Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meerdaagse Off Road tocht in NL - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Meerdaagse Off Road tocht in NL

55er schreef: En niet te lang wachten, het word al weer vroeg donker. :(

Ik zie dat als een voordeel, kan ik weer gaan wild kamperen :D Maar niet doorvertellen :oops:
Inmiddels met een groepje de WF offroad tocht van 2011 gereden van Nijmegen tot Venlo (100km) in twee dagen. Track was nog steeds 100% te doen, geen barricades tegengekomen.

55er: pb komt er zo aan, rondje Tilburg lijkt me leuk. 170 in 2 dagen lijkt me wat straf voor mij, maar goed, kan ook in etappes.
Wat een mooi draadje!
Staan jullie routes online als gps track?
Leuk om al deze berichten te lezen. Het blijft maar mooi weer, dus dit weekend willen wij weer een paar dagen off road gaan rijden. Dit keer in het gebied rondom de Sallandse Heuvelrug. Ik lees veel over de TNNZ, maar heb nog geen recent GPX bestand gevonden. Kan iemand deze delen? Improviseren geen probleem, dus de route hoeft niet 'perfect' te zijn.
Mag t ook iets zuidelijker?

Heb wel meerdaags tochtje rond Lochem Borculo Eibergen Winterswijk Aalten Dinxperlo Doetinchem Vorden.

Zo'n 180 km. Heb wel een mini camping ingetekent net onder Eibergen met een trekkershutje. 4 jaar geleden daar gesnurkt voor 15 Euries. Kun je de tent niet voor opzetten, toch?
Ik haak ook even in op dit topic. Ik kom van het hiken en begin nu net met bikepacking. Om m'n materiaal uit te testen wil ik graag een paar kleine routes doen, het liefst van station naar station en het liefst in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe. Heeft iemand suggesties?

Ik ga denk ik ook een paar LAW's fietsen: Pieterpad, Drenthepad en het Friese woudenpad.

O ja, ik begin nog maar net met fietsen, dus dagafstanden van 45/50 km zijn meer dan genoeg.

En ik zal Willem berichten voor de TNNZ, die klinkt gaaf!
Hoi Martje,

Ben je op zoek naar off-road of asfalt? Als het asfalt is, dan zijn dat soort ritjes natuurlijk goed te doen. Van station naar station, met onderweg een bivak.
Off-road kan dat ook natuurlijk. Wat ik zelf meestal doe, is dat ik kijk naar lokale MTB-routes en kijk of je die aan elkaar kunt knopen. Ik zoek dan meestal een natuurcamping in de buurt, maar er zijn ook andere overnachtingsmogelijkheden natuurlijk.

Op de Wereldfietserbeurs op 27 januari in Ede is ook een groepje bikepackers aanwezig. Als je kans ziet om langs te komen kunnen we je allerlei tips geven.

Ik weet niet of je op facebook zit, maar daar is ook een hele actieve Bikepack, mocht je het interessant vinden het dan kun je naar: Bikepacking NL

Groet
Maurice
Hoi Maurice, ik denk dat ik dicht bij huis mijn trainingsrondjes vooral op asfalt ga doen. Maar voor een echt vakantie gevoel is off-road met kamperen toch het leukst.

Rond Assen liggen aardig wat mtb routes zag ik, dus daar is misschien wat leuks van te maken. Maar Nederland kent geen systeem van lange afstand mtb paden? Zoals je dat wel hebt met fiets- en wandelpaden?

Goeie tip, ik ga de datum in m'n agenda zetten!

Nee, ik ben niet meer actief op Facebook.
Martje5 schreef:
zo 06 jan, 2019 22:29
Maar Nederland kent geen systeem van lange afstand mtb paden? Zoals je dat wel hebt met fiets- en wandelpaden?
Helaas niet, daar is ons landje te klein en te ontwikkeld voor. Maar goed, heel veel wandelpaden zijn ook toegankelijk voor fietsen, en er zijn ook veel onverharde fietspaden (vooral in het oosten), dus je kunt best mooie routes plannen.
Plannen doe ik vaak zelf met behulp van GPSies.com Bikemap.com en Garmin Basecamp.
Er is trouwens ook een erg actieve Off-Road Wereldfietser-clubje die meerdere keren per jaar gezamenlijk een meerdaagse tocht doet. Daar staat ergens anders op het forum nog wel een topic-over.

Maurice
Martje5 schreef:
zo 06 jan, 2019 12:31
Ik haak ook even in op dit topic. Ik kom van het hiken en begin nu net met bikepacking. Om m'n materiaal uit te testen wil ik graag een paar kleine routes doen, het liefst van station naar station en het liefst in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe. Heeft iemand suggesties?

Ik ga denk ik ook een paar LAW's fietsen: Pieterpad, Drenthepad en het Friese woudenpad.

O ja, ik begin nog maar net met fietsen, dus dagafstanden van 45/50 km zijn meer dan genoeg.

En ik zal Willem berichten voor de TNNZ, die klinkt gaaf!
In het noorden is het wel een beetje zoeken naar leuke (deels) onverharde routes.

Wat ik zelf regelmatig fiets:
1) Vanuit de stad Groningen, via station Haren, naar de Doctor E.H. Ebelsweg en Noordlandsdrift richting Glimmen (stukje Appelbergen, wel oppassen: fietsers niet toegestaan), Zuidlaren, Schipborg, Gasteren. Vanuit Gasteren kun je:
- weer richting Groningen via bijv. Oudemolen, Zeegse, Tynaarlo, Eelde-Paterswolde, Onlanden, Groningen;
- via het Balloerveld naar Assen (korte route) of via Gieten (mooie mbt route!), Gasselte en Odoorn richting
Emmen. Sleen eo dan ook even meepikken, erg mooi fietsen daar.

Deze route is grotendeels onverhard (ca. 60-70%) en voor een deel gebaseerd op de TNNZ route.

2) Trein naar Hoogeveen. Vervolgens fiets je richting Dwingeloo, waar je veel mooie onverharde paden hebt en een MTB route. Het Dwingelderveld is ook een aanrader, wel grotendeels verhard. Vanuit omgeving Dwingeloo fiets je door naar Diever en uiteindelijk Appelscha (wel grotendeels verhard). In Appelscha heb je een mooie MTB route, probeer (deels) mee te pikken. Via Appelscha kun je door naar Fochteloo, Norg, Roden/Roderwolde, Onlanden en Groningen.

3. Bakkenveen en Beetsterzwaag kun je mooi fietsen. Diverse MTB routes.

Voor de rest gewoon lekker fietsen en zelf wat routes gaan ontdekken.
Maurice schreef:
ma 07 jan, 2019 10:25
Martje5 schreef:
zo 06 jan, 2019 22:29
Maar Nederland kent geen systeem van lange afstand mtb paden? Zoals je dat wel hebt met fiets- en wandelpaden?
Helaas niet, daar is ons landje te klein en te ontwikkeld voor. Maar goed, heel veel wandelpaden zijn ook toegankelijk voor fietsen, en er zijn ook veel onverharde fietspaden (vooral in het oosten), dus je kunt best mooie routes plannen.
Plannen doe ik vaak zelf met behulp van GPSies.com Bikemap.com en Garmin Basecamp.
Er is trouwens ook een erg actieve Off-Road Wereldfietser-clubje die meerdere keren per jaar gezamenlijk een meerdaagse tocht doet. Daar staat ergens anders op het forum nog wel een topic-over.

Maurice
Bedankt voor de websites. Vooral Garmin Basecamp lijkt heel mooi. Maar ik heb geen Garmin... Tot nu toe importeer ik gpx files in Google Maps. Kan ik dit dan wel gebruiken?
Stadjer schreef:
ma 07 jan, 2019 11:40
Martje5 schreef:
zo 06 jan, 2019 12:31
Ik haak ook even in op dit topic. Ik kom van het hiken en begin nu net met bikepacking. Om m'n materiaal uit te testen wil ik graag een paar kleine routes doen, het liefst van station naar station en het liefst in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe. Heeft iemand suggesties?

Ik ga denk ik ook een paar LAW's fietsen: Pieterpad, Drenthepad en het Friese woudenpad.

O ja, ik begin nog maar net met fietsen, dus dagafstanden van 45/50 km zijn meer dan genoeg.

En ik zal Willem berichten voor de TNNZ, die klinkt gaaf!
In het noorden is het wel een beetje zoeken naar leuke (deels) onverharde routes.

Wat ik zelf regelmatig fiets:
1) Vanuit de stad Groningen, via station Haren, naar de Doctor E.H. Ebelsweg en Noordlandsdrift richting Glimmen (stukje Appelbergen, wel oppassen: fietsers niet toegestaan), Zuidlaren, Schipborg, Gasteren. Vanuit Gasteren kun je:
- weer richting Groningen via bijv. Oudemolen, Zeegse, Tynaarlo, Eelde-Paterswolde, Onlanden, Groningen;
- via het Balloerveld naar Assen (korte route) of via Gieten (mooie mbt route!), Gasselte en Odoorn richting
Emmen. Sleen eo dan ook even meepikken, erg mooi fietsen daar.

Deze route is grotendeels onverhard (ca. 60-70%) en voor een deel gebaseerd op de TNNZ route.

2) Trein naar Hoogeveen. Vervolgens fiets je richting Dwingeloo, waar je veel mooie onverharde paden hebt en een MTB route. Het Dwingelderveld is ook een aanrader, wel grotendeels verhard. Vanuit omgeving Dwingeloo fiets je door naar Diever en uiteindelijk Appelscha (wel grotendeels verhard). In Appelscha heb je een mooie MTB route, probeer (deels) mee te pikken. Via Appelscha kun je door naar Fochteloo, Norg, Roden/Roderwolde, Onlanden en Groningen.

3. Bakkenveen en Beetsterzwaag kun je mooi fietsen. Diverse MTB routes.

Voor de rest gewoon lekker fietsen en zelf wat routes gaan ontdekken.
Bedankt voor alle route suggesties Stadjer! Hier heb ik veel aan.
Martje5 schreef:
di 08 jan, 2019 11:51
Bedankt voor de websites. Vooral Garmin Basecamp lijkt heel mooi. Maar ik heb geen Garmin... Tot nu toe importeer ik gpx files in Google Maps. Kan ik dit dan wel gebruiken?
Basecamp is vooral fijn in het gebruik als je ook een Garmin gps hebt. Maar je kunt de gpxjes ook prima in Google maps laden hoor.
Martje5 schreef:
zo 06 jan, 2019 12:31
Ik haak ook even in op dit topic. Ik kom van het hiken en begin nu net met bikepacking. Om m'n materiaal uit te testen wil ik graag een paar kleine routes doen, het liefst van station naar station en het liefst in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe. Heeft iemand suggesties?

Ik ga denk ik ook een paar LAW's fietsen: Pieterpad, Drenthepad en het Friese woudenpad.

O ja, ik begin nog maar net met fietsen, dus dagafstanden van 45/50 km zijn meer dan genoeg.

En ik zal Willem berichten voor de TNNZ, die klinkt gaaf!
Leuk idee om wat LAW's te fietsen. Dat is voor mij ook een leuke optie. Is het Trekvogelpad te fietsen met MTB?
Als je bedoelt om op het wandelpad te gaan fietsen, lijkt me dat sowieso geen goed idee? Op een gewoon fietspad/route kun je toch ook met je MTb? dus ik neem aan dat je dan bedoelt om op het wandelpad te gaan atb-en. maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
fud0 schreef:
do 10 jan, 2019 19:05
Als je bedoeld om op het wandelpad te gaan fietsen, lijkt me dat sowieso geen goed idee? :roll:
Redelijk wat (bos)paden zijn ook open gesteld voor fietsen, dus daar mag het. Houdt wel altijd rekening met de andere gebruikers van het bos, natuurlijk. Vriendelijk groeten en niet hard fietsen.
Maurice schreef:
do 10 jan, 2019 19:25
fud0 schreef:
do 10 jan, 2019 19:05
Als je bedoeld om op het wandelpad te gaan fietsen, lijkt me dat sowieso geen goed idee? :roll:
Redelijk wat (bos)paden zijn ook open gesteld voor fietsen, dus daar mag het. Houdt wel altijd rekening met de andere gebruikers van het bos, natuurlijk. Vriendelijk groeten en niet hard fietsen.
Dan wil ik vooraf natuurlijk uitzoeken waar ik zou kunnen/mogen fietsen. Mijn wandelervaring in Nederland is dat je op veel plekken ook fietsers tegenkomt of dat je in de buurt van MTB tracks wandelt. Vandaar dat het idee van Martje5 me aansprak. Ik zal vriendelijk groeten 8)
Een wandelpad is alleen voor wandelaars als dat specifiek staat aangegeven. Overigens: zodra voetgangers niet meer op het fietspad lopen, fiets ik niet meer op een wandelpad! Hard rijdende mountainbikers op een wandelpad zijn net zo erg als groepen wandelaars op het fietspad. svp leven en laten leven en een beetje voorzichtig doen!
idd. leven en laten leven, maar het wordt overal zo druk dat ik de eerste 'verboden voor ATB' bordjes al ben tegengekomen.. de meeste wandelaars op smalle echt-alleen-voor- wandelaars-paden, ergeren zich inmiddels dood aan overdreven aardig groetende atb-ers op een echt alleen voor wandelaars toegankelijk pad en trappen niet meer in deze 'trucjes'.
Als ik met fiets op een wandelpad kom, stap ik af en loop ik dat stuk, is ook erg leuk voor de afwisseling.

heel veel wandelaars zullen er niets van zeggen, maar de meesten irriteren zich mateloos en vice versa als een wandelaar op een atb pad loopt, omdat het overal steeds drukker wordt met mensen helaas.

In veel situaties blijft het idd. niet storend en zijn beiden, fietsers en wandelaars welkom mits je je aanpast aan de situatie ter plekke etc. indien nodig.
astromittens schreef:
do 10 jan, 2019 17:15

Leuk idee om wat LAW's te fietsen. Dat is voor mij ook een leuke optie. Is het Trekvogelpad te fietsen met MTB?
Het Trekvogelpad ken ik niet. Ik ben nu bezig om het Westerborkpad te fietsen. Uit het routeboekje was wel duidelijk dat er veel asfalt tussen zit, dus ik heb tot nu toe alles met de wegfiets gedaan. Tussen Amersfoort en Zwolle zit meer bos, dat ga ik met de mtb doen.