Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 35 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Hoi! Wat is hier veel waardevolle informatie te vinden. Ik ben een tijdje bezig geweest met lezen en wilde nu dan toch ook reageren. Ik ga vaker op fietsvakantie (in Nederland) en heb sinds kort een MTB (Kona Fire Mountain) en wil daar ook mee gaan bikepacken.

Ik ben aan het kijken welke spullen ik nodig heb voor bikepacken. Inmiddels heb ik twee drybags van Ortlieb besteld (13 L elk) en een harnas voor aan 't zadel. Ik wilde een stuurharnas bestellen in Polen, maar zo'n DIY projectje lijkt me ook wel wat.

Mijn minimale winterbagage past met gemak in een 20 L achtertas van Ortlieb. Daar moeten dan nog wel kleren bij, wat elektronica en natuurlijk water/eten/tools. Ik hoop dus dat ik met een toptube bag en een frametas genoeg mee kan nemen. Misschien dat mijn kooksetje nog op dieet moet.. Een frametas passend bij mijn fiets is nog wel een uitdaging, want de bovenbuis is maar 40 cm aan de kant waar de tas komt.

Ik heb al genoeg leuke routes gezien, dus ik kan niet wachten om op pad te gaan!

Bijlagen

Op de Wereldfietsbeurs van de Wereldfietser op zondag 27 januari in de Fietser te Ede zijn ook Bikepackers van onze leuke vereniging met hun bepakte fietsen. Hier krijg je veel informatie van mensen uit de praktijk.
Dat is een leuke tip, ik zet het in mijn agenda!
Smitty schreef:
di 08 jan, 2019 13:03
Hoi Martje,

Ik heb mijn bikepacking uitrusting grotendeels zelf gemaakt;
Toevallig nog een frametas over uit een eerder stukje huisvlijt?

Heb ook een Surly fatbike in volgens mij dezelfde maat, maat maar ben niet zo creatief met huisvlijt en geen zin om zoveel geld uit te geven voor een nieuwe Revelate....
Jurr schreef:
do 10 jan, 2019 12:55
Smitty schreef:
di 08 jan, 2019 13:03
Hoi Martje,

Ik heb mijn bikepacking uitrusting grotendeels zelf gemaakt;
Toevallig nog een frametas over uit een eerder stukje huisvlijt?

Heb ook een Surly fatbike in volgens mij dezelfde maat, maat maar ben niet zo creatief met huisvlijt en geen zin om zoveel geld uit te geven voor een nieuwe Revelate....
Hé Jurr,

Leuk dat je het vraagt maar nee sorry, dit is het eerste en enige model dat ik gemaakt heb; en dat was meteen raak :wink:
Heb er later nog wel wat aan veranderd maar een heel nieuw model staat nog niet in de planning. Nog te veel andere dingen die ik eerst wil maken 8)
astromittens schreef:
wo 09 jan, 2019 18:08
Hoi! Wat is hier veel waardevolle informatie te vinden. Ik ben een tijdje bezig geweest met lezen en wilde nu dan toch ook reageren. Ik ga vaker op fietsvakantie (in Nederland) en heb sinds kort een MTB (Kona Fire Mountain) en wil daar ook mee gaan bikepacken.

Ik ben aan het kijken welke spullen ik nodig heb voor bikepacken. Inmiddels heb ik twee drybags van Ortlieb besteld (13 L elk) en een harnas voor aan 't zadel. Ik wilde een stuurharnas bestellen in Polen, maar zo'n DIY projectje lijkt me ook wel wat.

Mijn minimale winterbagage past met gemak in een 20 L achtertas van Ortlieb. Daar moeten dan nog wel kleren bij, wat elektronica en natuurlijk water/eten/tools. Ik hoop dus dat ik met een toptube bag en een frametas genoeg mee kan nemen. Misschien dat mijn kooksetje nog op dieet moet.. Een frametas passend bij mijn fiets is nog wel een uitdaging, want de bovenbuis is maar 40 cm aan de kant waar de tas komt.

Ik heb al genoeg leuke routes gezien, dus ik kan niet wachten om op pad te gaan!
Astromittens, leuk dat je ook gaat bikepacken. En respect dat je alles in een 20 liter tas krijgt! Wat voor tent en matje heb je?
Ik heb een superlichtgewicht brandertje van 16 gram: een zelfgemaakt alcohol brandertje van een bierblikje :D , gecombineerd met een titanium potje van 500 ml heel klein op te bergen.

Verschillende bedrijven maken een framebag naar specificatie van jouw frame. Maar aangezien mijn frame ook maar klein is en dus weinig inhoud geeft, ga ik liever voor 2 cages aan m'n voorvork.
Ik heb een Terranova Laser Competition 1 en een Sea to Summit ultralight insulated (small).

Slimme oplossing voor het kooksetje! Ik wil graag mijn Trangia brander gebruiken. Daar zou ik een andere standaard voor kunnen kiezen, eventueel een waarmee ik ook op hout kan koken. Een los windscherm is ook al enorme winst vergeleken met mijn complete Trangia set. Of ik de pannen (twee, nested) daarbij handig mee kan nemen, moet ik proberen zodra ik mijn bikepack spullen binnen heb. Anders moet ik daarvoor evt. een alternatief zoeken.

Is 500 mL voor jou genoeg om eten te maken? Ik ben toch erg blij dat ik twee pannen heb van ~800 mL, zodat ik nog een beetje kan roeren. En ik eet veel, geloof ik.. 8)

Ik kwam deze framebag tegen:
https://www.lomo.co.uk/acatalog/bike-fr ... ml#SID=119
Die lijkt wel precies in mijn frame te passen, dus ik ga 'm bestellen.
Graag gedaan!
Han Doek schreef:
do 10 jan, 2019 18:17
Graag gedaan!
Heel fijn! Dat scheelt nogal met een op maat gemaakte framebag :D

En je tip van een grotere drybag is misschien ook wel wijs. Ik heb nu 13 L, maar misschien past 22 L mooier (en die hoeft inderdaad niet vol).

Welke (gewichts)verdeling is aan te raden als je kijkt naar wat je aan je stuur en aan je zadel hangt?
Ja hoor, 's ochtends thee: 250 ml, tussen de middag noodles: 200 ml, 's avonds water toevoegen aan instant aardappelpuree of een droogmaaltijd: 400 ml.

Mooie framebag. Op dezelfde site kwam ik een smartphone hoes tegen. Ik navigeer met Google Maps en dan is een waterdichte hoes heel handig. https://www.lomo.co.uk/acatalog/bike-ph ... ml#SID=119

Ik kwam ook een mooi koopje tegen: Ibera triangle frame bag: https://www.ebay.co.uk/itm/Ibera-Triang ... SwJtJcL2-3. Voor dat geld... toch maar een frametas :lol:
astromittens schreef:
do 10 jan, 2019 18:35
En je tip van een grotere drybag is misschien ook wel wijs. Ik heb nu 13 L, maar misschien past 22 L mooier (en die hoeft inderdaad niet vol).

Welke (gewichts)verdeling is aan te raden als je kijkt naar wat je aan je stuur en aan je zadel hangt?
Ik vind drybags over het algemeen veel diep en smal; daarom zijn mijn losse drybags een maatje te groot en maar half gevuld; er past dan meer naast elkaar en is makkelijker bereikbaar (zoals in een normale fietstas); mijn zadeltas steek dan ook niet zo ver naar achteren uit (en kwispelt minder dan die enorme slurfen die ik wel eens zie)

Wat betreft gewichtsverdeling; omdat ik met mijn fatbike vaak het diepe zand opzoek, heb ik relatief veel gewicht achterop 70-30%; kan me voorstellen dat voor op de weg anders ligt.
Smitty schreef: Ik vind drybags over het algemeen veel diep en smal; daarom zijn mijn losse drybags een maatje te groot en maar half gevuld; er past dan meer naast elkaar en is makkelijker bereikbaar (zoals in een normale fietstas); mijn zadeltas steek dan ook niet zo ver naar achteren uit (en kwispelt minder dan die enorme slurfen die ik wel eens zie)

Wat betreft gewichtsverdeling; omdat ik met mijn fatbike vaak het diepe zand opzoek, heb ik relatief veel gewicht achterop 70-30%; kan me voorstellen dat voor op de weg anders ligt.
Ik ga het proberen. Misschien moet ik inderdaad grotere drybags overwegen (maar die zijn dan weer iets zwaarder). Ik ben niet van plan veel op de weg te fietsen, want ik wil met mijn MTB gaan bikepacken. 8) Heel veel mul zand lijkt me ook heftig trouwens. Fiets je veel op het strand? Of op zandverstuivingen zoals bij Kootwijk?
astromittens schreef:
vr 11 jan, 2019 11:29
Ik ga het proberen. Misschien moet ik inderdaad grotere drybags overwegen (maar die zijn dan weer iets zwaarder). Ik ben niet van plan veel op de weg te fietsen, want ik wil met mijn MTB gaan bikepacken. 8) Heel veel mul zand lijkt me ook heftig trouwens. Fiets je veel op het strand? Of op zandverstuivingen zoals bij Kootwijk?
Leuk dat je ook de onverharde wereld opzoekt :D Rij regelmatig vanuit Scheveningen over het strand naar Noordwijkerhout; omdat je toch zand aan het wegduwen bent, is het alsof je op een valsplat rijdt, pittig dus maar wel waanzinnig om langs de zee te rijden, veel duimen omhoog van wandelaars :D

Kootwijkerzand heb ik regelmatig dwars overgestoken, zwaar maar wel goed te doen, en geeft een geweldig gevoel; alleen... een fatbike kan niet alles, paardensporen met diepe kuilen gaat niet of je zou misschien 36” x 5” wielen en de benen van Cavendish moeten hebben :|
De framebag is binnen! Hij past echt perfect in mijn mountainbike frame. Voor 17 euro...
Misschien ga ik zelf nog een stuk band aan de onderkant naaien, zodat hij daar ook vastgezet kan worden
https://flic.kr/p/23CH33c
Zijn hier eigenaren van een Trek 1120?

Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen en reviews.

Zie: http://www.sintchristophorus.nl/wie-heeft-de-trek-1120/
Revanho schreef:
wo 06 jun, 2018 21:25
Misschien zijn er hier wel geïnteresseerden in nog een soort fietstassen (neen, ik ben geen betrokken partij): https://www.kickstarter.com/projects/ae ... =discovery
De Aeroe tassen zijn inmiddels in productie.

Zie: http://www.sintchristophorus.nl/aeroe-m ... g-systeem/

Bijlagen

Zijn hier eigenaren van een Trek 1120?
Een MTB met een bagagedrager!
Geniaal!
Ik reed er 20 jaar geleden al mee (en ik was niet de enige).

Als het zo verder gaat, begint bikepacking steeds meer te lijken op gewoon fietstrekken.

Voorspelbare evolutie, al lang zichtbaar bij tenten, rugzakken etc.
Eerst een simpel zeiltje (voorgesteld als een ultralight-revolutie). Nu tenten met binnentent enzovoort, want dat zeiltje werkte toch niet zo goed.
Eerst rugzakken zonder frame (voorgesteld als een ultralight-revolutie). Nu rugzakken met frame, binnen- en buitentassen etc. Want een rugzak zonder frame draagt toch niet zo lekker.

Het pluspunt is vanzelfsprekend dat de gevestigde producenten niet blind blijven voor de evolutie en ook met lichtere rugzakken en tenten op de markt komen. Te vrezen valt helaas dat de gevestigde producenten de innovatieve kleine bedrijfjes in de bikepacking-wereld uit de markt gaan duwen. Dat zou ik wel jammer vinden.
derdekeer schreef:
do 17 jan, 2019 10:49
Als het zo verder gaat, begint bikepacking steeds meer te lijken op gewoon fietstrekken.
En gewoon fietstrekken op bikepacken... Dat is nu al te zien met al die zogeheten 'adventure bikes'.
De essentie zit ‘m in de gebruikte materialen. De nieuwe dubbeldaks tenten en framerugzakken wegen vaak eenderde tot een kwart van de aloude varianten. Niet gezegd dat je daarmee dezelfde omstandigheden aan kunt. Maar voor 75-90% van de tijd wél. En dan is een derde van het oude gewicht wel zo fijn.

Laatst weer eens met volle bepakking en een stormvaste tent gefietst. Het blijft een hels gewicht op die onverharde paden.
Willen jullie meekijken? Ik heb vandaag een winterkampeer paklijst op de grond uitgelegd. En vervolgens geprobeerd in dry bags te stoppen. Maar het past niet eens allemaal! Pfff, hoe doen jullie dat?

Hier alles uitgestald op de grond:
https://flic.kr/p/2edRGY7
Rab winterslaapzak, Exped downmat, MSR 1persoonstent, klein beetje eten, 1 liter waterzak, merino ondergoed, etc

Aantal dingen in hoesjes:
https://flic.kr/p/2eivoCt

En hier zoveel mogelijk in dry bags:
https://flic.kr/p/2edRGQ1
Rechts een 20 liter drybag met de slaapzak erin en nog wat klein spul.
Links een 13 liter drybag met de tent erin, die is dan ook bijna vol. (ik ga m niet volproppen, want mijn seatbag wordt max 10 liter)
De framebag met 1 liter waterzak, reparatiespul en reserveband.