Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Grandone - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworx Grandone

Ik vind het framedetail bij de achteras wel interessant. Hoe haal je bij zo'n frame het wiel er uit? Het zijn geen normale uitvalpatjes.
En het boutje van de achterdrager lijkt dwars door het smalste deel van de staande achtervork te gaan. Hoe moet ik dat mechanisch zien?
(Ik zou hier wel een foto willen laten zien maar gezien de beveiliging op de site vindt Michiel dit kennelijk niet leuk; niet dat ik de afbeeldings-url's niet kan achterhalen :wink: .)
Dat is een steekas met schroefdraad. Je draait aan de linkerkant van het wiel het hendeltje een paar keer rond en trekt dan de as eruit.

Plaatjes overnemen vind ik meestal niet erg, maar ik heb last van een paar fietsenwinkels die mijn teksten en illustraties 1 op 1 overnemen voor gebruik op hun eigen website. Ze moeten maar gewoon hun eigen teksten schrijven. Vandaar de kopieerbeveiliging.
Christophorus schreef:
do 17 jan, 2019 11:40
Dat is een steekas met schroefdraad. Je draait aan de linkerkant van het wiel het hendeltje een paar keer rond en trekt dan de as eruit.

Plaatjes overnemen vind ik meestal niet erg, maar ik heb last van een paar fietsenwinkels die mijn teksten en illustraties 1 op 1 overnemen voor gebruik op hun eigen website. Ze moeten maar gewoon hun eigen teksten schrijven. Vandaar de kopieerbeveiliging.
Alles is te omzeilen...
2EAE4FFD-D66C-4F87-AAB8-F9BD5D9C1C47.jpeg
(Als je het echt vervelend vind, haal ik hem weer weg).
Polling schreef:
do 17 jan, 2019 16:19
(Als je het echt vervelend vind, haal ik hem weer weg).
Laat maar staan, hoor! Ik ben niet de eigenaar van de foto.

Nog even ter toelichting voor Leon: steekassen voegen veel stijfheid toe aan het geheel en zijn nu zo'n beetje de nieuwe standaard aan het worden bij mountainbikes, racefietsen en de betere e-bikes.

In de rechterpad zit schroefdraad, links niet. De steekas heeft rechts schroefdraad en links een hendel. Draai de steekas ongeveer 1 cm naar buiten en dan trek je 'm er zo uit. Het wiel zakt dan omlaag.
En makkelijker je wiel eruit te halen. Vooral bij verende voorvorken biedt de stijfheid veel voordelen.
Wat mij leuk lijkt is om een vergelijking te maken met de topfiets van zijn vader (toentertijd): de Koga Miyata Randonneur en idworx Grandone. Ze lijken een klein beetje op elkaar. :D

Als Gerrit op 3 april komt voor onze jaarlijkse Gerrit -idworx- Gaastra avond, dan zet ik mijn oude Randonneur ernaast van 35 jaar oud. Dan kun je zien wat er in 35 jaar en een familie-generatie later is veranderd.
Roos heeft, afgezien van het off-topic geneuzel, wel een punt over de prijs natuurlijk. Ik kan niet begrijpen, Michiel, dat je dit nog een goede koop kunt noemen.
Omdat als Michiel de waarheid verteld, hij geen spulletjes meer mag testen.
Al eerder besproken en dat neem ik hem niet kwalijk, zo werkt het gewoon, bij auto’s testen idem.
Toen enkele jaren geleden hier iemand Surly’s ging opbouwen met slimme budget componenten en onder de 2000 euro op de markt zette was het kot te klein, nu is een vergelijkbare fiets 2x zo duur en is het nog niet goed?
Tsja, mijn opmerking over de prijs zegt misschien meer over mij dan over de Grandone. Iedereen heeft zo zijn voorkeur natuurlijk, maar als ik naar de constructie en de afwerking kijk en voorgaande ervaringen met andere Idworxen in acht neem, kan ik de prijs tegenover mezelf wel rechtvaardigen.
Shadow schreef:
za 19 jan, 2019 22:51
Omdat als Michiel de waarheid verteld, hij geen spulletjes meer mag testen.
Dat is al gebeurd en dat vind ik niet erg. Teveel ander spul om te testen en te weinig tijd.
Er zal altijd een prijsverschil zijn als je premium merken en A-merken gaat vergelijken. Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je Idworx een premium merk mag noemen en Trek een A-merk, en bij een premium merk zal je altijd extra betalen voor de naam of status, maar meestal ook wel omdat premium merken een lagere omzet hebben en daardoor duurder zijn.

Ik ben er wel van overtuigd dat normalerwijze gesproken er ook rationele argumenten zijn voor een prijsverschil, zoals design en vaak een hoger niveau van de onderdelen, maar ook van doordachte details en afwerking, vaak ook leidend tot een betere kwaliteit en te verwachten levensduur of inruilwaarde.

Dat wil niet zeggen dat een premium product altijd beter scoort op alle punten. Het wil ook niet zeggen dat je van een A-merk altijd minder plezier hebt. Het zegt ook niets over de prijs/kwaliteit ratio, die zal bij een A-merk vaak gunstiger liggen.

Uit eindelijk is het een keuze die je zelf maakt. De een vindt het design of die high end groep of die productiedetails wel leuk of belangrijk, een ander niet. En als je het wel leuk vindt en je kan het je veroorloven, waarom niet. Ik zelf zal bijvoorbeeld wel bereid zijn om dat extra geld neer te leggen voor een fiets of een tent, maar ik zal nooit van mijn leven het extra geld neer leggen voor een premium klasse auto. Dat is gewoon een keuze. Ik denk dat meer mensen het precies andersom zullen doen.

Dat is naar mijn mening ook de fout die Rooss maakt in zijn vraag of je dat geld neer moet leggen voor de Grandone. Nee, niets moet, de vraag moet zijn of je dat zou willen, dat klinkt al heel anders.
Mooie analyse, genuanceerd stukje tekst Senior2. Je slaat de spijker op de kop. Ik merk aan mijzelf dat ik inderdaad voor sommige onderdelen nu steeds vaker een minder premium merk kies terwijl op andere onderdelen ik soms (teveel:)) verliefd wordt. Tent hebben we nu een hele goede middenklasse en daar zijn we prima tevreden mee. Moet ook eerlijk zeggen dat er soms ook geen goede argumenten zijn maar dat het gevoel ook richting geeft. En dat mag best zolang je dat maar onderkent. Gelukkig zitten we nu in een tijdperk dat er heel veel keuze is in elk segment.
Eens in de drie tot vier jaar koop ik een nieuwe telefoon, en dan neem ik niet het nieuwste model maar een type van een paar jaar oud, die zijn nog prima voor mij en niet meer te prijzig, dit kan alleen maar omdat er mensen zijn die altijd direct het nieuwste mooiste model willen en daar graag wat voor betalen, dit zet de telefoon fabrikant aan tot innoveren en steeds weer nieuwere beter modellen uit te brengen.

Ik mag de nieuwkopers dus wel dankbaar zijn voor hun gedrag, dankzij hun onstaan er weer oudere afgeprijsde modellen waar ze mij heel blij mee maken.

Zo is er dus altijd wel vraag naar premium en minder premium producten, ook op de fiets- en buitensportmarkt, heerlijk, die diversiteitf en vrije keuze :D
Aanhakend op Senior's analyse, grote fabrikanten (die veel fietsen produceren dus) kunnen bij de toeleveranciers grotere kortingen bedingen dan kleinere, lees IDWorx, Santos of Avaghon. Dat vertaald zich natuurlijk vaak ook in een lagere prijs die de koper ervan voor betaald. Daarnaast is arbeidsloon een groot deel van het prijskaartje, een fiets die in een uur in elkaar gezet is is natuurlijk een stuk goedkoper dan een fiets waar iemand een dag mee bezig is geweest. En als je als fietsverkoper maar een paar fietsen per week ipv per dag verkoopt vertaald zich natuurlijk ook terug in de prijs, nog even afgezien dat je met een klant die iets bijzonders wil vaak wel langer bezig bent dan met een klant die gewoon een confectiefiets wil hebben.
Smitty schreef:
zo 20 jan, 2019 12:47
Eens in de drie tot vier jaar koop ik een nieuwe telefoon, en dan neem ik niet het nieuwste model maar een type van een paar jaar oud, die zijn nog prima voor mij en niet meer te prijzig, dit kan alleen maar omdat er mensen zijn die altijd direct het nieuwste mooiste model willen en daar graag wat voor betalen, dit zet de telefoon fabrikant aan tot innoveren en steeds weer nieuwere beter modellen uit te brengen.

Ik mag de nieuwkopers dus wel dankbaar zijn voor hun gedrag, dankzij hun onstaan er weer oudere afgeprijsde modellen waar ze mij heel blij mee maken.

Zo is er dus altijd wel vraag naar premium en minder premium producten, ook op de fiets- en buitensportmarkt, heerlijk, die diversiteitf en vrije keuze :D
Precies! Als er influencers zijn die met hun bling-bling marketingpraat early adaptors tot kopen van innovatieve producten aanzetten, levert dat de volgers weer voordeel op. Iedereen blij. Ik zie het probleem dan ook niet.
willem.m schreef:
zo 20 jan, 2019 12:55
Precies! Als er influencers zijn die met hun bling-bling marketingpraat early adaptors tot kopen van innovatieve producten aanzetten, levert dat de volgers weer voordeel op. Iedereen blij. Ik zie het probleem dan ook niet.
Niet specifiek voor fietsen, maar het systeem zorgt voor een totaal dolgedraaide economie en consumptie met rampzalige gevolgen voor het milieu. We stormen op een afgrond af en versnellen alleen maar.

Renaat
Smitty schreef:
zo 20 jan, 2019 12:47
... dit zet de telefoon fabrikant aan tot innoveren en steeds weer nieuwere beter modellen uit te brengen.
Er zijn mondiaal gezien toch wel een aantal klachten over branches waar het binnenkomende geld maar voor een teleurstellend deel voor innovatie wordt gebruikt.
Dat gaat meestal over branches waar weinog concurrentie is, hetzij wegens het ontbreken van concurrentie en marktwerking, hetzij doordat de vraag groter is dan het aanbod.

Daarnaast is het doel van een fabrikant die een ander model uitbrengt niet dat het nieuwe model beter is. Het doel is in het kortzichtige geval simpelweg omzet en in een beter geval bedrijfszekerheid op (middel)langere termijn. Dit is niet hetzelfde als dat waar de consument het beste mee gediend is.
De consument profiteert alleen goed als er veel concurrentie is van andere bedrijven, die bovendien niet - al dan niet toevallig - dezelfde ontwikkelingsstrategie volgen maar zorgen dat consumenten keuze blijven houden voor hun te kopen produkten.
Dit onderwerp is opgeschoond. Graag verder ontopic reageren. Zie verder de forumregels.