Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 135 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Bridgestone SM schreef:
vr 14 dec, 2018 18:14
Dag Allemaal,

Onze Bridgestones komen regelmatig als rand-garnering langs.
Nu hier dan een paar kiekjes met de fietsen in vol ornaat.
 
Ben ik toch wel benieuwd: Wat beweegt iemand om stug met zulke oude spullen rond te blijven rijden als er zo veel beter/comfortabeler en vooral waterdichter(!) te koop is?

Ik ben helemaal niet zo van altijd het nieuwste/beste willen hebben maar dit is toch gewoon jezelf pesten? :roll:
Maakt mij ook wel nieuwsgierig. Zie wel een mooie update op wielengebied en een overstap naar 8 speed achter. Maar met zoveel bagage een 52T voorop vind ik wel erg optimistisch. Wordt die wel gebruikt, of alleen met meetrappen in de afdaling? En hoeveel gewicht sjouwen jullie mee dat de fiets met drie remmen uitgerust moet worden?

En inderdaad, ook ik zou m'n waterdichte tassen niet kunnen missen. Maar dit is natuurlijk wel periodecorrect ;-)

Ziet er overigens wel erg mooi uit dat RVS. Zo heb ik ook wel een zwak voor titanium.
Berger schreef:
ma 17 dec, 2018 11:13
Bridgestone SM schreef:
vr 14 dec, 2018 18:14
Dag Allemaal,

Onze Bridgestones komen regelmatig als rand-garnering langs.
Nu hier dan een paar kiekjes met de fietsen in vol ornaat.
Ben ik toch wel benieuwd: Wat beweegt iemand om stug met zulke oude spullen rond te blijven rijden als er zo veel beter/comfortabeler en vooral waterdichter(!) te koop is?

Ik ben helemaal niet zo van altijd het nieuwste/beste willen hebben maar dit is toch gewoon jezelf pesten? :roll:
Tja, qua waterdicht is een traditionele canvas fietstas niet de prijswinnaar.
Echter, er is een truuk, eentje die ongeveer niks kost ... die truuk heet vuilniszak.
In de kleding- en slaapspullen-tas hebben we een vuilniszak, weegt niks, kost niks.
De beste vuilniszakken zijn overigens die zakken die de schoonmakers op de stations gebruiken, ze zijn wel te grook maar daar is de schaar voor uitgevonden.
Qua gewicht vallen die canvas tassen best mee, ze zijn niet zoveel zwaarder als de betere Ortlieb of vergelijkbaar ... en ze zijn uiterst duurzaam (en in geval van problemen heel makkelijk repareren, desnoods onderweg in een bushokje) onze oudste tassen zijn ± 45 jaar oud.
De tassen zijn verder uiterst comfortabel (nadat ik er bovenin twee spanriempjes in gemaakt heb, zonder zulke riempjes zijn het pestdingen, altijd uit model). En de gematigde waterdichtheid is ook een bonus: bij gemengd weer gaat de bijna droge was onder de klep en het droogt dan verder, zelfs als er onderweg soms een drupje valt.
Let wel: zo'n tas gaat pas echt lekken na een halve dag of langer echte regen, het enige echte "ongemak" is dat de klep niet 100% afdicht.

Verder ... valt heel veel enorm mee, wij zien genoeg andere vakantiefietsers onderweg, en we zien ook genoeg dingen die op papier comfortabeler lijken maar die in de praktijk dat toch niet echt zijn, en of zelfs gewoon heel snel kapot gaan en dan pas echt een pesterij zijn.

Soms zie ik heel mooi gepakte strakke fietsjes met dito strakke tassen ... om jaloers van te worden, het ziet er dan heel mooi en snel uit, maar dan komt het moment dat zo iemand boodschappen doet ... en daarna ziet ie eruit als een landverhuizer ... of ... hij moet steeds weer van zijn (ideale) route afwijken om een camping te zoeken en uit eten te gaan ... of ... anyway, onze aanpak is anders: grotendeels helemaal eigen-baas natuurlijk doen we boodschappen, maar verder zijn we autonoom, en vaak vergelijkbaar in "snelheid" met die man/vrouw die steeds weer op zoek moet naar een camping, soms dus enorm veel flexibeler.
O ja, er is dus ook een stukje "lucht", althans gedurende de meeste kilometers: Als je wild wilt kamperen moet je water kunnen meenemen, de meeste kilometers zit er dus ± 10 liter lucht in mijn voortassen ... het enige nadeel is meer luchtweerstand.
De autonomie biedt daarbij dan weer als bonus dat we vaak leuke contacten leggen, soms blijft er een langjarig "ah bent u daar weer" van over, je hoort nog eens wat ... tot en met een heel levensverhaal.

Dus ... je hoeft echt geen medeleven te tonen met onze bepakking. Het grootste probleem zit op het zadel.

BSM
Jurr schreef:
ma 17 dec, 2018 11:29
Maakt mij ook wel nieuwsgierig. Zie wel een mooie update op wielengebied en een overstap naar 8 speed achter. Maar met zoveel bagage een 52T voorop vind ik wel erg optimistisch. Wordt die wel gebruikt, of alleen met meetrappen in de afdaling? En hoeveel gewicht sjouwen jullie mee dat de fiets met drie remmen uitgerust moet worden?

En inderdaad, ook ik zou m'n waterdichte tassen niet kunnen missen. Maar dit is natuurlijk wel periodecorrect ;-)

Ziet er overigens wel erg mooi uit dat RVS. Zo heb ik ook wel een zwak voor titanium.
Dank je Jurr,

Wij zijn erg gecharmeerd door de combi van RVS, zwart en aluminium, het is gewoon "mooi".
      (in onze ogen althans)
Een gemeen oranje, smurfen-blauwe lichtgevend groene of bonte fiets doet ons niets.

Wat betreft de waterdichtheid: zie mijn reactie hierboven.

Dan die drie remmen: echt noodzakelijk zijn 3 remmen niet, handig is het wel.
De origine is eenvoudig: De Bridgestone had al een Dinex-rem, de tandem-wielen hadden schroefdraad waar de Dinex-rem, na wat aanpassingen, op paste, en het geheel paste nog steeds in het Bridgestone-frame.
Vanwege een aantal sloop-fietsen had ik genoeg velgremmen liggen, dat is een tussen-overweging.
En ... als je dan merkt dat op een plotseling extra steil afdalinkje één rem de snelheid soms maar nauwelijks gelijk houdt en je twee remmen nodig hebt en dan nog steeds een lange remweg ... dan is een derde rem niet ver weg. Qua gewicht is het geen schokkende toevoeging.
Op lange afdalingen kunnen we nu afwisselend de Dinex rem en de velgrem gebruiken, je weet dan zeker dat je onderaan altijd nog voldoende remvermogen over hebt -- een mooie lange helling maakt 50-60-70 km/u mogelijk.
Die mooie RVS-frames zijn heel stabiel, zelfs met de oorspronkelijke wielen waren de fietsen nog stabiel bij 80 km/u. De oorspronkelijke wielen met 36 spaken RVS 27 inch velgen, een traditionele naaf met geschroefd tandwiel"blok" waren niet lelijk maar niet opgewassen tegen een "tous chemins" parcours.

Die 52T voor is misschien aan de grote kant, maar 52/13 dus een factor 4 wil zeggen 30 km/u bij 60 pedaalomwentelingen/minuut. Je kan dus helling-af tot ± 50 km/u leuk bijtrappen.
Op de vlakke weg zitten we dus ergens halverwege met 42 of 52 afhankelijk van hoe het rolt en hoe de wind staat, een mooi rechte ketiinglijn en ook "mooi" over veel tandjes.
Vroeger, lang geleden, begonnen we met slechts 52-40 of 52-42 en 14-17-20-24-28, later 14-16-18-21-24-28, en uiteindelijk 14-16-18-21-24-28-32, de oorspronkelijke Suntour Seven of Suntour VX derailleur kon enorm veel aan.
Met 28/34 is 5 à 6 % (afhankelijk van hoe warm het is en hoe goed de weg rolt) nog met tussen de 6 en 8 km/u te doen, korte stukjes 7 of 8 % krijg ik dan ook nog weggetrapt, 9 of 10 % is heel snel teveel.

O ja, we gebruiken de fietsen ook gewoon door de weeks en de verzetten zijn dan natuurlijk ook niet "ideaal", meer universeel.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 17 dec, 2018 12:31
Verder ... valt heel veel enorm mee, wij zien genoeg andere vakantiefietsers onderweg, en we zien ook genoeg dingen die op papier comfortabeler lijken maar die in de praktijk dat toch niet echt zijn, en of zelfs gewoon heel snel kapot gaan en dan pas echt een pesterij zijn.

Soms zie ik heel mooi gepakte strakke fietsjes met dito strakke tassen ... om jaloers van te worden, het ziet er dan heel mooi en snel uit, maar dan komt het moment dat zo iemand boodschappen doet ... en daarna ziet ie eruit als een landverhuizer ... of ... hij moet steeds weer van zijn (ideale) route afwijken om een camping te zoeken en uit eten te gaan ... of ... anyway, onze aanpak is anders: grotendeels helemaal eigen-baas natuurlijk doen we boodschappen, maar verder zijn we autonoom, en vaak vergelijkbaar in "snelheid" met die man/vrouw die steeds weer op zoek moet naar een camping, soms dus enorm veel flexibeler.
O ja, er is dus ook een stukje "lucht", althans gedurende de meeste kilometers: Als je wild wilt kamperen moet je water kunnen meenemen, de meeste kilometers zit er dus ± 10 liter lucht in mijn voortassen ... het enige nadeel is meer luchtweerstand.
De autonomie biedt daarbij dan weer als bonus dat we vaak leuke contacten leggen, soms blijft er een langjarig "ah bent u daar weer" van over, je hoort nog eens wat ... tot en met een heel levensverhaal.
Dus ... je hoeft echt geen medeleven te tonen met onze bepakking. Het grootste probleem zit op het zadel.
Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik zou niet weten waarom diezelfde autonomie en optimale flexibiliteit niet haalbaar zijn met onderstaande bepakking van twee achtertassen, de tent op de achterdrager en twee stuurtassen. Daarin is ook een volledige kampeeruitrusting met kookgerei opgeborgen en alle ingrediënten voor een avondmaaltijd vinden er gemakkelijk een plekje (de blauwe tas bovenop de rechter fiets en eventueel een rugzakje achterop de linker fiets leveren de nodige flexibiliteit, desnoods die vele liters water, al kamperen we nooit wild). Waarbij ik nog aanteken dat we de Ortliebs van de foto hieronder steeds vaker verruilen voor Arkel-Drylite achtertassen van 450 gram per set, scheelt weer een paar kilo die je niet de helling hoeft op te duwen – voor ons vergroot dat het fietsplezier aanzienlijk, maar anderen hechten daar weer veel minder aan, zo is inmiddels wel gebleken uit de diverse discussies ("wat maken die paar kilo's nou uit"). Feit is wel dat we geïnvesteerd hebben in compacte lichtgewicht spullen, dus ja, een Hilleberg, Thermarest-matjes en zo meer.
Bonusvraag: welke fiets lijkt er nou meer op die van een landverhuizer?
santos.jpg
santos.jpg (58.75 KiB) 5228 keer bekeken
peter de rijk schreef:
ma 17 dec, 2018 14:46
.... Feit is wel dat we geïnvesteerd hebben in compacte lichtgewicht spullen, dus ja, een Hilleberg, Thermarest-matjes en zo meer.
Peter,
Ik vraag me nu bijvoorbeeld af hoe jij 10 liter water haalt ?
En ... kan jij je fiets overal repareren ?   Ja, Ja, hij moet niet stuk gaan dat is stap één.

Ik weet het, het kan minder, het kan ook met 12 kilo bagage, maar dat vond ik 40 jaar geleden al te weinig.

Inmiddels ook hier een Hilleberg en dunne Thermarest-matjes (en dan wel volle lengte).

Het begon bij mij met fiets + bagage zwaarder als ikzelf. Incl een traditionele fietspomp.
En een katoenen enkeldaks Slee Makalu (zonder matje overigens), een een halve liter Optimus Primus en 2 liter petrolie etc etc.
Daarna een Erdman Schmitt Hommel, weer een katoenen buitendak, nog steeds zonder matje.
Daarna een Slee Moesson katoen-polyester buitendak en een katoenen binnentent met zwaar grondzeil.
Toen kwamen ook de matjes, vrij snel iets zelfopblazends, eerst een lichte goedkope maar fragile versie.
Vervolgens een lichter nylon dak op deze Moesson.
Daarna een Erdmann Schmitt Dovrefjell tunneltent.
En sinds alweer een aantal jaren een Hilleberg Kaitum 2, voor ons een ultiem lichtgewicht.

De bagage gaat dan ook steeds makkelijker in de tassen. Dit gemak gebruiken we niet om stiekem op te vullen.

En wat betreft de investeringen en de kilo's: Het goedkoopste is het zelf minder te wegen (dat geldt althans voor mij) maar het is bepaald niet het makkelijkst.

En het klopt, het kost soms een paar druppeltjes zweet maar we komen boven, en daar gaat het om.
Ik maak een enkel keertje onderweg ook een rondje zonder bagage ... en dat valt mij eigenlijk altijd tegen, 20 kilo minder is natuurlijk lichter maar die 20 kilo (ik hang altijd wel één tas + stuurtas aan de fiets) maakt nu niet een wereld-verschil, een steile helling blijft steil en je moet zelfs uitkijken niet te overmoedig aan die helling te beginnen.

Een ervaringsfeit is: krap 20 kilo fiets + ruim 20 kilo bagage (dus een totaal van 40 tot 45 kilo) is ongeveer de limiet om de fiets nog redelijk hanteerbaar te maken -- in geval van noodzaak til ik de fiets nog op de schouder. Met 10 kilo extra wordt ie echt moeilijk hanteerbaar (men leze onhanteerbaar).

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 17 dec, 2018 16:42
Peter,
Ik vraag me nu bijvoorbeeld af hoe jij 10 liter water haalt ?
En ... kan jij je fiets overal repareren ?   Ja, Ja, hij moet niet stuk gaan dat is stap één.
Tien liter water halen doe ik nooit, maar ik heb altijd een opvouwbare Ortlieb waterzak bij me voor op de camping als de watertap te ver van de tent is. De gevulde zak kun je natuurlijk zo nodig ook achterop je fiets binden. Verder nog vier bidons, goed voor 3 liter. Overigens verlaten we zelden of nooit de bewoonde wereld, we reizen niet dagenlang door verlaten woestijnen zonder waterputten.
Onze fietsen gaan echt wel eens stuk en we hebben inderdaad een minimum aan reservespullen bij ons (zelfs geen extra buitenbanden), maar tot nu toe hebben we in 26 jaar fietsreizen alle grote en kleine problemen al dan niet met hulp van de plaatselijke fietsenmaker kunnen oplossen. Een beetje vertrouwen op de goede afloop scheelt veel gewicht!
peter de rijk schreef:
ma 17 dec, 2018 17:16
Bridgestone SM schreef:
ma 17 dec, 2018 16:42
Peter,
Ik vraag me nu bijvoorbeeld af hoe jij 10 liter water haalt ?
En ... kan jij je fiets overal repareren ?   Ja, Ja, hij moet niet stuk gaan dat is stap één.
Tien liter water halen doe ik nooit, maar ik heb altijd een opvouwbare Ortlieb waterzak bij me voor op de camping als de watertap te ver van de tent is. De gevulde zak kun je natuurlijk zo nodig ook achterop je fiets binden. Verder nog vier bidons, goed voor 3 liter. Overigens verlaten we zelden of nooit de bewoonde wereld, we reizen niet dagenlang door verlaten woestijnen zonder waterputten.
Onze fietsen gaan echt wel eens stuk en we hebben inderdaad een minimum aan reservespullen bij ons (zelfs geen extra buitenbanden), maar tot nu toe hebben we in 26 jaar fietsreizen alle grote en kleine problemen al dan niet met hulp van de plaatselijke fietsenmaker kunnen oplossen. Een beetje vertrouwen op de goede afloop scheelt veel gewicht!
 
Precies, met net iets andere randvoorwaarden kom je op een ander ideaal-plaatje.
De ideale fiets bestaat dus niet, net als de ideale auto, tent, vakantie-uitzet ...
Campings zijn voor ons de uitzondering bijvoorbeeld, dat kleurt het plaatje direct weer anders in.

Soms rijden die 10 lege liters geheel voor Jan met de korte achternaam nutteloos aan het mee.
Zo nu en dan rijdt ik kilometers met tot 10 extra kilo's voorop (en dat rijdt beslist niet feestelijk) soms heb ik ten onrechte vertrouwen op wat geluk en dan moet ik na het vinden van het "mooiste" plekje weer kilometers terug of verder om water te halen (het is soms echt een gok wat de beste richting is). Alles heeft z'n prijs, en je hoeft daarvoor echt niet naar de woestijn, althans niet de woestijn in traditionele betekenis. Op dezelfde manier prefereer ik dus ook een benzine-brander boven een gas-brandertje.
In tegenstelling tot wat velen denken is er op het (Franse) platteland soms ook sprake van "woestijn-vorming". Die woestijn geldt zeker ook voor de dichtheid aan fietsenmakers (hoewel er in Frankrijk wel weer een zekere verbetering te bespeuren is). Gaat er eens een derailleur-kabeltje stuk dan ben ik blij dat ik er een in reserve heb, en een passend imbus sleuteltje om het weer vast te zetten. Stroopt een spatbord op (is me in meer dan 40 jaar nu onlangs een tweede keer overkomen) dan is het handig als je het wiel weer vrij krijgt zonder alles grofstoffelijk weg te zagen.

Anyway, misschien lijkt het wel alsof bij ons de tijd 45 jaar stil heeft gestaan, maar dat valt mee (of tegen).
Wij kijken rond en langzaamaan vervangen we dat wat echt beter lijkt te kunnen, niet van vandaag op morgen, en graag op basis van bewezen kwaliteit (als het zo uitkomt willen we ook zelf het bewijs leveren).
Zo denk ik bijvoorbeeld dat wij de beste/lichtste handdoeken hebben, maar mocht er beter zijn ... dan is het wellicht tijd om de mening bij te stellen.

Groeten BSM
Hoi Jur,
Fiets weegt 23 kilo inclusief bidons. Nog steeds niet superlicht maar wel licht als je bedenkt dat het een stevig frame is met een zware Rohloff.
Lauf vork vinden sommigen mooi, andere spuuglelijk. Ik behoor tot de eerste groep. Heel benieuwd wat het doet als er bagage op zit. Als er interesse is hou ik jullie op de hoogte. Heb gezonde spanning. Heb eerder eens getest met een lichte verende voorvork en dat was helemaal niks. Maar moet eerlijk zeggen dat dit beter voelt.
Marco Meijerink schreef:
ma 17 dec, 2018 18:09
Hoi Jur,
Fiets weegt 23 kilo inclusief bidons. Nog steeds niet superlicht maar wel licht als je bedenkt dat het een stevig frame is met een zware Rohloff.
Lauf vork vinden sommigen mooi, andere spuuglelijk. Ik behoor tot de eerste groep. Heel benieuwd wat het doet als er bagage op zit. Als er interesse is hou ik jullie op de hoogte. Heb gezonde spanning. Heb eerder eens getest met een lichte verende voorvork en dat was helemaal niks. Maar moet eerlijk zeggen dat dit beter voelt.
23 kilo? Bedoel je niet 13?
Bridgestone SM schreef:
ma 17 dec, 2018 17:49
Gaat er eens een derailleur-kabeltje stuk dan ben ik blij dat ik er een in reserve heb, en een passend imbus sleuteltje om het weer vast te zetten.
Die twee attributen vallen uiteraard binnen het kader "minimum aan reservespullen", en zelfs een NBT.
peter de rijk schreef:
ma 17 dec, 2018 18:27
Bridgestone SM schreef:
ma 17 dec, 2018 17:49
Gaat er eens een derailleur-kabeltje stuk dan ben ik blij dat ik er een in reserve heb, en een passend imbus sleuteltje om het weer vast te zetten.
Die twee attributen vallen uiteraard binnen het kader "minimum aan reservespullen", en zelfs een NBT.
Ahh ... ik heb een poor-mans NBT, denkelijk lichter, uit plaatmateriaal geperst.
Deze poor-mans NBT werkt prima. Ik heb ook een home-made "thing" om ook de Dinex remschijf los te kunnen nemen ... alleen ... breken er met de over-enginered tandemwielen nooit spaken. Ik heb bovendien ook nog een paar nood-spaken. Bij de standaard Bridgestone wielen heb ik wel onderweg spaken moeten vervangen, dat overkomt je altijd als je nog haastig boodschappen wilt doen of juist op een extra warme zondag-middag wanneer alle winkels dicht zijn.
Gewichtiger zijn een Gerber-multipurpose tangetje, een kleine imitatie Bahco (incl een stukje geovaliseerd alu-buis om die Bahco te verlengen), een sleutel-portemonneetje met allerlei bitjes een verleng-zeskant en een L-vormige bitjes-houder ...

BSM
ellenvandrunen schreef:
ma 17 dec, 2018 18:22

23 kilo? Bedoel je niet 13?
Of inclusief bagage? :-)
Marco Meijerink schreef:
ma 17 dec, 2018 18:09

Lauf vork vinden sommigen mooi, andere spuuglelijk. Ik behoor tot de eerste groep. Heel benieuwd wat het doet als er bagage op zit. Als er interesse is hou ik jullie op de hoogte. Heb gezonde spanning. Heb eerder eens getest met een lichte verende voorvork en dat was helemaal niks. Maar moet eerlijk zeggen dat dit beter voelt.
Ik ga nog even door met wennen, hoewel positieve ervaringen wel kunnen helpen met wennen ;-)
Haha. Klopt bijna wel.
13 kilo fiets.
11,7 kilo bagage (inclusief tassen)
Zonder voedsel en water.
Marco Meijerink schreef:
za 15 dec, 2018 15:04
Kekke fiets opgebouwd. Pure bikepacking fiets.
Licht, snel, sterk. Wat wil een mens nog meer.
Voor een Lauf voorvork met 60mm vering. Bekende Rohloff maar dit keer met Gates CDX riem. Newmen evoluton a30 velgen. Met de bekende, maar vaak onderschatte Schwalbe Smart Sam banden. Daar zijn we een beetje verliefd op.
Frame is supersterk. De onderdelen zijn zoveel mogelijk geselecteerd om gewicht te besparen. Kan best zijn dat de besparing net een tikkie teveel is geweest maar dat is het leuke van testen. Gaan wej meemaken. Zonder bagage rijdt de fiets super. Lekker snel. Aanzetten is een genot.
Met bagage gaan we binnenkort meemaken.

Santos429Lauf 001 small.jpg
Gave fiets man, ben benieuwd naar je ervaringen. En natuurlijk naar jullie reisverhalen met, maar ook zonder deze fiets :D En wat de Lauf vork betreft, maakt het plaatje wel bijzonder, wat betreft het rijgedrag ben ik wel heel benieuwd wat het verschil is. Misschien toch weer eens richting Apeldoorn voor een proefritje bij B2.

Gr Patrick
Afbeelding

Dit is mijn nieuwe ultieme vakantiefiets. In een luie stoel zonder zadelpijn en andere ongemakken de wereld aan je voorbij zien trekken. :D
Atrike schreef:
do 17 jan, 2019 10:57
Dit is mijn nieuwe ultieme vakantiefiets. In een luie stoel zonder zadelpijn en andere ongemakken de wereld aan je voorbij zien trekken. :D
Nice! Welk merk?

Wat wat weinig grondspeling voor de tassen ;)
Groot voordeel: je hoeft geen stoeltje mee te nemen
Fedor schreef:
do 17 jan, 2019 19:22
Atrike schreef:
do 17 jan, 2019 10:57
Dit is mijn nieuwe ultieme vakantiefiets. In een luie stoel zonder zadelpijn en andere ongemakken de wereld aan je voorbij zien trekken. :D
Nice! Welk merk?

Wat wat weinig grondspeling voor de tassen ;)
Het is een ICE sprint. Als de tassen vol zitten, trekken ze meer recht en is er ruimte zat.
image-2019-03-07.jpg
Mijn Giant Custom Super Lite. 7 Speed.