Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
BertKremer schreef:
vr 23 nov, 2018 16:19
Zoals ik verwacht had bij het stellen van de beginvraag wordt er het meest gereageerd door mensen die geen ervaring hebben met fietsvakanties op de electrische fiets. Het zijn er ongeveer tien, mijzelf meegerekend. Jammer genoeg ontaard elk topic over de electrische fiets in het voor en/of tegen de electrische fiets en daardoor is het onmogelijk om ervaringen uit te wisselen.
De discussie ging best goed tot afgelopen zaterdag halverwege de middag.....
Wie verwijt je nu eigenlijk wat? Een beetje zelfreflectie kan geen kwaad lijkt me.
Mijn tweede reactie in dit topic was dus:
"Dat was dus niet wat ik wilde weten. De vraag is dus wie en niet hoe. Ik heb de indruk dat van al die mensen die hier op het forum aktief reageren op de electrische fiets bijna niemand fietsvakantie ervaring heeft."

De reacties erna hebben voor mijn gevoel bevestigd dat de meeste mensen niet echt ervaring hebben in vakanties op de electrische fiets maar vooral hun positieve gevoelens over de E-Bike of hun negatieve gevoelns daarover willen uitspreken. En men is blijkbaar niet geïnteresserd in bepaalde argumenten/meningen van een ander. Nogmaals ik vind dat wel jammer.
Aantal berichten verwijderd, graag weer on-topic!
Dag,
Tweemaal een vakantie van 750 km. Langere vakanties zou meer km’s kunnen zijn.De “e” gebruik ik voor omhoog, harde wind. Zekerheid nog altijd daar te kunnen komen waar ik graag wil. Fiets Koga e-xite S. Batterij nooit leeg na een dag. Het ge-oh over e-Bikes: heel simpel is het een keuze tussen to be or not to be. Fysiek ongemak kies je namelijk niet altijd.
Sinds 4 weken ook in het bezit van een Koga e-xite S.
Wat een top fiets.
Beleef nu al veel voorpret met het uitstippelen van een tocht komende zomer.
Met de boot naar Harwich. Dan door Engeland , zoals door Kees Swart beschreven .Bij Plymouth oversteken naar Roscoff en dan via de kanaal route weer terug .
Tentje en kookspullen mee.
Op onze WF beurs zondag 27 januari is er een informanten tafel over fietskamperen met E-Bike.

Rob Amesz bemand deze tafel en kan veel informatie geven. Hij is o.a. van huis naar Sevilla gefietst.
Hallo Bert,
Op youtube kun je zien dat ik daar de enige ben met e-bike fietservaringen op vakantie.
Dresden, Praag en in 2018 Berlijn, Praag, Wenen.
Allemaal erg eenvoudig als je niet kampeert. Ik heb maar heel weinig bagage mee, alleen wat kleding, eten en camera.
Hotels onderweg boeken en ‘s nachts de accu opladen, terwijl je heerlijk hebt gegeten en ligt te slapen.
Voor mij 2 grote verschillen met vakantie met een gewone randonneur:
- De dagafstanden worden er niet groter door, je komt alleen onvermoeid aan en kunt onderweg meer tijd besteden aan het bekijken van zaken die je interesseren.
- Je kunt niet het risico nemen om eens een keer geen onderdak te vinden, want dan sta je de volgende dag met een lege accu, dus altijd van te voren een hotel boeken.
Kortom, voor mij persoonlijk waren de voordelen van elektrisch fietsen niet zo groot.

Met kamperen en e-bike heb ik geen ervaring, maar het moderne kamperen vind ik sowieso niks.
Groeten, Aalscholver
Hoi Rob,
Ik was ook graag naar de WF beurs voor de informatie-stand gekomen al was het maar om de mensen te vertellen dat je ook heel goed kunt kamperen met een E-bike op vakantie en dat je, afhankelijk van de route, ook meerdere dagen van 80 km op één batterij kunt fietsen. Helaas moet ik werken die dag en kan geen vrij krijgen.
BertKremer schreef:
ma 14 jan, 2019 18:48
Hoi Rob,
Ik was ook graag naar de WF beurs voor de informatie-stand gekomen al was het maar om de mensen te vertellen dat je ook heel goed kunt kamperen met een E-bike op vakantie en dat je, afhankelijk van de route, ook meerdere dagen van 80 km op één batterij kunt fietsen. Helaas moet ik werken die dag en kan geen vrij krijgen.
Op onze WF beurs 27 januari in Ede hebben we een primeur. Een info stand van fietskampeerders met een E-Bike. Twee wereldfietsers kunnen daar informatie geven over kampeerreizen met een E-Bike. De ene fiets solo de ander heeft een tandem!
Ronald van der Perk schreef:
ma 14 jan, 2019 21:13
BertKremer schreef:
ma 14 jan, 2019 18:48
Hoi Rob,
Ik was ook graag naar de WF beurs voor de informatie-stand gekomen al was het maar om de mensen te vertellen dat je ook heel goed kunt kamperen met een E-bike op vakantie en dat je, afhankelijk van de route, ook meerdere dagen van 80 km op één batterij kunt fietsen. Helaas moet ik werken die dag en kan geen vrij krijgen.
Op onze WF beurs 27 januari in Ede hebben we een primeur. Een info stand van fietskampeerders met een E-Bike. Twee wereldfietsers kunnen daar informatie geven over kampeerreizen met een E-Bike. De ene fiets solo de ander heeft een tandem!
Zie www.wereldfietsbeurs.nl
Aalscholver schreef:
ma 14 jan, 2019 17:45
Hallo Bert,
Op youtube kun je zien dat ik daar de enige ben met e-bike fietservaringen op vakantie.
Dresden, Praag en in 2018 Berlijn, Praag, Wenen.
Allemaal erg eenvoudig als je niet kampeert. Ik heb maar heel weinig bagage mee, alleen wat kleding, eten en camera.
Hotels onderweg boeken en ‘s nachts de accu opladen, terwijl je heerlijk hebt gegeten en ligt te slapen.
Voor mij 2 grote verschillen met vakantie met een gewone randonneur:
- De dagafstanden worden er niet groter door, je komt alleen onvermoeid aan en kunt onderweg meer tijd besteden aan het bekijken van zaken die je interesseren.
- Je kunt niet het risico nemen om eens een keer geen onderdak te vinden, want dan sta je de volgende dag met een lege accu, dus altijd van te voren een hotel boeken.
Kortom, voor mij persoonlijk waren de voordelen van elektrisch fietsen niet zo groot.

Met kamperen en e-bike heb ik geen ervaring, maar het moderne kamperen vind ik sowieso niks.
Groeten, Aalscholver
Heb je ook een link naar de youtube pagina waar deze filmpjes op staan?
Deel 1 begint hier, Baarn, Maagdenburg, Praag en naar huis.

https://youtu.be/haLctz4s7BI

Groeten, Jan
Beste Bert,

Ik heb eind zomer 2018 een kleine maand door NL, België en N-Frankrijk getoerd met een nieuwe Santos Travelmaster 3+, GoSwiss + Pinion. Één accu, aangezien ik per dag hooguit 125km fietste was dat makkelijk te doen. Volle uitrusting, dus tent en kookspullen, tassen voor en achter, alles bij elkaar c20kg. Opladen accu was nergens een probleem, meestal bij de recceptie vd camping. Ik heb een groot deel vd Groene Valleienroute gedaan, tot de Ardennen, met redelijke klimmen, maar niet de Eiffel. Dat komt hopelijk dit jaar.

Mijn bevindingen zijn redelijk positief, ik had geen enkel probleem met oververhitting o.i.d. Wel wat minder urgente klachten over de GoSwiss (niet voortdurend maar regelmatig terugkerend hinderlijk tikkend geluid en haperend optrekken), die nu verholpen zouden moeten zijn. Santos stelt voor het geval een motor of ander onderdeel gerepareerd moet worden altijd een goed vervangend (leen-) exemplaar ter beschikking.

Een motor en accu weegt samen al gauw zo’n 8kg, desondanks kon ik grote stukken zonder ondersteuning fietsen. Ik vind het erg prettig dat die motor je echt helpt wanneer je er zelf even doorheen zit. Of dat ook bij bergritten het geval is moet ik nog uitvinden. Maar ik zou bijv. een reis naar Italië niet meer zonder motor willen doen.

Oh ja, last but not least: ik kan me niet herinneren dat ik tijdens een fietsreis ooit zoveel nieuwsgierigheid ontmoet heb als met deze Santos (complimenten onderweg, bewonderende lokalen die foto’s nemen, “vous etes bien equippé, monsieur”). Dat woog dan weer op tegen de echte wielrenners die me keihard negeerden, want ja, in hun ogen speelde ik natuurlijk een beetje vals.
Leuk, die laatste reactie, maar helaas al weer niet representatief.
Meerdaagse tochten door Europa is een heel ander verhaal, vanwege de bergen. Het extra gewicht bergop kost veel energie die je bergafwaarts maar beperkt terug krijgt.
Als test ben ik in 2016 zonder bagage van Sault naar de top van de Mont Ventoux gefietst. Zonder bagage, een volgeladen 500 Wh accu en een e-bike met Bosch middenmotor. Dit waren 1200 hoogtemeters en boven aangekomen gaf hij nog 5 km resterend aan. Dit was natuurlijk berekend op basis van het omhoog doorfietsen met dezelfde wegcondities.
Terug naar Sault liep de opgegeven actieradius weer sterk op en ik kon probleemloos het hotel bereiken. Heen en terug in 3 uur.
Het voert me hier te ver, maar het is met eenvoudige natuurkunde uit te rekenen hoeveel energie er per hoogtemeter nodig is. (potentiële energie mgh). Deze te leveren energie moet dan verdeeld worden over je spierkracht en de accu.
Overigens vergeleek ik me met zo’n tochtje bergop ook niet met fietsers, maar meer met automobilisten en motorrijders, want er is weinig sportiefs aan met een e-bike.
Ik zou niet weten waarom die reactie niet representatief zou zijn. Het valt prima binnen dit topic, kijk maar naar de titel. Sowieso is het veel relevanter voor de vakantiefietsers die graag kamperen, daar doet jouw opvattingen over modern kamperen (ik zocht naar een definitie maar zag 'm niet) niets aan af. En de Ardennen? Die kunnen een accu ook aardig leegtrekken, lijkt mij. Daarvoor hoef je niet meteen de Mont Ventoux op, zonder bagage. Da's pas irrelevant.
Aalscholver schreef:
wo 06 feb, 2019 12:55

Als test ben ik in 2016 zonder bagage van Sault naar de top van de Mont Ventoux gefietst. Zonder bagage, een volgeladen 500 Wh accu en een e-bike met Bosch middenmotor. Dit waren 1200 hoogtemeters en boven aangekomen gaf hij nog 5 km resterend aan. Dit was natuurlijk berekend op basis van het omhoog doorfietsen met dezelfde wegcondities.
Terug naar Sault liep de opgegeven actieradius weer sterk op en ik kon probleemloos het hotel bereiken. Heen en terug in 3 uur.
Het is ook van belang welke ondersteuning je had en hoe snel je fiets. ALs je met de eco fiets gebruik je minder energie als je de hele tijd met de turbo fiets. Welke ondersteuning had jij aanstaan en hoe snel ging je? Is toch belangrijk om te weten als je test.
Vraag eens aan een echte wielrenner wat zwaarder fietsen Is; Alpen of de Ardennen /Zuid-Limburg en 9 van de 10 zullen zeggen Zuid-Limburg en de Ardennen.
Travelmaster schreef:
wo 06 feb, 2019 13:57
Ik zou niet weten waarom die reactie niet representatief zou zijn. Het valt prima binnen dit topic, kijk maar naar de titel. Sowieso is het veel relevanter voor de vakantiefietsers die graag kamperen, daar doet jouw opvattingen over modern kamperen (ik zocht naar een definitie maar zag 'm niet) niets aan af. En de Ardennen? Die kunnen een accu ook aardig leegtrekken, lijkt mij. Daarvoor hoef je niet meteen de Mont Ventoux op, zonder bagage. Da's pas irrelevant.
Fietsen door Nederland, België en Noord-Frankrijk is niet representatief voor een fietsvakantie door Europa of de wereld. De Ardennen heeft hij ook wijselijk links laten liggen. Mijn Mont Ventoux tochtje was een test, dat mijn ervaringen alleen maar heeft bevestigd.
Nuancering: in jouw optiek niet representatief.

Maar het valt prima binnen de oorspronkelijke vraag van dit topic, te lezen op pagina 1:
wie heeft er nu daadwerkelijk ervaring met een meerdaagse fiets (kampeer) vakantie met een electrische fiets? Ik bedoel dus meerdaagse tochten van meer dan 1000 km.
Dat mag dan best in Nederland, België, Noord-Frankrijk of voor mijn part Denemarken zijn, maar inderdaad ook de zuidelijker en bergachtiger gebieden. Dat jij daarop focust, doet niet echt ter zake voor de vraagstelling, en een keertje de Mont Ventoux op en af is ook niet representatief. Dat je klimtochtje je ervaringen heeft bevestigd, is natuurlijk mooi meegenomen. Het zal ook je vermoedens hebben bevestigd.
Nouja test? Veel info ontbreken. Was gewoon een rij imporessie. Meten is weten zeg ik maar. Hoe snel ging je en hoeveel ondersteuning had je? Ook had je geen bagage mee. Leuk voor een dag maar als vakantie fietser neit reprensatief.

Ben zelf met een e-bike naar Spanje gefiets. 2 accu's mee en kamperen ook.
gemiddeld 80 km per dag gedaan en nooit problemen gehad met lege accu. 1 accu was in de bergen vaak leeg en de tweede nooit. Soms nog 80% vol en op andere dagen soms nog 40%. Afhankelijk van hoeveelheid klimmen en dalen enz.

E-bike is in mijn ogen dan een goed reismiddel, vooral voor mensen die niet goed kunnen klimmen of gewoon ook willen genieten tijdens de vakantie, en niet elke dag helemaal kapot gaan. Ook kun je wegen nemen die je normaal niet zou nemen vanwege de vele klimmen die je moet doen.