Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie kent een warme slaapzak voor 2 ?? - Forum Wereldfietser

Wie kent een warme slaapzak voor 2 ??

Wij zijn op zoek naar een lichtgewicht slaapzak. Wie heeft tips?
Hij moet voldoen aan de volgende criteria:

- lichtgewicht
- aanelkaar te ritsen, zodat je een tweepersoonsbed hebt
- synthetisch want wasbaar
- moet koude nachten in woestijnen en bergen doorstaan....
(pakweg tot -5 graden buitentemperatuur?)

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Nadeel van het aan elkaar ritsen is volgens mij dat je erg veel warmte verliest aan het hoofdeinde. Het is niet voor niets dat de slaapzakken voor het echte koude weer allemaal van het mummietype zijn. En die zijn dan weer slecht aan elkaar ritsbaar.
Ik heb moeders een keer aan het werk gezet en die heeft van een stuk fleece een binnenzak gemaakt, scheelt ook gauw een paar graden.

Bij een aantal mummieslaapzakken kan je de plek van de rits bepalen (links of rechts), dan kan je ze wel aan elkaar ritsen. Maar tot -5 zal een goede dekenmodel wel voldoen.

Overigens gaat synthetisch (pakvolume!) en lichtgewicht vaak niet samen. Je gaat naar droge omstandigheden (woestijn) dus waarom geen dons? Zo vaak was je je slaapzak niet...

Joutsen heeft een tweepersoons slaapzak: de Avec. Wij hebben 'm nu een jaar of drie en zijn er erg tevreden mee. Mummymodel, dons, lekker warm, klein, licht....
Nadelen? Nog niet ontdekt. Of je moet het een nadeel vinden dat je niet twee losse slaapzakken hebt.

Sandra

Hou er rekening mee dat dons waar je op ligt niet of nauwelijks isoleert, de slaapzak die tussen jouw en het grondzeil van je tent ligt verliest nagenoeg zijn functie. Bij een 1 persoon slaapzak heb je dat ook maar relatief minder. Verder is elke slaapzak aan elkaar te knopen als je maar zorgt dat de ritsen van het zelfde type zijn.

Wij gebruiken al jaren een 2 persoons lakenzak waar je aan de onderkant twee self inflatable matrasjes kunt inschuiven. Bovenop de lakenzak rist je een dekenmodel slaapzak. Te koop bij Bever. Afhankelijk van onze bestemming is dat een dunne of een dikke donzen slaapzak. Voordeel is, je ligt gezellig bij elkaar wat veel warmer is dan apart, je hebt wat meer ruimte, je hoeft maar 1 slaapzak mee te nemen, als het warm is gebruik je alleen de lakenzak en je slaapzak blijft schoon. Nadeel is dat het wat lastig is om op locatie je matrasje buiten te gebruiken omdat je hem dan uit die sleuf moet halen.

Groetjes Ronald

Helemaal eens met Ronald. Die Bever lakenzak is een wereldvinding.

Hallo Ronald en Jan,
Grappig dat dit systeem te koop is!
Ik heb dit ongeveer 15 jaar geleden zelf precies zo gemaakt en gebruik het nog steeds met volle tevredenheid.
Jammer dat ik er toendertijd geen patent voor aangevraagd heb. :wink:
Mia

Ook anderen leveren zoiets, waaronder Tatteljee, Erdman Schmidt, en ook Western Mountaineering. In Nederland noemen we het dus meestal een Isohoes, geloof ik. Wel is het ding niet heel licht (tenzij je hem zelf van zijde maakt). WIj hebben hemzelf van heel licht katoen gemaakt, maar zijn er nooit aan toegekomen de sleuven voor de matjes eronder te naaien. We liggen dus gewoon los, en dat gaat ook prima (spaart weer een paar honderd gram). De versie van Tatteljee heeft mooie geisoleerde flappen, maar misschien doen anderen dat nu ook wel.
En alternatief is de combinatie van een heel dunne en een wat dikere dekenslaapzak. Is het koud dan ligt de dikke boven, is het warm dan ligt de dunne boven. De onderste is er toch alleen maar vanwege tocht langs de randen. Als je bij een maatatelier als Tatteljee gaat dan kun je ook de vrouw een warmere vulling geven dat de man (is meestal nodig omdat vrouwen veel kouwelijker zijn), en eventueeel aanritskapuchons nemen.
Wim

Ja Willem ,

dat is waar. Deze hoes is niet zo erg licht en zelf maken is mischien niet zo'n slecht idee. En het ontbreken van de sleuven voor de matrasjes bij jullie lakenzak heeft nog een tweede voordeel. Je kunt je matrasjes makkelijk naar buiten slepen om ze voor de tent of in een stoeltje te gebruiken.

Ronald
Dank alvast voor alle antwoorden!!!

Maar ik heb nog een vraag......indien ik een slaapzak nodig heb voor in de bergen en/of woestijn wat moet dan de comforttemperatuur van de slaapzak zijn? -8?
De slaapzak zal nooit in de winter gebruikt worden. De buitentemperatuur zal daarom nooit verder zakken dan -8.
Blanche schreef:Dank alvast voor alle antwoorden!!!

Maar ik heb nog een vraag......indien ik een slaapzak nodig heb voor in de bergen en/of woestijn wat moet dan de comforttemperatuur van de slaapzak zijn? -8?
De slaapzak zal nooit in de winter gebruikt worden. De buitentemperatuur zal daarom nooit verder zakken dan -8.
Dat lijkt me aan de warme kant als je 'm toch niet in de winter gaat gebruiken.
Ik heb een slaapzak van het 'tateljee en die gaat tot -3 dus die doe ik in m'n tent in de zomer niet eens helemaal dicht want anders drijf ik eruit. Daar komt bij dat je als bij een zo'n soort zaak een slaapzak koopt, je altijd extra bij kunt laten vullen, over de gehele slaapzak of juist bebaalde compartimenten, rond je voeten. Of juist wat meer bovenin. U vraagt, zij draaien :wink:

Dons heeft nog altijd het kleinste pakvolume en de grootste isolerend vermogen per gewicht. Bovendien gaat het zeker twee keer zo lang mee als kunststof. Als je een (evt. zijden) lakenzak gebruikt hoef je het ding ook niet zo vaak te laten wassen.
Vergis je verder niet in de wasbaarheid van kunststof vullingen, zo onkwetsbaar is dat ook weer niet. Vooral koud wassen! Boven de 30/40 graden kan het al gaan ontkroezen...
De aangedragen oplossing van een dekenmodel op een matje geritst is lekker klein en licht, maar ik zou last hebben van het tochtprobleem bij de nek.

Ikzelf heb een slaapzak bij Birdland laten maken: een deken, vulling 350gr. 90% gans. Het ding weegt minder dan 1 kilo, heeft strak opgerold minder volume dan een voetbal, en ik heb het er nog nooit koud in gehad. Als het koud is staat het ding nagenoeg net zo bol als mijn andere donzen slaapzak met 800 gr. vulling (die dus in de warmte te heet is, en 900gr. meer weegt) Ik heb in mijn lichtste slaapzak wel een zijden lakenzak en slaap op een flinke Thermarest (die weegt dus meer dan die slaapzak).
Als je per sé een kunststof vulling wil: kijk ook eens naar Ajungilak, maakt ook mooie slaapzakken.