jan, 2019 22:33
Mocht je een "gedegen" afweging willen maken, er is een Ranglijst gehard stalen kettingen.
Let er daarbij op dat je het juiste merk koopt en geen namaak; zo zijn er veel sloten die zich "yellow chain" noemen, van verschillende merken en verschillende kwaliteiten.
Dat is natuurlijk ook een taktiek: koop een slot dat er indrukwekkend uitziet, maar dat niet is, goedkoop is en licht, al zijn er dan weer dieven die denken: "wat een groot slot, dat móét een dure fiets zijn".
jwkeij schreef:
ma 21 jan, 2019 10:34
En, waar laat je in vredesnaam makkelijk zo'n beugelslot?
Mijn beugelslot, een van de lichtere Abussen (circa 1 kg), hangt m.b.v. een bijgeleverde adapter aan de balhoofdbuis, waar het makkelijk te bereiken is wanneer ik voor een boodschap of bij een terras snel mijn fiets op slot wil doen. (De adapter heb ik scheef op de balhoofdbuis gemonteerd, zodat het slot ongeveer 1 cm van het frame hangt en daar nooit tegenaan beukt.) Door dit slot aan de voorkant van de fiets te laten hangen, waar ook al een stuurtas en een matje hangen, krijgt het voorwiel ook nog wat te tillen.
Mijn tweede slot is een Yellow Chain (circa 980 g), dat ik om de staande achtervork heb gewikkeld. (Het originele gele omhulsel was versleten en heb ik vervangen door smurfblauwe krimpkous.)
Op mijn vorige vakantiefiets hing de Yellow Chain ook al op die plek, maar had ik i.p.v. de Abus beugel een ringslot: zo'n Axa Defender, waar half Nederland mee fietst (en waar elke fietsendief dus raad mee weet).

Afbeelding
Het Abus Bordo 6000 Alarm vouwslot is niet al te zwaar , bevestig je op de 2 schroeven waar normaal de bidonhouder zit en heeft een 100db alarm.


https://youtu.be/xn4U6FIZdAw
keesswart schreef:
di 22 jan, 2019 22:53
beugelslot, (circa 1 kg)
...
tweede (circa 980 g)
Pff.., het zou verplicht moeten zijn om gewichten van vakantiefietsen te vermelden inclusief de benodigde sloten, afhankelijk van de prijs en de lelijkheid van de kleur. :wink:
Dan zou ik waarschijnlijk alsnog een van de allerlichtste fietsen hebben, op de voet gevolgd door de twee Vittorio's die nu op MP worden aangeboden.
Even afvallen kan kilo's gewicht uitsparen :wink:
Leon schreef:
wo 23 jan, 2019 10:30
het zou verplicht moeten zijn om gewichten van vakantiefietsen te vermelden inclusief de benodigde sloten, afhankelijk van de prijs en de lelijkheid van de kleur. :wink: Dan zou ik waarschijnlijk alsnog een van de allerlichtste fietsen hebben, op de voet gevolgd door de twee Vittorio's die nu op MP worden aangeboden.
Ik denk dat de fiets van Martin E. van Doornik wel zo'n beetje de lichtste en meest diefstalbestendige van dit forum is (zie hier en scroll naar foto) ;-)

bert sitters schreef:
wo 23 jan, 2019 10:48
Even afvallen kan kilo's gewicht uitsparen :wink:
Ook een goeie. Ik was al niet zo zwaar als veel van mijn generatiegenoten, maar sinds ik 3 maanden geleden gestopt ben met het consumeren van drop en andere tussendoortjes, ben ik 3 kg afgevallen. Dat is meer dan die twee sloten op mijn fiets wegen. En dan laat ik nog niet eens het biertje bij het avondeten staan ;-)
bert sitters schreef:
wo 23 jan, 2019 10:48
Even afvallen kan kilo's gewicht uitsparen :wink:
In mijn geval is dat absoluut geen optie :lol: Zit aan de ondergrens van het BMI spectrum.
Ik moet het (helaas) hebben van de gewichtsbesparing op mijn uitrusting.
Wij reizen meestal met zijn tweeen. We hebben allebei een ringslot. En we nemen altijd een lange axa kabel met 2 ogen mee. Die is vrij licht. Onderweg zit hij bovenop de backroller. En we kunnen de fietsen hier altijd mee aan een boom of hek zetten als we kamperen of in de stad. (de ogen van de kabel door de ringsloten).
In een hotel zetten we de fietsen altijd binnen. Dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Tijdens onze lange reis lieten we in zuid oost azie zelfs onze voortassen met slaapzakken en matjes gewoon op de fiets hangen.

Karin
Wijzijnfietsen.weebly.com
Vandaag kwam binnen: Kryptonite Evolution LITE Mini-6 + extra kabel.
Inclusief extra slotje kwam het op 1.140 gram. Dat neem ik dan maar voor lief.
Zoals eerder vermeld de Abus bordo met alarm. Voordeel als je alleen in een klein supermarkje gaat is datnje het alarm hoort als er iemand aan je fiets rommelt. Hij waarschuwt eerst met een paar korte biebs en dan 100db. Dat hoor je binnen of als je slaapt op de camping wel
Kan je dat alarm ook uit laten staan? Mijn fiets gebruik ik niet alleen op vakantie, maar ik stal hem ook in een fietsenkelder bij stations enz., en daar wordt nogal eens een duwtje e.d. Uitgedeeld als er naast een fiets wordt gestal op opgehaald. Als daar dan elke keer 100 db het gevolg van is.... in een fietsenkelder...
kathy78 schreef:
wo 30 jan, 2019 00:50
Zoals eerder vermeld de Abus bordo met alarm. Voordeel als je alleen in een klein supermarkje gaat is datnje het alarm hoort als er iemand aan je fiets rommelt. Hij waarschuwt eerst met een paar korte biebs en dan 100db. Dat hoor je binnen of als je slaapt op de camping wel
Er sprong 's nachts een eekhoorn op de fiets en de hele camping zat recht overeind.
bert sitters schreef:
wo 30 jan, 2019 07:59
kathy78 schreef:
wo 30 jan, 2019 00:50
Zoals eerder vermeld de Abus bordo met alarm. Voordeel als je alleen in een klein supermarkje gaat is datnje het alarm hoort als er iemand aan je fiets rommelt. Hij waarschuwt eerst met een paar korte biebs en dan 100db. Dat hoor je binnen of als je slaapt op de camping wel
Er sprong 's nachts een eekhoorn op de fiets en de hele camping zat recht overeind.
Precies, dat wil je niet. De truc met een zwart touwtje werkt wel en laat alleen de bewoner van de tent van de eigenaar van de fiets schrikken.
Zat vanmiddag in de bibliotheek even in het blad Fiets actief te lezen. Kwam ik deze advertentie tegen. Het moet toch niet gekker worden.

Bijlagen

Straks verzinnen ze een slot dat je op je velg kunt plakken. Met brede vork en hydraulische remmen gaat dat prima. En voor dikke mensen tevens als riem te gebruiken.
..
Ottolock?? https://ottodesignworks.com/shop/ottolock. Wordt door veel bikepackers gebruikt. Zou het niet in Amsterdam gebruiken maar buiten Europa is de diefstalgevoeligheid voor fietsen over het algemeen wat leger. Ik twijfel eerlijk gezegd nog.