Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw echte tourer (o.a. met Gevenalle shifters) - Forum Wereldfietser

Opbouw echte tourer (o.a. met Gevenalle shifters)

Beste wereldfietsers,

Na vaak te hebben mee gelezen en veel te hebben geleerd heb ik me nu ook geregistreerd om maar direct met een vraag in huis te vallen...

Sinds 3,5 jaar ben ik in het bezit van een mooie en vooral fijn fietsende Genesis Croix de Fer 10 (2015). Ik heb hem 2 jaar voor woon-werkverkeer gebruikt (tot ik van baan ben gewisseld) en heb er verschillende fietsreizen mee gemaakt (o.a. door Litouwen, Noorwegen en Frankrijk). Nu, na ca. 20.000 km, overweeg ik om de groepset te vervangen. Momenteel zit er een Sora groep (2 x 9) met een 50 - 34 FSA crankstel en een 11 - 32 cassette op. Deze heeft al behoorlijk wat mee mogen maken en schakelt niet altijd meer even vlekkeloos (ook na vervangen van bekabeling etc.) Daarnaast, en eigenlijk nog belangrijker, waren met name de korte en stijle klimmen in Noorwegen met mijn huidige verzet een flinke ‘uitdaging’. Aangezien ik komende zomer door de Alpen wil fietsen (met ca. 15 kg bagage) is een lichter verzet geen overbodige luxe.

De afgelopen tijd heb ik veel gelezen over mogelijke lichte verzetten en moeten concluderen dat een licht verzet op een fiets met dropbars (racefiets) en STI-shifters met de gangbare groepen (bijv. 105 of ultegra) niet gemakkelijk haalbaar is. Toch wil ik erg graag mijn dropbar-stuur behouden en met STI-shifters rijden. Met wat tips en hacks is wel e.e.a. mogelijk maar dit is niet altijd even optimaal.

Na wat gezoek kwam ik de shifters van Gevenalle tegen. Met name de Gevenalle GX (https://www.gevenalle.com/product/gx/) spreken me erg aan. Het zijn shifters gebaseerd op de microshift bar-end shifters en gemaakt met name voor het veldrijden (erg robuust en eenvoudig). De GX variant kan MTB-derailleurs schakelen. Hierdoor is het, natuurlijk wel i.c.m. de juiste achterderailleur, mogelijk om grotere cassettes te gebruiken. De shifter voor de voorderailleur is zonder index (friction). Hierdoor is het eigenlijk mogelijk alle crankstellen i.c.m. de juiste voorderailleur te gebruiken. Punt van aandacht blijft natuurlijk de kettinglijn.

Ik heb onderstaande opzet uitgedacht maar heb nog wel wat vragen en weet niet of dit allemaal gaat werken. Kunnen jullie jullie licht hierover laten schijnen?

Shifters:
De hierboven genoemde Gevenalle GX, 10 speed en triple compatible. Deze zijn wel wat anders in gebruik dan mijn huidige shimano STI-shifters maar ik heb er veel positiefs over gelezen.

Crankset:
Met de standaard road cranksets kan ik niet het gewenste lichte verzet behalen. De SPA CYCLES RD-2 Triple Chainset with Zicral Rings met 44-34-24 chainrings bieden wel deze mogelijkheid. Hebben jullie ervaring met deze crankset? Of zijn er nog andere alternatieven?

Bottom bracket:
SPA Cycles beveelt volgende trapas aan i.c.m. bovengenoemde crankset: FIRST COMPONENTS Bottom Bracket DX-30 113 mm. Op dit moment heb ik een FSA BB-4000 MegaExo, 68mm trapas.

Past de aanbevolen DX-30 in mijn bottom bracket? En heeft iemand ervaring met deze BB’s? Of hebben jullie andere goede alternatieven voor een JIS-tapered crankset zoals die van SPA Cycles

FD en kettinglijn:
Ik zit te denken aan een 105 (FD-5703) voorderailleur. Met een capaciteit van 20 tanden moet deze derailleur de gekozen crankset (44-34-24) aan kunnen.

Dit is een 10-speed / triple met een kettinglijn van 43,5 mm. Dit is dezelfde kettinglijn zoals ik nu heb. Wel moet de crankset ook deze kettinglijn hebben. Het is hiervoor van belang dat ik de juiste crankset i.c.m. de juiste maat trapas gebruik. Kunnen jullie mij hierover adviseren? Als ik kies voor de hierboven genoemde crankset van SPA Cycles met de DX-30 bottom bracket met een lengte van 113 mm (aanbevolen), zit ik goed qua kettinglijn? Dit blijft toch lastig om uit te vogelen vind ik.

Cassette en RD:
Beoogde cassette is een shimano XT 11-34. Dit moet i.c.m. de crankset van 44-34-24 een licht genoeg verzet opleveren om flinke bergen te kunnen overmeesteren. Als achterderailleur zit ik te denken aan een XT RD-M781 (lange kooi). De Gevenalle GX shifters zijn geïndexeerd op (dyna-sys) MTB derailleurs, dit moet dus prima functioneren. Grootste tandwiel van deze RD is 36 tanden, de cassette met 34 kan dus. Totale capaciteit is 43 tanden. Cassette (34 – 11) = 23, crankset (44 – 24) = 20. 20 + 23 = 43, moet dus ook lukken.

Natuurlijk moet er ook een nieuwe ketting op (bijv. 10-speed HG-X van shimano).

Wat is jullie mening? Denken jullie dat dit gaat werken? Tips over de bottom bracket en kettinglijn zijn bijzonder welkom! :)

Ik kijk uit naar jullie reacties!
crankset: de versie van spa cycles is een aangepaste versie van de stronlight impact triple die standaard met gelijke verhoudingen te krijgen is, het verschil zit waarschijnlijk in de kwaliteit van de kettingbladen. Mijn ervaring is dat de standaard bladen zeker niet opvallend slecht zijn.
BB: de voorgestelde bb is een gewone vierkante as van 113 mm, de shimano UN-54 as heeft een goede naam, geen idee waarom spa cycles een andere aanraadt. Over die FSA weet ik niets, als ie vierkant is kan het de juiste lengte zijn en loont het de moeite hem na te meten.
Voorderailleur: ik heb zelf twee fietsen met zo'n "kleine" triple. De voorderailleur goed afgesteld krijgen is moeilijk. De curve van road derailleurs is aangepast aan een groot blad van 53 en daardoor heb je een slechte hefboom bij het opschakelen van midden naar buitenblad (34-44). Vermits je de voorderailleur waarschijnlijk niet geindexeerd gaat schakelen, zou ik dan ook eerder een mtb derailleur aanraden.

meer kan ik je niet vertellen ;-).
En als aanvulling daarop zou ik de cranks van Thorn eens bekijken, dan kom je weg met mtb bladen en derailleur vóór, die zijn te koop bij SJS Cycles in de UK;
https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... 1905342f4b
Kun je de lengte ook nog kiezen :D vierkante UN55 en klaar ben je.
Die shifters lijken me ‘thumbies’ op een STI handle geschroefd, of dat lekker gaat schakelen weet ik niet, maar je kun altijd nog volledig Microshift gaan en dan heb je gewoon alle spullen voor 3x10 met STI. Het enige dat je dan moet hebben is een Shimano 105 3x10 achterderailleur.
Ik vind het wel geniaal dat ze STI’s maken met MTB shifter én rem mogelijkheid, ik was hier eigenlijk ook een beetje naar op zoek zeg maar :D
Wat ik zie is dat er op dit moment weinig tot niets te koop is in de webshop van Gevenalle (zowel die in de VS als in Duitsland), mogelijk dat er andere aanbieders zijn, anders wordt het wachten.
In Wageningen hebben ze ze wel http://www.libertecycles.nl/producten/gevenalle/ maar meteen een stuk duurder.
Voor de andere onderdelen zou ik ook eens bij bike24.de of bike-discount.de kijken, die hebben veel en vaak goedkoper dan in het VK.
Overigens is de 105 ook in 3x10-speed te krijgen ook alleen dan met een middellange kooi derailleur (max 32 cassette) of een MTB derri net zoveel kabel als een race derri trekt weet ik niet, anders kun je dat ook proberen (SRAM uitgezonderd)
Vergeet bike-components.de niet, die doen het ook leuk qua prijs, veel spullen voor mijn big dummy kwamen daar vandaan. Die prijs bij liberty cycles is netjes, als je ze in de usa besteld ben je na inklaren door de douane net zo veel kwijt hoor.
Als je kiest voor een crankstel met 2 kettingbladen, dan is het aan te raden voor het schakelen van een echt grote 10v cassette (tot 40t) de Wolftooth Roadlink te monteren tussen derailleurhanger en een GS derailleur. Eigen ervaring. Mocht je voor een triple crankstel kiezen, dan is de Stronglight Impact Triple aangeraden. Prijs iets van €70,- en met de alomtegenwoordige JIS trapas van Shimano, bij voorkeur BB-UN54 of 55. Onverwoestbaar is een groot woord, maar komt een heel eind.
Voor het schakelen van een 10v wegcassette (tot 34 of 36t) heb je geen nieuwe achterderailleur nodig. Mountainbike (Shimano) 10v schakelmateriaal is niet compatibel met weg spullen: andere schakelratio.
Ketting keuze: KMC X10-93: losse sluitlink en langere levensduur.
Een triple wegcrank heeft geen kettinglijn van 43,5mm, maar van 45mm. Een eenvoudige triple voor MTB heeft kettinglijn van 50mm (Shimano), te schakelen met iedere Deore enz voorderailleur. Mits de derailleur voldoende omlaag kan.
Ben benieuwd naar je tzt ervaringen met de gevenalle shifter - ben er zelf ook naar aan het kijken.

Kan je met de andere dingen helaas niet helpen.
PRT069 schreef:
zo 13 jan, 2019 19:28
Na wat gezoek kwam ik de shifters van Gevenalle tegen. ... De GX variant kan MTB-derailleurs schakelen.
...
FD en kettinglijn:
Ik zit te denken aan een 105 (FD-5703) voorderailleur. Met een capaciteit van 20 tanden moet deze derailleur de gekozen crankset (44-34-24) aan kunnen.
Je kan geen MTB shifters gebruiken met road derailleurs, voorderailleur moet MTB (Deore XT of zo) zijn als je deze weg opgaat.
PRT069 schreef:
zo 13 jan, 2019 19:28
Crankset:
Met de standaard road cranksets kan ik niet het gewenste lichte verzet behalen. De SPA CYCLES RD-2 Triple Chainset with Zicral Rings met 44-34-24 chainrings bieden wel deze mogelijkheid. Hebben jullie ervaring met deze crankset? Of zijn er nog andere alternatieven?

Bottom bracket:
SPA Cycles beveelt volgende trapas aan i.c.m. bovengenoemde crankset: FIRST COMPONENTS Bottom Bracket DX-30 113 mm. Op dit moment heb ik een FSA BB-4000 MegaExo, 68mm trapas.
Ik heb van SPA CYCLES een RD-2 en TD-2 crank, de TD-2 crank bevalt mij beter omdat je daar niet met een verborgen crankbout zit. De Zicral rings van SPA Cycles schakelen wat mij betreft beter dan TA Specialités, over levensduur kan ik nog niet veel zeggen. Beide cranksets hebben een JIS vierkante trapas nodig, Shimano BB-UN55 is goedkoop en degelijk en zowat de standaard.
PRT069 schreef:
zo 13 jan, 2019 19:28
Wat is jullie mening? Denken jullie dat dit gaat werken?
Ik zou deze weg niet gaan maar bij STI blijven en overstappen naar 11 speed. Volgens verschillende berichten schakelt de nieuwe Ultegra RX8000 achterderailleur zonder problemen een 11-40T cassette.

Mijn voorstel:
- Shimano 105 R7000 hydraulische shifters
- 105 hydraulische schijfremmen (als je dat wil, anders mechanische shifters nemen)
- Shimano 105 voorderailleur
- Shimano Ultegra achterderailleur RX8000
- crankset Spa Cycles supercompact TD-2 crankset met 46-30 bladen.
- Shimano UN-BB55 115mm of 118mm (om triple crankset als dubbel te gebruiken moet je het wat naar buiten brengen.)
- Shimano casette 11-40T (XT of SLX, kan op 10speed body)
Allereerst: iedereen hartelijk dank voor jullie reacties!
Hieronder mijn reacties (en vragen) hierop.
EnriceV schreef:
zo 13 jan, 2019 20:08
crankset: de versie van spa cycles is een aangepaste versie van de stronlight impact triple die standaard met gelijke verhoudingen te krijgen is, het verschil zit waarschijnlijk in de kwaliteit van de kettingbladen. Mijn ervaring is dat de standaard bladen zeker niet opvallend slecht zijn.
BB: de voorgestelde bb is een gewone vierkante as van 113 mm, de shimano UN-54 as heeft een goede naam, geen idee waarom spa cycles een andere aanraadt. Over die FSA weet ik niets, als ie vierkant is kan het de juiste lengte zijn en loont het de moeite hem na te meten.
Voorderailleur: ik heb zelf twee fietsen met zo'n "kleine" triple. De voorderailleur goed afgesteld krijgen is moeilijk. De curve van road derailleurs is aangepast aan een groot blad van 53 en daardoor heb je een slechte hefboom bij het opschakelen van midden naar buitenblad (34-44). Vermits je de voorderailleur waarschijnlijk niet geindexeerd gaat schakelen, zou ik dan ook eerder een mtb derailleur aanraden.

meer kan ik je niet vertellen ;-).
Mijn huidige FSA bottom bracket is een "holle trapas", ik kan de lengte dus niet nameten. Wel weet ik dat de kettinglijn op dit moment 43,5 mm is. Als ik overstap na een triple heb ik een kettinglijn van 45 mm nodig. Welke lengte van vierkante as (bijv. de UN-54) ik dan nodig heb weet ik niet. Bedankt voor de tip m.b.t. de slechte hefboom bij een road voorderailleur bij een kleine triple zoals ik wil. Een MTB voorderailleur zou wat dat betreft goed zijn maar deze hebben toch altijd een kettinglijn van 50 mm. Dat gaat dan dus niet werken? Of kan ik door het gebruik van een langere trapas de crankset zover naar buiten zetten dat dit wel gaat lukken?
Shadow schreef:
zo 13 jan, 2019 21:03
En als aanvulling daarop zou ik de cranks van Thorn eens bekijken, dan kom je weg met mtb bladen en derailleur vóór, die zijn te koop bij SJS Cycles in de UK;
https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... 1905342f4b
Kun je de lengte ook nog kiezen :D vierkante UN55 en klaar ben je.
De cranks van Thorn ga ik bekijken. Wat bedoel je met "dan kom je weg met mtb bladen en derailleur vóór"? Op de site van sjscycles staat het volgende: "110mm bracket required to get a 54mm chainline on middle ring". Als ik dus een 50 mm kettinglijn wil (passend bij een mtb-voorderailleur) kan ik een 106mm trapas installeren?
_Peter_ schreef:
zo 13 jan, 2019 22:48
Overigens is de 105 ook in 3x10-speed te krijgen ook alleen dan met een middellange kooi derailleur (max 32 cassette) of een MTB derri net zoveel kabel als een race derri trekt weet ik niet, anders kun je dat ook proberen (SRAM uitgezonderd)
Met een 105 in 3x10 krijg ik niet het gewenste lichte verzet. En zover ik weet hebben MTB achterderailleurs een andere kabel index dan de race derailleurs en zal een mtb-derailleur dus ook niet werken met een race STI.
sjefke schreef:
ma 14 jan, 2019 01:24
Voor het schakelen van een 10v wegcassette (tot 34 of 36t) heb je geen nieuwe achterderailleur nodig. Mountainbike (Shimano) 10v schakelmateriaal is niet compatibel met weg spullen: andere schakelratio.
Ketting keuze: KMC X10-93: losse sluitlink en langere levensduur.
Een triple wegcrank heeft geen kettinglijn van 43,5mm, maar van 45mm. Een eenvoudige triple voor MTB heeft kettinglijn van 50mm (Shimano), te schakelen met iedere Deore enz voorderailleur. Mits de derailleur voldoende omlaag kan.
Het klopt dat MTB schakelmateriaal een andere schakelratio heeft dan de road series van shimano maar de Gevenalle GX shifters bedienen juist deze MTB groepen (MTB schakelratio). Vandaar ook mijn interesse in deze shifters van Gevenalle.

Ik zou inderdaad ook kunnen kiezen voor een mtb triple crankset maar ik dacht dat dit niet optimaal is aangezien deze een kettinglijn van 50 mm heeft en dit dus niet overeenkomt met de kettinglijn van mijn achternaaf/cassette (43,5 mm). Of maakt dit niks uit? Het bedienen van een MTB-voorderailleur is met de Gevenalle GX shifters overigens geen probleem (niet geindexeerd zoals de dura ace of microshift bar-end shifters).
bdr schreef:
ma 14 jan, 2019 09:29
Je kan geen MTB shifters gebruiken met road derailleurs, voorderailleur moet MTB (Deore XT of zo) zijn als je deze weg opgaat.
De voorderailleur van de Gevenalle is niet geindexeerd maar "friction" hierdoor is het wel mogelijk om een road derailleur te gebruiken.
bdr schreef:
ma 14 jan, 2019 09:29
Ik heb van SPA CYCLES een RD-2 en TD-2 crank, de TD-2 crank bevalt mij beter omdat je daar niet met een verborgen crankbout zit. De Zicral rings van SPA Cycles schakelen wat mij betreft beter dan TA Specialités, over levensduur kan ik nog niet veel zeggen. Beide cranksets hebben een JIS vierkante trapas nodig, Shimano BB-UN55 is goedkoop en degelijk en zowat de standaard.
Goede tip. Als ik voor een triple kies, welke lengte van trapas heb ik dan nodig? De door SPA cycles aanbevolen 113mm?
bdr schreef:
ma 14 jan, 2019 09:29
Ik zou deze weg niet gaan maar bij STI blijven en overstappen naar 11 speed. Volgens verschillende berichten schakelt de nieuwe Ultegra RX8000 achterderailleur zonder problemen een 11-40T cassette.

Mijn voorstel:
- Shimano 105 R7000 hydraulische shifters
- 105 hydraulische schijfremmen (als je dat wil, anders mechanische shifters nemen)
- Shimano 105 voorderailleur
- Shimano Ultegra achterderailleur RX8000
- crankset Spa Cycles supercompact TD-2 crankset met 46-30 bladen.
- Shimano UN-BB55 115mm of 118mm (om triple crankset als dubbel te gebruiken moet je het wat naar buiten brengen.)
- Shimano casette 11-40T (XT of SLX, kan op 10speed body)
Bedankt voor het voorstel, ook zeker het overwegen waard. Ik zal hier nog even goed naar moeten kijken. Ik heb dit moment een 9 speed, een 10 speed kan dus ook maar past een 11 speed cassette hier dan dus ook op? En een XT of SLX cassette i.c.m. een ultegra achterderailleur RX8000 schakelt ook prima? Een road 11-speed cassette gaat niet passen? Als crankset zou ik dan toch eerder voor een TD-2 44-28 kiezen, hiermee haal ik dan toch een net iets lichter verzet. De shimano 105 voorderailleur kan een 44-28 ook prima aan? En is het gebruik van een Wolftooth Roadlink aan te bevelen bij een 40t cassette?
Shimano bodies voor 9v, zijn ook passend voor 8 en 10v weg cassettes en 11v mtb cassettes, zoals SLX en XT. Indien je 11-40t wilt schakelen, gebruik dan een Roadlink i.c.m GS derailleur. Of een mtb derailleur, maar....niet alle derailleurs uit de 9v of 10v groep kunnen dat zonder hulp halen. Dat hangt van het type af en bij Shadow derailleurs zul je een Roadlink DM moeten gebruiken. De kosten zijn het niet: tussen de €20 en €25. Ja een 105 voorderailleur kan een super compact crankstel, zoals 44/28t schakelen. Eigen ervaring en van andere klimgeiten. Het verschil van 16t is gelijk aan de officiele capaciteit van de derailleur, maar het relatieve verschil is wel veel groter. Dus zeer precies afstellen. Voor de RD 8000 ben je aangewezen op 11v shifters en uiteraard een 11v (heel)dunne ketting. Bij een shifter zonder index kun je in principe alle combinaties schakelen. Bij wegderailleurs komt de kabel van onderen, bij mtb derailleurs is het dual pull.
Meer weten: zie onderstaande link of gebruik ticket voor advies op maat.
PRT069 schreef:
ma 14 jan, 2019 22:11
Mijn huidige FSA bottom bracket is een "holle trapas", ik kan de lengte dus niet nameten. Wel weet ik dat de kettinglijn op dit moment 43,5 mm is. Als ik overstap na een triple heb ik een kettinglijn van 45 mm nodig. Welke lengte van vierkante as (bijv. de UN-54) ik dan nodig heb weet ik niet.
Je hecht te veel belang aan een rechte kettinglijn. Er zijn ten hoogste drie versnellingen (bij triple) waarbij de ketting echt recht loopt. Als het echt levensnoodzakelijk was om een rechte kettinglijn te hebben zou een 1x11 of 1x12 systeem nooit werken. In de praktijk zijn schuine kettinglijnen helemaal niet zo'n probleem. Bij de overgang van velgremmen naar schijfremmen in de wielersport zijn de achternaven verbreedt van 130 naar 135mm, waardoor de cassette 2,5mm verder naar buiten komt te staan; niemand maakt zich daar druk om. Met vierkante assen is het heel eenvoudig om kettinglijnen te corrigeren, ik zou een Shimano UN-BB55 bij een lokale fietsenmaker kopen zodat je snel kan omwisselen in lengte als het nodig is. Kettinglijn is alleen belangrijk ivm de voorderailleur...
PRT069 schreef:
ma 14 jan, 2019 22:11
De voorderailleur van de Gevenalle is niet geindexeerd maar "friction" hierdoor is het wel mogelijk om een road derailleur te gebruiken.
Niet geïndexeerd wil daarom nog niet zeggen dat de shifter het volledige bereik van de derailleur kan aanbieden, of omgekeerd, dat de shifter voldoende onderscheid kan maken tussen de verschillende versnellingen.
PRT069 schreef:
ma 14 jan, 2019 22:11
bdr schreef:
ma 14 jan, 2019 09:29
Ik heb van SPA CYCLES een RD-2 en TD-2 crank,
Goede tip. Als ik voor een triple kies, welke lengte van trapas heb ik dan nodig? De door SPA cycles aanbevolen 113mm?
TD-2 heeft zeker 3mm meer nodig dan RD-2 maar voor de rest hangt het af van MTB of road kettinglijn. SPA cylces adviseert volgens mij road.
PRT069 schreef:
ma 14 jan, 2019 22:11
k heb dit moment een 9 speed, een 10 speed kan dus ook maar past een 11 speed cassette hier dan dus ook op?
8-9-10 speed Shimano body's zijn compatibel met 10 speed road en 11 speed MTB cassettes, dus niet met 11 speed road. Maar waarom heb je 11 speed road nodig als je nu al een 10 speed 11-32 overweegt? Daarenboven kan je sommige achernaven eenvoudig upgraden naar 11 speed road (maar dat is dus niet nodig voor een 11-40T MTB cassette).
PRT069 schreef:
ma 14 jan, 2019 22:11
De shimano 105 voorderailleur kan een 44-28 ook prima aan? En is het gebruik van een Wolftooth Roadlink aan te bevelen bij een 40t cassette?
Roadlink is niet nodig. 44-28 zal ook lukken.

Mijn belangrijkste reden om bij STi te blijven is gebruiksgemak en beschikbaarheid. Ik wil gerust geloven dat een Genevalle shifter eenvoudiger is qua constructie, maar als er een hendel afbreekt wegens botsing of domweg lomp gedrag sta je daar met je MTB derailleurs waar geen enkele road shifter op past. Vervangers voor een 11 speed road shifter vind je in iedere Europese fietsenwinkel.
bdr schreef:
di 15 jan, 2019 01:15
Mijn belangrijkste reden om bij STi te blijven is gebruiksgemak en beschikbaarheid. Ik wil gerust geloven dat een Genevalle shifter eenvoudiger is qua constructie, maar als er een hendel afbreekt wegens botsing of domweg lomp gedrag sta je daar met je MTB derailleurs waar geen enkele road shifter op past. Vervangers voor een 11 speed road shifter vind je in iedere Europese fietsenwinkel.
Lees het zelf eens na, wat hier voor onzin staat. :roll:
Altijd duizelingwekkend, dit soort topics. Misschien kan ik hier aan toevoegen dat 9 speed Shimano MTB achterderailleurs werken met 10 speed roadshifters. Of vergroot dat de verwarring?
sjefke schreef:
di 15 jan, 2019 02:13
bdr schreef:
di 15 jan, 2019 01:15
Mijn belangrijkste reden om bij STi te blijven is gebruiksgemak en beschikbaarheid. Ik wil gerust geloven dat een Genevalle shifter eenvoudiger is qua constructie, maar als er een hendel afbreekt wegens botsing of domweg lomp gedrag sta je daar met je MTB derailleurs waar geen enkele road shifter op past. Vervangers voor een 11 speed road shifter vind je in iedere Europese fietsenwinkel.
Lees het zelf eens na, wat hier voor onzin staat. :roll:
Topic Starter is van plan Genevalle GX shifters te kopen om 10-11 speed Dynasys MTB derailleurs te combineren met een racebocht. Ik zie niet in wat er aan onzin in mijn quote hierboven staat. Overigens zijn die Genevalle GX shifters nu al moeilijk te krijgen en even duur als een 105 shifter. Dus?
3x10 road spul is gewoon niet meer te krijgen...of zeer lastig.
Ik heb, gezien hoe dit topic verloopt: met toch weer wat gehakketak, de neiging om hier die mop te vertellen van dat konijn en de worteltjestaart :roll: :wink:
:D
Hier nog een duidelijk verhaal over het verkrijgen van een licht verzet met op basis van een subcompact FSA road crankset.
https://road.cc/content/feature/246424- ... adventures
@Sonny: dat is exact wat ik bedoel.
bdr schreef:
di 15 jan, 2019 14:51
@Sonny: dat is exact wat ik bedoel.
Ik zag het. Het voordeel is dat je goed verkrijgbaar en betaalbaarder materiaal gebruikt dan gevennaille shifters waarbij je dus ook vast zit aan mechanische remmen.