Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schoenen + fietspomp - Forum Wereldfietser

Schoenen + fietspomp

We zijn bijna klaar met de uitrusting voor onze eerstefietstocht. Dank voor de diverse onderwerpen op deze site!

We hebben echter nog 2 dingen waarover we twijfelen.

-Wat zijn goede schoenen ( met spd) waar je mee kunt fietsen maar ook een stuk kunt wandelen?

-wat is een goede fietspomp ? Klein met voetstukje.
Pomp: Topeak Road Morph

Prijzig maar het geld zeker waard.
Fedor schreef:
zo 13 jan, 2019 20:11
Pomp: Topeak Road Morph

Prijzig maar het geld zeker waard.
Heb hem gehad. De pomp is minder degelijk gebleken dan gehoopt. Eerste zes jaar ging goed, daarna moest er af en toe iets gefixt worden. Op een bepaald moment was ik genoodzaakt op Corsica een ander pompje te kopen, veel goedkoper en minder luxe, zonder voetstukje, maar die doet het als ik hem nodig heb. Ik ben even vergeten of ik die overleden Road Morph nog heb liggen, of dat die al is gecremeerd op de vuilnisbelt. Aan een nieuwe ga ik niet meer beginnen.

Hans
Schoenen is erg persoonlijk maar wereldwijd de beste pomp is de Leyzine Floordrive.Alleen maandenlang in de woestijn krijgt 'm er onder maar dat waren jullie nog niet van plan. Groeten van Pier.
javb2812 schreef:
zo 13 jan, 2019 20:23
Fedor schreef:
zo 13 jan, 2019 20:11
Pomp: Topeak Road Morph

Prijzig maar het geld zeker waard.
Heb hem gehad. De pomp is minder degelijk gebleken dan gehoopt. Eerste zes jaar ging goed, daarna moest er af en toe iets gefixt worden. Op een bepaald moment was ik genoodzaakt op Corsica een ander pompje te kopen, veel goedkoper en minder luxe, zonder voetstukje, maar die doet het als ik hem nodig heb. Ik ben even vergeten of ik die overleden Road Morph nog heb liggen, of dat die al is gecremeerd op de vuilnisbelt. Aan een nieuwe ga ik niet meer beginnen.

Hans
+1
piviets schreef:
zo 13 jan, 2019 20:27
Schoenen is erg persoonlijk maar wereldwijd de beste pomp is de Leyzine Floordrive.Alleen maandenlang in de woestijn krijgt 'm er onder maar dat waren jullie nog niet van plan. Groeten van Pier.

Dank..maar bedoelde fietspomp om tijdens reis op fiets te monteren.
dan bedoel je de Micro Floor Drive van Leyzine, die bevalt mij al jaren...met voetsteuntje en drukmeter. :D
Ik zou voor een handpomp van Lezijne gaan, wel zo handig. Ik heb zelf een pleasure drive M.
Ik heb de Lezyne Micro Floor Drive HVG met drukmeter en die bevalt mij uitstekend.
Met voetsteuntje.
Toevallig in dit topic ook een verhaal over een Lezyne Micro Floor Drive die stuk ging... ;)

... wel goede tip om een 2e (klein) pompje mee te nemen :)
Fedor schreef:
ma 14 jan, 2019 07:54
Toevallig in dit topic ook een verhaal over een Lezyne Micro Floor Drive die stuk ging... ;)

... wel goede tip om een 2e (klein) pompje mee te nemen :)

Nou...ik zie dat het gaat om defecten na 7 en 10 jaar gebruik.
Lijkt me dan toch een goed product
Twee suggesties (ik heb ze beide):
- Lezyne Pressure Drive Minipomp
- Lezyne Micro Floor Drive HPG Minipomp

Beide zijn voorzien van een zgn. ABS Flip Thread Chuck. Door die in te drukken valt de druk op het ventiel weg. Daardoor wordt de kans kleiner dat je het ventiel open draait.

Ze zijn hartstikke duur maar ook heel erg fijn.

Een pomp deed ik de eerste jaren ook aan de buis. Maar de Lezyne Micro Floor Drive wil je liever niet aan je frame bevestigen. Gewoon in de fietstas doen.

Zorg in ieder geval dat je een pomp koopt met een slangetje, want die pompjes die je direct op het ventiel plaatst zijn minder efficient (er ontsnapt lucht) en de kans is groter dat je het ventiel kapot maakt.

Voor een eerste fietstocht in West-Europa (?) heb je echt geen 2e pomp nodig. Ik bedoel: je vindt altijd wel ergens een fietsenmaker of benzinestation (check: verloopstukje autoventiel mee). Bovendien: zeker een nieuwe pomp van een kwaliteitsmerk gaat de eerste paar jaar niet kapot. Het is wat anders als je in Verweggistan fietst. Zo denk ik erover dat het misschien wel verstandig is om -voor het eerst in 20 jaar fietsvakanties- een 2e pomp mee te nemen als we naar Kirgyzie gaan (al voelt het als overkill).
willem.m schreef:
ma 14 jan, 2019 08:54
Twee suggesties (ik heb ze beide):
- Lezyne Pressure Drive Minipomp
- Lezyne Micro Floor Drive HPG Minipomp
Even ter aanvulling;
De HPG versus de HVG
Deze high pressure pomp is met name bedoeld voor fietsen met smalle bandjes die goed op druk gebracht moeten worden. Je moet met die pomp meer slagen maken, maar daar staat een maximaal haalbare druk van dik tien bar tegenover. Voor de vakantiefiets is eigenlijk de Micro Floor Drive HV (High Volume) meer geschikt.
De HVG heeft een drukmeter die tot 6,3 bar gaat.
joukon schreef:
ma 14 jan, 2019 09:25
willem.m schreef:
ma 14 jan, 2019 08:54
Twee suggesties (ik heb ze beide):
- Lezyne Pressure Drive Minipomp
- Lezyne Micro Floor Drive HPG Minipomp
Even ter aanvulling;
De HPG versus de HVG
Deze high pressure pomp is met name bedoeld voor fietsen met smalle bandjes die goed op druk gebracht moeten worden. Je moet met die pomp meer slagen maken, maar daar staat een maximaal haalbare druk van dik tien bar tegenover. Voor de vakantiefiets is eigenlijk de Micro Floor Drive HV (High Volume) meer geschikt.
De HVG heeft een drukmeter die tot 6,3 bar gaat.
Je hebt gelijk Joukon! Ik geloof dat ik een HVG variant voor de MTB heb. (Ik heb er dus drie :oops:)
rob300 schreef:
zo 13 jan, 2019 22:47
Dank..maar bedoelde fietspomp om tijdens reis op fiets te monteren.
Je zal best wel een goede reden hebben maar het is niet mijn keuze.

Op vakantie (en in het algemeen) heb ik niet heel vaak een fietspomp nodig en als dat al zo is dan is het vaak bij een stop waarbij de tassen toch al open moeten (plakspullen pakken/eten). Verder is een pomp denk ik meer diefstalgevoelig dan bijv. een bidon, dus bij mij gaat hij gewoon in de tas.
daulagari schreef:
ma 14 jan, 2019 12:47
Verder is een pomp denk ik meer diefstalgevoelig dan bijv. een bidon, dus bij mij gaat hij gewoon in de tas.
[/quote]
Als je altijd gereedschap bij je hebt, kan je de pomp bij bevestiging op het frame "borgen tegen diefstal" met een tie wrap. Geeft natuurlijk geen 100% zekerheid maar scheelt wel een beetje.
- wat betreft schoenen: vergeet ook niet de mogelijkheid van (spd-)sandalen. Ik gebruik al zeker 10 jaar lang bijna niet anders meer (alleen bij rondje Rotterdam in oktober bleken ze veel te koud :oops: )

- als je op 'fietspomp' en/of 'voetpomp' searcht, dan krijg je veel info.
Veel verschillende en uiteenlopende ervaringen. Maar waar men 't over het algemeen wel eens over lijkt te zijn is dat voor volumineuze vakantiebanden een voetstuk inderdaad aan te raden is.
Of in ieder geval eentje die je op de grond kunt zetten. Zodat je eventueel m.b.v. je arm en de aarde aan de kant, makkelijk(er) gebruik kunt maken van je lichaamsgewicht.
rob300 schreef:
zo 13 jan, 2019 19:46
-Wat zijn goede schoenen ( met spd) waar je mee kunt fietsen maar ook een stuk kunt wandelen?
Ik heb de volgende SPD-fietsschoenen voor fietsvakanties:

Keen Commuter
https://www.keenfootwear.com/p/M-COMMUTER-4.html
Heel fijne fietssandaal: licht, luchtig en sneldrogend. Goed af te stemmen op weersomstandigheden. Is het warm en droog, dan dunne sokken erin. En is het heel koud en nat, dan gebruik ik ze in combinatie met Sealskinz sokken en een regenbroek. Nadeel is dat ze te slap zijn om lastige wandeletappes mee te gaan lopen (voor zulke vakanties zou je dan apart nog een paar wandelschoenen/gympen mee kunnen nemen), maar voor wandelingetjes in steden en toeristische locaties voldoen ze prima hoor. Dit zijn inmiddels mijn standaard fietsschoenen voor allerlei soorten fietsvakanties (van Benelux tot de Himalaya).

Shimano SH-XM700 (hier heb ik een oudere versie van)
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... XM700.html
Ook een prima schoen. Hier kun je prima op wandelen, zolang je met je SPD-plaatje natuurlijk maar niet uitglijdt op een gladde steen/stronk ofzo, maar dat geldt voor alle SPD-schoenen. Mijn fietsmaat is er de hoogste berg van IJsland mee opgelopen en kwam levend terug. Ze zijn wel vrij zwaar. Ander nadeel is dat als ze eenmaal nat zijn in regenachtig weer ontzettend lastig drogen. Ik gebruik deze tegenwoordig voor mountainbiken.
Hallo rob300,

Ik heb je zojuist een pb gestuurd

Groet