Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor toeren en vakantie Nederland - Forum Wereldfietser

Fiets voor toeren en vakantie Nederland

Ik ben op zoek naar een fiets. Waar ga ik de fiets voor gebruiken? Dagelijks tussen de 10 en 30 km, Af en toe een tocht van ca. 40 km. Ik woon op Terschelling vandaar dat ik geen grote afstanden fiets. Ik zou het wel leuk vinden om aan de wal tochten te maken. Ik heb nu een Stevens fiets met derailleur. Deze fiets is volgens mij nogal goedkoop gebouwd. problemen heb ik met de verbinding van het spatbord. Ik hou totaal niet van het onderhoud wat een derailleur met zich meebrengt. Daarom dacht ik aan een fiets met alfine 11 naaf en riem. Zo kwam ik uit op de Koga miyata f3 6.0. Nu sprak ik een fietsenmaker die absoluut niet enthousiast is over de Shimano alfine naaf. Zijn mening is dat ik beter voor de Rohloff naaf kan gaan gezien de goede garantie die Rohloff biedt. Volgens hem heb ik met een santos incl rohloff naaf een fiets voor het leven,
Mijn oog viel volgens op de santos trekking lite. Ik dacht prachtig lichte fiets maar dan praat je wel over zeker 2500 euro meer. vervolgens zag ik de Gaastra 4.14. Beter qua prijs maar wel 6 kilo zwaarder dan de trekking lite. Hopelijk kan iemand mij een beetje op weg helpen.
Marieke84 schreef:
vr 11 jan, 2019 17:44
Dagelijks tussen de 10 en 30 km, Af en toe een tocht van ca. 40 km. Ik woon op Terschelling vandaar dat ik geen grote afstanden fiets. Ik zou het wel leuk vinden om aan de wal tochten te maken.
"Aan de wal tochten" is wel heel erg vaag. Van Harlingen naar Leeuwarden kan met elke fiets, toch?
Kun je deze checlist eens invullen?
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?

Fietstochtjes, Boodschappen, Woon-werk, Weekends. Tussen de 14 en 21 km elke dag.Tochten op Terschelling van 40 km max. Aan de wal 3 keer per jaar een tocht van ca 65 km per dag en dat dan vier dagen achter elkaar.


HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Stevig doorfietsen

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Beiden vind ik fijn.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
In principe elke dag.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ik fiets elke dag over schelpenpaden en een zandweg.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Harlingen Norg (ca 90 km). Norg - Ijhorst (ca 65 km). Bijna geen bagage.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Tochten van hotel naar hotel.

JE LICHAAMSLENGTE
173 cm.

JE GEWICHT
65 kilo.

JE LICHAAMSBOUW
Benen zijn relatief wat langer dan bovenlijf.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
ca 13 kilo.:

WAAR WOON JE?
Terschelling

WAT IS JE BUDGET?
niet direct van belang.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Aan de wal fietste ik gemiddeld per dag 50 km. Nu gemiddeld 20 km per dag.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
42 km.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Ik heb nu een Stevens randonneur. Uit 2012 of 2011. Ik heb op de fiets een stuurpen laten bevestigen zodat ik iets rechter op kon zitten i.v.m slapende vingers. Ook heb ik een ander zadel gekocht. Deze fiets was een verademing ten opzichte van de eerdere fietsen die ik had. Dat waren fietsen met iets van 7 versnellingen maar vooral heel erg zwaar en juist dat mijn fiets licht is maakt voor mijn gevoel dat ik een stuk sneller ben.
Verder heb ik een gevalle tour populair voor even wat boodschappen halen.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik ben heel erg onhandig als het om fietsenonderhoud gaat. Ik doe erg weinig aan mijn derailleur waardoor deze ook niet fijn loopt.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Alleen bij een erkende fietsenmaker maar niet bij een particulier.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
https://www.koga.com/nl/stads-en-toerfi ... -0?frame=D
https://www.santosbikes.com/assortiment ... kking-lite
https://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.14WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Ik heb alle tijd.

Wat ook nog een optie is om de Stevens Randonneur een goede beurt te geven en daar nog een tijd op doorrijden en wat vaker wegbrengen naar de fietsenmaker. Blijf ik wel met het derailleur onderhoud zitten. Deze fiets heb ik nu 6 jaar. Behoorlijk veel lakschade. Bagagedrager is verbogen. Er moet een nieuwe vette op. Nieuwe remblokjes. Verder moet ik nog vragen of de cassette nog kan of dat ik deze beter kan laten vervangen.

Ik vind het erg lastig. Fietsen geeft mij altijd enorm veel geluk. Maar de fiets moet natuurlijk wel in verhouding staan tot wat ik ermee wil. Beetje het Rolls Royce verhaal.
Die 13 kilo bagage. Is dat een inschatting of heb je de gewichten van je spulletjes bij elkaar opgeteld? Voor hotelvakanties lijkt 13 kg me namelijk best flink. Misschien wel het verschil tussen een ranke randonneur en een vakantiefietstank :lol:

Heb je een budget in gedachten?
Die 13 kilo kan naar beneden worden gesteld. Ik denk eigenlijk dat ik met 6 kilo ook heel ver kom. Het gaat dan om wat kleding voor vier dagen weg.
Ik heb geen budget in gedachte.
Als ik het zo lees zou ik kiezen voor een mooie derailleur fiets. Voor hotel vakanties hoeft dat niet meer dan 1000 of 2000 euro te kosten. Je fiets breng je dan 1 keer per jaar naar de fietsenmaker en klaar. Misschien is je huidige Stevens fiets na een uitgebreide onderhoudsbeurt ook weer helemaal goed.
Een Santos fiets met rohloff naaf en riem lijkt me overkill in jou geval. Voor het prijsverschil zou ik een paar leuke tochtjes aan de wal maken.
quote=Marieke84
》Fietstochtjes, Boodschappen, Woon-werk, Weekends. Tussen de 14 en 21 km elke dag.T
》 ochten op Terschelling van 40 km max. Aan de wal 3 keer per jaar een tocht v
》an ca 65 km per dag en dat dan vier dagen achter elkaar.
Dat kan elke fiets.

》》ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
》 Beiden vind ik fijn.
Dat vind ik ook, maar je moet kiezen of een fiets er tussen in kopen.
Een firts die ideaal is voor beiden wordt lastig.

》》MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
》In principe elke dag.
Dan zijn naafversnellingen en naafdynamo wel fijn.

》》WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
》Ik fiets elke dag over schelpenpaden en een zandweg.
Terschelling, bekend :D

》》JE GEWICHT
》 65 kilo.
Geen speciale eisen.

》ca 13 kilo.:
Dat kan elke fiets, lichte wielrenraspaardjes uitgezonderd.

》》WELKE FIETSERVARING HEB JE?
》Aan de wal fietste ik gemiddeld per dag 50 km. Nu gemiddeld 20 km per dag.
Dat die je vast niet met 12 kmu, dus je fietshouding zal toch ietwat sportief zijn.

》》Dat waren fietsen met iets van 7 versnellingen maar vooral heel erg zwaar
Ik herinner me de 7v huurfietsen van terschelling die niet vooruit te branden waren.
Dat lag ook aan de banden.

》ik doe erg weinig aan mijn derailleur waardoor deze ook niet fijn loopt.
Elke fiets heeft toch een beetje liefde nodig.

Remblokjes en cassette zijn geen reden om een nieuwe fiets te kopen. Dat is gewoon onderhoud. Klein onderhoud. De mooie fietsen die je verderop noemt zijn nieuw maar komen
ook aan onderhoud toe.

Een kromme bagagedrager is gewoon pech. 35 euro voor een goede en 80 voor een drager die 50000 km meegaat met 30 kilo er op.

》》WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
》Alleen bij een erkende fietsenmaker maar niet bij een particulier.
Jammer want dan zou ik een fiets met rohloffnaaf aanraden. Niet omdat je de versnellingen nodig hebt maar omdat deze naaf beter loopt dan andere.

-》》HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
In die prijsklasse: zoek een mooie.

》 Fietsen geeft mij altijd enorm veel geluk. Maar de fiets moet natuurlijk wel in
》verhouding staan tot wat ik ermee wil. Beetje het Rolls Royce verhaal.

Zeker mee eens.

Nog een optie: twee fietsen. Eentje met voor rot en nat weer wanner de zilte zeelucht je fiets onde je k... derriere weg wil corroderen en een met derailleurs voor als de zon schijnt het droog is en als je vier dagen weg wilt.
Dag Leon, bedankt voor je reactie. De laatste opmerking van twee fietsen werd mij ook aangeraden door een fietsenmaker die ik telefonisch sprak. Volgens hem kon ik de Stevens beter houden als ik de ruimte heb. Het lijkt mij nogal lastig om op marktplaats een tweedehands fiets te kopen. Mochten jullie een link hebben voor hoe ik zelf de derailleur kan onderhouden dan graag.
Marieke84 kun je een foto plaatsen van je Stevens? Misschien ook één van de ketting en tandwielen? Ben wel benieuwd naar de staat van je fiets.
Voor een persoon met een "normaal" postuur en een normaal gebruik van de fiets is een nexusnaaf voor gebruik in Nederland ruim voldoende.
Ik zal deze week een foto plaatsen van mijn Stevens. Ik heb zojuist een afspraak gemaakt met de fietsenmaker (per mail t is al laat). Mijn ervaring met nexus 7 was dat ik deze altijd op comfortabele fietsen had waar ik geen tempo mee kon krijgen. Ik fiets het liefst 23 km paruur met uitschieters naar boven als ik even een sprintje ga trekken of een wedstrijdje met mijn vriend. Ik weet niet of dat kan met nexus.
Ik raad je de m.i. veel te dure santos (juppie) fiets af. Waarom? Omdat Santos fietsen een laklaag hebben die niet bestand is tegen pekel. En ik begrijp dat je regelmatig op een eiland (bij zee) wilt gaan fietsen? Van al mijn fietsen die ik tot nu toe heb gehad, was alleen de Santos de fiets die het meest corrodeerde. Santos gaf dit zelf toe hoewel ze deze informatie acherhouden naar de buitenwereld. Ze geven er ook geen garantie op.

Een derailleur heeft m.i. weinig onderhoud nodig. Spatborden gaan (bijna) altijd kapot, ook op een dure Santos, het is vaak dezelfde ongein. Ik zou persoonlijk geen riem nemen omdat het een slecht verkrijgbaar product is dat je beperkt tot dure fietsframes die deelbaar moeten zijn. Een ketting kun je nog een keer inkorten of repareren, een riem niet.

Ik zou vooral niet te veel kijken wat handelaren op dit forum beweren. Je hebt echt geen Santos, Gaastra, Idworx of dergelijke juppiefiets nodig. Gewoon verder rijden met die Stevens of anders iets tweedehands? Ik rijd nu op een jaren '80 Raleigh en die roest tot nu toe minder dan mijn gestolen Santos. Volgens mij zijn Shimano versnellingsnaven niet slecht, ik heb geen verstand hier van.
Ga eens proefrijden op een fiets met een Nexus 8 premium, wereld van verschil tov de Nexus 7, geloof me!
Ik snap je punt echter wel, je wilt iets moois kopen en overal vanaf zijn, welnu, alles wat beweegt/draait heeft periodiek onderhoud nodig, het betere spul ook. Een onderhoudsvrije fiets bestaat niet, wel een onderhoudsarme.
jeroen_ schreef: Ik raad je de m.i. veel te dure santos (juppie) fiets af. Waarom? Omdat Santos fietsen een laklaag hebben die niet bestand is tegen pekel. En ik begrijp dat je regelmatig op een eiland (bij zee) wilt gaan fietsen? Van al mijn fietsen die ik tot nu toe heb gehad, was alleen de Santos de fiets die het meest corrodeerde. Santos gaf dit zelf toe hoewel ze deze informatie acherhouden naar de buitenwereld. Ze geven er ook geen garantie op.

Een derailleur heeft m.i. weinig onderhoud nodig. Spatborden gaan (bijna) altijd kapot, ook op een dure Santos, het is vaak dezelfde ongein. Ik zou persoonlijk geen riem nemen omdat het een slecht verkrijgbaar product is dat je beperkt tot dure fietsframes die deelbaar moeten zijn. Een ketting kun je nog een keer inkorten of repareren, een riem niet.

Ik zou vooral niet te veel kijken wat handelaren op dit forum beweren. Je hebt echt geen Santos, Gaastra, Idworx of dergelijke juppiefiets nodig. Gewoon verder rijden met die Stevens of anders iets tweedehands? Ik rijd nu op een jaren '80 Raleigh en die roest tot nu toe minder dan mijn gestolen Santos. Volgens mij zijn Shimano versnellingsnaven niet slecht, ik heb geen verstand hier van.
Precies!
De Nexus 7 naven hebben veel interne weerstand. Een Nexus met 8 versnellingen veel minder.
Een Rohloff heeft zoveel lage versnellingen dat je er de steilste bergen mee opkomt, maar die ga je niet tegen komen. De stapjes tussen de versnellingen zijn bij Rohloff ruim. Een poldercassette heeft kleinere verschillen tussen de versnellingen, waardoor dat lekker is in open gebied met wind.
Wat liefde in je huidige fiets stoppen en die moet prima capabel zijn voor het doel wat je ermee voor ogen hebt. Lakschade wordt 'ie alleen maar minder aantrekkelijk van bij het dievengilde.

Zou het geld lekker in wat fietsvakanties stoppen, of misschien zelfs in een fijne lichtgewicht kampeeruitrusting om dat eens te proberen in plaats van de hotels die je nu doet :-)
Hoi Marieke,

Bij het kopen van een tweedehands hoef je niet alleen te denken aan Marktplaats. Fietsenmakers hebben in het voorjaar, als velen tegenwoordig een e-bike kopen, soms de fijnste fietsen staan voor weinig geld.
Denk dan vooral aan fietsenmakers in de grotere plaatsen met flinke buitenwijken. Geen studentensteden want daar is veel vraag. Sommige fietsenmakers geven zelfs garantie.
Tijd is wel een vriend want geluk bij het vinden van een mooie tweedehands kun je niet afdwingen.
Op Terschelling kan het misschien erg tegenvallen want daar ligt de markt waarschijnlijk heel anders.

Omdat je schrijft dat je Stevens uit 2012 dateert en je 20 km gemiddels per dag fiets kom ik op ruim 50.000 km. Dan is het niet erg om een nieuwe te kopen. Maar ik twijfel daar aan want als je echt 50000 km hebt gefiets heb je ook al een aardig aantal remblokjes, cassettes, derailleurwieltjes, schakelkabels, kettingen en zelfs meerdere voorbladen versleten.

jeroen_:
< Een derailleur heeft m.i. weinig onderhoud nodig.
Zolang hij goed is hoef je er niks aan te doen bedoel je?
Dat klopt, maar als de derailleurwieltjes na 10 à 20.000 km kuren gaan vertonen kun je ofwel nieuwe er op zetten, ofwel steeds balen als een stekker omdat het een rotfiets is, ofwel een nieuwe fiets kopen. Optie 1 kost 10 euro en 20 minuten.

Het verhaal van de 7- en 8-speed naven kan ik beamen.
Als je Stevens goed past dan zou ik die lekker houden en 2x per jaar door je fietsenmaker laten nakijken.
Helaas zijn sommige fietsenwinkels al zo arrogant dat ‘wij geen onderhoud en reparaties meer uitvoeren aan derailleurfietsen’
Shadow schreef:
za 12 jan, 2019 13:59
Helaas zijn sommige fietsenwinkels al zo arrogant dat ‘wij geen onderhoud en reparaties meer uitvoeren aan derailleurfietsen’
Waarom is dat arrogant? En mogen ze dat niet zelf bepalen?

Zorgelijk is het natuurlijk wel!