Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaartje naar 6,90 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietskaartje naar 6,90

joukon schreef:
zo 06 jan, 2019 17:16
On topic dan verder; ik heb een vouwfiets. Maar na een volle dag fietsen met bepakking ergens eindigend in Sittard, had ik geen zin om die fiets van fietstassen te ontdoen en op te vouwen. Dus maar een fietskaartje erbij gekocht.
Het valt nog wel mee met die prijzen vind ik persoonlijk.
Waarmee zou je het moeten vergelijken? Met de oude prijs.
Levensonderhoud wordt duurder.

Ik zie nog geen "gele hesjes" toename. De animo om tegen prijsverhogingen in actie te komen lijkt nihil.

'Gele hesjes' strijders strijden tegen het machtsverschil van überelite en het volk, er is geen werkelijk debat hierover mogelijk, uiteindelijk worden ze letterlijk neergeslagen, tanks worden ingezet of sluipschutters. Op deze manier leven we in een schijndemocratie, ook in NL. Het gaat niet over accijnsverhogingen ed. in de eerste plaats, wat men bij de NOS of dergelijk medium het volk wijsmaakt; dat zijn slechts de gevolgen van hun altijd übermacht over het volk. We zijn hier zelf ook debet aan, maar lijken vastgeroest in wat ons opgedrongen wordt uiteindelijk, er lijkt geen andere weg, dan de uitgezette lijnen maar te volgen, die ons worden geïndoctrineert. Het milieu wordt slechter, maar consumeren is goed voor de economie.. is ons lang voorgehouden.. Leiders geven niet werkelijk om het volk, daar gaat het protest werkelijk over. Uiteindelijk kunnen zij naar veilige oorden vluchten, want zij hebben geld, en liggen wij hier weg te rotten, of te verzuipen etc. etc.

Ik vind het heel mooi,als de NS in de zomer extra treinen inzet om meer fietsen mee te kunnen nemen. Ik zelf kon afgelopen zomer niet in Maastricht een keer komen, want de treinen waren idd. overvol met (race)fietsters, dat ik het die dag maar heb overgeslagen.
Ik hoop dat er in de toekomst treinstellen komen met een treincompartiment met veel klapstoel mogelijkheden, die in eerste instantie bedoeld is voor fietsers en/of mensen met grote 'stukken' bagage, met instructies voor de mensen die op een klapstoel zitten het ook overduidelijk is dat ze dienen op te staan voor een ieder binnenkomend persoon met een fiets en daarover niet gediscussieerd hoeft te worden.
Leon schreef:
ma 07 jan, 2019 19:07
keesswart schreef:
ma 07 jan, 2019 18:08
Dat heeft weer te maken met regeringen die liever geld uitgeven aan autowegen waar 130 km/uur gereden mag worden dan aan tunnels en bruggen in spoorlijnen.
Maar ook met de nog steeds weidverbreide vanzelfsprekendheid waarmee we ons alsmaar verplaatsen. Treinreizigers zijn daar geen uitzondering in. Ik heb me er bij de invoering van de ov-kaart voor studenten al over verbaasd dat het reizen er daarmee al meteen als een vanzelfsprekendheid aangeleerd wordt.
Idd. met het weekendvrij abonnement reis ik ook vaker, maar ik weet nog dat het 'vroeger' een hoge uitzondering was dat ik voor mijn plezier een dagje met de trein ergens naartoe ging of überhaupt kosten ging maken om te reizen. Ik heb altijd alles bewust met de fiets gedaan, woon-werk verkeer ed. omdat een auto slecht is voor het milieu, dan moet ik dan niet doen, of zo weinig mogelijk, heb ik altijd gedacht en nog. Een trein kost hoe dan ook nog energie om hem te laten rijden en alles wat er nog meer bij komt kijken aan energie en milieulasten ondanks de groene stroom voorzieningen tegenwoordig bij de NS. Maar ik voel me nog steeds een speld in de hooiberg, ik heb me drukgemaakt, over waarom we niet met z'n allen werkelijk ons willen inzetten voor alles zo schoon mogelijk ed., maar het word minder.. ze moeten maar zien.. ik heb iig geen kinderen die ik een toekomst moet geven en dus neem ik iig .. de trein en ook de fiets mee, baal wel, 70 cent duurder, maar ach.. toe maar 8)
Leon schreef:
ma 07 jan, 2019 19:07
keesswart schreef:
ma 07 jan, 2019 18:08
Dat heeft weer te maken met regeringen die liever geld uitgeven aan autowegen waar 130 km/uur gereden mag worden dan aan tunnels en bruggen in spoorlijnen.
Maar ook met de nog steeds wijdverbreide vanzelfsprekendheid waarmee we ons alsmaar verplaatsen. Treinreizigers zijn daar geen uitzondering in. Ik heb me er bij de invoering van de ov-kaart voor studenten al over verbaasd dat het reizen er daarmee al meteen als een vanzelfsprekendheid aangeleerd wordt.
En dan die mensen die maar overal heen fietsen alsof het niets is...
bert sitters schreef:
vr 04 jan, 2019 09:01
@willem.m
Dit is een mededeling!
On topic :D

Zou die prijsverhoging te maken hebben met die 2 miskleunen tussen NS en ProRail?
De reiziger/belastingbetaler betaald https://www.ad.nl/binnenland/onderzoek- ... ~ac4f6de5/
bert sitters schreef:
za 05 jan, 2019 06:49
Motivatie van NS
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de ontstuimige groei van de OV-fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodige reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen. Om de kosten van verlengen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen."
Dus de NS zet daadwerkelijk extra treinstellen in om fietsen te vervoeren? De tranen springen me in de ogen.
Casartelli schreef:
di 08 jan, 2019 10:08
Dus de NS zet daadwerkelijk extra treinstellen in om fietsen te vervoeren? De tranen springen me in de ogen.
Misschien moeten ze wel. Van het 15 maanden geleden aangekondigde overleg tussen iemand van de ontwerpgroep van de nieuwe intercities, iemand van de Fietsersbond en een hotemetoot van De Wereldfietser over de volgens sommigen te kleine fietshokjes waar een fiets niet zou passen hebben we nooit meer iets gehoord.
Afbeelding
joukon schreef:
di 08 jan, 2019 08:22
bert sitters schreef:
vr 04 jan, 2019 09:01
@willem.m
Dit is een mededeling!
On topic :D

Zou die prijsverhoging te maken hebben met die 2 miskleunen tussen NS en ProRail?
De reiziger/belastingbetaler betaald https://www.ad.nl/binnenland/onderzoek- ... ~ac4f6de5/
Jeetje mina zeg, dit komt idd. heel erg dubieus over, eerst de grond verkopen voor .. een paar euro en dan is het miljoenen waard weer bij verkoop, heel raar idd. en idd. als het zo zou zijn en onnodig miljoenen over de balk gesmeten zijn; de klant moet het maar weer opbrengen.
Vooralsnog ga ik er van uit dat deze beide semi-overheidsinstellingen inderdaad zo dom zijn, dit soort fouten te maken. Veel kwalijker wordt het als mocht blijken dat NS willens en wetens de grond ver onder de marktprijs heeft verkocht aan een marktpartij. In een vrije markt wordt de prijs voor een dienst niet bepaald door de kosten, maar door wat de koper er voor wil geven. Helaas werkt het met ons treinkaartje niet zo. Bij alle monopolistische semioverheidsdiensten blijft helaas een kundige controle door de overheid gewenst.
joukon schreef:
zo 06 jan, 2019 17:16
Het valt nog wel mee met die prijzen vind ik persoonlijk.
Waarmee zou je het moeten vergelijken? Met de oude prijs.
Of die prijzen meevallen is inderdaad persoonlijk.
Als ik van Essen naar Groningen trein en dan 6,90 euro extra moet betalen stelt dat voor mij persoonlijk ook niet veel voor.

Als een gezin met 3 kinderen (tussen de 4 en 11 jaar) van Rotterdam naar Leiden wil rijden omdat de 30 km er fietsend echt niet meer bij kan, dan betekent die fietstreinkaartjes meer dan een verdubbeling van de totale reisprijs. (En dan ga ik er nog vanuit dat de volwassenen geen kortingskaart hebben.)

Ik blijf het bijzonder vinden dat de prijs van een fietskaartje onafhankelijk is van de afgelegde afstand. Een bedrag aangepast aan de prijs van de treinkaartje met een minimum lijkt me veel logischer.

Even absurd is de invloed van de overschrijding van de landsgrens op de prijs. Waarom is Roosendaal-Kalmthout voor het meenemen van een fiets zoveel duurder dan een grotere afstand binnen Nederland?

En ook onbegrijpelijk is dat als ik in België een fietskaartje koop om van een Belgisch station naar een Nederlands station te gaan (of omgekeerd) me dat 13 euro kost. Als ik een kaartje voor een identieke verplaatsing in Nederland koop kost me dat 12 euro.

Renaat
Revanho schreef:
di 08 jan, 2019 17:54
Ik blijf het bijzonder vinden dat de prijs van een fietskaartje onafhankelijk is van de afgelegde afstand. Een bedrag aangepast aan de prijs van de treinkaartje met een minimum lijkt me veel logischer.
Dan zou een fietskaartje voor korte afstanden goedkoper moeten worden en daar heeft de NS helemaal geen trek in want dan zouden er misschien wel nog meer reizigers hun fiets mee de trein in nemen.
Revanho schreef:
di 08 jan, 2019 17:54

Even absurd is de invloed van de overschrijding van de landsgrens op de prijs. Waarom is Roosendaal-Kalmthout voor het meenemen van een fiets zoveel duurder dan een grotere afstand binnen Nederland?

En ook onbegrijpelijk is dat als ik in België een fietskaartje koop om van een Belgisch station naar een Nederlands station te gaan (of omgekeerd) me dat 13 euro kost. Als ik een kaartje voor een identieke verplaatsing in Nederland koop kost me dat 12 euro.

Renaat
En nog zo'n anomalie: in Luxemburg kan je gratis met de fiets op de trein. In België kost het 5 euro voor een willekeurig traject. Maar als je met de fiets van Luxemburg naar België reist (of omgekeerd) kost het je een internationaal ticket van 13 euro.
Geen anomalie, als je bedenkt dat er bij een internationaal ticket afspraken zijn over verdeling van het geld, dus transactiekosten.
Ik vind een bedrag van €6,90 altijd nog belachelijk goedkoop als je je realiseert dat zo'n fiets minimaal de ruimte van twee zitplaatsen in beslag neemt. Het is ongeveer de prijs van een enkeltje Eindhoven - Den Bosch.
Dit topic is opgeschoond, graag ontopic blijven.
peter de rijk schreef:
di 08 jan, 2019 18:18
Dan zou een fietskaartje voor korte afstanden goedkoper moeten worden en daar heeft de NS helemaal geen trek in want dan zouden er misschien wel nog meer reizigers hun fiets mee de trein in nemen.
Inderdaad.
Maar daarom een voorstel voor een minimumbedrag. Ik heb er immers best wel begrip voor dat gratis onbeperkt mee nemen van fietsen in de trein problematisch is.
nicolevelo schreef:
di 08 jan, 2019 18:35
En nog zo'n anomalie: in Luxemburg kan je gratis met de fiets op de trein. In België kost het 5 euro voor een willekeurig traject. Maar als je met de fiets van Luxemburg naar België reist (of omgekeerd) kost het je een internationaal ticket van 13 euro.
Dat wist ik niet, maar dat is inderdaad ook absurd.
math schreef:
di 08 jan, 2019 19:17
Geen anomalie, als je bedenkt dat er bij een internationaal ticket afspraken zijn over verdeling van het geld, dus transactiekosten.
Dan zijn die afspraken absurd. Ook hier betaal je dan weer gigantisch veel extra geld enkel en alleen omdat men een landsgrens overschrijdt.
math schreef:
di 08 jan, 2019 19:17
Ik vind een bedrag van €6,90 altijd nog belachelijk goedkoop als je je realiseert dat zo'n fiets minimaal de ruimte van twee zitplaatsen in beslag neemt. Het is ongeveer de prijs van een enkeltje Eindhoven - Den Bosch.
Ik blijf er bij dat die prijs relatief is omdat het logisch is deze te vergelijken met de totale reiskosten. En die totale reiskosten zijn (en dat is logisch) wel o.a. afhankelijk van de afgelegde afstand.

In een overvolle trein is die inbeslagname van ruimte relevant. In een trein met ruimte genoeg maakt de aanwezigheid van fietsen niet uit.
Revanho schreef:
di 08 jan, 2019 23:43

Ik blijf er bij dat die prijs relatief is omdat het logisch is deze te vergelijken met de totale reiskosten. En die totale reiskosten zijn (en dat is logisch) wel o.a. afhankelijk van de afgelegde afstand.

In een overvolle trein is die inbeslagname van ruimte relevant. In een trein met ruimte genoeg maakt de aanwezigheid van fietsen niet uit.
Helemaal mee eens dat die prijs relatief is omdat die berekend moet worden met de totale onkosten over het gehele aanbod door Nederland. Dus ook die gebieden waar relatief weinig passagiers met fiets & bijbetaling meegaan in die berekening van totale begrotingskosten.

Op de rails rijden commerciële vervoerders en als die bij voortduring afhankelijk zouden zijn van subsidies, dat werkt als een zuigeling die elke dag aan de borst moet. Bij een baby kan je nog zeggen dat die zelfstandig wordt. Een vervoerder die niet zelfstandig uit de onkosten komt gaat normaliter failliet.
Om dit tegen te gaan verhoogt die zijn prijs.
Dat is geheel conform de vrije markt economie :D
Hoezo vrije markt economie? Kan ik kiezen voor een andere vervoerder op het spoor? Zoals ik al eerder aangaf, wordt bij een vrije markt economie de prijs bepaalt door de vraag en niet door de kosten.
Vrije markt denken en treinverkeer is een mythe. Kijk maar naar de puinhoop die Thatcher van het Britse treinsysteem gemaakt heeft. Er zijn nu eenmal diensten die te groot/gecompliceerd/kapitaalintensief/belangrijk zijn om in een vrije markt te passen.
Precies. Wees blij dat we in NL geen Engelse toestanden hebben. O nee, het glas is half leeg.
Daar ben ik het helemaal mee eens, echter dan moet de overheid wel beter de regie houden over deze "niet-markt-partijen" en dus ook de prijs van product moeten controleren.