Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Positie van remblokken (Shimano Deore XT schijfrem) - Forum Wereldfietser

Positie van remblokken (Shimano Deore XT schijfrem)

Wanneer mijn schijfremblokjes vóór beginnen in te slijten, ontstaat er een piepend geluid in de frequentie van de draaiing van het voorwiel. Volgens mij wordt deze piep veroorzaakt door niet egaal afgesleten remblokken.

De remblokken zijn namelijk een fractie boven de remschijf afgesteld waardoor er een randje/richeltje in beide remblokjes ontstaat dat met de draaiende bovenkant van de remschijf contact maakt en het piepende geluid veroorzaakt. Is mijn sterke vermoeden tenminste.

Als ik de remblokjes eruit haal en deze rand op de blokjes weer wegvijl dan is het probleem namelijk weer verholpen. Totdat de blokjes opnieuw inslijten. Lastig uit te leggen maar hier heb ik helaas geen foto van, want de blokjes zijn nu vlak afgevijld.

Als ik de voorremschijf nu vergelijk met de achterremschijf zie ik (zie ook de foto’s):
• Achterremschijf: de blokjes staan in zijn geheel op de remschijf. Er zit al voelbaar een klein riggeltje aan de uiterste buitenkant van de remschijf, dus het contact met remblokken is optimaal.
• Voorremschijf: de blokjes komen iets boven de remschijf uit en slijten niet egaal.

De blokjes van de voorrem zouden ongeveer 1,5 mm richting wielas verschoven moeten worden om dezelfde situatie als de achterrem te krijgen en mooi vlak af te slijten zonder randje op de remblokken.
Ik zie niet hoe ik dit met de remklauw voor elkaar krijg.

Heeft iemand een tip?

Foto’s:

Remschijf voor:
Afbeelding

Remschijf achter:
Afbeelding

Bevestiging remschoen op voorvork:
Afbeelding

Geschatte afstand die blokjes naar binnen moeten schuiven (1,5 mm):
Afbeelding
Zit er wel de juiste IS naar PM adapter op om je klauw te monteren? Zo te zien kan die wel een stukje kleiner. Of de schijf een stukje groter ;-)
Op die adapter staat naast de grote van de remschijfdiameter (160 bij jou denk ik) ook de draairichting (of welke kant boven moet) van het wiel aangegeven, het kan zijn dat dit verkeerd gemonteerd is op maandagmorgen, al moet ik zeggen dat ik er zelf ook last van heb bij mijn Hope schijfremmen (en die heb ik zelf gemonteerd :wink: )

En vragen aan de verkoper waarom dat zo is kan altijd nog.
schijfrem_voor.JPG
Je kan
  • proberen de bouten met rode pijlen te lossen en de klauw een beetje te verschuiven, als er daar speling voorzien is...
  • de IS-PM adapter demonteren en langs een bandschuurder de vlakken met groene pijlen 1,5mm afschuren
Als dit 160mm schijven zijn dan is de volgende schijfdiameter 180mm. Met een 180mm adapter zou de klauw helemaal verkeerd staan.
Dubbelop na de post van bdr, goede suggesties daarin!
Avaghon X29? Lijkt me dat de montage punten ietste hoog aan de vork gesoldeerd zijn misschien, ik zou de adapter ook afschuren trouwens :wink:
Edit: Of de adapter zit verkeerd om!
Zie je in de remblokken sporen van metaal?
Bij velgremmen van Shimano was dat bij mij het geval. Veel gekrijs, slijtage van velg en remblokken.
Als proef remblokken van de HEMA gekocht.
Bedankt voor jullie goede reacties! Ik koppel graag terug:

Het zijn 180mm schijven (nagemeten), met een Shimano SM-MA-F180P/S adapter.

@Jurr: de adapter zat er bij aankoop al op dus ik ga ervan uit dat het de goede is. Kans dat andere type adapters precies de juiste 1,5mm afwijking geven is denk ik nihil.

@Peter: de richting is gecontroleerd en klopt ook (up = naar boven gericht).

@WimB: geen sporen van metaal, de resin blokken in combinatie met de remschijven werken op zich goed. Geen krijsende remmen of metaal op metaal geluid.

@Shadow: ik denk dat je gelijk hebt dat de montagepunten iets te hoog aan de vork zijn gelast. Bummer! :(

@bdr: er is onvoldoende speelruimte bij de bouten van de adapter om de blokken anders te positioneren. Dan lijkt het afschuren de enige optie die overblijft.

Maar hoe nauw komt dat afschuren eigenlijk? Drie afwegingen (zie ook onderstaande foto):
  1. De adapter uiteinden moet volgens mij pal haaks worden geslepen, anders komen de remblokken scheef op de remschijf te staan en ben ik verder van huis.
  2. Ook moet de remkracht goed worden overgebracht en is 100% contact van de klauw op de adapter wel zo veilig lijkt me.
  3. Bovendien verplaatst klauw door het afschuren zich niet in de richting van de as (zie foto gele pijl), maar iets schuin gericht (rode pijl). Te verwaarlozen?
Toch maar aan een metaalbewerker uitbesteden?

Foto: verplaatsing remblokken door afschuren adapter:

Afbeelding
Ik bedoelde een schuurband zoals dit:
s6m.jpg
Met een vijl in de bankschroef gaat ook en heeft het voordeel dat het wat trager gaat, dan heb je het misschien beter in de hand. Zo'n adapter kost 5€, als het misgaat koop je toch een nieuwe?
Waarom hiermee niet terug gaan naar daar waar je hem hebt gekocht? En hun het laten oplossen.
Even op het gevaar af dat ik een blunder maak omdat ik geen ervaring heb met schijfremmen op de fiets wil ik een paar overwegingen geven. Duidelijke foto trouwens, complimenten!

Het advies van Inge lijkt me het beste, maar dat terzijde.

>Het zijn 180mm schijven (nagemeten),
Stond er geen nummer op?

>@Jurr: de adapter zat er bij aankoop al op dus ik ga ervan uit dat het de goede is.
Later trek je de conclusie dat er ergens iets niet goed is gelast. Dan lijkt me de veronderstelling dan het een foute adapter kan zijn ook niet heel gek.

>Kans dat andere type adapters precies de juiste 1,5mm afwijking geven is denk ik nihil.
Ik zie als ik google ook adapters met opvulringetjes er onder. Is dat een optie als er een andere maar te kleine adaper is, of is dat een stommiteit van degenen die dat gedaan hebben?

>[*]Bovendien verplaatst klauw door het afschuren zich niet in de richting van de
> as (zie foto gele pijl), maar iets schuin gericht (rode pijl). Te verwaarlozen?
Je weet niet wat er nu mis is. Misschien wordt het er wel beter van. Niet dat je zomaar een gok van 50% moet nemen overigens.

>@bdr: er is onvoldoende speelruimte bij de bouten van de adapter om de
> blokken anders te positioneren. Dan lijkt het afschuren de enige optie die overblijft.
> Maar hoe nauw komt dat afschuren eigenlijk?
>[*]De adapter uiteinden moet volgens mij pal haaks worden geslepen,
> anders komen de remblokken scheef op de remschijf te staan en ben ik verder van huis.
Dat lijkt me drommels moeilijk met de hand en zonder precisiemeetgereedschap.
De keren dat ik stukjes metaal probeerde te bewerken met vijl of schuurbandmachine werden de vlakjes bovendien afgerond. Dat lijkt me heel vervelend, niet vanwege het remcomtact, maar vanwege de positionering.
Trial-and-error kun je proberen maar het lijkt mij geen goed idee.

>Toch maar aan een metaalbewerker uitbesteden?
Je hebt metaalbewerkers en metaalbewerkers. Afwijkingen variërend van een halve micrometer tot "wat zeur je, ik zit er nog geen vijf centimeter naast".
Leon schreef:
za 19 jan, 2019 10:07
Trial-and-error kun je proberen maar het lijkt mij geen goed idee.
Waarom? Wat is er tegen om zelf een probleem te proberen oplossen? Het is een goedkoop en eenvoudig vervangbaar stuk. Door het zelf te doen kan je controleren en corrigeren tot de klauw recht en op de juiste plaats zit. Zo'n schuurband zoals in de foto schuurt recht op recht. Over jouw vijltalent kan ik mij niet uitspreken maar als je de adapter 1,5mm uit de bankschroef laat steken en vlakt tot gelijk met het bovenvlak van de bankschroef is het ook recht.
Ervaringen uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst, maar ik heb best vaak dingen proberen te doen die volgens anderen heel gemakkelijk waren maar die bij mij toch net iets minder succesvol uitpakten. Ik ben vrij vaak achtervolgd door de beroemde Wet van Murphy.
Vandaar mijn inschatting dat mijn metaalbewerkingstalent te beperkt is om recht te doen aan het kwaliteitsniveau van deze fiets. Ben moet het natuurlijk zelf inschatten.

In dit geval zou ik bij mij de bui al zien hangen dat mijn bankschroef toch misschien mogelijkerwijs theoretisch niet helemaal recht zou kunnen zijn. :shock: :oops: :roll: :twisted:
Er zijn gelukkig nog altijd heel veel mensen die gewoon geleerd hebben om haaks te vijlen :lol:

Terug naar de schijven: als je die ook kunt bewerken (slijpen of afdraaien) is het misschien geen probleem, maar ik zou er toch ook rekening mee houden dat die vervangen moeten worden. Als je straks nieuwe blokjes monteerd op een veranderde positie, kan er van “remmen” wel eens heel weinig terecht komen. Ze slijten in volgens het huidige profiel op de schijf. Voordat dat allemaal op elkaar ingelopen is ben je al wel een paar keer doorgeschoten bij het stoplicht.... :oops:

Groet,
Tom.
@Leon, de remschijf is 180mm, geen twijfel: SHIMANO, RESIN PAD ONLY, MALAYSIA, SM-RT56-M Min.TH=1.5, Ø180

Ik heb een nieuwe adapter van hetzelfde type besteld om te kijken of het origineel exact gelijk is, productiefouten kunnen altijd voorkomen. Overleggen met de FM ga ik nog doen, maar ik vind het handiger om eerst in dit forum te vragen naar de ervaring van anderen en wat kennis te vergaren. Bij elkaar toch een paar interessante dingen gelezen en tips gekregen, zo ook bijv. de laatste opmerking van ‘Tom vds’.

Wat ik me nog wel afvraag: moet een remschijf altijd een slijtprofiel te zien geven waarbij de buitenrand dikker is (of zelfs een dun randje laat zien zoals bij mijn achterwiel)? Kun je hiermee inderdaad de positie van je remblokken checken (na enige tijd)? Hoe ziet het slijtageprofiel van jullie remschijven er uit?
Dat vroeg ik me ook af. De schijf ziet er op de foto erg grof uit, is dat zo? Ga je met je nagel over het oppervlak is dit glad of voel je werkelijk die sporen.
Verder vraag ik me af of zo'n randje aan de binnen-of buitenzijde van de schijf ontstaat wat zou het verschil kunnen zijn.
De remschijven zowel voor als achter zijn erg vlak, als ik er met mijn nagel overheen ga dan voel je de sporen nauwelijks, ook niet de randjes. Dit vertekent dus een beetje op de foto. Maar het laat wel goed zien dat de remblokken achter in zijn geheel op de remschijf zitten en bij de voorrem niet. Maar ik ben dus benieuwd hoe dit bij andere remschijven eruit ziet.
#Ben# schreef:
vr 18 jan, 2019 22:33

@Jurr: de adapter zat er bij aankoop al op dus ik ga ervan uit dat het de goede is. Kans dat andere type adapters precies de juiste 1,5mm afwijking geven is denk ik nihil.
Er zijn ook 183mm schijven als ik me goed herinner. Zou je probleem ook kunnen oplossen. Komt er aan allebei de kanten 1.5mm bij.

Als je de fiets nog niet zo lang hebt zou ik het probleem neerleggen bij de winkel waar je 'm gekocht hebt.
Ergens op de website van Parktool het volgende stuk gereedschap tegen:

https://youtu.be/zBsqYnYj_sE

Zou persoonlijk ook eerst een vijl proberen maar wie weet... :roll:
Ff vijlen idd, tis dat je wat ver weg woont, anders ben je welkom, bouw mijn eigen fietsen op en genoeg gereedschap hier :D