Onder het motto “ als we dan een keer een lange tocht maken, dan moet het ook wel een echt lange zijn” zorgden wij (Thea en Vadan, vakantiefietsers sinds 1999) ervoor dat we genoeg vrije tijd spaarden om in 2006 zo’n 4 maanden te gaan fietsen.
Dit was ons plan:
• Eigen route van Groningen naar Haarlem
• Jacobsroute 1 t/m 3 naar Santiago en Finisterra
• Zilverroute naar Sevilla en via eigen route door naar Cadiz
• Via routes uit Fietsen in Andalusië en Onbegrensd fietsen naar Andalusië langs Granada naar Barcelona
• Met de boot naar Rome
• Reitsma’s Route naar Rome via Assisië en Venetië tot Landeck
• Inn Radweg 1 + 2
• Eigen Route van Passau naar de bron van de Moldau
• Moldau Radweg
• Elbe Radweg 1 tot Magdeburg
• Aller Radweg naar Verden
• Eigen route naar “ Stad”
Bij elkaar zo’n 9000 kilometer, wat zeker ons maximum zou zijn, zodat we met routeverkortingen rekening hielden.
We verwachten allerlei hindernissen en onderweg alle soorten weer. De hindernissen vielen mee, behalve dan het weer. Tot Santiago was het veel te koud (8 mei ’s morgens 4 graden) en de rest van de tocht was het altijd te warm (ook voor de mensen ter plekke). Het hielp ons dus niet dat we vroeg in het jaar vertrokken (31 maart) om voor de grote hitte weer uit Spanje weg te zijn.
In die hitte konden we alleen in de ochtend fietsen en daardoor moesten we ons inderdaad beperken.
• Wel Santiago maar niet Finisterra
• Van Sevilla niet langs Cadiz en Granada naar Barcelona, maar via Cordoba naar Valencia en dan met de trein naar Barcelona
• Niet via Venetië naar Landeck, maar via Verona naar Bolzano en vandaar met de trein naar Innsbruck
• Van Verden (onder Bremen) met de trein naar Leer om de dag daarna fietsend ons thuis in Groningen te bereiken.
Bij elkaar 7222 km.
De hoogtepunten:
• De schoonheid van het landschap overal, maar speciaal in Andalusië en Umbrië
• De Nederlandse fietsers die we tegenkwamen (normaal op weg naar Santiago, bijzonder op de rest van de tocht)
• De tocht langs de Elbe naar Dresden (ons laatste grote doel)
De dieptepunten:
• Het Tsjechische platteland
• Valpartij op levensgevaarlijke weg ten noorden van Praag
• De hitte tot het einde (toen men in Nijmegen de tocht staakte)
Weer thuis waren we echt voldaan, maar inmiddels hebben we er al weer een weekend tocht opzitten. En plannen voor volgend jaar zijn er ook weer.
Vadan de Bruijn
Dit was ons plan:
• Eigen route van Groningen naar Haarlem
• Jacobsroute 1 t/m 3 naar Santiago en Finisterra
• Zilverroute naar Sevilla en via eigen route door naar Cadiz
• Via routes uit Fietsen in Andalusië en Onbegrensd fietsen naar Andalusië langs Granada naar Barcelona
• Met de boot naar Rome
• Reitsma’s Route naar Rome via Assisië en Venetië tot Landeck
• Inn Radweg 1 + 2
• Eigen Route van Passau naar de bron van de Moldau
• Moldau Radweg
• Elbe Radweg 1 tot Magdeburg
• Aller Radweg naar Verden
• Eigen route naar “ Stad”
Bij elkaar zo’n 9000 kilometer, wat zeker ons maximum zou zijn, zodat we met routeverkortingen rekening hielden.
We verwachten allerlei hindernissen en onderweg alle soorten weer. De hindernissen vielen mee, behalve dan het weer. Tot Santiago was het veel te koud (8 mei ’s morgens 4 graden) en de rest van de tocht was het altijd te warm (ook voor de mensen ter plekke). Het hielp ons dus niet dat we vroeg in het jaar vertrokken (31 maart) om voor de grote hitte weer uit Spanje weg te zijn.
In die hitte konden we alleen in de ochtend fietsen en daardoor moesten we ons inderdaad beperken.
• Wel Santiago maar niet Finisterra
• Van Sevilla niet langs Cadiz en Granada naar Barcelona, maar via Cordoba naar Valencia en dan met de trein naar Barcelona
• Niet via Venetië naar Landeck, maar via Verona naar Bolzano en vandaar met de trein naar Innsbruck
• Van Verden (onder Bremen) met de trein naar Leer om de dag daarna fietsend ons thuis in Groningen te bereiken.
Bij elkaar 7222 km.
De hoogtepunten:
• De schoonheid van het landschap overal, maar speciaal in Andalusië en Umbrië
• De Nederlandse fietsers die we tegenkwamen (normaal op weg naar Santiago, bijzonder op de rest van de tocht)
• De tocht langs de Elbe naar Dresden (ons laatste grote doel)
De dieptepunten:
• Het Tsjechische platteland
• Valpartij op levensgevaarlijke weg ten noorden van Praag
• De hitte tot het einde (toen men in Nijmegen de tocht staakte)
Weer thuis waren we echt voldaan, maar inmiddels hebben we er al weer een weekend tocht opzitten. En plannen voor volgend jaar zijn er ook weer.
Vadan de Bruijn