Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaartje naar 6,90 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietskaartje naar 6,90

Bert van Sprang schreef:
wo 09 jan, 2019 16:12
Daar ben ik het helemaal mee eens, echter dan moet de overheid wel beter de regie houden over deze "niet-markt-partijen" en dus ook de prijs van product moeten controleren.
Een overheid die de prijzen moet controleren?
Naast NS zijn er ook andere vervoerders die gebruik maken van de infrastructuur die onderhouden wordt door ProRail. In hoeverre heeft de overheid middelen om kostenafspraken dwingend voor te schrijven? Als de vakbond om een loonsverhoging voor haar aangesloten leden op komt; niet aangesloten leden profiteren hiervan overigens automatisch mee, ook als ze geen lid zijn.
Er wordt soms besmuikt opgemerkt dat de vakbond met 1 miljoen leden niet alle werkenden vertegenwoordigt. In een debat over de pensionfondsen moest premier Rutte bekennen dat zijn VVD beduidend minder leden heeft dan de FNV, en toch ook beslissingen neemt die zelfs de gehele Nederlandse bevolking raken. Ook niet werkenden.

Met gevaar flink off-topic te geraken.
Waarom zou prijscontrole en prijsafspraken moeten bestaan in een vrije markt economie? Er is sprake van marktwerking en die is er niet ten behoeve van de samenleving. De 'vrije markt' heeft helemaal geen democratie nodig https://joop.bnnvara.nl/opinies/vrije-m ... atie-nodig. Toch lopen onze leiders achter dit idee aan.
joukon schreef:
wo 09 jan, 2019 08:51
Helemaal mee eens dat die prijs relatief is omdat die berekend moet worden met de totale onkosten over het gehele aanbod door Nederland. Dus ook die gebieden waar relatief weinig passagiers met fiets & bijbetaling meegaan in die berekening van totale begrotingskosten.
Dat vind ik een bijzondere redenering. Want waarom zou je wel zo redeneren voor de fiets en niet voor de reizigers. Binnen diezelfde logica zou er dan ook maar één tarief bestaan voor het reizen met de trein.
joukon schreef:
wo 09 jan, 2019 08:51
Op de rails rijden commerciële vervoerders en als die bij voortduring afhankelijk zouden zijn van subsidies, dat werkt als een zuigeling die elke dag aan de borst moet. Bij een baby kan je nog zeggen dat die zelfstandig wordt. Een vervoerder die niet zelfstandig uit de onkosten komt gaat normaliter failliet.
Om dit tegen te gaan verhoogt die zijn prijs.
Dat is geheel conform de vrije markt economie :D
De vrijemarkeconomie (één woord, het Nederlands is geen Engels) is mijn inziens dan ook niet geschikt om alles te regelen. Op zijn minst is er vaak een sterke overheidsregulatie nodig en voor sommige zaken is het zelf wenselijk dat de overheid het volledig in handen houdt.
Privatisering leidt in ieder geval niet noodzakelijk tot betere kwaliteit aan lagere prijs. Bovendien kan men moeilijk stellen dat er op het gebied van treinverkeer echt sprake is van een vrijemarktwerking.

Vrijemarktwerking voor spoorwegen: zowel onmogelijk als ongewenst.
Ivo Miesen schreef:
wo 09 jan, 2019 10:25
Vrije markt denken en treinverkeer is een mythe. Kijk maar naar de puinhoop die Thatcher van het Britse treinsysteem gemaakt heeft. Er zijn nu eenmal diensten die te groot/gecompliceerd/kapitaalintensief/belangrijk zijn om in een vrije markt te passen.
Ik deel je mening, niet je argumentatie.

Het is niet omdat iets groot, gecompliceerd of belangrijk is dat de vrije markt het niet kan regelen (op voorwaarde dat er genoeg controle is). De voedingsdistributie is zeer groot, gecompliceerd en belangrijk maar toch slaagt de vrije markt er redelijk in om betaalbaar, redelijk gezonden voeding aan te bieden. (Wat niet betekent dat er geen problemen zijn en niet nog meer overheidsingrijpen wenselijk is. Er wordt teveel rommel aangeboden en producenten krijgen vaak geen eerlijke prijs. Maar dat terzijde om geen off-topic discussies te starten.)

Dat neemt niet weg dat er inderdaad zaken zijn die beter niet geheel aan de vrije markt kunnen overgelaten worden, zoals OV, gezondheidszorg, ...

Ik vind het overigens vreemd dat ik van pleitbezorgers van het toepassen van de vrijemarkteconomie op het organiseren van OV zelden een pleidooi hoor voor de toepassing van die principes op de aanleg en onderhoud van weginfrastructuur.
Ik had dit forumbericht nog niet gezien. Vandaag voor het eerst in het nieuwe jaar mijn fiets per trein mee en mijn wenkbrauwen schoten omhoog toen ik op de kaartjesautomaat het bedrag van € 6,90 zag staan! :roll:
Ik „trek van Drees" en wordt financieel steeds maar door de wringer gehaald....
Tja, als we zo gaan beginnen... Er is een hele generatie voor mij vroeg met pensioen gegaan en heeft optimaal gebruik kunnen maken van de hypotheekrenteaftrek. Tegen de tijd dat ik jouw leeftijd heb ben ik op mijn werk misschien wel vervangen door een robot of algoritme. Maar ik klaag niet, want er is zoveel om wel blij over te zijn.

/edit: misschien wat kort door de bocht en niet persoonlijk bedoeld. Ik hou alleen niet van geklaag, en de mededeling vd TS leidt daar m.i automatisch toe.
Martin, door de wringer? :? Volgens mij heb je ook last van een tweede huis, maakt regelmatig vervelende reisjes enzovoorts. Kom kom Martin :roll:
Laten we hier ajb geen generatieconflict uitlokken. Die prijsverhoging is natuurlijk klein leed en Martin zal best overdrijven, maar daarom zit er toch niet meteen iets kwaads in om het te uiten? Ter illustratie, wanneer ik mijn kleine teen stoot "klaag" ik in eerste instantie daar even over, ook al weet ik heus wel dat er mensen met hele erge ziektes zijn. Mijn kleine teen is geen relevant onderwerp voor het forum, maar dat is de prijs van het fietskaartje in de trein wel.

Hans
Frans & Dieuwertje schreef:
di 15 jan, 2019 20:44
Martin, door de wringer? :? Volgens mij heb je ook last van een tweede huis, maakt regelmatig vervelende reisjes enzovoorts. Kom kom Martin :roll:
Onze tweede huis kost niet veel, is 100% eigendom, maar het zijn juist de dure zorgkosten die mijn bankrekening leegplunderen.
Bovendien rust er een hypotheek op ons huis in Nederland.
Hoezo vervelende reisjes? Leg dat eens uit. :x Alleen in Oostenrijk (2016) heb ik erge pech gehad, maar van de rest heb ik intens genoten. Nu in het jaar 2019 word ik 50 jaar WF'er!
Martin E. van Doornik schreef:
wo 16 jan, 2019 00:07

Onze tweede huis kost niet veel, is 100% eigendom, maar het zijn juist de dure zorgkosten die mijn bankrekening leegplunderen.
Bovendien rust er een hypotheek op ons huis in Nederland.
Hoezo vervelende reisjes? Leg dat eens uit. :x
Die 'vervelende' moet men lezen als ironie.

Het feit is dat veel mensen in 'het rijke westen' het bijzonder goed hebben, tot de wereldtop behoren wat welvaart betreft en dat vaak nauwelijks beseffen. Is het logisch dat iemand die twee eigendommen heeft en op zeer regelmatige basis op vakantie kan gaan klaagt over enkele centjes meer voor een fietskaartje (om die reisjes te maken) en beweert uitgeknepen te worden als een citroen?

Ik ken wel wat mensen die samen men hun partner een netto inkomen hebben van ruim boven de 5000 euro/maand en die dan klagen over hoe duur het eten en de brandstof is. Absurd vind ik het.
Martin E. van Doornik schreef:
di 15 jan, 2019 19:52
Ik „trek van Drees" en wordt financieel steeds maar door de wringer gehaald....
Kom op Martin, tel je zegeningen. Die zorgkosten mag je hoog vinden, je krijgt er ook wat voor terug. Aangezien je ons goed op de hoogte houdt van je wel en wee (ik volg het al jaren met plezier), durf ik wel de conclusie te trekken dat de zorgverzekeraars van jou niet rijk worden (ik herinner me zo uit het blote hoofd al een paar hersenschuddingen en een melanoom).

In mijn eigen familie ken ik mensen die echt moeite moeten doen om rond te komen. Zoals een zelfstandige vormgever (talentvol in zijn vak, maar niet als netwerker en verkoper), die 5 dagen per week moet bijklussen als postbezorger om de hypotheek van zijn woning in Amsterdam (waar de huizen een stuk duurder zijn dan in Westernieland) af te kunnen lossen. Als hij over tien jaar recht op AOW heeft, zal hij vast een vreugdedansje maken.
Of een ander familielid, dat al jarenlang met vallen en opstaan in de Belgische ouderenzorg werkt (is gediplomeerd ergotherapeut en fysiotherapeut, maar geen ondernemerstype en ook niet geschikt om te functioneren in een hiërarchisch systeem waar conformisme hoogtij viert), ook een hypotheek moet aflossen en over tien jaar geen recht op AOW heeft, omdat ze al sinds haar 22e niet meer in Nederland woont.
Zelf heb ik tot rond mijn 40e rond moeten komen met uitkeringen en uitzendbaantjes. Ik kwam er al snel achter dat ik van een carrière in een kantoortuin niet gelukkig zou worden, omdat ik daar geen dingen kon doen waar ik goed in was. De meeste bazen zullen me in die tijd wel een onrendabele en talentloze sukkel hebben gevonden. Om te besparen op zorgkosten, liet ik mijn gebit 15 jaar lang behandelen in de martelkamers van het ACTA (de Amsterdamse tandartsenopleiding). Van het geld dat ik spaarde, kon ik toen wel weer 5 maanden rondfietsen in Afrika. Mij hoorde je toen niet klagen.

Laatst vloog je nog even heen en weer naar Dublin met zo'n supergoedkoop ticket, waarvan de werkelijke kosten worden afgewenteld op degenen die straks voor de klimaatverandering op zullen gaan draaien. Net als andere wereldfietsers maak je dan handig gebruik van een systeem dat niet erg fair is, maar jou op dat moment wel goed uitkomt. Het is dan niet zo geloofwaardig om bij de aanschaf van een niet buitensporig duur fietskaartje te mopperen dat je uitgewrongen wordt. Ik moet dan onwillekeurig denken aan Brexiteers en gele hesjesdragers die de verkeerde kranten lezen ;-)
Het "buitenproportionele" fietskaartje lijkt mij niet meer dan een symbool verhoging.

De werkelijke kosten zitten voor velen wel weer ergens anders.
Hoe rondkomen van een minimum uitkering en niet meer aan werk kunnen komen. Jezelf af moeten vragen of je de huur van je woning nog kan opbrengen. Niet in aanmerking komen van het voorrecht op een hypotheeklening kunnen krijgen bij een bank om een huis te kopen.
Privébezit. Waarom moet je eigen huis hebben? Eigen privé auto? Eigen privé vakantie huisje?
Het kan gewoon niet op voor de welvaarts-afhankelijke consumerende burger.

Wie gaat de transitie maken naar duurzaamheid en collectief de schouders onder klimaatbeheersing zetten?
Te beginnen bij je eigen straatje schoon vegen en niet je 'rommel' (ecologische voetafdruk) bij de buren of toekomstige generaties neer leggen. Het vraagt heel veel loslaten om uit je comfortzone te komen. Bewustwording.
Zoals met roken. Hoe lang heeft dat wel niet geduurd voordat mensen een beetje doordrongen raakten van het feit dat je niet alleen je eigen longen aan het bevuilen was, maar vooral ook dat van je kinderen en je buren, je collega's (als je al werk kon vinden). Nu is het een soort van vanzelfsprekendheid dat men recht heeft op een werkvloer waar je niet in de rook van een ander hoeft te werken. Helaas geldt dat nog niet voor alle beroepen.

Waar voor een ieder het pijnpunt zit om uit die comfortzone te geraken, dat laat zich vaak nog raden.
keesswart schreef:
wo 16 jan, 2019 13:32
Laatst vloog je nog even heen en weer naar Dublin met zo'n supergoedkoop ticket, waarvan de werkelijke kosten worden afgewenteld op degenen die straks voor de klimaatverandering op zullen gaan draaien. Net als andere wereldfietsers maak je dan handig gebruik van een systeem dat niet erg fair is, maar jou op dat moment wel goed uitkomt.
Jeetje, wordt iemands postingsverleden hier nu systematisch langs de lat van de klimaatpolitie gelegd? Scary... :shock:
joukon schreef:
wo 16 jan, 2019 14:00
Privébezit. Waarom moet je eigen huis hebben?
Omdat 30 jaar huur (gebaseerd op 720 euro/maand) ook al 260k euro kost. Dan liever een eigen woning (en dan hoef ik er nog niet eens winst op te maken).
Waarom is het hebben van een eigen huis negatief op de duurzaamheidslat? Auto en andere apparaten delen prima, maar in mijn huis wil ik graag alleen (of met door mij gekozen naasten) wonen. Wel moet je (en ik, want in bezit van (te) groot huis) nadenken of dat huis altijd maar groter moet.
peter de rijk schreef:
wo 16 jan, 2019 14:05
keesswart schreef:
wo 16 jan, 2019 13:32
Laatst vloog je nog even heen en weer naar Dublin met zo'n supergoedkoop ticket, waarvan de werkelijke kosten worden afgewenteld op degenen die straks voor de klimaatverandering op zullen gaan draaien. Net als andere wereldfietsers maak je dan handig gebruik van een systeem dat niet erg fair is, maar jou op dat moment wel goed uitkomt.
Jeetje, wordt iemands postingsverleden hier nu systematisch langs de lat van de klimaatpolitie gelegd? Scary... :shock:
Nou ik vind dit toch gewoon een kroeggesprek waarin iemand zich herinnert dat de andere kroegbezoeker laatst een tijd weg was op vakantie.
Maar ik denk dat Martin zijne frank / kroon nu wel gevallen is.
Bert; Het is aan jou lezer die de beoordeling geeft van 'negatief'.

Ik stel slechts de constatering dat voor een ieder het pijnpunt om uit je comfortzone te komen ergens anders ligt.
De prijs van een binnenlands fietskaartje voor de trein is per 1 januari gestegen van €6,20 naar € 6,90.

Dit was mijn opening van dit draadje. Kunnen we het bij deze prijsverhoging houden en stoppen met allerlei warrige zijwegen, invullingen en mensen af te zeiken?

Overigings kreeg ik van de NS bericht dat de extra lange treinen in de zomer die alleen maar ingezet worden om de fietsen te herbergen vooral rijden als Intercity tussen Zwolle - Leeuwarden V.V.
Afzeiken is niet netjes, maar is het niet fantastisch dat anderen je bericht onder de aandacht houden? Anders was het al lang afgezakt naar de oneindige lijst van nauwelijks gelezen berichten.
Bert van Sprang schreef:
wo 16 jan, 2019 14:27
Waarom is het hebben van een eigen huis negatief op de duurzaamheidslat?
Niet rechtstreeks. Een huurhuis is zeker niet per definitie minder milieubelastend.
Maar in België is het in ieder geval zo dat de kans veel groter is dat mensen als ze ouder worden en de kinderen de deur uit zijn nog langdurig blijven wonen in een huis dat ondertussen veel te groot is voor 1-2 mensen, als ze een eigendom hebben dan als ze een woonst huren.

Renaat
Volgens mij is de verhuisbereidheid in NL groter als in de omringende landen, echter van overheidswege wordt het niet erg gestimuleerd op hoge leeftijd je grote woning in te ruilen voor een kleinere. Sowieso is er erg weinig aanbod van kleinere, voor "ouderen" geschikte woningen.
Revanho schreef:
wo 16 jan, 2019 17:19
Bert van Sprang schreef:
wo 16 jan, 2019 14:27
Waarom is het hebben van een eigen huis negatief op de duurzaamheidslat?
Niet rechtstreeks. Een huurhuis is zeker niet per definitie minder milieubelastend.
Maar in België is het in ieder geval zo dat de kans veel groter is dat mensen als ze ouder worden en de kinderen de deur uit zijn nog langdurig blijven wonen in een huis dat ondertussen veel te groot is voor 1-2 mensen, als ze een eigendom hebben dan als ze een woonst huren.

Renaat
Het is lastig te meten of een huurhuis meer of minder milieubelastend is. Ik zit zelf in een huurhuis, en heb al een aantal malen in de loop der jaren mensen aan de deur gehad die metingen deden naar dubbel glas en dakisolatie, maar daar bleef het dan verder bij. Op last van de woningstichting gebeurde dit.
In een commissievergadering van de gemeente klonk een vraag van woordvoerders woonstichting op hoe ze moeten gaan verduurzamen. Hun woningenbestand krimpt doordat vrij gekomen woningen op de particuliere woningmarkt terecht komt; beleid van de regering.
Nu met de transitie op energie dringt de vraag op of oudere woningen nog wel verduurzaamt moeten worden. Het is misschien goedkoper om ze tegen 2050 te slopen en nieuwe voor in de plaats te bouwen. Die wel toekomstbestendig zullen zijn.
Ik zou best naar een kleinere woning willen. Die zijn alleen niet beschikbaar. Of zoals een zus van mij laatst in haar gemeente geprobeerd heeft, tegen een veel hogere huur van 700,00 tot 800,00 per maand exclusief. Tegen die prijs blijven mensen zoals ik liever zitten in hun veel te grote huis, maar wel honderden euro's goedkoper.